مجله رویداد

آخرین وضعیت مناطق سیل زده/ بارش‌های سیستان وبلوچستان بی‌سابقه بود

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، آخرین وضعیت مناطق سیل زده را تشریح کرد.

حسین ظفری در گفت‌وگو با مجله آنلاین، آخرین وضعیت مناطق سیل زده را تشریح کرد و گفت: در پی هشدار قرمز سازمان هواشناسی کشور از روز سه شنبه (28 فروردین‌ماه) در جنوب کشور شاهد جاری شدن سیلاب بودیم. 

وی افزود: امروز (۳۰ فروردین ماه) در استان‌های هرمزگان، کرمان، بوشهر و فارس وضعیت به حالت عادی و پایدار رسیده است و در حال حاضر تنها در جنوب استان سیستان و بلوچستان سیل مشکلاتی را بر جای گذاشته است.

۱۲۰۰ روستا تحت تاثیر سیل

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: میانگین بارش در این استان در یک سال ۱۰۱ میلیمتر بوده است اما در پی فعالیت این سامانه بارشی، در کمتر ۲۴ ساعت در شهرهای  زرآباد ۲۷۰ میلی متر، کنارک ۲۳۰ میلی متر و چابهار ۱۳۱ میلی متر باران باریده است. 

ظفری در ادامه گفت: طی اسفندماه سال گذشته نیز میزان بارش‌ها به صورت میانگین در دو هفته، به ۲۳۰ میلی متر رسید اما در حال حاضر تنها در شهر  زرآباد، طی ۲۴ ساعت، ۲۷۰ میلی متر بارش به ثبت رسیده است که نشانه وسعت سیلاب است.

وی افزود: در حال حاضر، سه برابر میزان بارش یک سال استان سیستان و بلوچستان ظرف کمتر از ۲۴ ساعت رخ داده است که نشان می‌دهد این بارش‌ها چقدر وحشتناک و بی سابقه بوده اند. 

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه حدود 1200 روستا تحت تاثیر این سیل قرار گرفتند، ادامه داد: در این میان ۴۰۰ روستا برق نداشتند که به تازگی برق آن‌ها وصل شده است. در برخی از این روستاها عمدا برق قطع شد تا مشکلات دیگری به وجود نیاید و در برخی روستاها برق به خاطر سیل قطع شده بود. 

ظفری با اشاره به آب آشامیدنی گفت: بیش از ۷۰ روستا در کنارک، به دلیل گل آلودشدن آب، دسترسی به آب تمیز و آشامیدنی نداشتند که توسط ۱۲۰ تیم هلال احمر امدادرسانی به این افراد در حال انجام است. 

وی درباره مسدود شدن راه ها و جاده ها اظهارکرد: در حال حاضر سه محور اصلی و ۱۴ محور فرعی در استان سیستان و بلوچستان مسدود هستند و امدادرسانی با هفت بالگرد توسط سپاه پاسداران، ارتش و هلال احمر انجام می‌شود. با فروکش کردن آب، دسترسی زمینی نیز به زودی برقرار می شود و امدادرسانی ها ادامه خواهد داشت. 

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درباره پرشدن سد کهیر ادامه داد: سد کهیر که بالادست شهرستان کنارک قرار دارد، ۱۷۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی داشت که طی۲۴ ساعت، این ظرفیت تکمیل شد و در حال حاضر ۳۴۵ میلیون متر مکعب آب دارد. این سد به تازگی در این محل ساخته شده بود و برای اولین بار است که پر می شود. اگر این سد نبود، مناطق اطراف آن بسیار وضعیت وخیمی را تجربه می کردند.

ظفری گفت: فیبر نوری در شهرهای قصرقند، خاش، نیکشهر و ایرانشهر قطع شده است ولی تا پایان امروز این مشکلات نیز رفع می‌شود و تعاملات اینترنتی و تلفنی دوباره برقرار خواهد شد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: فعالیت و کمک رسانی نیروهای امدادی و جهادی در جنوب استان سیستان و بلوچستان تا به حالت عادی بازگشتن شرایط ادامه خواهد داشت و ان‌شاء الله به زودی همه مشکلات رفع شود. 

در استان هرمزگان وضعیت مطلوب است 

وی افزود: در استان هرمزگان، بارش ها زیاد بود اما غروب روز گذشته، حجم بارش ها شدت یافت و در بندرعباس در معابر  آبگرفتگی هایی ایجاد شد که با کمک نیروهای جهادی و امدادی این آبگرفتگی ها برطرف شد. در جاسک و بشاگرد حدود ۱۲ روستا موقتا ارتباط آن‌ها قطع است که تا آخر امروز این مشکل نیز برطرف م شود. 

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور  ادامه داد: همه جاده  های این استان باز است و حتی از راه دریا نیز ارتباطات برقرار است. حتی فیبرنوری نیز در این استان مشکلی ندارد.

ظفری گفت: از آنجایی که هرمزگان نزدیک به سیستان وبلوچستان است، به عنوان استان معین به این استان همسایه کمک رسانی می کند. 

کرمان مشکل خاصی ندارد

وی افزود: در کرمان، راه های اصلی باز است ولی چندراه فرعی از جمله مسیر زهکلوت کرمان به دلگان سیستان و بلوچستان جهت حفظ ایمنی افراد، توسط پلیس مسدود شده که به زودی با فروکش کردن آب باز می شود. 

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در این استان آب، گاز و فیبرنوری برخی مراکز دچار اخلال بود که در حال حاضر وصل شده است.

ظفری درباره اهمیت لایروبی رودخانه ها گفت: لایروبی رودخانه های فصلی این استان، طی شش ماه گذشته انجام شده بود و به همین خاطر سیلاب خسارات زیادی در جنوب استان وارد نکرده بود.

شرایط در استان های بوشهر و فارس عادی است

وی در پایان اظهارکرد: در دو استان بوشهر و فارس، سیل خسارات زیادی وارد نکرده و شرایط عادی است و در صورت نیاز امدادرسانی انجام خواهد شد.

انتهای پیام

گروه تحریریه مطالب حوادث

نویسنده حوادث با هنر روایتگری هستم. قصه‌گویی بازیگوشانه و قدرت تجسم آن را دارم تا خوانندگان را به دنیای جذاب رویدادها بکشانم.
دکمه بازگشت به بالا