مقایسه کالاف دیوتی موبایل با پابجی موبایل

مقایسه بازی‌ پابجی و کالاف دیوتی موبایل شاید نه مقایسه کاملی محسوب شود و نه جهت مشخص کردن برتری یک به بازی نسبت به دیگری است. و از بزرگ‌ترین و محبو‌ترین بازی‌های موبایلی در سبک شوتر به شمار می‌روند. حتی اگر یک گیمر حرفه‌ای و معتاد به بازی‌های آنلاین نباشید، اصلا بعید نیست حداقل یکی از این دو بازی هیجان انگیز را روی گوشی خود نصب داشته باشید. با توجه به محبوبیت روز افزون این دو بازی بهتر است در مقایسه بازی‌ پابجی و کالاف مقایسه‌ای کلی از نقطه نظرات مختلف بین آن‌ها داشته باشیم.

پابجی موبایل | تی موبایل

هر دو بازی پابجی و کالاف،‌ باکیفیت، قوی و سرگرم‌کننده هستند. هدف ما در این پست صرفا بررسی تفاوت‌های میان پابجی و کالاف دیوتی موبایل و نحوه خرید رویال پس کلش رویال در این دو بازی است. هر دو بازی علاوه بر نسخه موبایلی یک نسخه کامپیوتری نیز دارند که خارج از بحث و حیطه وبسایت ما می‌باشد و اصولا مقایسه بازی‌ پابجی و کالاف صورت گرفته در این پست قابل تعمیم به نسخه‌های کامپیوتری نمی‌باشد.

بازی پابجی موبایل

همان‌طور که می‌دانید ایده اصلی فرود در یک جزیره و جنگ تا کشتن همه رقبا، از بازی‌های کامپیوتری گرفته شده و توسط شرکت سازنده پابجی در طی چند سال اخیر به محبوبیت رسیده است. سایر بازی‌های موبایلی مانند فری فایر و فورت نایت به دلیل داشتن گرافیک و گیم پلی کاملا متفاوت قابل مقایسه با این بازی نیستند. منظور از قابل مقایسه نبودن داشتن ضعف یا پایین بودن کیفیت این دوبازه نیست بلکه تفاوت در ساخت بازی ها است که پابجی و کالاف ساختار،گیم پلی و گرافیک مشابه‌ی دارند.

بازی پابجی موبایل اولین بازی در سبک بتل رویال برای گوشی‌های هوشمند نیست اما می‌توان به این بازی لقب اولین بتل رویال موفق در این عرصه را داد. پابجی با داشتن گیم پلی پرامکانات و با جزییات، طرفداران بسیاری را درمدت کم جذب خود کرد و حتی توانست مخاطبان زیادی را به سبک بتل رویال علاقه مند سازد. عرضه بازی پابجی برای گوشی‌های موبایل، حتی از نظر منتقدان این بازی نیز یک انقلاب در بازی‌های موبایل محسوب می‌شود.

بازی پابجی در ی چند سالی که از انتشارش می‌گذرد راه پر پیچ و خمی را طی کرده است. باتوجه استقبال بی‌نظیر بازیکنان از این بازی و بی‌رقیب بودن آن در ابتدای کار، انتظارات فراوانی از آن وجود داشت. این انتظارات رفته بیشتر می‌شدند و برآورده کردن آنها که عموما با افزودن امکانات جدید به بازی بود باعث افزایش حجم کار شرکت سازنده نیز می‌شد. همه این اتفاقات و انتظارات باعث فراز و نشیب‌هایی در نسخه ‌های مختلف بازی شدند.

جالب اینجاست که اولین نسخه رسمی و کامل بازی ۳ سال پس از عرضه اولیه آن روانه بازار شد. هرچند تجربه شرکت سازنده پابجی شاید به اندازه سایر شرکت‌ها نباشد. اما در چندسال اخیر با بازخوردهای دریافتی از بازیکنان، رفع مشکلات عدیده، این شرکت کاملا به بلوغ رسیده است.

بازی کالاف دیوتی موبایل

بازی کالاف دیوتی از بزرگترین فرنچایزها در میان بازی‌های سبک شوتر به شمار می‌رود. شرکت اکتیویژن کار خود را از سال ۲۰۰۳ شروع کرد و با عرضه این بازی تا سال‌ها حاکم مطلق در این سبک برای کامپیوتر بود.هفدهمین نسخه کامپیوتری کالاف دیوتی اخیرا به بازار عرضه شد و با انقلابی در صحنه‌های سینمایی و جلوه‌های ویژه توانست نظر بسیاری از کاربران را جلب کند. خط داستانی سری بازی‌های کالاف دیوتی برای کامپیوتر از جنگ‌های جهانی اول و دوم در سال‌های ابتدایی شروع شد و با جنگ‌های اخیر در نقاط مختلف جهان ادامه پیدا کرد.

جهت ایجاد جذابیت و نداشتن یکنواختی، این بازی در نسخه های چند سال اخیر با عرضه امکانات و سلاح‌های مدرن و حتی جنگهای مربوط به آینده، محبوبیت و جایگاه خود را حفظ کرد.

درسال ۲۰۱۹ شرکت اکتیویژن با ارائه بازی کالاف دیوتی نسخه موبایل پا به عرصه بازی‌های ویدیوئی موبایل گذاشت. با تجربه بیش از ۲ دهه در این زمینه، این شرکت موفق به جذب گیمرهای بسیاری شده و جایگاه ویژه‌ای بدست آورده است. بازی کالاف دیوتی موبایل فقط به بخش آنلاین و بتل پس بازی‌های شوتر می‌پردازد و دیگر از خط داستانی و مرحله‌ای خبری نیست. کاری که بازی‌های رقیب نیز در اولویت خود قرار داده‌اند.

در ابتدا ارزیابی موفقیت این بازی اما و اگرهای فراوانی همراه بود اما با گذشت تنها چند ماه از عرضه کالاف موبایل، موفقیت اکتیویژن در حوزه بازی‌های موبایل نیز شروع شد. این غول شرکت‌های بازیسازی پس از ارائه چندین عنوان تاحدودی ناموفق، بالاخره با هزینه زیاد توانست وارد سبک بازی‌های بتل رویال شده و نامی برای خود دست و پا کند.

هرچند نسخه آنلاین کالاف موبایل اولین نسخه از این سری بازی‌های اکتیویژن برای گوشی‌های هوشمند نبود اما قطعا موفق‌ترین و محبوب ترین می‌باشد. سری‌های قبلی بیشتر شبیه‌ساز نسخه ‌های کامپیوتری برای موبایل بودند و بیشتر روی خط داستانی تمرکز داشتند. بخش آنلاین بازی‌های کالاف دیوتی موبایل از دید اکثر بازیکن‌ها بسیار محبوب‌تر از بخش داستانی این سری است.

طبق ادعای تنسنت و اکتیویژن، بازی کالاف دیوتی موبایل شروع فصلی جدید برای بازی‌های آینده این شرکت است و در سال‌های آینده شاید ظهور نسخه‌های مختلفی از این بازی با تمرکز روی جنبه‌های دیگری از سبک شوتر اول شخص خواهیم بود.

 بازی کالاف دیوتی موبایل یا بازی پابجی موبایل

مقایسه بازی پابجی و کالاف دیوتی موبایل طبیعتا کار ساده‌ای نیست. هر دو بازی گیم پلی‌های لذت‌بخش و گرافیک مسحور کننده‌ای دارند. ولی به هر حال تصمیم بر این گرفتیم تا مقایسه‌ای حدالامکان درست و به دور از غرض برای شما آماده کنیم. برای بسیاری از بخش‌های این دو بازی به دلایل مختلف امکان مقایسه بازی‌ پابجی و کالاف دیوتی وجود ندارد. پس به سراغ بخش‌هایی از بازی خواهیم رفت که بین دو بازی مشترک هستند و با هدف یکسانی ایجاد شده ‌اند.

رابط کاربری و سیستم کنترل دو بازی

اولین چیزی که بعد از ورود به این دو بازی می‌بینید، صفحه اصلی است. صفحه اصلی هر دو بازی به طور کلی شبیه به هم طراحی شده‌اند. شخصیت شما در وسط صفحه قرار دارد و سایر دکمه‌ها و منوها در چهار سمت صفحه قرار گرفته‌اند. مشکل عمومی در بازی‌های این سبک که بازی کالاف دیوتی موبایل و پابجی نیز دارای این مشکل هستند، ریز بودن دکمه‌ها و آیتم‌ها می‌باشد.

این مشکل احتمالا به دلیل زیاد بودن تعداد آیتم‌های صفحه می‌باشد که مجبور هستند روی یک صفجه کوچک جایگذاری شوند. البته باید در این قضاوت گوشی های کوچک را نیز در نظر بگیریم که دست سازنده بازی‌ها را می‌بندند.

منوها و سایر صفحات داخلی

با وجود این که طراحی منو‌های هر دو بازی خوب هستند، به نظر می‌رسد منو‌ها و صفحات بازی کالاف دیوتی موبایل طراحی منظم‌تر و کاربرپسندتری دارند. دکمه‌ها نیز در بازی کالاف موبایل جایگیری بهتری دارند و به دلیل اندازه بزرگتر و فونت زیباتر، راحت‌تر می‌توانید بدون خطا به منوها دسترسی پیدا کنید و تجربه‌ی کاربری بهتری داشته باشید. در مقابل، منو‌های بازی پابجی موبایل شلوغ هستند و عموما باعث سردرگمی بازیکنهای جدیدتر و حتی بازکین‌های قدیمی نیز شوند.

در طولانی مدت این تفاوت شاید به چشم نیاید ولی باتوجه به تجربه کاربری ما از گشت و گذار در منوهای هردو بازی، میزان اشتباه کلیک شدن و سردرگمی در بازی پابجی موبایل بیشتر بود.

دکمه ها، کنترل و عملکردهای داخل بازی

در بازی کالاف دیوتی موبایل علاوه بر حالت عادی تیراندازی یک روش تیراندازی متفاوت هم وجود دارد که بیشتر برای بازیکنان مبتدی جذاب و به دربخور است. در این حالت تیراندازی، پس از هدف گیری دشمن، کاراکتر شما به طور خودکار شروع به شلیک گلوله می‌کند. سرعت شروع به تیراندازی در این حالت رابطه مستقیم با فاصله هدف با شما دارد و تیراندازی به اهداف دور با تاخیر بیشتر صورت می‌گیرد.

بازی کالاف دیوتی موبایل به صورت پیشفرض و رسمی به شما امکان استفاده از دسته‌های معروف بازی مانند ایکس‌باکس وان اس و دوال‌شاک ۴ را می‌دهد. در سمت دیگر اما، بازی پابجی موبایل از دسته‌های بازی پشتیبانی نمی‌کند و برای بهره‌مندی از دسته‌های بازی باید از برنامه‌های غیررسمی سایر شرکت‌ها استفاده کنید که طبیعتا مشکلات خود را دارند و با خطاهای گاه و بی‌گاه لذت بازی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. (حتی بعضا خطر بن شدن در بازی را به وجود می‌آورند).

نکته: دیوایس‌های کمکی (ماشه‌ها) برای گوشی‌های موبایل وجود دارد که از بالا به گوشی متصل می‌شوند و گوشی را تبدیل به یک دسته بازی حرفه‌ای با مانیتور می‌کنند. قابلیت استفاده از این دیوایس‌ها برای هردوبازی بدون هیچگونه مشکلی وجود دارد.

فیزیک بازی در بازی کالاف دیوتی موبایل در کل بهتر و طبیعی‌تر از بازی پابجی موبایل طراحی و پیاده‌سازی شده است. همچنین انیمیشن‌های بازی کالاف نیز هنگام انجام برخی کارها مانند بالا رفتن از دیوار، بازکردن در، سوار شدن به وسیله نقلیه و … نرم‌تر و بهتر است. همچنین به لطف لباس‌های خفاشی، در بازی کالاف هنگام افتادن از ارتفاع‌های بلند خسارتی به شما وارد نمی‌شود که این قابلیت در بازی پابجی موبایل وجود ندارد و باید همیشه حواستان با محیط اطراف باشد.

گرافیک داخل بازی

هم بازی کالاف دیوتی موبایل و هم بازی پابجی موبایل دارای گرافیک حیرت‌انگیز و جزئیات بی‌نظیری هستند اما تفاوت‌های مختلفی نیز با یکدیگر دارند. بازی پابجی موبایل از موتور گرافیکی آنریل انجین 4 بهره می‌برد ولی برخلاف آن کالاف از یک موتور گرافیکی اختصاصی که برپایه یونیتی است بهره می برد. دلیل اصلی واقعگرایانه بودن گرافیک پابجی و بافت محیط و اشیا نسبت به کالاف و سایر رقبا در همین موتور گرافیکی است.

دکمه بازگشت به بالا