نماد سایت مجله آنلاین

نحوه استفاده و کاربرد جک عراقی

جک عراقی که به آن جک U شکل هم می‌گویند، یکی از انواع جک سقفی است. از آنجایی که بیشتر در کشورهای عراق، افغانستان و تاجیکستان تولید و استفاده می‌شود، به این نام شناخته می‌شود. جک عراقی برای مقاومت در برابر بارهای سنگین و جلوگیری از تخریب سقف از موادی با مقاومت بالا ساخته می‌شود. همچنین سطح صاف جک سقفی عراقی از تغییر شکل در طول فرآیند خشک شدن بتن جلوگیری می‌کند.

اجزای سازنده جک عراقی

جک عراقی هم مانند جک صلیبی از سه بخش نری، مادگی و رزوه تشکیل شده‌است. تنها فرق آن‌ها در قسمت سر جک است. جک صلیبی سر T شکل و عراقی سر U شکل دارد.

این جک در دو مدل سبک و سنگین تولید می‌شود. فرق این دو در ضخامت لوله است که 2 میلی‌متر سبک و 2.5 میلی‌متر سنگین است.

 ابعاد و اندازه جک عراقی

جک عراقی در ابعاد و اندازه‌‌های مختلف از 3 متر تا 6 متر تولید می‌شود. اما پرکاربردترین نوع آن، 4 متری و 6 متری است. البته انتخاب جک مناسب به ارتفاع مورد نیاز و نوع پروژه بستگی دارد.

قسمت سرجک معمولا در اندازه 7 در 12 سانتی‌متر با ضخامت 5 میلی‌متر تولید می‌شود. با این حال با توجه به نیاز پروژه و سفارش مشتری هم قابل تغییر است.

مزایای استفاده از جک عراقی

جک‌ عراقی به سادگی قابل نصب است و در هر ارتفاعی می‌توان آن را تنظیم کرد. این جک‌ها به دلیل تحمل بارهای سنگین از فولاد ساخته می‌شوند که آنها را بادوام می‌کند. همانطور که در بالا گفته شد از ریزش سقف جلوگیری می‌کنند. همچنین می‌توان چندین بار در پروژه‌‌های مختلف مجدد از آن‌ها استفاده کرد.

علاوه بر این‌ها، از مهم‌ترین ویژگی این جک قابلیت چرخش است.

نحوه استفاده از جک عراقی

نصب و اجرای جک عراقی، آسان و راحت است. این جک همانند جک‌های معمولی قبل از بتن‌ریزی زیر تیرچه یا میله‌های بتن و تا هنگام خشک شدن و شکل‌گیری کامل بتن، در زیر سقف قرار داده می‌شود. در هنگام نصب جک، باید به سالم بودن قطعات جک، رزوه، نری و مادگی دقت کرد. همچنین زیرسازی که جک روی آن قرار می‌گیرد، نباید ترک و شکستگی داشته باشد تا بتواند پایداری خود را حفظ کند.

فاصله جک‌ها با یکدیگر 80 الی 100 سانتی‌متر است که با توجه به وزن بار سقف این فواصل متغیر است. هنگامی که بار سقف سنگین است توصیه می‌شود که فاصله بین جک‌ها کمتر از حالت معمول باشد تا مشکلی پیش نیاید.

تفاوت جک عراقی با جک صلیبی

هر دو آنها از جک‌های سقفی هستند و برای نگهداری و جلوگیری از ریزش سقف استفاده می‌شوند. اما یک‌ سری تفاوت‌هایی با هم دارند که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند. مهم‌ترین تفاوت این دو، در قسمت سر جک است. جک صلیبی سر T شکل و عراقی سر U شکل دارد. از دیگر تفاوت‌‌های آن‌ها، وزن است. جک عراقی نسبت به جک صلیبی سبک‌تر است در نتیجه در هزینه‌های نهایی مقرون به صرفه‌تر است. همچنین جک عراقی برخلاف جک صلیبی که ثابت است، قابلیت چرخش دارد.

نحوه محاسبه قیمت جک عراقی

قیمت جک عراقی علاوه بر نوسانات قیمت آهن به عواملی از جمله اندازه، کیفیت، جنس ورق، ظرفیت بار و ارتفاع سقف بستگی دارد. معمولا هرچه اندازه جک بزرگتر باشد، قیمت آن بیشتر خواهد بود.

نکات مهم هنگام خرید جک عراقی

برای خرید جک عراقی باید چندین نکته را در نظر بگیریم: یکی از اساسی ترین محور های ساخت و ساز  در قالب بندی به کارگیری نگهدارنده های با کیفیت در اجرای تمامی المان های ساخت و سازه های بتنی می باشد که برای حفظ و تحمل بار سقف به کار گرفته می شوند یکی از پرکاربرد ترین آنها که دارای انواع مدل ها و ابعاد و اندازه متفاوت می باشد است.

این جک ها از سه قسمت نری و مادگی و رزوه به دو صورت سبک و سنگین با ورق با کیفیت تولید می شوند. به دلیل استفاده از ورق های با کیفیت و ساختار درجه یک در برابر فشار های وارده بسیار مقاوم هستند. از عراقی میتوان در انواع سازه های بتنی مانند سقف بتنی دال و تیر، سقف طاق ضربی، سقف کامپوزیت و سقف تیرچه کرومیت و… استفاده کرد. در ادامه بیشتر به مزایا و کاربرد آن خواهیم پرداخت خواهیم.

جک سقفی عراقی یک نوع ابزار مقاوم با طراحی خاص برای تحمل فشار و ایفای نقش تکیه گاه به هنگام بتن ریزی برای سقف است که با نام های جک صادراتی و جک یو شکل نیز در بازار شناخته می شود. این جک‌ها به صورت لوله‌های بلند با قابلیت تنظیم ارتفاع هستند که قبل از بتن ریزی در زیر تیرچه یا میله‌های بتن ریزی قرار داده می‌شوند و وظیفه آنها جلوگیری از تخریب سقف زیر فشار بار بتن ریزی است. از آنجایی که استفاده از این جکها در کشورهای عراق، تاجیکستان و افغانستان زیاد است، تحت عنوان جک عراقی شناخته می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های جک سقفی عراقی این است که شما می‌توانید برای ارتفاعات مختلف از آنها استفاده کنید. این جک‌ها به دلیل طراحی خاص خود، قابلیت تنظیم ارتفاع دارند. البته این تنظیم ارتفاع برای آنها دارای محدودیت بوده و شما نمی‌توانید از هر گزینه‌ای استفاده کنید. معمولاً در جکهای رزوه‌ای میزان تغییر ارتفاع تابع میزان پیچ خوردگی و رزوه ایجاد شده بر روی جک است.

انواع جک عراقی

شما وقتی که قصد خرید جک سقفی عراقی را داشته باشید، معیارهای مختلفی برای انتخاب در اختیار دارید که ساده‌ترین آن‌ها اندازه و مهم‌ترین آن‌ها طراحی کلی جک است. اندازه‌ها با توجه به ارتفاع سقف شما متغیر است که شما ممکن است جک عراقی ۴ متری یا جک عراقی ۶ متری انتخاب کنید. اما از لحاظ طراحی دو مدل تحت عنوان جک U شکل عراقی  و جک T شکل عراقی داریم. اصولاً جک سقفی تی شکل برای نگهداری همزمان یک یا چند تیرچه سقفی استفاده می‌شود. بنابراین مطمئن هستید که هیچ تغییری در وضعیت ارتفاع آنها به وجود نمی‌آید. اما جک u شکل عراقی به عنوان یک تکیه گاه برای یک تیرک که فشار زیادی به آن وارد می‌شود، کاربرد دارد.

مشخصات جکی سقفی عراقی

اجزای تشکیل دهنده جک سقفی عراقی به سه قسمت نری، مادگی و رزوه تقسیم می شود تولید این جک ها به دو صورت سبک و سنگین با ضخامت ۲ میل سبک و ۲٫۵ میل سنگین انجام می شود که دارای دو لوله نری و مادگی با ضخامت ۵ و قطر ۶ سانتی متر می باشد. رزوه این جک ها در اندازه ۲۰ سانتی متر با استفاده از بهترین مواد مرغوب ساخته میشود که در برابر فشار های وارده از طرف سقف بسیار مقاوم است همچنین جک عراقی دارای وزن های بسیار متفاوت تا اندازه ۳٫۵ تا ۵ متر می باشد که استاندار ترین آن حداکثر ۴ متر است.

ابعاد و اندازه جک سقفی عراقی

جک عراقی دارای ابعاد و اندازه های متنوعی می باشد که در جدول زیر قابل مشاهده است.

نام اندازه قسمت پایین اندازه قسمت بالا طول صلیب مشخصات رزوه ضخامت لوله وزن قیمت
جک ۳٫۵ متری سبک ۱٫۵ متر ۲ متر ۷۵ سانتی متر ۲۰ سانتی ۲ میلیمتر ۱۳ کیلوگرم تماس بگیرید
جک ۳٫۵ متری سنگین ۱٫۵ متر ۲ متر ۷۵ سانتی متر ۲۰ سانتی ۲٫۵ میلیمتر ۱۶ کیلوگرم تماس بگیرید
جک ۴ متری سبک ۲ متر ۲ متر ۷۵ سانتی متر ۲۰ سانتی ۲ میلیمتر ۱۵ کیلوگرم تماس بگیرید
جک ۴ متری سنگین ۲ متر ۲ متر ۷۵ سانتی متر ۲۰ سانتی ۲٫۵ میلیمتر ۱۸ کیلوگرم تماس بگیرید
جک ۵ متری سبک ۲ متر ۳ متر ۷۵ سانتی متر ۲۰ سانتی ۲ میلیمتر ۱۷٫۵ کیلوگرم تماس بگیرید
جک ۵ متری سنگین ۲ متر ۳ متر ۷۵ سانتی متر ۲۰ سانتی ۲٫۵ میلیمتر ۲۱ کیلوگرم تماس بگیرید
جک ۴ متری عراقی ۲ متر ۲ متر —- ۲۰ سانتی دسته دار ۲ میلیمتر ۱۲٫۸ کیلوگرم تماس بگیرید

 

خروج از نسخه موبایل