نماد سایت مجله آنلاین

مقایسه برج خنک کننده گرد با مکعبی

با مقایسه کامل ویزگی های برج خنک کن مکعبی نسبت به برج خنک کن گرد پر واضح است که کدام کولینگ تاور بهتر میباشد. مواردی که مورد بررسی قرار گرفته است به شرح زیر میباشد:

سیستم کاهش سرعت  : در برج های خنک کن گرد از سیستم کاهش دور تسمه و پولی استفاده می گردد که این امر باعث افزایش لرزش  سیستم و اتلاف راندمان می شود ،  ضمن اینـکه کارکرد تسـمه ها در معرض بخـار آب و نور آفتاب باعث استحلاک  سریع تسـمه ها شده و سـیستم نیازمند تعویض متـوالی تسمه به عنـوان قـطعه  مصرفی می باشد .  در برج های خنک کن مکعبی با سایز کوچک از الکتروموتورهای دور پایین بصورت کوبل مستقیم  با  فن استفاده شده که دارای  کمترین لرزش و بالاترین راندمان می باشد .

سیستم هوادهی : در برج های خنک کن گرد از فن های 4 پره استـفاده شده که دارای هوادهـی پایـینی می باشد  .  در برج های  خنک کن مکعبی  این شرکت از فن های 6 و 8 پره استفاده شده که دارای حداقل 50%  هوادهی بالاتر در  دورهای  یکسان  است . در برج های خنک کن گرد با توجه به تعداد زیاد  قطعات و استـفاده از پیچ و مهره های  فلزی فراوان  ،  همـچنین   نازک بودن بدنه ( استفاده از رزین ارتوفتالیک ) ، استحکام دستگاه پایین بوده و به مرور زمان و بر اثر لرزش دستگاه   قسمت های سوراخ کاری شده ترک برداشته و تبدیل به شکستگی در بدنه شده وآب بندی دستگاه دچار مشکلات  عدیده می گردد.

برج های خنک کن مکعبی سری Z ساخت این شرکت به گونه ای طراحی شده که دارای کمترین مقدار سوراخ  کاری بوده وکمترین میزان فشار برروی پیچ و مهره های موجود وارد میشود. همچنین نقاط تمرکزتنش با استفاده   از لایه های اضافی تقویت می گردد. تمامی لایه های قطعات فایبرگلاس  با استفـاده از رزین ایزوفتالیک تولید شده که نسبت به انواع دیگر دارای 2.5برابر استحکام  بالاتر می باشد. همچنین ضخامت قطعات فایبرگلاس درستون ها   و تشتک برج های سری Z به 12mm می رسد . در برج های  خنـک کن گرد با توجه به عدم استـفاده از قطره گیر در اکثر تولیدات  ،  پرتاب آب  از قسمت فن به  میزان قابل توجهی اتلاف آب وجود دارد .

در برج های خنک کن مکعبی  با  توجه به وجود  قطره گیر میزان پرتاب  آب به بیرون به کمترین مقدار خود می رسد .برج خنک کننده مکعبی از نظر ساختار و قطعات داخلی هیچ تفاوتی با برج خنک کننده گرد (مدور) ندارد و فقط نحوه ساخت آن راحت تر است. در ضمن جانمایی و نصب کولینگ تاورها یا همان برج های مکعبی در مکان مورد نظر نسبت به انواع گرد راحت تر است. امروزه سازندگان تمایل بیشتری جهت طراحی و ساخت برج های خنک کن مکعبی شکل دارند . هر چه قطره گیر به خوبی طراحی و ساخته شده باشد، اتلاف آب و کاهش آن در برج کمتر خواهد بود.

ساختار کولینگ تاور مکعبی و گرد

1 . بدنه اصلی فایبرگلاس یا گالوانیزه : جنس بدنه معمولا با دو ماده متفاوت فایبرگلاس و یا فولاد گالوانیزه ساخته می شود که برای مقایسه آنها با یکدیگر و شناخت مزایا و معایب هر کدام، متن زیر را که در خصوص تفاوت های برج خنک کننده فایبرگلاس و گالوانیزه است مطالعه نمایید. بدنه اصلی می تواند به شکل گرد (مخروطی) و یا مکعب مستطیلی باشد که با توجه به آن، با نام های برج خنک کننده گرد و برج خنک کننده مکعبی نام گذاری می شوند. قطره گیر بین فن و پکینگ برج خنک کننده جاسازی شده و از خروج قطرات آب مخلوط شده با جریان هوا که قصد خروج از بالای برج را دارند، جلوگیری می کند.

3 . تیوب های پخش کننده آب چند ردیف تیوب (لوله) در بالای پکینگ جاسازی شده تا جریان آبگرم را بر روی کل سطوح پکینگ جاری کند. در ساختار برج خنک کننده جریان مخالف ، تعدادی انژکتور (نازل) تزریق کننده آب با فشار زیاد در تیوب ها تعبیه می شود تا بتواند بر فشار هوای مکیده شده توسط فن، فائق آید.

4 . سوپاپ آب جایگزین درصدی از آب را که تبخیر می شود، باید با آب تازه جایگزین گردد که یک سوپاپ اجازه ورود آب با دبی کم را به مدار آب می دهد و به صورت مکانیکی و یا هیدرولیکی آن را کنترل می کند.

5 . گرمکن تشتک جمع آوری آب برای جلوگیری از یخ زدن آب پایین برج در فصل زمستان استفاده می شود.

6 . مجموعه موتورفن و گیربکس در ساختار برج خنک کننده شرکت ما از موتورفن های زیمنس آلمانی استفاده که از نظر استاتیکی و دینامیکی بالانس می شوند.

7 . ورقه های پکینگ در ساختار برج خنک کننده مکعبی و گرد مهمترین قطعه پکینگ است که بیشترین حجم از فضای درون آن را اشغال می کند. جنس ورقه های پکینگ عموما از PVC است. الگوی شبکه در هم تنیده شده و زوایای آن طوری است که جریان آب در آن آهسته شده و جریان هوا در آن مغشوش می شود تا بیشترین تماس ممکن در حداقل فضا بین آبگرم و هوا صورت بگیرد و ظرفیت دستگاه افزایش یابد. به شیارهای ایجاد شده بین ورقه ها، کانال گفته می شود.

نحوه کار برج خنک کننده گرد و مکعبی

نحوه کار برج خنک کننده به این شکل است که در بالای برج، مجموعه موتور الکتریکی و فن متصل به آن به همراه عایق، صفحات محافظ و هدایت کننده جریان هوا (صفحه استوانه ای اطراف فن) قرار دارد. در قسمت پایینی آن نیز صفحه شیب دار (محل انباشت آب سرد شده) و فلنج خروجی آب برای اتصال به لوله خروجی طراحی شده است. در محیط پیرامونی بدنه آن (مخصوصا قسمت پایین) شیارهای ورودی هوا تعبیه شده است. ورودی آب نیز از بالای برج خنک کننده مکعبی یا گرد بوده و توسط چندین لوله آبگرم به سمت پایین سرازیر می شود.

بنابرین در پاسخ به این سوال که برج خنک کننده مکعبی بهتر است یا گرد؟ با خرید پکینگ رندوم اسپلش ، امکان بهبود وضعیت و زیبایی بسته‌بندی محصولات شما فراهم می‌شود .  همانطور که ساختار این دو را نسبت به هم مقایسه کردیم و به طرز کار آنها اشاره نمودیم در اصل هیچ تفاوتی ندارند و فقط نحوه تولید نوع مکعبی نسبت به نوع گرد یا همان مدور آسان تر بوده و همچنین در مکان هایی که با مشکل کمبود فضای نصب مواجه هستیم کولینگ تاور مکعبی را بهتر می توان در مکان مورد نظر جاسازی و نصب نمود.

گروه ماخ ، طراح و تولید کننده انواع دستگاه های گرمایشی و سرمایشی و انواع مبدل های حرارتی از جمله برج های خنک کننده ، مبدل های حرارتی هوا خنک ، نوع پوسته و لوله ، انواع چیلر و  است. هر محصول مطابق با نیازهای پروژه مورد نظر طراحی و ساخته شده و به صورت مستقیم از کارخانه و با قیمت مناسب به فروش می رسد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ساختار و نحوه کار برج خنک کننده گرد و مکعبی ، آشنایی بیشتر با ویژگی های محصولات ما ، انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت برج خنک کننده  با مهندسان ما تماس بگیرید.

برج های خنک کن یک نوع از انواع دستگاه های خنک کننده آب هستند که مزایا و معایب خاص خود را دارند. دستگاه های خنک کننده دیگر مبدل های حرارتی هوا خنک (درای کولر) و مبدل های حرارتی پوسته و لوله هستند. به این متن چند ستاره میدین؟ (ستاره سمت چپ بیشترین امتیاز رو داره. بدون نیاز به ثبت نام در سایت می تونید امتیاز بدید) ـ راندمان ترمودینامیکی برج های خنک کن مکعبی با توجه به پاشش آب یکنواخت و سرعت هوای حدود 3m/s درسطح مقطع یکسان نسبت    به برج های خنک کننده گرد دارای میزان خنک کنندگی بیشتری می باشد .( سرعت طراحی هوا در برج های گرد کمتر از m/s 8/1 می باشد )

خروج از نسخه موبایل