نماد سایت مجله آنلاین

خطر آسیب به ریه بر اثر ویپینگ را جدی بگیرید

 

چگونه کشیدن ویپ روی ریه‌ها تأثیر می‌گذارد؟

دستگاه‌های کشیدن ویپ که به نام‌های سیگار الکترونیکی (electronic cigarettes, e-cigarettes)، یا ویپ نیز شناخته می‌شوند، مایع را به داخل یک افشانه (آئروسل) برای استنشاق به ریه‌ها گرم می‌کنند. اگرچه برخی از افراد ممکن است کشیدن ویپ را جایگزین بهتری برای سیگار کشیدن بدانند، اما همچنان می‌تواند منجر به آسیب به ریه شود. بر اساس یک مطالعه در سال 2018 در همان سال، بیش از 7700 طعم‌دهنده الکترونیکی مایع همانند جویس میوه ای میکس از بیش از 1200 فروشنده در ایالات متحده در دسترس بود.

هنگامی‌که مواد شیمیایی موجود در مایعات الکترونیکی ذرات در هوا معلق می‌شوند یا به قطرات بسیار ریز تبدیل می‌شوند، می‌توانند روی سلول‌ها تأثیر بگذارند و رشد سلولی را تغییر داده و باعث التهاب و تغییرات دیگری در آن‌ها شوند.این مطلب به بررسی آسیب‌های ریوی استعمال سیگار الکترونیکی می‌پردازد.

 ریه پاپ کورنی

ریه پاپ کورنی که نوعی برونکیولیت انسدادی است، نوعی بیماری ریوی می‌باشد. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که کوچک‌ترین راه‌های هوایی ریه‌ها، به نام برونکیول، زخم می‌شوند و هوا نمی‌تواند از آن‌ها عبور کند و غیرقابل‌برگشت است. به گفته انجمن ریه آمریکا (ALA)، مواد شیمیایی مانند استالدئید، فرمالدئید و دی استیل می‌توانند به رشد ریه پاپ کورنی کمک کنند.یک مطالعه در سال 2021 نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی زمانی که قندها و افزودنی‌های طعم‌دهنده موجود را گرم می‌کنند بوتاندیون و پنتاندیون را نیز به عنوان محصولات جانبی تولید می‌کنند. این‌ها همچنین می‌توانند به رشد ریه پاپ کورنی کمک کنند.

 پنومونی لیپوییدی مرتبط با کشیدن ویپ

به گفته انجمن ریه آمریکا، مایع ویپ می‌تواند حاوی نیکوتین، پروپیلن گلیکول و طعم‌دهنده و سایر مواد شیمیایی باشد.مرکز کنترل و حفاظت از بیماری (CDC) اظهار می‌کند که پنومونی لیپوئیدی زمانی رخ دهد که روغن‌های تبخیر شده در سیگارهای الکترونیکی وارد ریه‌ها شده و پاسخ التهابی ایجاد کنند.در یک ریه سالم، مژک‌ها، لایه مخاطی، واکنش سرفه و لایه چربی کیسه‌های هوایی همگی باهم کار می‌کنند تا راه‌های هوایی را تمیز کنند.

بااین‌حال، یک مطالعه موردی در سال 2020 نشان می‌دهد که سطوح گیرنده فاکتور فعال‌کننده پلاکت در سلول‌های پوشاننده راه‌های هوایی تنفسی در افرادی که ویپ می‌کشند افزایش می‌یابد. باکتری‌های پنوموکوکی به‌آسانی به گیرنده‌های فوق متصل می‌شوند، به این معنی که کشیدن ویپ آمادگی فرد به ابتلا به پنومونی یا ذات‌الریه را افزایش می‌دهد.

فروریختن ریه پس از کشیدن ویپ

فروریختن ریه یا پنوموتوراکس زمانی اتفاق می‌افتد که هوا در فضای پلورال خارج از ریه جمع می‌شود و باعث فروپاشی جزئی یا کامل ریه می‌شود.یک مقاله در سال 2021 سیگار کشیدن را به عنوان یک عامل خطر شناخته‌شده برای پنوموتوراکس عنوان می‌کند. بااین‌حال، به دلیل فقدان تحقیق در مورد اثرات طولانی‌مدت کشیدن ویپ بر سلامتی اشاره می‌کند، ازجمله اینکه آیا ارتباط ثابتی با پنوموتوراکس وجود دارد یا خیر.

 ویپ و سرطان ریه

سیگار کشیدن یک عامل خطر شناخته‌شده برای سرطان ریه است. بااین‌حال، ازآنجایی‌که ویپ هنوز نسبتاً جدید است، تحقیقات برای تعیین ارتباط آن با سرطان ریه ادامه دارد. بااین‌وجود، مایع ویپ حاوی مواد شیمیایی مرتبط با افزایش خطر سرطان ریه ازجمله فرمالدئید، استالدئید و آکرولئین است.

آیا ویپ دست‌دوم بی‌خطر است؟

انجمن ریه آمریکا از خطر ویپ دست‌دوم را بیان می‌کند. دودی که کاربر ویپ بازدم می‌کند، هنوز حاوی ترکیبی فرار از مواد شیمیایی است. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نیکوتین

دی‌استیل

بنزن

فلزات سنگین مانند نیکل، قلع یا سرب

ذرات بسیار ریز

 آیا ریه‌ها ممکن است بعد از کشیدن ویپ بهبود ‌یابند؟

چیزهای زیادی باقی‌مانده است تا در مورد تأثیر ویپ بر بدن یاد بیاموزیم. درک اینکه آیا ریه‌ها می‌توانند از هر آسیب ناشی از استعمال ویپ بهبود یابند، ممکن است به میزان و نوع آسیب بستگی داشته باشد.ریه‌ها می‌توانند برخی از بافت‌های آسیب‌دیده را بازسازی کنند، بااین‌حال، زمانی که آسیب بیش‌ازحد گسترده باشد، ممکن است دائمی و غیرقابل بازگشت باشد.

 چه مدت طول می‌کشد تا ریه‌ها پس از استعمال ویپ بهبود یابند؟

تحقیقات بیشتری لازم است تعیین ‌کند که چه مدت طول می‌کشد تا ریه‌ها در اثر استعمال ویپ بهبود یابند. بااین‌حال، انجمن سرطان آمریکا پیشنهاد می‌کند که بدن تقریباً بلافاصله پس از ترک سیگار شروع به ترمیم آسیب‌های آن می‌کند.عملکرد ریه 2 هفته تا 3 ماه پس از ترک شروع به بهبود می‌کند. از 1 تا 12 ماه پس از ترک، علائمی مانند سرفه و مشکلات تنفسی با بهبود ساختارهای ریه بهبود یابد.

ارتباط مصرف ویپ با بیماری‌های عروقی

براساس مطالعه اخیر وب سایت healthline.com نشان داده شد که مصرف این سیگارها به هیچ وجه برای ریه‌ها و سیستم عروقی ایمن نیست.در این مطالعه که روی ۳۱ فرد شرکت‌کننده ۳۵-۱۸ ساله انجام شد، محققان قبل و بعد از مصرف ویپ روی افراد شرکت کننده MRI انجام دادند تا متوجه شوند، سیگارهای الکترونیک چه تاثیری در سیستم عروقی شرکت‌کنندگان می‌گذارد. بررسی  MRI شرکت‌کنندگان، این یافته‌ها را برای محققان داشت:

دکتر هامبرتو چوی، متخصص قلب و عروق گفت: ” ما نگران هستیم که استفاده طولانی مدت از سیگارهای الکترونیکی، منجر به بیماری‌های عروقی دائمی مانند آترواسکلروز (سخت شدن رگ‌های خونی) شود. ما هنوز زمان لازم داریم تا ببینیم مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی به این مشکلات دراز مدت مبتلا می‌شوند یا خیر، اما این مطالعه یک نشانه احتمالی است که می‌تواند اتفاق بیفتد.

مایعات مخصوص سیگارهای ‌الکترونیک مضرند؟

سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد شیمیایی مضر هستند در صورتی که جوانان فکر می‌کنند که دود این سیگارها مضر نیست و یک داروی کم خطر برای آن‌ها است؛ درست است که دود ویپ به اندازه دود سیگار مضر نیست اما این به معنی ایمن بودن ویپ و مصرف سیگارهای الکترونیک نیست.

محلول موجود در مایعات سیگار الکترونیکی حاوی پروپیلن گلیکول، گلیسرول و طعم دهنده‌ها هستند، اما نیکوتین ندارد. مطالعه جدید نشان داد که نیکوتین تنها ماده مضر برای افراد مصرف کننده سیگار نیست، بلکه سیگارهای الکترونیک با اینکه نیکوتین ندارند، اما برای سلامت انسان خطرناکند.همانطور که در بالا گفتیم، محلول مایع موجود در سیگارهای الکترونیکی معمولاً شامل ترکیبی از حلال‌ها، طعم دهنده‌ها و مواد افزودنی است؛ وقتی این مواد شیمیایی گرم و استنشاق می‌شوند، ممکن است باعث آسیب به دستگاه تنفسی و رگ‌های خونی شود.

آخرین یافته‌ها در تحقیقات قبلی نیز نشان‌دهنده ارتباط بین دود بدون نیکوتین سیگارها الکترونیک و مشکلات سلامتی است:·یک مطالعه آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که قرار گرفتن در معرض ترکیبات طعم دهنده مایع سیگار الکترونیکی ممکن است واکنش التهابی در گلبول‌های سفید ایجاد کند. یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ادرار افراد ۱۶ ساله‌ای که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کردند حاوی مقادیر بالاتری از ترکیبات سرطان زا نسبت به شرکت کنندگانی بود که سیگار نمی‌کشیدند

نتیجه گیری

قبل از نتیجه گیری در مورد اثرات طولانی مدت ویپ یا سیگارهای الکترونیک، نیاز است که تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود، اما یافته‌های اولیه کارشناسان در مورد استفاده از سیگارهای الکترونیکی نگران کننده است. مطالعه اخیر نشان داد که مصرف این سیگارها به هیچ وجه برای ریه‌ها و سیستم عروقی ایمن نیست.

خروج از نسخه موبایل