اقتصادیمجله کسب و کار

راهنمای جامع مهاجرت به کانادا: از کجا شروع کنیم؟

کانادا با اختلاف زیاد یکی از محبوب‌ترین کشورها برای مهاجران محسوب می‌شود. این کشور تاکنون پذیرای تعداد زیادی از مهاجران بوده که توانسته‌اند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. برای همین هم مهاجرت به کانادا به طور کلی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود. اما شاید برای آن به اطلاعات و جزئیات بیشتری نیاز داشته باشید و ندانید که چگونه باید مسیر حرکت خود را شروع کنید.

ما در این مقاله راجع به تمام جزئیات مربوط صحبت خواهیم کرد تا به شما در اقداماتتان کمک کنیم. کسانی که بالاترین امتیازات را داشته باشند، از طرف کارفرمایان خود و از طریق اکسپرس اینتری، دعوت‌نامه‌ای دریافت می‌کنند که به کمک آن می‌توانند ویزای اکسپرس اینتری کانادا را دریافت نمایند. مهاجرت از طریق برنامه‌های استانی در کانادا این برنامه برای کسانی است که :

  • برای کار در یک استان یا منطقه‌ی خاص در کانادا تجربه، مهارت و تحصیلات کافی دارند.
  • کسانی که می‌خواهند منحصرا در آن استان زندگی کنند.
  • کسانی که می‌خواهند مقیم دائم کانادا شوند

هر استان و منطقه ماجراهای خاص خودش را دارد و شرایط خاصی را نیز دنبال می‌کند. برای مثال، استان‌ها ممکن است در جستجوی موارد زیر زیر باشند:

  • دانشجویان
  • تاجران
  • کارکنان حرفه‌ای
  • کارکنان نیمه حرفه‌ای

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه‌ی کارکنان ماهر منتخب کبک این برنامه برای کسانی است که فرانسوی بلد هستند و می‌خواهند در کبک کانادا زندگی و کار کنند. شما برای مهاجرت از این طریق، باید گواهی خاصی را از کبک داشته باشید. اگرچه قوانین کبک ممکن است با قوانین کلی کانادا تفاوت‌هایی داشته باشد، پس برای آگاهی کامل از آن‌ها باید به خوبی مطالعه کنید. به طور کلی اگر می‌خواهید از این طریق مهاجرت کنید، دو مرحله در پیش رو دارید:

  1. برای دریافت گواهی از کبک (Certificat de sélection du Québec [CSQ]) به دولت کبک درخواست دهید. طی این درخواست، استان کبک شما را طبق قوانینی که دارد ارزیابی می‌کند. سپس گواهی را برای شما صادر می‌کند. این گواهی می‌گوید که شما صلاحیت لازم برای ورود به کبک را دارید.
  2. بعد از صدور گواهی، باید برای اخذ مجوز اقامت، شهروندی و … به اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید.

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه کارکنان ماهر فدرال

شما برای اینکه بتوانید از این طریق به کانادا مهاجرت کنید، باید حداقل در زمینه‌ مدیریت، مشاغل فنی حرفه‌ای و مشاغلی که به مهارت بالایی نیاز دارند، ده سال سابقه کار داشته باشید. از حداقل شرایط لازم برای مهاجرت به کانادا از این طریق می‌توان به تجربه‌ی کاری بالا و حرفه‌ای، مهارت‌های زبانی بسیار خوب و تسلط کامل به آن و همچنین تحصیلات عالی اشاره کرد. اگر تمام حداقل‌ها را داشته باشید، درخواستتان به خوبی بررسی می‌شود. اگر حداکثری هم دارید که قطعا شما را در صدر لیست انتخابی‌ها قرار می‌دهد. تجربه‌‌ کاری بالا به این معنی است که شما مدت‌هاست کار می‌کنید و در شغل و مهارت اصلی خود، تجربه‌ی بسیار زیادی دارید.

قبل از اینکه برای مهاجرت به کانادا از این طریق درخواست دهید، حداقل باید در زمینه‌ی تجارت، دو الی پنج سال تجربه و سابقه کار داشته باشید. شما همچنین باید مهارت‌های بسیار خوبی در زمینه‌ی زبان داشته باشید. چون یک تاجر به اولین چیزی که نیاز دارد، مهارت بالا در زمینه‌ی برقراری ارتباط است. این برنامه به شما کمک می‌کند که به کانادا مهاجرت کنید، ولی فقط برخی از مناطق آن. این یعنی، با این برنامه شما می‌توانید به حوزه‌ی آتلانتیک کانادا که شامل نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد، نیوفاندلند و لابرادور می‌شود، Immigration and citizenship کنید. مطمئنا شما با فریلنسرها و نوع کار آن‌ها آشنا هستید.

برای اینکه بتوانید به عنوان یک خوداشتغال و فریلنسر به کانادا مهاجرت کنید ، مفید باشید، درآمد داشته باشید و تجربه‌ی کافی مناسب و حرفه‌ای در این زمینه دارید. داشتن تجربه کاری در زمینه‌ی ورزشی و فرهنگی هنری مزیت محسوب می‌شود. برای ویزای استارت آپ کانادا باید اثبات کنید که ایده‌های تجاری خوبی برای کسب و کار دارید و می‌توانید در کانادا، شرکت بسیار خوش درآمدی را راه‌اندازی کنید. همچنین شما باید تمکن مالی کافی یا اسپانسر مناسبی در این زمینه داشته باشید و مهارت‌های بالایی هم در زمینه‌ی زبان انگلیسی داشته باشید تا بتوانید این ویزا را به راحتی دریافت نمایید.

  1. برای اخذ مجوز اقامت کانادا اقدام کنید

باید برای اخذ ویزا و مجوز اقامت در کانادا اقدام نمایید. برای اینکار، در وب سایت مهاجرت کانادا یک حساب کاربری ایجاد کنید و به چند سوال ساده پاسخ دهید تا ببینید آیا برای مهاجرت و اخذ ویزای کانادا مناسب هستید یا نه. سپس باید ایمیل خود را در این سایت وارد کنید تا دستورالعمل‌های لازم برای اخذ ویزا را دریافت نمایید. طی این ایمیل، یک کد مرجع هم به شما داده می‌شود. این شماره مرجع را حتما جایی یادداشت کنید تا برای ادامه‌ی مراحل درخواست ویزای کانادا، از آن استفاده نمایید. شما بسته به جایی که زندگی می‌کنید، می‌توانید درخواست اخذ ویزای کانادا را به صورت آنلاین یا حضوری ارسال نمایید.

  • اگر قادر به ارسال درخواست خود به صورت آنلاین هستید، باید در سیستم دولت کانادا یا همان GCKey یک حساب کاربری ایجاد کنید و بعد مدارک را ارسال نمایید.
  • برای ارسال درخواست به صورت حضوری، باید مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید و سپس شخصا به سفارت کانادا در کشور خود یا کشور همسایه مراجعه نمایید.

به یاد داشته باشید که برای درخواست ویزای کانادا باید هزینه‌ آن را نیز پرداخت کنید. این هزینه بر اساس نوع مهاجرت و ویزای شما متفاوت است. به یاد داشته باشید که شما مجبور نیستید برای کالاهایی مثل لباس، مبلمان، جواهرات، ظروف نقره، میراث خانوادگی، کتاب، کامپیوتر، آلات موسیقی و … مالیات پرداخت کنید. اما به هر حال، شرایط را چک و با دقت بررسی کنید تا به مشکل نخورید.

  1. برای حرکت به سوی کانادا آماده شوید

ممکن است چند هفته طول بکشد تا جواب ویزای شما ارسال شود. اما میانگین زمان انتظار شما برای دریافت جواب جهت پذیرفته شدن یا رد درخواست ویزا، نهایتا 6 ماه است. البته اگر درخواست خود را به صورت حضوری ثبت کنید و مستقیما به سفارت مراجعه نمایید، دریافت جواب حتی می‌تواند تا 18 ماه طول بکشد. اگر می‌خواهید وسایلتان را جداگانه به کانادا ارسال کنید، باید دو کپی دقیق و با جزئیات از تمام وسایلی که ارسال می‌کنید ایجاد کنید. شما باید نام تمام اقلامی که به همراه دارید و تمام اقلامی که بعدا برای کانادا می‌فرستید را بنویسید. همچنین ارزش آن‌ها را در این لیست ذکر کنید.

  1. مهاجرت خود به کانادا را آغاز کنید

زمانی که جواب ویزای شما آمد و موفق به اخذ آن شدید، به راحتی می‌توانید برای مهاجرت به کانادا اقدام نمایید. برای این کار باید بلیط داشته باشید، همچنین حتما راجع به مصاحبه‌ی فرودگاهی کانادا و سوالاتی که آفیسر از شما می‌پرسد تحقیق کنید تا به هیچ مشکلی برخورد نکنید و برای همه چیز آماده باشید. علاوه بر اکسپرس اینتری که برای کارکشته‌ها و شاغلان توانمند است، روش‌های دیگری هم برای مهاجرت به کانادا وجود دارد و می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید:

  • مهاجرت به کانادا جهت پیوستن به اعضای خانواده. اگر همسر، پارتنر، پدربزرگ، مادربزرگ، پدر یا مادر شما در کانادا است و می‌خواهید به آن‌ها ملحق شوید، می‌توانید از طریق این ویزا اقدام نمایید.
  • مهاجرت تحصیلی به کانادا. شما برای تحصیل در کانادا هم می‌توانید ویزا بگیرید. جهت این کار باید در یک موسسه یا دانشگاه کانادایی ثبت نام کنید، شهریه را بپردازید و سپس از طریق نامه‌ی پذیرش که برایتان ایمیل شده، ویزا بگیرید. پس از اتمام تحصیل، شما می‌توانید جهت اخذ مجوز کار در کانادا اقدام نمایید.
  • مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری. سرمایه گذاری در کانادا یکی دیگر از روش‌هایی است که به شما جهت اخذ مجوز اقامت و زندگی در این کشور کمک می‌کند. ولی مخصوص کسانی است که تمکن مالی و سرمایه‌ی بسیار خوب و بالایی دارند.

آیا مهاجرت به کانادا دشوار است؟

بیشتر این مهم است که مدارک کافی داشته باشید و واجد شرایط ورود به خاک این کشور باشید. کانادا یک کشور مهمان‌پذیر و مهاجرپذیر است و قطعا شانس زیادی را برای مهاجرت شما فراهم می‌کند. حداقل در مقایسه با کشوری مثل آمریکا، مهاجرت به کانادا مثل آب خوردن است. اگرچه این نکته را نیز به یاد داشته باشید که با اینکه مهاجرت به کانادا امری ساده به نظر می‌رسد، زندگی در این کشور برای شما می‌تواند سخت باشد. چون به هر حال، اقلیم، فرهنگ و خیلی چیزهای دیگر جدید و غریبه است و تا به آن خو بگیرید ممکن است شرایط سختی را سپری کنید. این یعنی شما باید از لحاظ روحی روانی و همچنین مالی، کاملا آماده باشید.

نکات بسیار مهم هنگام مهاجرت به کانادا

به عنوان کسی که به تازگی مقیم کانادا شده و قرار است در آنجا زندگی کند، چند نکته است که حتما باید بدانید.

  • اجاره/خرید خانه در کانادا

قبل از اینکه چیزی بخرید، می‌توانید در هاستل‌ها، متل‌ها یا هتل‌های مختلفی بمانید، با این کشور آشنا شوید و اطلاعات لازم را کسب نمایید. همیشه توصیه می‌شود که ابتدا جایی را اجاره کنید و سپس به خرید یک خانه در کانادا فکر کنید. راهنمای مهاجرت کانادا شامل معرفی فرهنگ و آداب اجتماعی است که به مهاجران در تعامل با جامعه کمک می‌کند . در حال حاضر، متوسط کرایه‌ی یک آپارتمان یک خوابه در کانادا، ماهانه 1500 دلار است. البته این قیمت بر اساس شهری که در آن زندگی می‌کنید بیشتر خواهد شد.

پس از مهاجرت به کانادا برای خرید و نقل و انتقال پول و هر فعالیت دیگری به یک حساب بانکی نیاز دارید. برای افتتاح حساب بانکی باید کارت‌های شناسایی معتبری را به همراه داشته باشید. از آنجا که به تازگی مهاجرت کرده‌اید، همان کارت یا ویزای شما کفایت می‌کند. برای اینکه راحت‌تر حساب باز کنید می‌توانید از بانک‌های زیر استفاده کنید. این بانک‌ها برای تازه‌واردها، خدمات خاصی را در نظر گرفته‌اند:

  • بانک ملی کانادا
  • بانک مونترال
  • رویال بانک کانادا
  • بانک امپریال تجارت کانادا

اما این خدمات ممکن است تا سه ماه برای شما در دسترس نباشد. پس سعی کنید تا سه ماه اول مریض نشوید که مجبور به پرداخت هزینه‌های خصوصی نشوید. به یاد داشته باشید که مراقبت‌های بهداشتی رایگان کانادا برای برخی خدمات نظیر خدمات اورژانسی، دندانپزشکی و … عمل نمی‌کند. شما در کانادا خیلی جدی‌تر از ایران باید مالیات بپردازید. اما این مالیات خودبه‌خود از حقوق شما کم می‌شود. اگرچه اگر خوداشتغال و فریلنسر هستید خودتان باید مالیات را به موقع پرداخت کنید. همچنین هر خریدی که می‌کنید، مالیات خواهد داشت. پس تعجب نکنید که هنگام پرداخت در صندوق، قیمت‌ها با چیزی که انتظار داشتید متفاوت باشد.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم به شما نحوه شروع اقدامات جهت مهاجرت به کانادا را توضیح دهیم. اما مطمئنا این مسیر پیچیده، سخت و گیج کننده است. پس به شما توصیه می‌کنیم که از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید. ما، موسسه مهاجرتی آوا، با سال‌ها سابقه و تجربه‌ی حرفه‌ای در زمینه‌ی انواع مهاجرت‌ها به کشورهای اروپایی و کانادا، و همچنین با خدمات 360 درجه و پشتیبانی 24 ساعته، مرحله به مرحله و قدم به قدم در کنار شما خواهیم بود تا با خیال راحت، برای مهاجرت به کانادا اقدام کنید و به رویای خود به صورت تضمینی دست بیابید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا