مجله نشاط

بازدید رایگان از بناها تا برپایی نشست‌های تخصصی

جزئیات برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی تشریح شد؛

بازدید رایگان از بناها تا برپایی نشست‌های تخصصی

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی گفت: سی فروردین بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی برای عموم مردم رایگان است و تلاش داریم تور‌های بازدیدی متناسب این روز برای بنا‌هایی که روز‌های دیگر سال امکان بازدید ندارند هم فراهم شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث درباره برنامه‌های روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی ظهر امروز نوزدهم فروردین ماه با حضور اصحاب رسانه در وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.  

داوری در ابتدا گفت: هجدهم آوریل از سوی شورای بین المللی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی نامگذاری شده وامسال این روز مصادف سی ام فروردین است. عنوان برنامه سه ساله اخیر میراث مقاوم در برابر  بلایا و درگیری، امادگی، واکنش و ارزیابی در سطح جهان است.  

وی در ادامه افزود: رخداد دیگر پیش رو در سال ۲۰۲۴مصادف شصتمین سال منشور ونیز است، ایکوموس قرار است به منشور ونیز و تاثیرات و کارکرد آن و بحران‌ها و منازعات بپردازد.  ایکوموس قرار است میراث فرهنگی را دربرابر بحران‌های فرهنگی مقاوم کند که این برای جوامعی مثل ما با این همه ابنیه خیلی مهم است.  

داوری در ادامه گفت: در ایران متناسب شرایط جهانی شعار و پیام «تاب‌آوری بنا‌های تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی» درنظر گرفته شده ست، انشالا امسال بتوانیم به این موضوعات بپردازیم.

وی درباره برخی از این برنامه‌ها گفت: پنجشنبه سی ام فروردین بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی برای عموم مردم رایگان خواهد بود و تلاش داریم تور‌های بازدیدی متناسب این روز برای بنا‌هایی که روز‌های دیگر سال امکان بازدید ندارند هم فراهم شود، مراسم بزرگداشت این روز در خود وزارتخانه با معرفی فعالان این عرصه برگزاررو پیش بینی مان تقدیر از این افراد گمنام، اما موثر در عرصه حفاظت از میراث فرهنگی هشتند داشته باشیم.

داوری با تاکید براین روز جهانی بنا‌ها یک روز است، اما برنامه‌ها از چند روز قبل شروع می‌شود. یاداور شد: سه شنبه بیست و هفتم فروردین دو نشست تخصصی با عبارت «بحران‌ها و منازاعات از دریچه منشور ونیز» با همکاری معاونت میراث و پژوهشگاه و دوم نشست «دانش سنتی، کاهش و امادگی مقابل بحران» برپا می‌شود. همچنین امسال با همکاری صندوق احیا و بهره برداری بنا‌های تاریخی از پروژه‌های خلاق و شرکت‌ها و نهاد‌های فعال در دل بزرگداشت سی ام فروردین تقدیر می‌کنیم.   

وی اظهار داشت: نشست دیگر سمینار بین المللی پنجم اردیبهشت با عنوان تاثیر بحران‌ها بر بنا‌های تاریخی با رویکرد بین المللی با حضور میهمانان بین المللی در استان سمنان برگزار می‌شود. یکی دیگر از اقدامات ما  چهارشنبه بیست و‌نهم فروردین نشست سراسری اعضای شورای فنی ادارات کل استانی با حضور قائم مقام وزیر خواهد بود.  علاوه بر اینها بالغ بر ده نشست تخصصی با محور شعار سال  نیز در کشور برپا می‌شود.

تیم خبری ورزشی

با تمرکز بر روند تحول و تغییرات فناوری در ورزش، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی مقالات جذاب و اطلاعاتی درباره‌ی نقش فناوری در بهبود عملکرد ورزشی می‌پردازم. هدفمندی خود را در ارتقای دانش ورزشی و بررسی نوآوری‌های فناورانه در ورزش قرار می‌دهم. همراه با من باشید و به دنیای فناوری در ورزش پیوندید.
دکمه بازگشت به بالا