کابرد انواع تجهیزات نظافتی

تجهیزات نظافت صنعتی چیست؟

در جواب سوال تجهیزات نظافت صنعتی چیست؟ باید بگوییم که تجهیزاتی که برای پاکسازی محیط و اماکن صنعتی مثل انبارهای بزرگ و کوچک، مراکز آموزشی و تفریحی، اماکن اداری، بیمارستان‌‌ها، کارخانه‌ های بزرگ و کوچک، و هر محلی که میزان کارکنان زیادی دارد و رفت و آمد در آنجا زیاد است استفاده می شود، تجهیزات نظافت صنعتی گفته می‌شود.از آنجایی که پاکسازی یک محیط صنعتی به علت آلودگی و مساحت بالا کار بسیار سختی است و نیروی انسانی مورد نیاز ز برای این کار زیاد است، دستگاه‌هایی مختلفی طراحی و تولید می‌شوند تا سرعت و راندمان عمل تمیزکاری را بالا ببرند.

تجهیزات | نظافت

برای انجام نظافت این گونه محل‌های برگ و پر جمعیت، باید از برخی دستگاه‌‌ها و تجهیزات صنعتی مخصوص استفاده شود. بطور کلی میتوان گفت مجموعه دستگاه‌هایی که در نظافت مراکز صنعتی بکار گرفته میشود، تجهیزات نظافت صنعتی نام دارند. بعلت تنوع کاربرد و وجود مکان‌های متعدد صنعتی، تجهیزات نظافت صنعتی انواع بسیار گسترده‌ ای دارند. که هر کدام ویژگی‌ها، کاربرد، کارایی‌ و همچنین خصوصیات متفاوتی دارند. گاهی اوقات تعیین بهترین نوع تجهیزات نظافتی که برای کسب و کار خود نیاز دارید دشوار است، بنابراین دانش تخصصی ما می تواند به شما کمک کند. برای مشاوره در مورد تجهیزات نظافتی صنعتی با ما تماس بگیرید تا بدانید چه چیزی برای شما بهترین است. مشاوران ما به شما در خرید تجهیزات نظافتی مورد نیازتان کمک خواهند کرد

کاربرد تجهیزات نظافت صنعتی:

دانستیم که نظافت صنعتی، تمیز کردن مکان‌ها با استفاده از دستگاه‌های مکانیزه صنعتی است. که این تجهیزات مشکلات نظافت و شستشو در فضا های صنعتی و تجاری را حل کرده است. کاربرد تجهیزات صنعتی را میتوان در برخی از صنایع که نیاز است لکه‌های گریس و روغنی و چرب تمیز گردد و این کار به‌روش سنتی بسیار سخت و غیرممکن است بتوان دید. یا در برخی دیگر از کارخانه‌ها که به‌جرم گیری و رسوب زدایی سطوح نیاز میباشد بکار گرفته میشود. بطور کلی کابرد دستگاه‌های نظافت صنعتی را میتوان در جرم گیری، رسوب زدایی، از بین بردن لکه‌های روغن و چربی و… مشاهده کرد.

اماکنی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند عبارتند از: هتل‌ها، انبارها، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، محیط های تجاری و مال‌ها، مراکز آموزشی و اداری و… . بطور کلی خدماتی که تجهیزات نظافت مکانیزه ارائه میدهد، عبارتند از: شستشوی انواع سطوح بصورت روزانه، شستشوی شیشه‌ها، شستشوی فرش و موکت‌ها، گردگیری محیط های صنعتی، جمع‌آوری نمودن انواع زباله، نظافت خطوط تولید و سالن‌ها و… . تفاوتی که نظافت صنعتی با دیگر روش‌های نظافت سنتی دارد این این است که از این روش نظافتی معمولا برای اموری که سخت‌تر و پیچیده‌تر است و برای تمیز کردن آنها نیاز به استفاده از تجهیزات خاصی می‌باشد به‌کار میرود.

نقش دستگاه نظافت مکانیزه در ارتقای بهداشت محیط

مدل های مختلفی از دستگاه های نظافت صنعتی طراحی و روانه بازار شده اند که می توان با اتکا به آن ها تحولی اساسی و چشمگیر در نظافت و بهداشت محیط های مختلف از جمله محیط های کاری، ایجاد نمود. با توجه به این که درصد زیادی از افراد روزانه ساعت های متوالی را در محل کار خود سپری می کنند، بهداشت و تمیزی محل کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به عنوان مثال از دستگاه زمین شوی صنعتی برای شستشو و خشک کردن هم زمان سطح زمین و البته ضدعفونی کردن آن استفاده می شود. سایر دستگاه ها مانند کارواش صنعتی نیز برای شستشوی محوطه، تجهیزات صنعتی و حتی سرویس های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. باید بدانیم که دستگاه نظافت مکانیزه با توجه به شرایط و محدودیت های محیط کار انتخاب می شوند.

نظافت نواحی پر تماس با ابزارهای مناسب

جهت نظافت و ضدعفونی کردن سطوحی که تماس زیادی با آن ها وجود دارد، مانند دستگیره ها و سایر موارد یاد شده،‌ یکی از روش های پیشنهادی استفاده از اسپری آب پاش است و هر چند در برخی روش ها این ابزارها برای مبارزه با کووید مفید هستند به تنهایی برای نظافت یا ضدعفونی سازی سطوح مورد تماس مناسب نیستند. این ابزارها امکان پوشش دهی کامل را به ماده ضدعفونی کننده نمی دهند چرا که تنها وقتی کاملا پاک شوند ضدعفونی قطعی است. به علاوه اقدامات زیادی وجود دارند که باید قبل از اسپری زنی صورت گیرد مثلا عدم تماس با هر لوازم برقی یا حساس به رطوبت چرا که خطر برق گرفتگی وجود دارد ، عامل نظافت باید لباس ایمنی به تن داشته باشد و از استنشاق مواد یا تماس پوستی بپرهیزد ، هم چنین باید زمان ورود مجدد افراد به محیط نیز مورد توجه قرار گیرد.

اهمیت انتخاب تجهیزات نظافتی مناسب

ممکن است که اسپری کردن مواد ضدعفونی کننده برای پاک کردن مواد آلی مناسب نباشد یا برخی سطوح با اشیا پوشیده شده باشند. سطوح تا شده، بافته شده یا سطوحی که طرح های ظریفی دارند نیز ممکن است به خوبی با ماده ضدعفونی کننده پوشش داده نشوند. توصیه سازمان بهداشت جهانی ضد عفونی سازی با پارچه هایی است که با مواد ضد عفونی مرطوب شده باشند . استفاده از اسپری در فضای باز نیز مناسب نیست چون خاک و کثیفی روی آن می نشیند و تاثیر آن ها را به حداقل می رساند. در نهایت، فارغ از استفاده از اسپری ها یا موادی از این قبیل، پیش از ضدعفونی سازی باید ابتدا سطوح تمیز شوند که می‌تواند به طور دستی صورت بگیرد و در غیر این صورت ضدعفونی سازی سطوح ممکن نخواهد بود.

در چنین شرایطی استفاده از دستگاه نظافت مکانیزه کارواش صنعتی یک راهکار ایده آل خواهد بود واز طرفی استفاده از تنظیف های آنتی باکتریال برای ضدعفونی سطوح پرتماس مناسب است. از انواع دستگاه نظافت مکانیزه برای کلیه امور نظافتی می توان بهره گرفت که از آن جمله می توان به جاروزنی و مکش، پاک کردن زمین و شستشوی محیط باز و وسایل نقلیه با واترجت صنعتی، بخارشویی آشپزخانه، سالن غذاخوری، سرویس بهداشتی و اشاره کرد

انواع تجهیزات نظافت مکانیزه و کاربرد آن ها

تمیزی و پاکیزگی در هر محیطی می تواند از اولویت های مهم باشد و نه تنها از جنبه زیبایی شناختی بلکه از لحاظ بهداشت و سلامت بسیار حائز اهمیت می باشد. از آن جایی که برای دست یابی به تمیزی بیشتر در یک محیط وقت و هزینه فراوانی صرف می شود، لازم است همواره راه کارهای نوین و مقرون به صرفه شناخته شود. گردآوری برنامه های دقیق و متوالی برای نظافت در کنار انتخاب تجهیزات مناسب، به تمیزی یک محیط با هر نوع کاربری معنا می بخشد. امروزه انواع تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی جایگزین روش های سنتی گردیده اند و علاوه بر آن که تجهیزات نظافت مکانیزه باعث می شوند فرآیند پاک سازی در کمترین زمان و با بهترین کیفیت انجام گردد، بخش های دور از دسترس هم به خوبی تمیز شوند.

گرد گیری با استفاده از وسیله مناسب

گرد و غبار همواره در هوا پراکنده شده و به سرعت با سطوح مختلف تماس پیدا می کند. این پدیده به مکان خاصی محدود نمی شود و در هر جایی که کار و فعالیت صورت می گیرد سرعت انتشار آن چندین برابر خواهد شد. از همین رو با گردگیری به صورت روتین بخش عمده ای از این گرد و غبار حذف خواهد شد. این ذرات می توانند حامل عوامل بیماری زا باشند و اگر تجهیزات نظافتی مناسب به کار گرفته شود بخش قابل توجهی از آلودگی ها از میان برداشته خواهد شد. هر چند فرآیند گردگیری در گروه نظافت مکانیزه قرار نمی گیرد، اما به اندازه ای مهم است که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود.

نظافت محیط های با مساحت زیاد

ماشین آلات نظافت صنعتی همان طور که از نام آن پیدا است تجهیزات ویژه ای هستند که با استفاده از المان های مهندسی طراحی و ساخته شده اند و فرآیند نظافت را از ابتدا تا انتها به صورت مکانیزه به انجام می رسانند. ساختار دستگاه ها به شکلی است که در همه محیط های صنعتی و تجاری وسیع و حتی مراکز درمانی، آموزشی، تفریحی و غیره قابل استفاده هستند. پرکاربردترین دستگاه هایی که جهت نظافت و جمع آوری آلودگی ها در محیط های وسیع به کار می روند، سوییپر صنعتی می باشد. محوطه ها باز، انبارها، پارکینگ ها، کارخانه ها، کارگاه های صنعتی، پارک ها و … از جمله محیط هایی هستند که سوییپر صنعتی برای نظافت آن کاربرد دارد.

جمع آوری آلودگی ها با جاروبرقی

جاروبرقی به عنوان اصلی ترین دستگاه نظافتی شناخته می شود و در همه محیط ها مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به این که در هر مکانی به اقتضای کاربری آن نوع و شدت آلودگی ها تفاوت دارد، انواع جاروهای تجاری، نیمه صنعتی و صنعتی ساخته شده اند که متناسب با شرایط محیط و ویژگی های دستگاه انتخاب می شوند. طبقه بندی دستگاه های جاروبرقی بر اساس نوع ساخت، نوع موتور، ظرفیت، فیلتر، قدرت مکش و دیگر مشخصات صورت می پذیرد و به این ترتیب برای نظافت های سبک خانگی گرفته تا نظافت های سنگین در محیط های سخت صنعتی همواره امکان بهره مندی از مکنده صنعتی مناسب وجود خواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا