نماد سایت مجله آنلاین

چه زمانی دندان باید ایمپلنت شود؟

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟ بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت، بین 4 تا 6 ماه پس از کشیدن دندان است. مدت تعیین‌شده با توجه به عواملی چون تراکم استخوان فک، نحوه کشیده شدن دندان، سن افراد، محل قرارگیری دندان و سلامت عمومی بدن متغیر خواهد بود. البته با وجود می توانید زمان اجرای ایمپلنت بعد از کشیدن دندان را به حداقل ترین میزان برسانید.

چرا جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته مهم است؟

اول‌ازهمه، فکر کنید که یک دندان چه نقش پررنگی در زندگی روزمره دارد. غذا خوردن، صحبت کردن، حتی اعتمادبه‌نفس و زیبایی‌مان، همگی تحت تأثیر سلامت دهان و دندان هستند. زمانی که دندان از دست می‌رود، علاوه بر مشکلات عملکردی، با تحلیل لثه و استخوان فک هم مواجه می‌شویم. اما ایمپلنت و بریج دندان حکم یک قهرمان را پیدا می‌کند که هم جای خالی را پر می‌کند، هم از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کند و لبخند و اعتمادبه‌نفس را به شما بازمی‌گرداند.

اجرای ایمپلنت بعد از کشیدن دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

اجرای ایمپلنت بعد از کشیدن دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. در گام اول انتخاب یک کلینیک کاشت دندان و متخصص ایمپلنت مهم است. در ادامه همه مواردی که می‌تواند موجب تغییرات در بازه زمانی اجرای ایمپلنت بعد از کشیدن دندان شود را موردبررسی قرار خواهیم داد.

استخوان فک

اگر استخوان فک سفت و محکم باشد، می‌توانیم زودتر جشن کاشت ایمپلنت را برپا کنیم. اما اگر نیاز به تقویت استخوان باشد، باید کمی صبر کنیم تا این مرحله‌ی مهم انجام شود.

نحوه‌ی کشیدن دندان

کشیدن‌های ساده، سریع‌تر به مرحله‌ی ایمپلنت می‌رسند، اما اگر جراحی پیچیده‌ای انجام‌شده باشد باید مدتی برای بهبودی کامل لثه‌ها صبر کنیم.

عفونت لثه

اگر علائم عفونت را می‌بینید، اول باید درمان عفونت انجام شود تا زمینه‌ی مناسبی برای کاشت ایمپلنت فراهم شود.

سن و سلامتی

بدن‌های جوان‌تر زودتر ترمیم می‌شوند، پس اگر سن‌تان کم است، احتمالاً زمان انتظار کوتاه‌تری خواهید داشت. همچنین، شرایط خاصی مثل دیابت ممکن است روی روند بهبودی تأثیر بگذارند.

محل قرارگیری دندان

دندان‌های جلویی، به خاطر اهمیت زیبایی ظاهری، شاید نیاز به‌دقت بیشتری و درنتیجه، صبر کمی بیشتر داشته باشند.

دقیقا چه مدت بعد از کشیده شدن دندان باید ایمپلنت کاشت؟

درست از لحظه ای که دندان کشیده شود میتوان ایمپلنت دندانی کاشت. حتی اگر چند ماه و یا بیش از یک سال هم گذشته باشد باز هم میتوان این عمل را انجام داد. اما انجام عمل در هر زمانی کمی متفاوت است و شرایط خاص خودش را می‌طلبد. در ادامه با 4 زمان اصلی کاشت آشنا میشوید . با مطالعه این بخش میتوانید متوجه شوید که بهترین زمان کاشت ایمپلنت دندان چه وقتی است.

در اولین فرصت ممکن: ایمپلنت فوری

اگر همه چیز عالی باشد و مشکلی متوجه استخوان فک، لثه و دندان های مجاور نباشد. دقیقا بعد از اینکه دندان کشیده شد میتوان ایمپلنت فوری را به استخوان فک پیچ کرد. اگر جراح ترجیح دهد بعد از کشیدن دندان ایمپلنت نکارد و 2 ماه بعد از آن اینکار را انجام دهد، هنوز هم به ایمپلنت کاشته شده، ایمپلنت فوری گفته میشود.

در این روش دقیقا بعد از خارج شدن دندان، پایه ایمپلنت که در واقع یک پیچ کوچک تیتانیومی است (معمولا تیتانیومی) در جای خالی به فک پیچ میشود. اگر مابین استخوان فک و پیچ کمی فضای خالی وجود داشته باشد، جراح با کمک گرافت های استخوانی فضای خالی را پر میکند. هرچند که ایمپلنت فوری میتواند موثر باشد، اما اگر آن را 1 تا 2 ماه بعد از کشیدن دندان انجام دهید بهتر است. زیرا در این مدت بافت لثه بهبود پیدا میکند و بهتر میتواند از پایه ایمپلنت حمایت کند.

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان ایمپلنت‌استاندارد

اگر به هر دلیلی نتوان تا 2 ماه بعد از کشیده شدن دندان ایمپلنت گذاری کرد، جراح می‌تواند 2 تا 4 ماه بعد، اینکار را برای بیمار انجام دهد. در این بازه زمانی استخوان فک، لثه و سلامتی دهان و دندان تا حد زیادی بهبود پیدا کرده و به نظر میرسد که بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان همین بازه باشد. متخصصان ایمپلنت معتقدند که در بازه زمانی 2 تا 4 ماه بعد از کشیده شدن دندان، فرآیند بهبود بافت استخوان فک و پذیرش ایمپلنت با سرعت و کیفیت بیشتری صورت میگیرد. بنابراین ایمپلنت در بهترین زمان ممکن و بهتر به استخوان فک جوش خورده و مستحکم میشود.

چرا بعد از کشیدن دندان باید ایمپلنت کرد؟

جای خالی دندان بهتر است بعد از کشیده شدن آن پر شود. اگر برای پر کردن آن اقدام نکنید با مشکلات زیر مواجه می شوید:

احتمال بروز عفونت لثه در محل آن زیاد است

تمیز کردن دندان ها دشوار میشود

دندان های مجاور به سمت جای خالی حرکت میکنند

طرح لبخند شما ناقص میشود

احتمال آسیب به استخوان فک در نقطه ای که دندان کشیده شده وجود دارد

و …

از آنجایی که ایمپلنت دندان شبیه دندان واقعی است و بخش های مختلف آن کار دندان را انجام میدهند، داشتن یکی از آن ها از بروز مشکلات ذکر شده پیشگیری میکند.

اگر دندان به روش ایمپلنت جایگزین نشود چه اتفاقی می‌ افتد؟

برخی از افراد می پرسند که آیا واقعا باید دندان از دست رفته به روش ایمپلنت دندان جایگزین شود؟ برخی دیگر نیز می خواهند بدانند که دریافت ایمپلنت دندانی را تا چه زمانی می توانند به تعویق بیاندازند. اکثرا این پرسش‌ها از ترس ناشی از روش کاشت دندان و جراحی و هزینه ایمپلنت ناشی می شوند. متاسفانه اکثریت افراد به این نکته توجه نمیکنند که عدم دریافت ایمپلنت دندانی میتواند تاثیرات منفی متعددی بر سلامت دهان و دندان آنها داشته باشد. این عدم آگاهی نیز موجب میشود که افراد دریافت ایمپلنت دندانی خود را به مدت طولانی به تعویق بیاندازند.

عدم دریافت ایمپلنت دندانی و جایگزین نکردن دندان از دست رفته، سلامت دهان و دندان شما را در معرض خطرات متعددی قرار میدهد. این امر نه تنها بر سلامت دهان و دندان، بلکه در دراز مدت بر هزینه درمان شما نیز تاثیر منفی خواهد داشت. در واقع، به تعویق انداختن جراحی ایمپلنت دندان یا چشم پوشی از آن موجب افزایش اقداماتی خواهد شد که برای درمان مشکل دندانی شما نیاز است.

عدم کاشت ایمپلنت دندان چه عوارض طولانی مدتی به همراه دارد؟

عدم کاشت ایمپلنت یا به تعویق انداختن آن مشکلات متعددی به همراه خواهد داشت. زمانی که دندانی نیاز به کشیده شدن داشته باشد، باید سریعا کشیده شود چرا که در غیر اینصورت این دندان میتواند به دندان‌های مجاور خود آسیب برساند. دندانپزشک میتواند مشکلات ناشی از عدم کاشت ایمپلنت دندان را بطور کامل برای شما توضیح دهد که برخی از این موارد عبارتند از:

تحلیل استخوان فک

زمانی که دندان خود را از دست میدهید، استخوان فک از این ناحیه شروع به تحلیل رفتن میکند. این امر منجر به کاهش ارتفاع و حجم استخوان فک میشود. از اینرو، با گذشت زمان شما برای دریافت ایمپلنت دندانی به پیوند استخوان فک نیاز خواهید داشت. پیوند استخوان فک به معنای جراحی بیشتر است که مطمئنا هزینه بیشتری نیز بهمراه خواهد داشت.

جابجایی دندان‌ ها

یک متخصص ارتودنسی باور دارد که به تعویق انداختن کاشت ایمپلنت دندانی موجب تغییر موقعیت و جابجایی سایر دندان‌ها می شود. همانند آجرهای قرار گرفته در امتداد یک دیوار، زمانی که یکی از دندان‌های شما از دست رفته باشد، سایر دندان‌ ها شروع به جابجایی خواهند کرد.دندان‌های پشتی دهان نیز ممکن است به سمت این شکاف و فضای خالی متمایل شوند. این یعنی زمانی که بعد از مدتی به تعویق انداختن، تصمیم به دریافت ایمپلنت دندانی میگیرید،‌ ممکن است فضای خالی کافی برای این کار نداشته باشید. از طرفی، اگر این فضا با دندانی جایگزین نشود، عملکرد دندان مقابل نیز مختل شده و این امر باعث بروز مشکل در بایت یا الگوی برهم‌آیی دندان شما خواهد شد.

جابجایی دندان‌ها به کندی و بتدریج رخ میدهد و به همین دلیل ممکن است شما متوجه این تغییرات نشوید. با این حال، حقیقت امر این است که این جابجایی از لحظه از دست رفتن دندان شما شروع میشود. از سوی دیگر، مشکلات بایت میتواند منجر به ناهمترازی سایر دندان‌ها شود. این یعنی فرد برای ایجاد فضا برای کاشت ایمپلنت دندانی، ممکن است به ارتودنسی، بریس یا دستگاه آنکوریج موقت ارتودنسی نیاز داشته باشد.

فرسودگی و آسیب

علاوه بر مشکلاتی نظیر تحلیل استخوان فک و جابجایی دندان‌ها که از عدم جایگزینی دندان ناشی می شوند، ممکن است متوجه شوید که به طور تصادفی زبان و ناحیه داخلی لپ صورت خود را بیشتر گاز می گیرید. این امر شاید در ظاهر چندان مهم به نظر نرسد اما حین غذا خوردن می تواند عاملی دردناک باشد. از سوی دیگر، غذا خوردن و جویدن در سمت مقابل این فضای خالی انجام خواهد شد که این امر نیز می تواند به مرور باعث فرسودگی و آسیب بیشتر به دهان و دندان شود. فرسودگی و آسیب دندان می تواند منجر به عفونت ریشه دندان شده که در اینصورت برای درمان ریشه باید به متخصص عصب کشی مراجعه کرد.

نهایتا، آیا واقعا به ایمپلنت دندان نیاز دارید؟

کاشت ایمپلنت دندانی به نوعی یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت برای حفظ ظاهر و سلامت دهان و دندان شماست که موجب افزایش اعتماد بنفس نیز می شود. با اینکه در ابتدا شاید نگران هزینه و جراحی این روش درمانی باشید اما اگر با دید کامل تری به این رویه نگاه کنید متوجه خواهید شد که ایمپلنت در واقع روشی مقرون بصرفه است. در واقع، در اکثریت موارد، به تعویق انداختن ایمپلنت دندان بطور کلی هزینه بیشتری را برای فرد بهمراه خواهد داشت.

خروج از نسخه موبایل