تاثیر لوگو در طراحی بسته بندی محصولات

اگر می خواهید محصول شما مورد توجه قرار گیرد، اهمیت ویژه ای برای قرار دادن لوگو شرکت خود در بسته بندی محصولات خود قائل شوید. گرچه به نظر می رسد برجسته کردن شرکت به جای محصول ( به ویژه با محصولات جدید یا نسخه محدود) ضد شهودی باشد اما تحقیقات نشان می دهد که قرار دادن لوگو منجر به شناخت برند در ذهن مصرف کننده می شود و جایگاه بالا احساس مثبت برتری برند را برمی انگیزد. زیرا مشتری انتظار دارد لوگوی برندهای برتر را بر بالای بسته ها ببیند.

از آنجائیکه لوگو به عنوان اولین تماس مصرف کننده با برند می باشد به همین خاطر خیلی مهم است که طراحان تصویر دقیق و جایگاه درستی برای برند انتخاب کنند تا واکنش ها و حس های مثبت از سمت مصرف کنندگان را مشاهده نمایند.تاثیر لوگو در طراحی بسته بندی محصولات

در بعضی مواقع در بسیاری از شرکت ها پول زیادی صرف طراحی یک لوگوی ایده آل می شود و باید توجه داشت که لوگو در جایگاه مناسبی از بسته بندی قرار گیرد تا حداکثر توجه مخاطب به برند را در بر داشته باشد که یکی از مهمترین ترین تصمیم های بازاریابی توسط مدیر برند می باشد.

برای ایجاد اطمینان از جایگاه لوگو و برای اینکه حس های دلخواه و مورد نظر در مصرف کنندگان بوجود آید مدیران برند باید هماهنگی های بخش های لوگو از جمله مکان یابی، شکل، طرح لوگو و قلم توجه ویژه داشته باشند.

چگونه مکان لوگو را بر روی بسته بندی تعیین کنیم؟

طراحی بسته بندی و مکان یابی لوگو یک روش ثابت شده برای به حداکثر رساندن تصورات مثبت مصرف کننده می باشد. با توجه به اینکه مفهوم بالا در برابر پایین را درک می کنند در نتیجه متوجه ارتباط مفهومی بین قدرت و ارتفاع هستند، که در این صورت می توانند قاضی های بسیار خوبی برای ارزشیابی قدرت برند باشند. همانگونه که گفتیم طراحان بسته بندی جدا از اینکه باید به جایگاه لوگو توجه داشته باشند، باید دقت ویژه ای نیز به هماهنگی کلی بسته بندی داشته باشند.

ضمناً باید توجه داشت شرکت را به جای خود محصول بولد و برجسته کرد چون که جایگاه لوگو در قسمت بالای بسته بندی ایجاد حس مثبت و برتری را به مشتری انتقال می دهد و به ذهن سپاری برند در ذهن مصرف کننده کمک می کند.

جایگاه لوگو بر روی بسته بندی چه اهمیتی دارد؟

یکی از مهمترین هزینه های اصلی شرکت ارتقاء لوگوی شرکت است که باعث افزایش بینش خریدار از برند و تثبیت هویت برند می شود.

لازم است بدانید طراحی لوگو بیشتر جزو هنرهای زیبایی است تا طراحی گرافیکی، پس طراحان و مدیران برند باید بیشتر با یکدیگر کار کنند تا بتوانند نمایش صحیحی از یک برند را خلق کنند.

علاوه بر این ، ارتباطی بین قرار دادن لوگو در بسته بندی و اینکه چگونه می تواند بر درک مصرف کننده از برند های غالب در بازار تأثیر بگذارد، وجود دارد. مصرف کنندگان برند های قدرتمند (یعنی مارک های گران قیمت یا انحصاری) را ترجیح می دهند. هنگامی که آرم روی بسته بندی در بالا قرار داشته باشد، برند های کمتر شناخته شده را نسبت به زمانی که جایگاه لوگو در پایین محصول باشد ترجیح می دهند (به عنوان مثال برندهای به صرفه تر).مصرف کنندگان مشروط هستند که به طور غریزی تفاوت بین برند های قدرتمند و کم قدرت را درک کنند. بنابراین جایگاه لوگو در این میان می تواند در درک مصرف کننده تاثیر به سزایی داشته باشد.

به عنوان مثال ، در یک سوپرمارکت ، یک برند قدرتمند مانند کوکاکولا آرم خود را در بالای بسته بندی قرار می دهد. بنابراین درک مصرف کننده را از قدرت و وضعیت اسم برند تقویت می کند. وقتی مصرف کنندگان این محصولات را می بینند ، بین اسم برند و جایگذاری لوگو ارتباط برقرار می کنند و این اتصال درک آنها از قدرت نام تجاری را تقویت می کند. به زبان ساده ، این همان جایی است که مصرف کنندگان انتظار دارند لوگو برند های قدرتمند را ببینند؛ یعنی در بالا.

در مقابل ، اگر مصرف کننده به دنبال یک برند نا شناخته تر باشد، احتمال اینکه مصرف کننده انتظار داشته باشد لوگو شرکت در بالای بسته بندی ظاهر شود ، کمتر است.

سوپرمارکت ها و سایر خرده فروشان انبوه از این واقعیت و قدرت جایگاه لوگو یا اسم برند آگاه هستند. بنابراین آنها چیدمان قفسه های فروشگاه را به طور استراتژیک سازمان دهی می کنند تا برندهای معروف و قدرتمند برای اکثر مصرف کنندگان سریع درچشم ظاهر شوند. همچنین این مارک ها گران ترند؛ بنابراین پیدا کردن آنها را برای مصرف کنندگان آسان تر می کند. به ویژه آنهایی که جایگاه لوگوی بالاتری دارند، باعث افزایش درآمد هم برای فروشگاه و هم برای برند می شوند. از طرفی قدرت برند را بیشتر تقویت می کند. در نهایت با قراردادن جایگاه درست لوگو ارزش برند افزایش پیدا می کند و فروش صورت می گیرد.

روانشناسی طراحی لوگو چگونه است؟

روانشناسی طراحی لوگو ، بسته بندی و تبلیغات یک سیستم پیچیده است که شامل بسیاری از اجزای جداگانه اما ممتاز است. طراحان بسته بندی باید نه تنها جای گذاری آرم بلکه هماهنگی کلی خود بسته بندی را نیز در نظر بگیرند. اگر بسته بندی حاصل از آن ناجور و ناشیانه ظاهر شود ، تقویت قدرت و برتری برند کارایی چندانی نخواهد داشت. مصرف کنندگان همچنین می توانند به ناهماهنگی های موجود در بسته بندی پاسخ عکس دهند که می تواند نتیجه نا مطلوب داشته باشد.

در حالی که درباره قدرت قرارگیری آرم بر روی بسته بندی و طرح لایه باز کارت ویزیت انتخاباتی چیزهای زیادی حاصل شده است ، نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد تأثیرات شکل آرم ، رنگ ، اندازه و موارد دیگر در ارتباط با مصرف کننده است. همانطور که گفته شد ، یک آرم اغلب اولین تجربه مصرف کننده با یک برند خاص است و برای تصمیم گیری در عرض چند ثانیه ، ارتباط فوری با مشتری بسیار مهم است.

دکمه بازگشت به بالا