مجله تندرستیمجله کسب و کار

ایا سنگ کلیه باعث درد معده میشود؟

ممکن است در پهلو احساس درد کنید یا متوجه خون در ادرار خود شوید. آیا این مشکلات می تواند به دلیل سنگ کلیه باشد؟ آیا معده درد ناشی از سنگ کلیه است؟ از هر 10 نفر یک نفر در طول زندگی خود دچار سنگ کلیه می شود. اگرچه این یک مشکل رایج است، اما بسیاری از مردم در تلاش هستند تا تشخیص دهند که آیا مشکلات آنها ناشی از سنگ کلیه است یا خیر.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ های کلیه اغلب توده های سخت با شکل نامنظم هستند (یا کریستال هایی که از مواد معدنی و نمک های خاص تشکیل شده اند). این سنگ‌ها در کلیه تشکیل می‌شوند، اما می‌توانند حرکت کنند و در حالب (لوله‌ای که ادرار را از کلیه به مثانه می‌برد) قرار بگیرند. این معمولا باعث برخی علائم (از جمله درد) می شود. یک تصور غلط رایج این است که درد ناشی از سنگ کلیه است. اگر درد معمولا زمانی رخ می دهد که سنگ در مزنیوس گیر کرده باشد. سپس ادرار به کلیه برگشته و باعث تورم آن می شود. تورم کلیه ها نیز باعث درد می شود. زیرا کلیه اندام کشسانی نیست و تورم اعصاب سطح آن را تحریک می کند. برای دفع سنگ کلیه به دکتر آقامحمدپور مراجعه نمایید.

سنگ کلیه می تواند در اثر عوامل متعددی از جمله کم آبی بدن، بیماری های خاص، داروها یا سابقه خانوادگی ایجاد شود. سنگ کلیه نیز به دلیل رژیم غذایی نامناسب ممکن است. انواع مختلفی از سنگ کلیه وجود دارد. از جمله اگزالات کلسیم، فسفات کلسیم، اسید اوریک، استروویت و غیره، این سنگ ها می توانند اشکال، اندازه ها و بافت های مختلفی داشته باشند. سنگ های کوچک کلیه می توانند به اندازه یک دانه خشخاش یا کریستال هایی باشند که در آزمایش ادرار خود را نشان می دهند اما با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. اما سنگ کلیه می تواند رشد کند تا کل فضای کلیه (بیش از 4 یا 5 سانتی متر) را اشغال کند.

علائم هشدار دهنده اولیه سنگ کلیه چیست؟

آیا معده درد ناشی از سنگ کلیه است؟ فقط تشخیص وجود سنگ کلیه می تواند دشوار باشد. زیرا اغلب می توان آن را با سایر دردها اشتباه گرفت. اما معمولاً علائم هشدار دهنده اولیه وجود دارد که می تواند ناشی از سنگ کلیه باشد. شامل:

درد باد

کلیه ها در زیر دنده ها و در پشت بدن قرار دارند. بنابراین، برای بسیاری از افراد، درد از پهلو شروع می شود و معمولا از آنجا به شکم و کشاله ران (ناحیه لگنی بین شکم و ران) منتقل می شود.

بسیاری از مردم اشتباه می کنند. زیرا ممکن است مشکلات کمر داشته باشند و فکر کنند که سنگ کلیه است. اگرچه درد کلیه معمولا در وسط پشت (در اطراف پشت) یا در پشت (در اطراف استخوان لگن) نیست.

دردی که می آید و می رود

ممکن است درد مداومی به نام “اورتریت” را تجربه کنید. با عبور ادرار از اطراف سنگ، درد ایجاد می شود. بسیاری از مردم فکر می کنند که درد سنگ کلیه از بین می رود. این فرض اغلب نادرست است و ادرار از سنگ عبور نمی کند و به کلیه باز نمی گردد.

تهوع و استفراغ

در صورت داشتن سنگ کلیه، حالت تهوع و استفراغ نیز ممکن است. یک عصب مشترک بین کلیه ها و دستگاه گوارش وجود دارد که باعث سوء هاضمه می شود.

خون در ادرار

دیدن خون در ادرار ممکن است نشان دهنده وجود سنگ کلیه باشد. در برخی از افراد، میزان خون در ادرار آنقدر زیاد است که قابل تشخیص نیست و تا زمانی که آزمایش ادرار انجام نشود، مشکل تشخیص داده نمی شود. در واقع، برخی از افراد ادرار خونی دارند و علائم دیگری ندارند. اما در نهایت متوجه شدند که سنگ کلیه دارند.

بیماری احتمالی

اگر فکر می کنید عفونت مثانه یا کلیه دارید، ممکن است سنگ کلیه داشته باشید. بسیاری از افراد به پزشک مراجعه می کنند و عفونت ادراری (UTI) یا عفونت دستگاه ادراری تشخیص داده می شود و چندین دوره آنتی بیوتیک برای آنها تجویز می شود. اگر بالاخره متوجه شوند که واقعاً آلوده نیستند و سنگ کلیه برای مدتی در اطراف شناور بوده و باعث تورم شده است.

برخی افراد یک بیماری واقعی دارند و عود می کند. این افراد ممکن است سنگ کلیه نیز داشته باشند. باکتری هایی که باعث بیماری می شوند به سنگ کلیه می چسبند و تا زمانی که سنگ از بین برود باعث عفونت می شوند. افراد مبتلا به عفونت ادراری اغلب از نظر سنگ توسط پزشک معاینه می شوند. زیرا ممکن است با وجود مصرف آنتی بیوتیک، عفونت از بین نرود.

زیرا باکتری ها به سنگ چسبیده اند و آنتی بیوتیک ها نمی توانند به داخل سنگ نفوذ کنند. افراد مبتلا به سنگ کلیه عفونی ممکن است تب و لرز را از جمله علائم دیگر تجربه کنند. به خاطر داشته باشید که سنگ کلیه عفونی می تواند یک اورژانس پزشکی باشد.

علائم سنگ کلیه در مردان و زنان چگونه است؟

اگرچه علائم ممکن است در مردان و زنان یکسان باشد، اکثر بیماران مرد ممکن است درد بیضه را تجربه کنند. این افراد فکر می کنند که عفونت بیضه دارند اما در نهایت معلوم می شود که درد ناشی از گیرکردن سنگ در مثانه است.

آیا می توانید تشخیص دهید که سنگ کلیه از بین رفته است؟

گاهی اوقات سنگ از کلیه به مثانه که ناحیه دردناک است حرکت می کند. مثانه سپس از طریق مجرای ادرار خارج می شود که معمولاً باعث درد نمی شود. افرادی که سنگ کلیه دفع کرده‌اند معمولاً می‌توانند تشخیص دهند که ادرارشان از فیلتر عبور می‌کند یا زمانی که آن را در توالت می‌بینند. اگر درد شدید یا حالت تهوع یا استفراغ دارید به اورژانس مراجعه کنید.

برای جمع آوری ادرار ممکن است موانع ادراری در بالای توالت قرار داده شود. سنگ کلیه می تواند شبیه ماسه یا شن باشد. شما باید سنگ هایی را که جمع آوری می کنید در یک کیسه مهر و موم شده یا یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آنها را خشک نگه دارید تا زمانی که آنها را برای معاینه به پزشک خود بدهید. پزشک شما می تواند اطلاعاتی در مورد چگونگی کاهش شانس ابتلا به بیماری کلیوی به شما بدهد. شامل می شود:

نوشیدن مقدار زیادی آب

میوه ها و سبزیجات حاوی کاتریت مانند لیمو، پرتقال و خربزه بخورید

مصرف نمک را کاهش دهید

مصرف پروتئین های حیوانی را محدود کنید

کاهش وزن

مصرف برخی داروها

اگر در مورد بهترین و مفیدترین تغییرات برای خود گیج یا نامطمئن هستید، مراجعه به متخصص اورولوژی می تواند شما را در بهترین مسیر راهنمایی کند. اقدامات کوچک بسیاری وجود دارد که می توانید برای پیشگیری و پیشگیری از سنگ کلیه انجام دهید.

دکمه بازگشت به بالا