روشنایی پارک و فضاهای عمومی

چرا روشنایی پارک ها و مکان های عمومی مهم است؟

در فضاهای عمومی مثل پارک ها و مناطقی که برای ایجاد محیط شهری مدرن مهم هستند، نور یک پارامتر حیاتی است . وجود نور مناسب برای فضاهای سبز درون شهری ضروری و لازم است بنابراین اگر قصد دارید خاطرات خوب و دلنشینی  برای مراجعه کنندگان به پارک ایجاد کنید باید به روشنایی پارک ها توجه کنید. انواع برج های روشنایی و چراغ های خیابانی و انواع برج روشنایی استادیومی را فقط از همپادکل بخواهید.

اهمیت دسترسی به فضای باز شهری برای شهروندان چیست؟

به لحاظ روانشناسی، اماکن عمومی نقش محوری در زمینه های اجتماعی و ارتباطات افراد جامعه دارند. میتوان گفت در یک جامعه متمدن از نیازهای اساسی هر شهروندی داشتن فضایی آرامش بخش برای سپری کردن  اوقات فراغت خود است . فضای سبز در همه ی نقاط ایران و دنیا علاوه بر تغییر و ایجاد تنوع در محیط شهری، محیط‌ های مفرحی برای پیاده‌روی، ورزش، بازی کودکان و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی افراد در سنین مختلف هستند . بنابراین افراد برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت خود از محیط های سرسبزی مثل پارک ها استفاده میکنند . لذا مردم از شهرداران و مسوولان شهری انتظار دارند روشنایی پارک ها به درستی انجام شود. اگر به دنبال مناسبت ترین قیمت برج روشنایی 18 متری برای محیط هستید میتوانید با یک جستجوی ساده در اینترنت آن را بیابید.

روشنایی

اهداف روشنایی پارک ها چیست ؟

روشن بودن پارک ها مزایای زیادی را دارد که می تواند به ایجاد یک تجربه بصری بهتر کمک کند. اما سه هدف اصلی که  در روشنایی پارک و باغ انتظار می رود، عبارت است از:

ایمنی، زیبایی شناسی و صرفه جویی در انرژی که در ادامه هر یک را با جزییات بیشتری شرح میدهیم .

۱.ایمنی

پارک های پر نور باعث می شوند مردم احساس امنیت کنند. پارک های با روشنایی یکنواخت برای مردم جذاب تر هستند. و می خواهند زمان بیشتری را در چنین فضاهایی بگذرانند.

هیچ کس نمی خواهد در نیمه های شب از یک پارک تاریک عبور کند. برای اینکه مردم احساس امنیت کنند، باید روشنایی به ویژه در مسیرهای پیاده روی داخل پارک انجام شود.از آن جایی که روشنایی کافی باعث افزایش دید میشود در نتیجه ایمنی را نیز افزایش میدهد .روشنایی همچنین باید مکان یابی خودروها یا دوچرخه ها را آسان کند. به این منظور که سطوح مناسب روشنایی در پارکینگ‌های اتومبیل و دوچرخه به افراد کمک می‌کند هنگام پیاده‌روی به سمت ماشین یا دوچرخه خود احساس امنیت و راحتی کنند.

با روشنایی مناسب می توان پارک های شهر را به مکانی امن و لذت بخش تبدیل کرد.اما در صورتی که روشنایی پارک ها به‌خوبی انجام نشده باشند ممکن است مشکلات متعددی برای افراد جامعه به ‌وجود بیاورد. در واقع نقص در روشنایی پارک ها می‌تواند باعث بروز آسیب های احتمالی مثل لغزش،سقوط، زمین خوردن کودکان و آسیب دیدن آن ها ، تجمع افراد خلافکار وبه خطر افتادن امنیت مردم آن منطقه و به طور کلی بلااستفاده شدن پارک‌ها در طول شب میشود .

۲. زیبایی شناسی

روشنایی پارک ها و معابر از پارامترهای مهم زیباسازی شهری است که شهرداران هر منطقه باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. وسایل روشنایی ،بخش جدایی ناپذیر از معماری هستند. به همین دلیل، استفاده از آن ها برای ایجاد یک نورپردازی خوب کافی نیست و لازم است ظاهری شیک داشته باشد. در نورپردازی فضاهای عمومی باید هم زیبایی شناسی روز را در نظر بگیرید . استفاده از که با استفاده از پیکسل های ۴ سانتی تولید شده است ، میتواند محوطه ی پارک ها و فضای سبز را زیباتر کند .

۳. صرفه جویی در مصرف انرژی

برای صرفه جویی در مصرف انرژی در روشنایی پارک، استفاده از وسایل روشنایی  با منبع نور LED با راندمان بالا انتخاب خوبی خواهد بود. این چراغ ها مجهز به سیستم های روشنایی هوشمند هستند که می توانند به تدریج سطح روشنایی را در اواخر شب کاهش دهند که این فرایند می تواند انرژی بیشتری را ذخیره کند.

روشنایی پارک با منبع  نوری LED   چه مزایایی را دارد ؟

نورپردازی مدرن LED به پارک ها کمک می کند تا ۷۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کند. در عین حال، استفاده از سیستم‌های کنترل نور مناسب با فناوری LED می‌تواند به کاهش هزینه‌های عملیاتی مداوم و ایجاد نور مناسب برای هدف مورد نظر کمک کند.

اما انواع مختلف منابع روشنایی به طور قابل توجهی در کیفیت نوری که ارائه می کنند متفاوت هستند. سدیم پرفشار، که معمولاً در وسایل روشنایی شهری استفاده می‌شود، می‌تواند درخشش مایل به زردی را از بین ببرد که طیف رنگی ضعیفی ایجاد می‌کند و کیفیت را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، منابع نور LED، درخششی ملایم و سفید ارائه می‌کنند که رنگ‌ها را با دقت زیادی بازتولید می‌کند، جهت‌گیری بصری بهتری را ارائه می‌دهد

نکات مهم در روشنایی و نور پردازی پارک ها

در ادامه نکات مهم در روشنایی و نور پردازی پارک ها را نیز بررسی خواهیم کرد.

در اینجا نورپردازی نقش مهمی ایفا می کند. همانطور که قبلاً هم ذکر کردیم ، صرفا وجود نور کافی نیست. نورپردازی هر مکانی باید طبق اصول مشخصی باشد اگر سیستم روشنایی را در جایی نصب کنید که از نظر استراتژیک و فنی درباره ی آن فکر نکرده باشید ، آنگاه نورپردازی تغییر وتحول موفقی ایجاد نخواهد کرد و نتیجه مطلوب عایدمان نمیشود .

از نکاتی که باید درنورپردازی و روشنایی پارک ها رعایت شود به شرح زیر است :

۱. روشنایی سلسله مراتبی

منظور از روشنایی به صورت  تدریجی یا سلسله مراتبی  این است که طراحی روشنایی باید به نحوی باشد که مناطقی که محل تجمع و تردد افراد است دارای چراغ های بیشتری باشد تا پس از تاریکی هوا عابران به مشکل نخورند .در مقابل محل هایی که عبور و مرور در آنجا کمتر است از چراغ های کمتری استفاده میشود . به عبارتی طراحی روشنایی پارک ها باید به نحوی انجام شود که بیشتر بر فضای ورودی پارک ها ، محل عبور افراد یا پیاده رو ها و نقاط تجمع افراد مثل آلاچیق ها و زمین های بازی  … تاکید کند.

۲. شدت نور

نورپردازی نباید برای افرادی که از پارک استفاده می کنند مزاحمت ایجاد کند. انتخاب آرمیچر روشنایی و موقعیت یابی باید به گونه ای انجام شود که تابش خیره کننده به حداقل برسد. از آنجایی که تابش خیره کننده راحتی را کاهش می دهد، دیدن جزئیات در مناطق تاریک را دشوار می کند. به طور کلی میزان شدت نور برای روشنایی پارک ها باید در حد متعادلی باشد .نه آنقدر زیاد باشد که باعث چشم شود و آرامش شب را از بین ببرد و نه انقدر کم باشد که افراد و یا اشیا به راحتی شناسایی نشوند.

میزان لوکس استاندارد در فضای سبز و پارک ها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ لوکس میباشد. توصیه می‌شود برای مسیرهای پیاده‌روی، مسیرهای دوچرخه‌سواری و سایر مناطق با شدت بالای عابران پیاده در پارک، حداقل سطح نور ۱۰ لوکس را ثبت شود. وسایل روشنایی با دمای رنگ ۳۰۰۰K در سراسر پارک انتخاب مناسبی خواهند بود.

۳. فاصله چراغ ها

فاصله استاندارد پایه های روشنایی بستگی به ارتفاع پایه ها دارد. مثلا در حالتی که از پایه ی سه متری استفاده شود  فاصله پایه ها بین  ۱۰ تا ۱۵ متر در نظر گرفته میشود .بر خلاف اکثر چراغ پارکی های موجود در بازارکه پخش نور مناسبی ندارند و فقط زیر پایه را روشن میکنند ،  متخصصین نورنگار آیریک تلاش کردند ، طراحی  چراغ پارکی آندروما  به گونه ای باشد که بیشترین تابش نور  را در اطراف  پایه چراغ داشته باشد که این کار باعث شده فاصله بین پایه ها به حداکثر برسد و تعداد چراغ  و فونداسیون و پایه چراغ به کمترین مقدار برسد در نتیجه در میزان انرژی و بودجه احداث پارک صرفه جویی چشمگیری انجام شده است.

کیفیت نور تحت تأثیر میزان نور است، یعنی. نور هر چه بیشتر از منبع دور باشد پخش می شود، بنابراین مهم است که لامپ ها در مکان مناسب و در ارتفاع مناسب قرار گیرند تا کیفیت نور مطلوب ایجاد شود.

چرا پارک ها و فضاهای باز عمومی مهم هستند؟

کارشناسان امور اجتماعی بر این باور دارند که فضاهای عمومی نقشی حیاتی در زندگی اجتماعی و اقتصادی جوامع ایفا می کنند. آنها یک منبع اجتماعی هستند. آنها می توانند در بازسازی مناطق و ایجاد جوامع پایدار و منسجم اجتماعی کمک کنند. چنین فضاهای عمومی عبارتند از: پارک های جنگلی ، پارک های بزرگ شهری، زمین های بازی، پارک های محله ای و مناطق پر ارتفاع و بلند شهری. اگر به دنبال گروهی میگردید که به خرید و  فروش دکل دوربین مداربسته بپردازد،پیشنهاد ما به شما گروه همپادکل است.

یکی از توصیفات این فضاها خودسازماندهی است، زیرا آنها ارزش خود را به عنوان یک منبع و فضای مشترک برای طیف متنوعی از افرادی که از آنها استفاده می کنند ایجاد می کنند. همچنین مزایای متعددی را ارائه می دهند، از جمله ارائه مناطقی که افراد می توانند با یکدیگر قرار ملاقات بگذارند و یکدیگر را ببینند و حس تعلق و روابط اجتماعی قوی ایجاد کنند. از طرف دیگر آنها همچنین می توانند فضاهای آرامی را ارائه دهند که افراد بتوانند در مواقع لزوم از فشارهای شلوغ زندگی روزمره دور شوند.
همچنین فضاهای باز عمومی به ایجاد و تقویت حس دلبستگی به یک منطقه محلی خاص نیز کمک می کنند. با گذشت زمان، تصورات مربوط به چیستی یک فضای عمومی و همچنین گروه هایی که از آن استفاده می کنند و در آن زمان را سپری می کنند، تغییر کرده است. با این حال، در حالی که استفاده از فضاهای باز عمومی ممکن است با توجه به زمان روز تغییر کند، اما ارزش خود را به عنوان کانونی برای فعالیت های اجتماعی حفظ می کنند.

نقش روشنایی در فضاهای عمومی

موفقیت یک فضای باز عمومی فقط به مکان یا طراحی آن بستگی ندارد. به عبارت دیگر، در حالی که معماران و شهرسازان ابتدا باید این فضاها را تصور و طراحی کنند، آنچه در نهایت اهمیت بیشتری دارد این است که آیا مردم از آنها استفاده خواهند کرد یا خیر. اینجاست که نور نقش مهمی ایفا می کند. روشنایی موثر پارک ها و فضاهای باز عمومی راه حل های مهندسی را با استراتژی های شهری ترکیب می کند: اگر قرار است تغییر موفقیت آمیزی در فضاهای باز عمومی وجود داشته باشد، باید این دو با هم همراه و ترکیب شوند.

مزایای اقتصادی

راه‌حل‌ها و مدرن می‌توانند به پارک‌ها و فضاهای باز عمومی کمک کنند تا ارزش اقتصادی عالی داشته و تا ۷۰ درصد در هزینه صرفه‌جویی کنند. همچنین استفاده از سیستم های مدیریت روشنایی LED می تواند در کاهش هزینه های نگهداری و بهره برداری مستمر موثر واقع شود.

ویژگی های روشنایی فضاهای باز

  • نور LED می تواند فضاها را جذاب تر کند و به ایجاد تجربیات بصری کمک کند. برای مثال، نور سفید می‌تواند طیف وسیعی از راه‌حل‌های نورپردازی در فضای باز، از نورپردازی برجسته با ویژگی‌های خاص، تا پاشش نور با شدت بالا را ارائه دهد. نکته حائز اهمیت این است که روشنایی یک راه حل استراتژیک و سازگار برای فضاهای باز عمومی است.
  • یکی دیگر از جنبه های این نوع نورپردازی ایمنی است. فضاهای باز رشد می کنند تا مردم با استفاده از آنها احساس امنیت کنند. نورپردازی می تواند به کاهش جرم و جنایت و از همه مهمتر ترس از جرم کمک کند.مردم به دلیل ترس از جرم و جنایت می توانند احساس کنند که نمی توانند از پارک ها و فضاهای عمومی استفاده کنند. برای مثال استفاده از در کنار تغییرات فیزیکی در این فضاها ، نورپردازی می‌تواند ترس از جرم و جنایت را کاهش دهد و در نتیجه استفاده بیشتر از آنها را تبلیغ کند و محیطی امن و شاد فراهم آورد.
دکمه بازگشت به بالا