ترموکوپل گاز چیست؟

ممکن است مشکلاتی در سیستم اجاق گاز شما به وجود بیاید که برای رفع این مشکلات مانند کاهش شعله اجاق گاز یا درست کار نکردن ترموکوپل اجاق گاز رومیزی نیازمند کمک باشید. ما در این مقاله به کاربرد ترموکوپل اجاق گاز و بررسی عوامل درست کار نکردن ترموکوپل اجاق گاز رومیزی می پردازیم.

ترموکوپل چیست و چه کاربردی دارد ؟

 ترموکوپل یک حسگر تشخیص دماست  که بر اساس پدیده سی بک (seebeck)  دما را به ولتاژ تبدیل می کنند. ترموکوپل اجاق گاز چیست؟ در سیستم اجاق گازهای امروزی از قطعات حساس و اصلی به شمار می رود و ایمنی اجاق گازها را تامین می کند. اصلی ترین وظیفه این قطعه کنترل و پخش شعله روی اجاق گاز رومیزی است.

ترموکوپل

مزیت ترموکوپل اجاق گاز چیست؟

ترموکوپل از یک سر به شعله و از طرف دیگر به ورودی جریان گاز متصل می شود. در اجاق گاز رومیزی دو شعله ترموکوپل دار یک سر این سیم ‌ها تا زمان وجود حرارت و گرما، جریان الکتریکی ایجاد می کند و مسیر خروج گاز را با استفاده از انرژی ایجاد شده توسط جریان الکتریکی باز نگه می‌ دارد.

این قطعه هنگام خاموش شدن شعله بر اثر وزش باد و یا سر رفتن غذا به صورت اتوماتیک شیرگاز را قطع می کند و از بروز حوادثی مانند اتش سوزی در اثر  نشت گاز جلوگیری می نماید.

بوبین چیست و چه کاربردی دارد؟

بوبین ترموکوپل قطعه ایی از ترموکوپل است که به قطع جریان گاز کمک می‌کند. از انواع ترموکوپل اجاق گاز رومیزی و بوبین در کنار هم برای جلوگیری از هدر رفتن گاز هنگامی که مشعل آن خاموش است، استفاده می شود.

اساس کار ترموکوپل اجاق گاز چیست ؟

ترموکوپل از آلیاژ مخصوصی ساخته شده است که کاملا در برابر دمای بیشتر از 200 درجه برق تولید می کند. این قطعه با کمک انرژی تولید شده با همراهی بوبین کار می کند. بنابراین ترموکوپل و فندک هر دو در روشن کردن شعله نقش دارند.

وقتی ولوم اجاق گاز را به سمت پایین فشار دهید و مدتی نگه دارید بوبین دستگاه فعال می شود ترموکوپل با همراهی بوبین ولتاژ لازم را برای روشن شدن شعله فراهم می کند.

علائم خرابی ترموکوپل اجاق گاز

اصلی ترین مشکل درست کار نکردن ترموکوپل اجاق گاز رومیزی این است که شعله اجاق گاز رومیزی روشن نمی شود. از دیگر نشانه های خرابی ترموکوپل می توان به شعله کم اجاق گاز و سوخت ناصحیح شعله اجاق گاز اشاره کرد .

 وقتی که شعله اجاق گاز رومیزی روشن نشود، حرارت کافی به ترموکوپل نمی رسد و در نتیجه ولتاژ برق کاهش می یابد و بوبین غیر فعال می شود و در نهایت مسیر گاز بسته می ماند و اجاق گاز رومیزی روشن نمی شود. برای پیدا کردن علت درست کار نکردن ترموکوپل اجاق گاز رومیزی بهتر است از نمایندگی معتبر ، کمک بگیرید.

چرا ترموکوپل اجاق گاز رومیزی به درستی کار نمی کند 

وضعیت ظاهری ترموکوپل اصلی ترین راه فهمیدن سلامت یا ایراد در ساختار آن است. اگر در محل اتصال ترموکوپل سوخته باشد یا اتصالات آن از هم جدا شده باشد. یعنی ترموکوپل خراب شده است و باید برای یا تعویض و تعمیر ترموکوپل اجاق گاز رومیزی اقدام کنید.

یک راه دیگر برای اینکه بفهمیم ترموکوپل سالم است، این است که گاز را روشن کنید و به وسیله یک بادبزن شعله اجاق گاز را خاموش کنید. در این صورت اگر ترموکوپل سالم باشد، بلافاصله جریان گاز را قطع می کند. در صورت غیر این صورت، می توان نتیجه گرفت که این قطعه خراب شده است و باید برای تعمیر آن اقدام کرد.

ترموکوپل

دلایل درست کار نکردن ترموکوپل اجاق گاز رومیزی

اساسی ترین مشکل درست کار نکردن ترموکوپل اجاق گاز صفحه ای این است که ممکن است قسمتی از ترموکوپل که به شعله نزدیک است، به ‌دلیل حرارت زیاد دچار سوختگی شده باشد.

همچنین یک علت دیگر درست کار نکردن ترموکوپل اجاق گاز صفحه ای است که ترموکوپل اجاق گاز صفحه ای به دلیل ضربه خوردن دچار شکستگی و کج شدگی شده است. برای همین برای رفع مشکل ترموکوپل اجاق گاز رومیزی بهتر است کار را به افراد حرفه ای بسپارید.

نحوه تعویض ترموکوپل اجاق گاز

اول از همه باید نکات ایمنی را رعایت کنید و برق اصلی را قطع نمایید. بعد برای تعویض ترموکوپل باید بدانید که این قطعه در کجا قرار گرفته است. بعد از پیدا کردن محل ترموکوپل باید پیچ مشعل ها را باز کنید و صفحه روی اجاق گاز رومیزی را بردارید. حالا باید سیم را دنبال کنید تا به ترموکوپل برسید.

 بعد به راحتی آن را با قطعه جدید جایگزین کنید. البته بهتر است که سر ترموکوپل در قسمت بوبین را خارج کنید و بعد به سراغ سر دیگر که کنار مشعل است، بروید.

نحوه تعمیر ترموکوپل اجاق گاز رومیزی

از آن جایی که ممکن است مشکل درست کار نکردن ترموکوپل رومیزی شما با تعمیر برطرف شود، و نیاز به تعویض و پرداخت هزینه اضافی وجود نداشته باشد. پس بهتر است ابتدا از یک نمایندگی معتبر بخواهید که به بررسی ترموکوپل اجاق گاز تان بپردازد تا تشخیص دهد که این قطعه به تعویض نیاز دارد یا خیر.

 لاین تعمیر با تکیه بر دانش صدها متخصص و سال های درخشان سابقه و جلب رضایت مشتری خدمات قابل قبولی در خصوص تعمیر ترموکوپل اجاق گاز صفحه ای ارائه می دهد. همکاران ما در لاین تعمیر به صورت 24 ساعته آماده خدمات رسانی به شما می باشند.

هزینه تعویض و تعمیر ترموکوپل اجاق گاز چقدر است؟

برای برآورد قیمت تعمیر ترموکوپل باید به عواملی توجه کنید که این عوامل روی قیمت نهایی تاثیر می گذارند. این عوامل شامل: نوع اجاق گاز، ترموکوپل تعمیری یا تعویض آن و نوع قطعات می شود.

اجاق گازهای رومیزی مثل خیلی از لوازم گازسوز با مشکلاتی در کارکرد مواجه می شوند. در صورت بروز مشاهده هر گونه کارکرد ناصحیح در قطعات اجاق گازها و ترموکوپل اجاق گاز رومیزی می توانید بدون هیچ گونه نگرانی با لاین تعمیر تماس بگیرید. همکاران ما در اسرع وقت برای ارائه خدمات و تعویض انواع ترموکوپل اجاق گاز به محل مورد نظرتان اعزام می شوند.

 

دکمه بازگشت به بالا