نماد سایت مجله آنلاین

هد پرینتر چیست؟

یکی از مهم‌ترین قطعات در چاپگرها، هد آنهاست هد چاپگر، انواع جوهر را روی کاغذ منتقل می‌کند. اگر بخواهیم واضح‌تر در این باره صحبت کنیم، باید نقش هد را در چاپگر با نقش قلب در بدن انسان مقایسه کنیم. همانطور که قلب وضعیت پمپاژ خون و هدایت آن به رگ‌ها و… را به عهده دارد، هد پرینتر نیز جوهر را باید برای چاپ به چاپگرها برساند

هد چاپگر از چه بخش‌هایی تشکیل شده‌است؟.

هد پرینتر از دو بخش مهم تشکیل شده که عبارتند از:

اتاقک جایی است که جوهر در آن ذخیره می‌شود.انتقال جوهر به روی کاغذ، توسط نازل‌های کوچک انجام می‌شود که جوهر را به بیرون اسپری می‌کنند.

 هد پرینتر چگونه عمل می‌کند؟

همانطور که متوجه شدید، هد پرینتر در چاپگرهای جوهرافشان قرار دارد و دارای منافذ بسیار ریزی است که با کمک آنها، جوهر را روی سطح مورد نظر پخش می‌کند. هدهای جدید بسیار شبیه میکروچیت‌ها هستند. پرینتر لیبل زن که به آنها لیبل زن حرارتی نیز می‌گویند، توانایی چاپ انواع لیبل‌ها را نیز داشته و در مدل‌های بسیار متنوعی به فروش می‌رسند

درون آنها قطعات مختلف، همچون درایورهای الکترونیکی، سیستم تغذیه جوهر و صدها حفره وجود دارد که به نازل‌ها متصل هستند. هدها بیشتر برای کارهای گرافیکی و نمادپردازی استفاده می‌شوند و صدها نازل دارند که اسپری کردن قطرات جوهر را کنترل می‌کنند.

چند نوع هد چاپگر وجود دارد؟ انواع هد پرینتر چیست؟

پیش از آنکه هد پرینتر وارد بازار شود، چاپ از طریق پرس و فشار انجام می‌شد. این فرآیند چاپ گران، نامرتب و بی‌کیفیت بود. با آمدن هدهای چاپگر، دیگر پرینترها در تماس مستیقم با مواد چاپی نیستند، در نتیجه کیفیت چاپ‌ها بهتر و هزینه‌ها نیز کاهش یافته‌است.

با اینکه شیوه‌ی کار همه‌ی هدها یکی است، اما انواع مختلف دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

1.هد پیزو (Piezo)

هد پیزو در پرینترهای جوهر افشان اپسون در دو نوع 4 رنگ و 6 رنگ استفاده می‌شوند. این نوع هدها، یک لایه یا فیلم نازک دارند که در معرض بارهای الکترونیکی قرار گرفته، مرتعش شده و در نهایت خم شده و جوهر را به کاغذ منتقل می‌کنند. هرچه فیلم یا لایه نازک هد، انعطاف‌پذیرتر باشد و لرزش بیشتری داشته باشد، سرعت خروج جوهر از نازل نیز بهتر می‌شود.

هدهای چاپی پیوز، به دلیل آنکه از گرما برای چاپ استفاده نمی‌کنند، می‌توانند از انواع جوهرهای متنوع بر پایه آب، روغن و حلال‌های سازگار با محیط زیست و حلال‌های بر پایه جوهر در چاپ استفاده کنند.اغلب هدهای پرینتر پیزو نسبت به مدل دیگر مقاومت بیشتری دارند و اگر از جوهر باکیفیت استفاده کنید، مدت‌ها بدون مشکل کارایی دارند.

2.هدهای حرارتی یا کریستال

هدهای حرارتی سریع‌تر فرسوده می‌شوند. البته مدت عمر آنها به عواملی همچون میزان چاپ و نوع کاغذی که برای چاپ استفاده می‌کنید نیز بستگی دارد. هدهای پرینتر در این نوع چاپگرها، قابل تعویض هستند و خود کاربر می‌تواند آنها را عوض کند.هدهای حرارتی گران قیمت‌تر هستند.

موارد استفاده ازهد پرینتر حرارتی و پیزو چیست؟

هد پرینتر پیزو، اغلب در پلاترهایی که بنرها، علامت‌ها و آگهی ها را چاپ می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که اشاره شد، هد چاپگر پیزو می‌تواند از حلال‌های سازگار با محیط زیست و جوهرهای بر پایه نفت استفاده کند. جوهرهای بر پایه نفت در فضای بیرون استفاده می‌شوند و دوام بیشتری نیز دارند. برای چاپ اسناد فنی، متن سخنرانی یا پوسترهایی که در فضای بسته استفاده می‌شوند، می‌توانید از پلاترها با هر دو نوع هد چاپگر استفاده کنید.

نشانه‌های خشک شدن هد چیست؟

هر چیزی برای استفاده‌ی خوب در طولانی مدت نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. پرینترها یا چاپگرها نیز از این قانون مستثنی نیستند. چنانچه دستگاه شما قادر به چاپ نیست، صفحه‌های چاپ شده محو و ناخوانا هستند، یا چاپگر، صفحه‌های خالی چاپ کنند و … در چنین شرایطی بهتر است، هد دستگاه را بررسی کنید.

چرا هد پرینتر خشک می‌شود؟

اما چه دلایلی موجب خشکی هد می‌شود؟ ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین آن، استفاده نکردن طولانی مدت از دستگاه است. پیشنهاد می‌شود، برای حفظ کارایی چاپگر، حداقل چند روز یک بار، صفحه‌ای شلوغ و تمام رنگی را پرینت بگیرید.

نکته‌ی بعدی استفاده از جوهر مرغوب در دستگاه است. جوهرهای بی‌کیفیت، موجب خشک شدن هد و کاهش عمر مفید دستگاه می‌شوند.خشک شدن هد چاپگر، موجب تعویض کارتریج در پرینترهای جوهرافشان می‌شود.

چطور مشکل گرفتگی هد پرینتر را برطرف کنید؟

هد چاپگرهای جوهر افشان را به دو صورت دستی و با کمک رایانه می‌توان تمیز کرد.

در روش دستی برای برطرف کردن مشکل گرفتگی هد پرینترهای جوهر افشان، باید از محلول پاک کننده استفاده کنید. هد دستگاه را به مدت 48 تا 24 ساعت، داخل محلول پاک کننده بگذارید. اگر بعد از 48 ساعت باز هم مشکل خشکی هد برطرف نشد باید به فکر خرید یک هد جدید باشید!

  1. وارد قسمت(Control Panel) شوید، گزینه (Printers and Scanners) را انتخاب کنید.
  2. پرینتر متصل به کامپیوتر را انتخاب کرده و روی گزینه‌ی (Properties) کلیک کنید. گزینه Properties به شما می‌گوید، چقدر از جوهر کارتریج شما باقی مانده‌است؟ اگر وضعیت جوهر کارتریج شما خوب هست، اما خروجی چاپ‌، کیفیت خوبی ندارد، حتما هد پرینتر دچار مشکل شده‌است.
  3. پس از اینکه گزینه Properties را انتخاب کردید، به سراغ گزینه‌های (Printing Preferences) و سپس (Service) بروید.
  4. پنجره‌ای جدید برای‌تان باز خواهد شد. در آن وارد گزینه خدمات چاپگر (maintenance) شوید.
  5. دستور تمیز کردن هد چاپگر (head cleaning) را مشاهده خواهید کرد. آن را انتخاب و روی گزینه (start) کلیک کنید تا گزینه تمیز کردن هد چاپگر فعال شود.

نوع متفاوت برای هد

  1. پیزو

  2. هد حرارتی

این هد‌ها توانستند نوع‌های متفاوتی را برای خود داشته باشند با این حال این نوع‌های متفاوت به صورت هد‌هایی با نام پیزو و همین طور نوع دیگر آن که به هد‌های حرارتی نیز نامیده شده بودند وجود داشت.این دو نوع هد دارای جوهر‌های متفاوتی هستند بهتر است گفته شود که از اسپری جوهر مختلف برای آن‌ها به کار برده شده است با این حال نیز هر یک از آن‌ها می‌توانند به این صورت روش منحصر به فرد و شیوه خود را داشته باشند.

یکی از نکات مشترکی که می‌توان برای این پرینتر‌ها در نظر داشت این است که این پرینتر‌ها به راحتی می‌توانند از اسپری جوهر استفاده کنند البته این اسپری جوهر به این صورت خواهد بود که به صورت قطره قطره انجام خواهد گرفت.

با این حال این قطعه در با حالت‌های متفاوت می‌تواند وجه تمایزی نیز داشته باشد و برای وجه تمایز آن می‌توان این نکته را بیان کرد که این قطعه‌ها می‌توانند حالت جذب جوهر و خارج کردن آن را داشته باشد.

این یکی از تفاوت‌هایی است که می‌توان برای این دو قطعه از هد که در دستگاه پرینتر به کار برده می‌شود را بیان کرد این هد‌ها به راحتی می‌توانند سازگاری خوبی را داشته باشد.این سازگاری می‌تواند به این صورت باشد که این هد‌ها می‌توانند با جوهر‌های آبی سازگاری داشته باشند این یکی از نکاتی است که می‌توان برای این هد‌ها بیان کرد.

در هر صورت باید این مطلب را همیشه در نظر داشت که هر قطعه‌ای زمانی خراب خواهد شد، با این حال باید در نظر داشت که این قطعه‌ها می‌توانند حالت فرسایشی نیز داشته باشند.به نوعی نیز از بین نیز خواهند رفت اما این که چرا از بین می‌روند به این خاطر خواهد بود که این قطعه‌ها با استفاده از کار زیادی که بر روی آن‌ها انجام می‌شود طول عمر کمتری را به خود اختصاص دهند.

بنابراین میزان کاری که از این دستگاه‌ها کشیده می‌شود باعث می‌شود که طول عمر این نوع از قطعه‌ها نیز کاهش یابد با این حال اگر مشکلی برای هد به وجود بیاید می‌توان آن را برطرف کرد. زمانی که مشکل برای هد به وجود می‌آید به راحتی می‌توان آن را تعویض کرد این بهترین راه حلی است که در زمان مشکل و خرابی باید از آن استفاده کرد. زیرا برخی از خرابی‌ها امکان دارد که به راحتی درست نشود و نیاز به تعویض داشته باشد با این حال باید این تعویض برای این که دستگاه بتواند کار خود را انجام دهد را اجرا کرد.

نکاتی در رابطه با هد پیزو

هد از نوع پیزو می‌تواند در‌ اندازه‌های متفاوتی وجود داشته باشد بسته به نیازی که از این پرینتر‌ها می‌توان داشت برای این قطعه می‌توان از دو مدل آن یعنی کوچک بودن و بزرگ بودن آن استفاده کرد. این نوع از هد می‌تواند با طیف وسیعی از جوهر‌ها به راحتی ارتباط برقرار کند این یکی از نکات مثبتی است که برای این هد می‌توان در نظر داشت. قیمت فیش پرینتر حرارتی که با نام‌های دیگری در بازار ایران شناخته می‌شود، بسیار متفاوت است.

 

 

خروج از نسخه موبایل