اقتصادیمجله کسب و کار

درامد دلاری از دراپ شیپینگ

توضیج کوتاه و محتصر : دراپ شیپینگ چیست ؟ یعنی محصولات سایر فروشندگان را به مشتریان خود بفروشید بدون اینکه مجبور باشید انباری برای نگهداری و ارسال بسته ها داشته باشیداولین باری که واژه‌ی دراپ شیپینگ را شنیدم، زمانی بود که به اتفاق دوستی برای خرید لوازم خانگی به بازار رفته بودیم. در شلوغی بازار، مغازه‌ای را انتخاب کردیم که روی کالاهای پشت ویترین تگ قیمت زده بود. این کار اعتماد ما را برای ورود به فروشگاه جلب کرد.

دراپ شیپینگ چیست؟ + چطور در دراپ شیپینگ کسب درآمد دلاری داشته باشیم؟ - موبو ارز

با وجود کوچک بودن فضا، تقریبا نمونه‌ای از همه‌ی کالایی که در نظر داشتیم، به چشم می‌خورد. فروشنده جوانی با روابط اجتماعی فوق‌العاده‌ای بود. در مورد هر کالایی که سوال می‌کردیم دست رد به سینه‌مان نمی‌زد. با جایی تماس می‌گرفت و خیلی سریع قیمت، موجودی، تنوع رنگ و… را به ما اطلاع می‌داد.

در پایان خرید هم فروشنده به ما پیشنهاد خوبی داد. آن هم ارسال درب منزل با کرایه‌ای نسبتا متوسط! به ما ضمانت تعویض کالا در صورت معیوب بودن را هم داد. پس می‌توانستیم با دست خالی و با خیال راحت به ادامه‌ی بازارگردی بپردازیم. تصور من این بود که با همکارانش تماس می‌گیرد و برای آن‌ها مشتری پیدا می‌کند. ولی دوستم که از قضا دیجیتال مارکتر بود، گفت این فروشنده دراپ شیپینگ می‌کند.

یعنی بدون این‌که مغازه‌ی خود را پر از اجناس مختلف کند، نمونه‌ای از کالاها را از تولیدکنندگان یا واردکنندگان دریافت کرده است. به این خاطر قیمتی که می‌گوید هم از نظر مشتری مناسب است، هم این‌که خودش از سود بی‌بهره نمی‌ماند. بدون این‌که ریسک خرید عمده‌ی کالا را به جان بخرد و یا هزینه‌ای برای اجاره‌ی انبار بپردازد. اگر همین کار را به صورت اینترنتی انجام دهد، عالی می‌شود!

مثالی که در بالا خواندید، یک نمونه‌ی موفق دراپ شیپینگ است. اگر شما هم دوست دارید داشته باشید اما سرمایه‌ی کلانی برای خرید عمده‌ی کالاها را ندارید، هم‌چنین کنجکاو شده‌اید که بدانید شگرد موفقیت‌آمیز کسب‌و‌کارهای بزرگ اینترنتی چیست، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ (Dropshipping) نوعی از مدل‌های است. در این مدل کسب‌و‌کار سه مرحله‌ی تهیه‌ی محصول، انبارداری و ارسال را به شخص ثالثی که معمولا خود تأمین‌کننده است، واگذار می‌کنید. فرآیند دراپ شیپینگ به این صورت است که:

  1. فروشنده و تأمین کننده با‌هم قرارداری را امضا می‌کنند.
  2. فروشنده مسئولیت برای خرده‌فروشی را به عهده می‌گیرد.
  3. مشتری سفارشات خود را در سایت ثبت می‌کند.
  4. در آخرین مرحله تأمین کننده محصول خریداری شده از سایت را برای مشتری ارسال می‌کند.

یک مثال دراپ شیپینگ

به عنوان مثال شما به عنوان فروشنده یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی می‌کنید. با یک شرکت تولید روغن خودرو بر سر همکاری به توافق می‌رسید. سپس برای کالا کد مشخص می‌کنید و آن را با مشخصات کامل مانند عکس، میزان لیتر، کاربرد، قیمت و… بارگذاری می‌کنید. الان شما فروشنده‌ی روغن خودرو هستید. وقتی مشتری در سایت شما سفارشی را ثبت می‌کند، کالا از انبار کارخانه برای مشتری توسط شرکت طرف قرارداد ارسال می‌شود.

شما سود خود را از فروش محصول دریافت می‌کنید. نمی‌دانم یادتان هست یا نه! چند ماه قبل بود که روغن موتور در بازار نایاب شده بود. با وجود این که بیشتر مغازه‌ها روغن موتور را تمام کرده بودند؛ موجودی بعضی از آنلاین‌شاپ‌های که از طریق دراپ شیپینگ فعالیت می‌کردند؛ تامین بود. می‌توانید رفته رفته با سود حاصل از این کار کسب‌و‌کار خود را گسترش دهید و با وارد کنندگان روغن‌های خارجی هم قرارداد ببندید. پس از آن به فروش قطعات مصرفی ماشین فکر کنید تا روزی که یک لامبورگینی را در سایت خود بفروشید.

مزایای دراپ شیپینگ

  1. تمام مراحل تهیه‌ی محصول، انبارداری، بسته‌بندی و حمل و نقل را برون سپاری می‌کنید.
  2. با کم‌ترین هزینه می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید.
  3. هیچ نیازی به پرداخت اجاره برای تهیه‌ی مکان‌های فیزیکی ندارید.
  4. به صلاح‌دید خودتان می‌توانید کالاهای خرده فروشی خود را تغییر دهید و به اصطلاح جنس روی دست شما باد نمی‌کند. از اول هم اصلا جنسی در دست شما نبوده است.

معایب دراپ شیپینگ

  1.  در حال حاضر آنلاین‌شاپ‌های بسیاری در حوزه‌ی دراپ شیپینگ فعالیت می‌کنند. داشتن رقبای قدرتمند با سابقه‌ی کاری بالا، نام و اعتبار که هم اعتماد مشتری و هم تأمین‌کنندگان را جلب کرده‌اند، از معایب این روش است.
  2. اگر تأمین کننده کارش را درست انجام ندهد چوبش را شما می‌خورید! یعنی مسئولیت پیگیری کالای معیوب، ضعف بسته‌بندی و تأخیر در ارسال سفارش بر عهده‌ی شماست.
  3. دراپ شیپینگ حاشیه سود بالایی ندارد.
  4. اگر مشتری کالاهایی را از چند تأمین کننده‌ی فروشگاه شما، یک جا خریداری کند باید راهکاری برای جمع‌آوری چند کالا در قالب یک پکیج پیدا کنید.

در دراپ شیپینگ چگونه فروشنده‌ی خوبی باشیم؟

اولین قدم این است که عکس‌های با کیفیتی از کالا را در سایت قرار دهید. حتما از زوایای مختلف و از نوشته‌های روی آن، چند تصویر در وب‌سایت فروشگاهی خود قرار دهید. یک عکس معمولا نمی‌تواند اعتماد مشتری را جلب کند. پس برای زمان بگذارید و حرفه‌ای شوید. در قدم بعد باید از ابتدا، روی برند خود کار کنید. از محبوبترین دلایل شاپیفای one Million in Sales With Shopify in One Year است.

دقت کنید با گذاشتن اسم واسطه تمام اعتبار و زحمات شما بر باد می‌رود. باید کالا را با اسم، لوگو و نام برند خودتان به دست مشتری برسانید. مشتری نباید فکر کند که کالا را از شخص دیگری خریده و از جای دیگری دریافت می‌کند. از تأمین‌کنندگان بخواهید با برچسب برندتان کالا را بسته بندی و ارسال کنند.

از مهم‌ترین اقدامات یک فروشمده‌ی دراپ شیپر، داشتن اطلاعات به روز در مورد بازار محصولات است. اخبار کم‌یاب شدن اجناس را از منابع موثق دنبال کنید. در تعداد مجاز ثبت سفارش را برای کالا محدود کنید. یعنی به جای این‌که به پنج مشتری پنجاه عدد کالا بفروشید، به بیست و پنج مشتری همان پنجاه تا را بفروشید. در مثال روغن موتور، مطمئن باشید حتی افرادی که طرفدار خرید اینترنتی نبوده‌اند هم سری به آنلاین‌شاپ‌ها زده‌اند.

چگونه برای دراپ‌شیپینگ تأمین‌کننده انتخاب کنیم؟

سعی کنید تامین‌کنندگان قابل اعتماد و اخلاق‌مداری انتخاب کنید. نه افرادی که فقط در اوضاع خوب با شما معامله کنند و در بحران‌ها حتی جواب تلفن شما را هم ندهند. اگر بتوانید در بزنگاه‌ها محصول را برای مشتریان تهیه کنید، تعداد بیشتری مشتری جذب خواهید کرد. به علاوه، باید جتما بر سیستم بسته‌بندی و ارسال نظارت کنید.

با یک استراتژی ساده می‌توانید  روی فرآیند بسته‌بندی و ارسال کالا به دست تأمین‌کنندگان به‌طور غیر مستقیم کنترل داشته باشید. آن هم این‌که از مشتریان بخواهید پس از دریافت کالا برای شما عکس ارسال کنند. در قسمت کامنت‌ها قسمتی را به عکس‌های ارسالی مشتریان اختصاص دهید. ممکن است برخی از افراد حوصله‌ی این کارها را نداشته باشند.

بنابراین در قالب مسابقه‌ی ماهانه‌ی بهترین عکس، آن‌ها را تشویق کنید که عکس‌های کالای دریافتی را در سایت آپلود کنند. از این طریق متوجه می‌شوید که کالایی که به دست مشتری رسیده، دقیقا طبق استانداردهای مد نظر شما بوده است یا نه؟

یک نکته‌ی مهم این است که گول تازه‌کارهایی که برای معرفی برند خود قیمت‌های خوبی را پیشنهاد می‌کنند، نخورید. حتما از یکی دو نفر متخصص در مورد محصول آن‌ها سوال کنید. باز هم برمی‌گردیم به همان مثال روغن موتور: وقتی که کالایی کم‌یاب می‌شود، بازار فروش برندهای عجیب غریب داغ خواهد شد. در چنین شرایطی ممکن است بازاریابان جدیدی، برای اضافه کردن محصول‌شان به فروشگاه با شما تماس بگیرند. قبل از بستن قرارداد از چند مکانیک در مورد عملکرد آن برند سوال کنید. اگر مورد تاییدشان بود، با تامین‌کننده‌ی جدید کار کنید.

ویژگی هایی که تامین‌کنندگان دراپ شیپینگ باید داشته باشند شامل موارد زیر می‌باشد :

  • مسئولیت پذیر و قابل دسترس بودن
  • تامین به موقع کالاهای مورد نیاز
  • تنوع بالا برای انتخاب محصولات

ثبت نام دراپ شیپینگ چگونه است ؟

همان‌طور که پیشتر ذکر کردیم پلتفرمی که شما در آن ثبت‌نام کنید و تامین کننده خود را پیدا کنید وجود ندارد ! پس گول اشخاصی که این موضوع را می‌گویند نخورید .باید افرادی را پیدا کنید که قابل اعتماد هستند.

دراپ شیپینگ در ایران به چه شکل است ؟

دراپ شیپینگ در ایران با یک سری چالش ها ، فرصت ها رو به رو است که باید با دقت و راهنمایی گرفتن از اشخاص حاذق در این حیطه پیش برویم .

قبل از هرچیز باید نکات مربوط به پیش‎برد جوانب مالی ، ریسک ها ، چگونگی حمل و نقل را سنجید و در این راه از یک وکیل نیز کمک گرفت. دراپ شیپنگ در ایران اگرچه دارای سختی های خودش می‌باشد اما بعد از اینکه تمامی جوانب سنجیده شد به کسب و کار ما رونق تازه ای می‌بخشد باعث رشد فروش آنلاین ، کاهش هزینه ها می‌گردد.

نقش فروشگاه سازها در دراپ شیپینگ

یکی از روش‌هایی که می‌توانید به آن فکر کنید، استفاده از فروشگاه‌ساز است. ابزاری است که می‌توانید با استفاده از آن یک سایت برای خود بسازید. سایت ساختن به خودی خود کار ساده‌ای نیست ولی اساس وجود فروشگاه‌سازها، ساده کردن فرآیند سایت ساختن است. جهت دریافت مشاوره خصوصی از سینا سینری با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

هر فردی می‌تواند با استفاده از فروشگاه‌ساز بدون دانش فنی، به‌سادگی برای خود یک وب‌سایت بسازد و فروش از طریق سایت را شروع کند. از مزیت‌های ساختن سایت با فروشگاه‌ساز این است که مواردی مانند درگاه پرداخت و شیوه‌های متنوع ارسال را هم دارد و می‌تواند در شروع کار فروش آنلاین بسیار به شما کمک کند.

 

دکمه بازگشت به بالا