نماد سایت مجله آنلاین

انواع روش ‌های هوشمند سازی ساختمان

معرفی انواع هوشمند سازی ساختمان و تجهیزات آن

امروزه با پیشرفت تکنولوژي، بسیاری از سازه‌ها نیز مجهز به سیستم‌های هوشمند شده‌اند. در این راستا افراد می‌توانند با استفاده از تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان، ضمن به حد‌اقل رساندن خطرات احتمالی، ایمنی و امنیت خانه را به طور کامل تامین کنند. در این میان شناخت تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان و نحوه‌ به کار‌گیری آن‌ها در سازه‌ها، یکی از موضوعات بسیار مهمی است که پیش از طراحی پروژه‌های هوشمند‌سازی باید با آن‌ها آشنا شوید. به همین منظور در این مقاله به بررسی و معرفی انواع هوشمند‌سازی ساختمان و مزایای آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

هوشمند سازی ساختمان چیست؟ چگونه خانه ی خود را با موبایل کنترل کنیم؟ به طور کلی هوشمند‌سازی ساختمان که با نام BMS یا Building management system نیز شناخته می‌شود، شامل سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌هایی است که برای مانیتورینگ و کنترل یکپارچه قسمت‌های مهم در ساختمان نصب می‌شوند.

به همین منظور تمامی قسمت‌های این سیستم، وظیفه‌ی پایش و اعمال فرمان‌ها را به بخش‌های متفاوت ساختمان بر عهده خواهند داشت تا در نتیجه عملکرد اجزای ساختمان بر مبنای صرفه جویی در مصرف انرژی و ارتباط مداوم با یکدیگر انجام شود. به بیانی ساده‌تر این سیستم بر کلیه‌ی فعالیت‌های انجام شده در ساختمان شامل ورود و خروج افراد، سیستم‌های تهویه مطبوع، باز و بسته شدن درب‌ها، سیستم صوتی و تصویری، سیستم روشنایی و غیره، نظارت دارد.

انواع پروتکل‌های ساختمان هوشمند چیست؟

هوشمند سازی ساختمان به دو روش کلی انجام می‌شود که در ادامه به هر یک از آن‌ها می پردازیم:

هوشمند‌سازی ساختمان با سیم:

در این حالت ارتباط و هماهنگی با برخی از تجهیزات خانه هوشمند همانند ماژول پرده برقی، مانیتور لمسی و…، توسط سیم‌هایی همانند CAT5، CAT6 و یا کابل‌های شبکه انجام می‌شود تا در نتیجه افراد بتوانند کنترل تمامی بخش‌ها را خانه‌ی هوشمند خود بر عهده داشته باشند.

سیستم هوشمند‌سازی ساختمان بدون سیم:

در راه‌اندازی این نوع از سیستم ساختمانی هوشمند، نیازی به تعویض سیم‌کشی خانه و یا زیر‌ساخت آن نیست و تنها با نصب ابزار‌های بی‌سیم، امکان پیاده‌سازی آن فراهم می‌شود. از این روش می‌توان برای هوشمند‌سازی سیستم‌های امنیتی همانند قفل هوشمند، سیستم‌های صوتی و غیره استفاده کرد تا در نتیجه هزینه‌های هوشمند‌سازی نیز به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

انواع تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

در دنیای هوشمند سازی خانه، تجهیزات پیشرفته‌ای وجود دارند که به شما امکان کنترل هوشمندانه ‌تری از اجزای مختلف ساختمان خود را می‌دهند. این تجهیزات با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، راحتی، امنیت و بهره‌وری را در زندگی روزمره شما افزایش می‌دهند. در ادامه، به معرفی انواع تجهیزات هوشمند ساختمان می‌پردازیم.

·         سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق یکی از تجهیزات حیاتی در ساختمان‌های هوشمند است. این سیستم با استفاده از حسگرها و دستگاه‌های مختلف، در صورت شناسایی حرارت یا دود، به صورت خودکار هشدار می‌دهد و این امکان را به شما می‌دهد تا در صورت وقوع آتش سوزی، به سرعت اقدامات لازم برای ایمنی خود و ساختمان انجام دهید.

·         سیستم‌ کنترل دما

سیستم‌های کنترل دما در ساختمان‌های هوشمند به شما این امکان را می‌دهند تا دمای محیط را به‌طور دقیق کنترل کنید. این سیستم‌ها می‌توانند به صورت خودکار دما را تنظیم و تطبیق دهند. این باعث صرفه‌ جویی در انرژی و افزایش راحتی شما می‌شود.

·         سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی

سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی هوشمند، به شما امکان کنترل دقیق دما در انواع فضاهای ساختمان را می‌دهند. شما می‌توانید این سیستم‌ها را از راه دور تنظیم کنید تا هنگام ورود یا خروج از ساختمان، دمای ایدئال خود را تجربه کنید. این امکان به شما کمک می‌کند تا انرژی را بیشتر بهره ‌برداری کنید و همچنین راحتی خود را افزایش دهید.

·         سیستم کنترل روشنایی

سیستم کنترل روشنایی هوشمند به شما امکان می‌دهد تا نورپردازی داخلی و خارجی ساختمان را به صورت دقیق کنترل کنید. این سیستم‌ها می‌توانند به صورت خودکار نور را تنظیم کنند. به عنوان مثال با توجه به تاریکی روشن و در روشنایی خاموش شوند یا حتی با کمک حسگرهای حرکتی روشن یا خاموش شوند. این باعث افزایش صرفه‌ جویی در انرژی و ایجاد اتمسفر مطلوب در فضاهای ساختمان می‌شود.

·         دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته هوشمند، امکان نظارت و کنترل بر امنیت ساختمان و محیط اطراف را به شما می‌دهند. شما می‌توانید از راه دور با دزدگیر ویلا، تصاویر و ویدئوها را مشاهده کنید و در صورت لزوم، اقدامات امنیتی را انجام دهید.

·         قفل‌های هوشمند

قفل‌های هوشمند امکان باز و بسته کردن درها در ورودی‌های ساختمان را به صورت هوشمندانه فراهم می‌کنند. شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن‌ها یا دستگاه‌های دیجیتالی، قفل‌ها را کنترل کنید و حتی برای افراد مختلف دسترسی‌های مختلف تعریف کنید.

تفاوت خانه هوشمند و BMS

1- BMS به انگلیسی Building Management System به یک سیستم یکپارچه در ساختمان گفته می شود که کنترل و مانیتورینگ تمام تجهیزات را بر عهده دارد. اما خانه هوشمند بخش کوچکی از یک سیستم BMS است. برای مثال:

ممکن است شما فقط سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی را کنترل و مانیتور کنید و بقیه سیستم ها به صورت سنتی و دستی تنظیم شوند.

در این حالت خانه شما هوشمند شده ولی نمی توان گفت که BMS به طور کامل در آن اجرا شده است.

2- تفاوت دیگر خانه هوشمند و BMS هزینه اجرایی آن است که BMS به مراتب هزینه بالاتری خواهد داشت.

3- دیگر تفاوت را می توان به این مورد اشاره کرد که در خانه هوشمند کنترل تجهیزات در اختیار مصرف کننده است در حالی که

در BMS کنترل تجهیزات در اتاق کنترل و در اختیار اپراتور است.

هزینه هوشمند سازی ساختمان چقدر است؟

پارامترهای مختلفی بر روی قیمت طراحی هوشمند سازی یک ساختمان اثر می گذارد. مثلا ابتدا باید مشخص کنیم چه سطحی از هوشمند سازی مد نظر ماست. آیا قرار است فقط سیستم روشنایی ساختمان هوشمند شود یا قرار است تمامی سیستم های سرمایش و گرمایش و تجهیزات در موتورخانه ساختمان نیز تحت کنترل و مانیتورینگ ما باشند؟ پارامتر بعدی میزان متراژ ساختمان است که تاثیرگذار در هزینه شماست. بنابراین مقدار دقیقی از هزینه پیاده سازی سیستم BMS را نمی توان بیان کرد.

درآمد هوشمند سازی ساختمان

به علت گستردگی در ساخت و ساز و نیاز هر پروژه به یک مهندس در این زمینه، بازار کار خوبی ایجاد شده است. پس لازم است در زمینه هوشمند سازی ساختمان به تسلط کافی برسید که بتوانید در بازار کار این رشته فعالیت کنید. ما نقشه راه رسیدن به این هدف را در ادامه به شما آموزش خواهیم داد. صنعت هوشمند سازی ساختمان جای رشد زیادی دارد و به جرأت می توان گفت بازار کار این رشته جزو معدود کارهایی است که هنوز اشباع نشده است.

برای کار در زمینه هوشمند سازی ساختمان نیازمند این است که شما در کنار رشته برق از رشته مکانیک هم اطلاعات داشته باشید. چون افراد کمی همزمان در این زمینه به صورت تخصصی کار می کنند بنابراین در صورتی که اطلاعات کافی و به اصطلاح شسته رفته داشته باشید به راحتی می توانید به درآمد بالا در این زمینه برسید. دانش مهندسی برق برای راه اندازی تجهیزات برقی و برنامه نویسی کنترلرها و اطلاعات مکانیکی برای شناخت تاسیسات به کار رفته در ساختمان، نیاز است.

خروج از نسخه موبایل