ایسیو خودرو چگونه کار می کند؟

پیش از آن که در رابطه با نحوه کار ایسیو سخن بگوییم؛ لازم است تعریفی کلی را در مورد این اصطلاح به شما ارائه دهیم و شما عزیزان را با آن آشنا کنیم. در درون اغلب خودروها قطعه ای به نام ایسیو قرار دارد؛ از این ابزار که به نوعی کامپیوتر خودرو می باشد، با عنوان مغز آن نیز یاد می شود.

این وسیله نقش مهم و اساسی را در درون اتومبیل ها ایفا می نماید؛ به طور مثال قادر است که همزمان بر روی تمامی قطعات موجود در خودرو نظارت کند و کارهای آن ها را کنترل نماید. در میان افرادی که با اصطلاحات خودرویی آشنایی دارند با نام های پی سی ام و نیز ایی سی ام معروف می باشد. اما این قطعه چگونه کار می کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که: این ابزار به واسطه کمک گرفتن از سنسورها، وضعیت لنگ ها را ارزیابی می کند و تنظیم دستگاه سوخت رسانی نیز بر عهده آن می باشد.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد ایسیو و درآمد و بازار کار آن کلیک کنید.

 

وظایف و کاربردهای ایسیو در خودرو

همانگونه که قبلا گفتیم این وسیله در خودرو بسیار کاربردی می باشد و به واسطه وجود قطعات مختلف در آن وظایف متعددی را به دوش می کشد؛ در ادامه به برخی از آن ها اشاره ای خواهیم نمود.

  1. می تواند از به سرقت رفتن خودرو جلوگیری کند؛ چون در فرایند ساخت، تولیدکنندگان بر روی آن و سوئیچ کدی را می نگارند و اتومبیل زمانی روشن می شود که کدها عیناً همانند هم باشند.

2.موجب صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو می شود و از به هدر رفتن آن ممانعت می ورزد؛ چون کنترل و تنظیم سوخت رسانی بر عهده این قطعه می باشد.

3.در صورت مجهز بودن خودرو به این ابزار، قادر خواهید بود هر گونه مشکل و ایراد احتمالی را تشخیص دهید و برای حل آن اقدام نمایید.

4.این وسیله هم چنین موظف است که سرعت و نیز شتاب خودرو را تنظیم و کنترل کند؛ بدین صورت که به هنگام سرعت زیاد، این قطعه به سیستم سوخت رسانی دستوری عدم سوخت رسانی را صادر می کند.

علل خرابی و ایراد پیدا کردن ایسیو

پیش از این بیان کردیم که این وسیله قادر است ایرادهای احتمالی موجود در خودرو را به سرعت تشخیص دهد؛ اما گاهی پیش می آید که خود این ابزار خراب شود.

علل مختلفی وجود دارند که باعث می شوند این قطعه دچار نقص شود و نتواند از پس کارهای خود برآید؛ مانند:

1-ممکن است دمای داخلی خودرو به حدی بالا باشد که این قطعه نتواند به درستی کار خود را انجام دهد؛ به عنوان مثال در فصل تابستان که هوا گرم می شود احتمال ایراد پیدا کردن آن نیز افزون می یابد.

2-نفوذ آب و رطوبت می تواند یکی از عواملی باشد که موجب خرابی و یا حتی سوختن ایسیو شود؛ در این هنگام تنها تعویض آن می تواند راه چاره باشد.

3-تعویض و یا جایگزین کردن پی در پی باتری خودروی دیگر به صورت موقت: گاهی در میان راه خودرو روشن نمی شود و راننده مجبور به استفاده موقت از باتری جایگزین و بی کیفیت می کند.

4-ممکن است ایسیو هنگامی که شما به پین های مربوط به آن دست میزنند ایراد پیدا کند؛ چرا که الکتریسیته ای که در انسان وجود دارد قادر است بر کارایی ایسیو تاثیر بگذارد.

از کجا متوجه شویم که ای سی یو خودرو خراب شده است؟

برای مطلع شدن از خرابی این قطعه چند دلیل می تواند شما را رهنمون سازد تا بتوانید به سرعت چاره ای برای حل این مشکل بیندیشید؛ این علل شامل موارد زیر هستند.

  •     چراغ موتور ماشین پی در پی روشن می شود؛ راهکار حل این مشکل مراجعه به کسی که با مبحث دیاگ خودرو آشنایی داشته باشد.
  •     عدم روشن شدن موتور: فرد استارت می زند اما موتور هیچ گونه عکس العملی را نشان نمی دهد؛ این علت می تواند بخاطر ایراد پیدا کردن قطعه ایسیو رخ دهد.
  •     میزان قدرت موتور به حد بالایی کاهش یافته است؛ با رخ دادن این امر خودرو برای آن که بتواند کار خود را پیش ببرد سوخت بیشتری را مصرف می نماید.
  •     خودرو یکباره متوقف می شود؛ گاهی مواقع باک ماشین پر از سوخت است اما خودرو ناگهانی متوقف می شود؛ یکی از دلایل این توقف نابجا، خرابی ایسیو است.
  •      ماشین پی در پی از خود لرزش تولید می کند؛ زمانی که ایسیو آسیب ببیند از قدرت موتور کاسته می شود بنابراین سیلندرها از خود لرزش و ارتعاش تولید می کنند.

قیمت تعمیر ایسیو

ایسیو بر اثر عوامل مختلفی دچار نقص می شود در این صورت مراجعه به تعمیرکار امری ضروری می باشد.

معمولاً افراد به جای خرید این قطعه، بیشتر به تعمیر آن می اندیشیند؛ چرا که بر اثر عواملی همچون: تورم و نیز تحریم اعمال شده بر کشورمان، قیمت بالایی دارد.

البته این دستمزد به موارد مختلفی بستگی دارد؛ همانند: میزان خرابی و نوع آن، جنس و برندی که ایسیوی مورد نظر آن را به دوش می کشد و …

امروزه نیز موسسات زیادی دایر شده اند تا به افراد آموزش دهند تا بتوانند بعدها، خود کسب و کاری را در این رابطه برای خویش راه اندازی کنند و به درآمدی بالایی دست یابند.

چرا که آینده شغلی تعمیرات ایسیو در مقایسه با دیگر شاخه های فنی حرفه ای نسبتاً ایده آل است و نه تنها در کشور ما، بلکه در سرتاسر جهان نیز بازار کار، پررونقی دارد.

دکمه بازگشت به بالا