مجله تندرستیمجله کسب و کار

میگرن عصبی چه علائمی دارد؟

میگرن یکی از شایع ترین بیماری های عصبی است که علائم مختلفی مانند سردرد ضربان دار را ایجاد می کند.

بیشتر سردردهای میگرنی حدود 4 ساعت طول می کشد، اما سردردهای شدید می تواند بیش از 3 روز طول بکشد. داشتن دو تا چهار سردرد در ماه طبیعی است، اما برخی افراد ممکن است هر چند روز یک بار سردردهای میگرنی را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر یک یا دو بار در سال آن را تجربه می کنند. طبق آمار، این بیماری ششمین بیماری ناتوان کننده در جهان است.

بنابراین در پاسخ به این سوال که میگرن شدید چیست، می توان گفت که میگرن نوعی بیماری عصبی است که همه را به سردرد شدید می رساند و همیشه با مشاهده برخی علائم می توان شروع آن را پیش بینی کرد. در این مقاله  از فرازطب به بررسی انواع، علل و روش های درمان میگرن عصبی می پردازیم.

علت نورالژی

محققان معتقدند میگرن نتیجه ناهنجاری های مغزی ناشی از جهش های ژنتیکی در مغز است. در سال 2010، تیمی از محققان یک جهش رایج در ژن TRESK را کشف کردند که حاوی دستورالعمل یک کانال یونی پتاسیم ویژه است. کانال‌های پتاسیم نقش مهمی در وضعیت استراحت سلول‌های عصبی دارند و جهش‌های آنها می‌تواند سلول‌ها را بیش فعال کند، بنابراین به سطوح بسیار کمتری از درد پاسخ می‌دهند.

علائم میگرن چیست؟

در واقع سردرد می تواند ناشی از بسیاری از اختلالات باشد و هر سردردی را نمی توان نشانه نورالژی دانست. علائم میگرن شدید عبارتند از:

دردی که در عرض چند ثانیه به اوج خود می رسد یا کاهش می یابد (سردرد رعد و برق)

سردردهایی که ادامه می یابند و در طی چند هفته شدت یا تکرار آن افزایش می یابد.

تب، مننژیت (مننژیسم)، تغییرات در وضعیت روانی، یا ترکیبی از هر دو

تغییر واضح در الگوی سردردهای مکرر

تورم و پرخونی در اطراف سل دیسک بینایی با افزایش فشار داخل جمجمه. (ادم پاپیلی)

فقدان مغز کانونی

اما به طور کلی، میگرن برای هر کسی متفاوت است. برای بسیاری از افراد این به تدریج اتفاق می افتد. این مراحل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

فاصله پرودروم

حدود 60 درصد از مبتلایان به میگرن چند ساعت قبل از سردرد علائم زیر را تجربه می کنند:

سبک حس صدا یا بویایی

خستگی

هوس غذایی یا بی اشتهایی

تغییرات در خلق و خو

جاسوسی در انتظار

نفخ شکم

یبوست یا اسهال

فاز هاله در میگرن عصبی

آنها گروهی از علائم کلامی، حرکتی و احساسی هستند که علائم هشدار دهنده شروع میگرن هستند. اگرچه هاله معمولاً قبل از سردرد است، اما زمان آن غیرقابل پیش بینی است و می تواند در حین یا بعد از سردرد رخ دهد.

هاله می تواند بین 10 تا 60 دقیقه طول بکشد و حدود 15 تا 20 درصد از افراد مبتلا به میگرن آن را تجربه می کنند.

برخی از علائمی که ایجاد می کند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دیدن نقاط چشمک زن یا جرقه های درخشان

ناامیدی

نقاط کور

بو یا طعم را تغییر دهید

به خطوط مواج یا ناهموار توجه کنید

خارش یا بی حسی پوست

از دست دادن موقت بینایی

تغییرات در گفتار

وزن بر روی بازوها و پاها

وزوز گوش (وزوز گوش)

بخشی از حمله میگرن عصبی

درد میگرن اغلب به عنوان یک درد مبهم شروع می شود و به یک درد شدید تبدیل می شود. درد معمولاً با فعالیت بدنی بدتر می شود. درد ناشی از میگرن عصبی می تواند از یک طرف سر به طرف دیگر حرکت کند یا در جلوی سر یا در طول سر احساس شود. این درد را می توانید با قرص میگرن آمریکایی درمان کنید.

حدود 80 درصد افراد با سردرد دچار سوزش سر دل می شوند و نیمی از این افراد علاوه بر سردرد، استفراغ را نیز تجربه می کنند. از سوی دیگر، حساسیت و ضعف ممکن است از دیگر علائم باشد.

دکمه بازگشت به بالا