مجله کسب و کارمجله نشاط

انواع قفل کمد باشگاهی برای مجموعه‌های ورزشی

قفل های کمد باشگاه مدل های مختلفی دارند. این قفل ها بر اساس نوع عملکرد، فناوری‌ شناسایی و محل استفاده به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. به طور خلاصه انواع قفل باشگاهی شامل موارد زیر است.

انواع قفل باشگاهی از لحاظ عملکرد :

  • قفل آفلاین
  • قفل آنلاین

انواع قفل باشگاهی از لحاظ شناسایی :

  • قفل رمزی
  • قفل کارتی
  • قفل اثر انگشتی
  • قفل تشخیص چهره

انواع قفل باشگاهی بر اساس محل استفاده :

  • قفل سالن باشگاه
  • قفل استخر

قفل کمد باشگاهی چیست ؟

قفل کمد باشگاهی، نوعی قفل الکترونیکی است که بر روی درب کمد‌های رختکن‌ها، سالن های ورزشی و باشگاه‌ها نصب می‌شود¹.این قفل‌ها جایگزین قفل‌های سنتی و کلید مکانیکی شده‌اند و امنیت بیشتری را برای وسایل همراه ورزشکاران داخل کمد رختکن باشگاه فراهم می‌آورند. قفل کمد الکترونیکی، مقاومت بالایی در برابر رطوبت، گرما و آب دارد و به آسانی در طول زمان فرسوده و غیر قابل استفاده نمی‌شود. این قفل‌ها در حال حاضر در بیشتر سالنهای ورزشی استفاده می‌شوند.

انواع قفل باشگاهی از لحاظ عملکرد

قفل های باشگاهی از نظر نوع عملکرد شامل دو دستگاه قفل آنلاین و آفلاین می‌شوند.

قفل آفلاین

به طور کلی، قفل آفلاین یا قفل کارتی باشگاه، یکی از روش‌های جایگزین برای قفل‌های سنتی کمد رختکن در باشگاه‌ها، مجموعه‌های ورزشی و استخرهاست. این نوع قفل‌ها از نرم‌افزار دستور نمی‌گیرند و به صورت مستقل عمل می‌کنند. در واقع سیستم آنها تنها به صورت سخت‌افزاری است. قفل الکترونیکی بر روی کمد قرار دارد که با استفاده از کارت RFID و یا مچبند هوشمند باز می‌شود. استفاده از مچبند برای باز کردن قفل‌های آفلاین کاربرد بیشتری دارد. در قفل آفلاین یک قفل کوچک که به شکلی زیبا طراحی شده است، بر روی کمد رختکن دیده می‌شود.

در این نوع قفل ورزشکار بدون ارتباط با نرم افزار و یا دستگاه دیگری، می‌تواند به طور مستقیم قفل کمد را باز کند. به محض ورود ورزشکار به باشگاه، مسئول مربوطه به او یک کارت و یا مچبند تحویل می‌دهد که هر مچبند برای باز کردن یکی از کمدها اختصاص دارد. ورزشکار با قراردادن مچبند یا کارت بر روی قفل، می‌تواند درب کمد را به‌راحتی باز کند. قفل آفلاین از این جهت در ردیف قفل الکترونیکی قرار می‌گیرد که با باتری کار می‌کند و به برق نیاز ندارد. بنابراین اگر برق باشگاه قطع شود، برای باز کردن درب کمدها جای نگرانی نیست. زیرا قفل آفلاین مستقل از برق عمل می کند.

به عنوان مزایای این مدل می‌توان به راحتی و سرعت باز کردن قفل، امنیت بالاتر نسبت به قفل‌های سنتی، زیبایی و طراحی جذاب، عدم نیاز به سیم‌کشی و برق و عدم نیاز به نرم‌افزار اشاره کرد.

از معایب قفل آفلاین می‌توان به پیروی نکردن از سیستم نرم‌افزاری برای رزرو کمد، نیاز به حضور فیزیکی در باشگاه برای رزرو کمد و احتمال گم شدن کارت یا مچ‌بند توسط ورزشکاران اشاره کرد.

قفل باشگاهی  TS-103

این قفل باشگاهی با کارت، رمز عبور و اثر انگشت کار می‌کند و دارای یک کارت و مچ بند مخصوص است. قفل TS-103 دارای پردازنده قدرتمند STM32 می باشد و مجهز به سیستم حفاظت از رمز است. بدنه این قفل از فلز آلومینیوم و زینک ساخته شده است و با باتری آلکالاین با عمر یک ساله کار می‌کند. این قفل باشگاهی قابل استفاده بر روی تمامی انواع درب چوبی، شیشه ای و فلزی می باشد.

قفل باشگاهی  TS-107

این مدل هم با کارت، رمز عبور (پسورد) و اثر انگشت کار می‌کند و بهمراه یک کارت و مچ بند مخصوص ارائه می‌شود. قفل TS-107 پردازنده قدرتمندی دارد. بدنه آن از جنسل آلومینیوم بوده و مستحکم است.  بر روی این مدل نیز باتری آلکالاین با طول عمر بالا نصب شده و نیازی به تعویض زود هنگام آن نیست.

قفل آنلاین یا اثر انگشتی

قفل آنلاین بر خلاف نوع آفلاین نیازی به باتری و مچبند یا کارت ندارد. در این مدل یک قفل الکترونیکی بدون کارتخوان بر روی کمد رختکن نصب می‌شود. این قفل های برقی از طریق سیم کشی به پنل رختکن که مجهز به یک دستگاه شناسایی کارتی یا اثر انگشتی است، متصل می‌شود و از این طریق پس از شناسایی و تأیید اعتبار ورزشکار، کمد رزرو شده باز می‌شود.

قفل آنلاین باشگاهی هزینه‌های تعویض باتری و کارت را ندارد، اما برای تأمین برق باید سیم کشی انجام شود و در زمان قطع برق، کمدها از دسترس خارج می‌شوند، مگر اینکه سیستم برق اضطراری داشته باشید.

مزیت اصلی این مدل امکان کنترل و رزرو آنلاین و گزارش گیری آنی از کمدها است و هزینه‌های جانبی مانند باتری و کارت را ندارد.

انواع قفل باشگاهی از لحاظ شناسایی

قفل رمزی

قفل رمزی دارای یک صفحه کلید عدد است که بر روی آن رمز عبور خاصی تعریف می‌شود. هر شخص با وارد کردن آن رمز عبور می‌تواند به کمد دسترسی داشته باشد.

در وارد کردن رمز قفل باید نهایت دقت را داشته باشید، زیرا با چند بار ورود اشتباه کد، ممکن است قفل برای چند دقیقه از کار بیفتد.

قفل کارتی

یکی از پرکاربردترین انواع قفل کمد باشگاهی، نوع کارتی است که بیشتر به صورت آفلاین بر روی کمد رختکن نصب می‌شود. اما امکان استفاده از کارت در مدل آنلاین نیز وجود دارد. به این صورت که از دستگاه کارتی بر روی پنل رختکن استفاده می‌شود و با ثبت ورود توسط کارت یا مچبند، کمد رزرو شده باز می‌شود.

قفل اثر انگشتی و تشخیص چهره

این مدل قفل ها به صورت آنلاین کار می‌کنند. قفل الکترونیکی بر روی کمد نصب است و شناسایی ورزشکاران از طریق دستگاه حضور غیاب انگشتی یا تشخیص چهره صورت می‌گیرد.

قفل استخری

قفل استخری همان قفل باشگاهی است که تنها تفاوت آن نسبت به سایر انواع قفل، مقاوم بودن آن در برابر رطوبت و بخار محیط استخر است. قفل های استخری معمولاً به صورت آفلاین نصب می‌شوند، به خصوص در استخرهای عمومی. اما امکان نصب به صورت آنلاین را هم دارند. بدنه قفل های استخری معمولاً فلزی (استیل) است.

دکمه بازگشت به بالا