نماد سایت مجله آنلاین

معرفی نسخه‌های مختلف ویندوز 10 اورجینال و کاربرد هر یک

اورجینال | کامپیوتر

عنوان عکس: Different versions of Windows 10

متن جایگزین عکس: Introduction and review of different versions of Windows 10

مایکروسافت، نسخه‌های مختلفی برای خرید ویندوز 10 عرضه کرده است که هرکدام نیازهای مختلف افراد را برآورده می‌کند. هر کدام از این نسخه‌ها، قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختص به خود را دارند و همین باعث شده که قیمت نسخه‌های مختلف ویندوز ۱۰ برای کامپیوتر، متغیر باشد؛ یعنی بسته به اینکه هر نسخه چه ویژگی‌هایی دارد، قیمت آن‌ها بالاتر یا پایین‌تر است. شما می‌توانید با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید که کدام نسخه، مناسب شما است.

ویندوز ۱۰ دارای پنج نسخه هوم، پرو، ورک استیشن، اینترپرایز و اجوکیشن است. در ادامه هر کدام از نسخه‌های مختلف ویدوز 10 را معرفی کردیم و برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر کدام را نوشتیم. امیدواریم توانسته باشیم به شما در انتخاب کمک کنیم اما اگر همچنان سوالی داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید. هر کدام از نسخه‌های زیر هم روی کامپیوتر و هم روی لپ‌تاپ قابل‌استفاده هستند. یعنی برای تهیه ویندوز 10 اورجینال لپ تاپ کافی است یکی از نسخه‌های زیر را تهیه کنید.

ویندوز 10 هوم  (Windows 10 Home)

در واقع نسخه هوم ویندوز 10 برای اینکه کارهای روزمره و خانگی (یا حتی اداری) را انجام دهید، بی‌نقص است. بیشتر قابلیت‌هایی که کمبود آن‌ها احساس می‌شود، در واقع مناسب کارشناسان فناوری (IT) و افرادی هستند که با شبکه سروکار دارند. درصورتی‌که نیاز به قابلیت‌های بیشتری دارید یا مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم را نیاز دارید، باید نسخه پرو ویندوز ۱۰ را تهیه کنید.

ویندوز 10 پرو  (Windows 10 Pro)

این نسخه از ویندوز 10، قابلیت‌های بیشتری از نسخه خانگی دارد و کاربران بیشتری می‌توانند این نسخه را انتخاب کنند. ویندوز ۱۰ پرو تمام قابلیت‌هایی که نسخه هوم نداشت را دارد و معمولاً کاربران حرفه‌ای‌تر این نسخه را انتخاب می‌کنند. در واقع این نسخه مخصوص برنامه‌های تجاری و حرفه‌ای و اپراتورهای آن‌ها طراحی شده تا بتوانند به‌راحتی کارهای خود را انجام دهند. یکی دیگر از قابلیت‌های مهم ویندوز ۱۰ پرو، قابلیت به‌روزرسانی ویندوز برای کسب‌وکارها است.

به‌طورکلی، دانشمندان داده که با حجم بالایی از داده‌ها سروکار دارند، معماران و متخصصان نقشه‌کشی، تیم‌های طراحی گرافیک، تدوینگران رسانه و مدیا، محققان و انیمشن‌سازها از این نسخه استفاده می‌کنند. از جمله مهم‌ترین قابلیت‌هایی که این نسخه بیشتر از نسخه‌های قبلی دیگر دارد، سیستم فایل ارتجاعی یا همان ReFS است. این قابلیت داده‌ها و اطلاعات شما را به‌صورت کامل پایش می‌کند و اگر متوجه شود که یکی از فایل‌های شما به هر دلیل آلوده شده است، یک نسخه سالم از آن فایل را در یک درایو دیگر ایجاد می‌کند. با این کار، داده‌های حساس شما همواره امن می‌مانند و اجازه نمی‌دهد که اطلاعات شما حذف شوند.

ویندوز 10 اینترپرایز (Enterprise)

تمام به‌روزرسانی‌های این نسخه، دارای ۳۰ ماه پشتیبانی از طرف مایکروسافت هستند. مایکروسافت از به‌روزرسانی‌هایی که برای نسخه‌های دیگر ویندوز ارائه می‌کند، حداکثر تا ۱۸ ماه پشتیبانی می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند این نسخه را از طریق کانال خدمات بلندمدت (LTSC) هم تهیه کنند. این روش خرید برای سازمان‌های بزرگ و بسیار بزرگ طراحی شده تا بتوانند از طریق Volume Licensing، به تعداد لازم ویندوز خریداری کنند.

ادیشن اجوکیشن در واقع همان نسخه اینترپرایز است، با این تفاوت که برخی از قابلیت‌های نسخه اینترپرایز برای مصارف خاص حذف شده است. در نسخه اجوکیشن هم مانند اینترپرایز، قابلیت‌های مختلف مدیریتی و امنیتی وجود دارد که برای سازمان‌های بزرگ تعریف شده‌اند. چون در سازمان‌های بزرگ، داده‌ها و اطلاعات با تعداد زیادی از کارکنان به اشتراک گذاشته شده، وجود این قابلیت‌ها بسیار مهم و حیاتی است. تنظیمات پیش‌فرض نسخه اجوکیشن با سایر نسخه‌ها مقداری متفاوت است و مواردی مانند پیشنهادهای فروشگاه مایکروسافت یا نکات و ترفندها برای این نسخه غیرفعال هستند.

این موضوع باعث می‌شود که افراد بتوانند بدون حواس‌پرتی و در محیطی آرام، کارها و وظایف خود را انجام دهند. البته تمام قابلیت‌های مهم نسخه اینترپرایز مانند قابلیت‌های امنیتی و محافظت از کاربران همچنان در این نسخه وجود دارند. این نسخه مخصوص محیط‌های آموزشی و برای افرادی مثل معلمان، دانش‌آموزان و کارکنان مدارس و دانشگاه‌ها طراحی شده است. چون برخی سازمان‌ها نیاز دارند که این نسخه را در تعداد بالا سفارش دهند، می‌تواند لایسنس‌های خود را از طریق Volume Licensing هم تهیه کنند.

خروج از نسخه موبایل