مجله تندرستیمجله کسب و کار

علائم اولیه بارداری بعد از انعقاد نطفه چیست؟

جواب سوال «علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شوند؟» با توجه به شرایط برای هر فرد متفاوت است. لکه‌بینی، افزایش ترشح، احساس خستگی یا حالت تهوعی که بلافاصله پس از رابطه جنسی بروز پیدا می‌کند، معمولا از علائم بارداری در روزهای اول نیست. لقاح و کاشت تخمک بارور شده حدود 2 تا 3 هفته بعد از رابطه جنسی اتفاق می‌افتد. برخی از زنان ممکن است یک یا دو هفته پس از لقاح متوجه اولین علائم بارداری شوند، در حالی که 4 یا 5 هفته یا حتی چند ماه برای دیگر زنان طول می‌کشد تا متوجه علائم بارداری شوند.

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله اپیدمیولوژی بالینی برای پیدا کردن جواب سوال «علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شوند؟» منتشر شده است، 59 درصد زنان علائم بارداری در روزهای اول  شروع نمی‌شوند بلکه زنان می‌توانند آن را از هفته 5 یا 6 بارداری حس کنند. برای تشخیص قطعی باردار بودن، شناسایی علائم بارداری بعد از چند روز کافی نیست زیرا استرس و برخی از بیماری‌ها می‌توانند علائم مشابهی را ایجاد کنند. برای اطمینان از باردار بودن، می‌توان تست‌های بارداری اولیه را در خانه انجام داد. آزمایش‌های بارداری مراکز درمانی نتایج دقیق‌تری نسبت به تست‌های بارداری خانگی دارند.

علائمی مانند حساس شدن و درد سینه‌ها و تهوع صبحگاهی به طور ناگهانی حدود دو هفته پس از لقاح بروز پیدا می‌کنند.بیشتر زنان تا زمانی پریودشان به طرز قابل توجهی عقب نیفتاده است، متوجه علائم بارداری نمی‌شوند. گاهی علائم بارداری زنان، خود را تا دو ماهگی نشان نمی‌دهند به همین دلیل دیرتر متوجه باردار بودن خود می‌شوند.در این صورت مشخص نمی‌شود که چه زمانی اسپرم، تخمک را بارور می‌کند.هفته اول بارداری به این معناست که شما در دوره قاعدگی یا پریود به سر می‌برید و هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت باردار هستید. در حقیقت تا دو یا سه هفته بعد و براساس طول چرخه قاعدگی باردار نیستید.

علائم بارداری در روزهای اول شامل حالت تهوع یا استفراغ و احساس خستگی است. علائم دیگر درد یا تورم سینه ها، سردرد و ادرار کردن بیشتر از حد معمول است. علائم بارداری در روزهای اول تشکیل نطفه حالت تهوع و استفراغ حالت تهوع، بیزاری از غذا و استفراغ از شناخت شده‌ترین علائم بارداری در روزهای اول هستند. تهوع صبحگاهی برخلاف نامش می‌تواند در هر ساعتی از روز رخ دهد. این نشانه دو هفته پس از لقاح، یعنی حدود هفته چهارم بارداری و درست در زمانی که باید پریود می‌شدید، بروز پیدا می‌کند. برخی از زنان دچار هیچ یک از این علائم نمی‌شوند.

تیره شدن نواحی دور نوک سینه هنگامی که باردار هستید، نواحی دور نوک سینه‌ها بزرگ و تیره می‌شوند. معمولا این تغییرات تدریجی بوده و در طول بارداری ادامه می یابد. با این حال، برخی از زنان این تغییرات را خیلی زود در کنار دیگر علائم بارداری در روزهای اول تجربه می‌کنند. عدم ثبات خلق و خو در دوران بارداری چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانند بر خلق و خوی شما تاثیر بگذارد. تغییر خلق و خو به عنوان یکی از رایج‌ترین علائم بارداری در روزهای اول است. در این دوره، دوز هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن به طور ناگهانی افزایش پیدا می‌کند.

در صورت بارداری، هرگونه تغییر خلقی ممکن است با علائم دیگری مانند خستگی یا حالت تهوع همراه باشد. تشخیص زمان دقیق لقاح شروع اولین علائم حاملگی در خانم‌ها می‌تواند متفاوت باشد. این امکان وجود دارد علائم بارداری بعد از یک هفته پس از لقاح دیده شود و شما با کمی دقت و تمرکز بر روی نشانه‌ها می‌توانید آن‌ها را شناسایی نمایید. یکی از چالش‌هایی که اغلب خانم‌ها با آن مواجه هستند، تعیین زمان دقیق بارداری است. به‌طورکلی پزشک این توانایی را ندارد که زمان دقیق لقاح را تعیین کند، چرا که اسپرم می‌تواند تا پنج روز بعد از نزدیکی زنده بماند.

علائم اولیه بارداری چیستاقدام به بارداریدانستی های زنانعلائم اولیه بارداری چیست؟ اغلب افراد علائم اولیه بارداری را تأخیر در پریود می‌دانند، در صورتی که نشانه‌های دیگری بر این امر وجود دارد که بسیار متفاوتند. از جمله علائم اولیه بارداری می‌توان به خونریزی، کرامپ، گرفتگی عضلانی، سینه درد و تغییر خلق‌وخو اشاره کرد. اما اینکه این علائم و نشانه های اولیه کی دیده می شوند. و یا اینکه آیا علائم بارداری جنین پسر با دختر متفاوت است؟ با مجله لونا همراه شوید تا ضمن پاسخ دهی به این سوالات با نشانه های بارداری در هفته اول نیز آشنا شویم.

تشخیص زمان دقیق لقاح شروع اولین علائم حاملگی در خانم‌ها می‌تواند متفاوت باشد. این امکان وجود دارد علائم بارداری بعد از یک هفته پس از لقاح دیده شود و شما با کمی دقت و تمرکز بر روی نشانه‌ها می‌توانید آن‌ها را شناسایی نمایید. یکی از چالش‌هایی که اغلب خانم‌ها با آن مواجه هستند، تعیین زمان دقیق بارداری است. به‌طورکلی پزشک این توانایی را ندارد که زمان دقیق لقاح را تعیین کند، چرا که اسپرم می‌تواند تا پنج روز بعد از نزدیکی زنده بماند. در این صورت مشخص نمی‌شود که چه زمانی اسپرم، تخمک را بارور می‌کند.

علائم اولیه بارداری را چه زمانی احساس می‌کنیم اولین و مهم‌ترین علائم اولیه بارداری، تأخیر در زمان پریودی است. علائم رایج دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، احساس خستگی، حساس شدن سینه‌ها و تکرار ادرار باشد. خفیف یا شدید بودن این علائم در بین خانم‌ها متفاوت است. اغلب متخصصان زنان و زایمان، شروع بارداری را از اولین روز آخرین پریود شما تعیین می‌کنند، چراکه مشخص کردن زمان دقیق تخمک‌گذاری و لقاح بسیار سخت است. داشتن علائم فیزیکی قاعدگی در بین برخی از خانم‌ها بسیار ساده‌تر خواهد بود.

علائم اولیه بارداری که هر خانمی باید بداند! قبل از اینکه تست بارداری انجام گیرد، احتمالاً یکسری علائم می توانند راهنمای شما باشند و در اصل نشانه های اولیه بارداری محسوب می شوند. اما موردی که شاید تشخیص بارداری را در ماه اول دشوار کند، این است که فرد قبل از قاعدگی علائمی را تجربه می کند که به علائم بارداری شباهت دارد و به سختی می توان تفاوت آن ها را از یکدیگر تفکیک کرد. با اینکه تست های بارداری جواب های مطمئن تری ارائه می دهند، ولی در ادامه به برخی از علائم بارداری اشاره می کنیم تا راهنمای شما باشند پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

دکمه بازگشت به بالا