مقایسه صرافی توبیت با کوینکس

کوینکس (Coinex) از قدیمی‌ترین صرافی‌های خارجی است که به معامله‌گران ایرانی خدمات ارائه می‌دهد. این صرافی در سال 2017 فعالیت خود را آغاز کرد و تا به‌ امروز، بدون مشکل با ایرانیان همکاری می‌کند. حتی گاهی گزارش‌هایی درباره حضور پرتعداد ایرانی‌ها در کوینکس منتشر می‌شود.

هرچند کوینکس سابقه طولانی دارد، هیچ‌گاه موفق نشده است همه تریدرهای ایرانی را برای انتخاب خود مجاب کند. در این بین، معامله‌گرانی که در جست‌وجوی جایگزین کوینکس هستند، در ماه‌های اخیر به‌ صرافی توبیت (Toobit) روی آورده‌اند. سؤال اساسی این است که صرافی توبیت بهتر است یا کوینکس. برای پاسخ به‌ این پرسش لازم است این دو صرافی را مقایسه کنیم.

 

مقایسه ارائه خدمات به‌ ایرانیان در صرافی توبیت با کوینکس

هر دو صرافی توبیت و کوینکس در زمان نگارش این مطلب (تیرماه 1403) به‌ کاربران ایرانی خدمات ارائه می‌دهند. البته شرایط آن‌ها کاملاً متفاوت با یکدیگر است. برای ورود به توبیت، به تغییر آی پی نیاز ندارید. همچنین احراز هویت در صرافی توبیت اجباری نیست.

حساب‌های کاربری بدون احراز هویت می‌توانند روزانه معادل پنج بیت کوین از حساب خود برداشت کنند. همچنین، سقف برداشت ماهانه برای این حساب‌ها، سی بیت کوین است. جالب است بدانید که فعلاً، امکان احراز هویت با مدارک ایرانی (کارت ملی، پاسپورت و …) در صرافی Toobit وجود دارد.

احراز هویت در صرافی کوینکس (Coinex) نیز اجباری نیست. می‌توانید بدون نیاز به احراز هویت، از همه امکانات کوینکس استفاده کنید. سقف برداشت روزانه برای حساب‌های بدون احراز هویت coinex، ده هزار تتر است. همچنین، در ماه، امکان برداشت پنجاه هزار دلار پیش‌بینی شده که بسیار کمتر از توبیت است.

موضوع مهم دیگر آن است که برخلاف توبیت، امکان احراز هویت با مدارک ایرانی در صرافی coinex وجود ندارد. ضمن اینکه برای ورود به سایت و اپلیکیشن موبایل کوینکس، باید از نرم‌افزارهای تغییردهنده آی پی استفاده کنید.

 

مقایسه معاملات اسپات صرافی توبیت با کوینکس

صرافی کوینکس بیش از هزار ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند. به‌ همین دلیل، دست کاربر برای معامله رمزارزهای متعدد در این پلتفرم، کاملاً باز است. براساس آمار، بیش از چهار میلیون معامله‌گر کوینکس 72 میلیون دلار معامله اسپات در روز ثبت می‌کنند که در مقایسه با توبیت، عدد به‌مراتب کمتری است. همچنین، سایت کوین مارکت کپ، کوینکس را بین صرافی‌های دیگر، در رتبه 78 معاملات اسپات قرار داده است.

جفت ارزهای معاملات اسپات کوینکس براساس تتر و یو اس دی کوین هستند. البته جفت ارز ETH/BTC نیز برای معامله در دسترس شما قرار دارد. حداکثر کارمزد معاملات اسپات کوینکس 0/2 درصد است. این صرافی امکان ثبت سفارش به‌صورت لیمیت، مارکت، استاپ لیمیت و استاپ مارکت را فراهم می‌کند. دقت کنید که علاوه بر معاملات اسپات، امکان خرید و فروش در بخش سواپ و مارجین در صرافی کوینکس فراهم است.

صرافی توبیت بیش از 125 ارز دیجیتال را در فهرست معاملات خود قرار داده است. تمام جفت ارزهای بخش اسپات صرافی توبیت مبتنی بر استیبل کوین تتر (USDT) هستند. براساس داده‌های سایت کوین مارکت کپ، بازدید هفتگی صرافی Toobit در جولای 2024، حدود 1/2 میلیون نفر است.

همچنین، حجم معاملات اسپات این صرافی در سال 2024، به‌طور میانگین بیش از یک میلیارد دلار در روز بوده که بیش از سیزده برابر کوینکس است. سایت کوین مارکت کپ امتیاز 5.8 از 10 را به بخش اسپات صرافی توبیت داده و به‌ این ترتیب، بین صرافی‌های رمزارز دیگر، در رتبه 32 قرار گرفته است.

حداقل مقدار خرید و فروش در بخش اسپات صرافی توبیت، ده تتر است. این صرافی از روش‌های سفارش‌گذاری لیمیت، مارکت، تریگر و OCO در معاملات اسپات پشتیبانی می‌کند. حداکثر کارمزد معاملات اسپات در توبیت 0/2 درصد است که البته با افزایش حجم معاملات ماهانه، کاهش پیدا می‌کند.

در مجموع، توجه کنید که در معاملات اسپات، هر دو صرافی نرخ کارمزد تقریباً یکسان دارند. در عین حال، امکان سواپ و مارجین تریدینگ در کوینکس وجود دارد و جفت ارزهای بیشتری در این صرافی پشتیبانی می‌شوند. درحالی‌که توبیت حجم معاملات بیشتر و نقدشوندگی بهتری را برای جفت ارزهای پرکاربرد فراهم می‌کند و رتبه به‌مراتب بالاتری در کوین مارکت کپ دارد.

 

مقایسه معاملات فیوچرز صرافی توبیت با کوینکس

صرافی کوینکس در سال 2024 میزبان بیش از شش‌صد میلیون معامله فیوچرز در شبانه‌روز است. جفت ارزهای معاملاتی فیوچرز کوینکس هم مبتنی بر دو استیبل کوین تتر و یو اس دی کوین هستند. همچنین، حداکثر اهرم معاملات فیوچرز Coinex برابر با 100X است. سایت کوین مارکت کپ، صرافی کوینکس را بین پلتفرم‌های دیگر، در رتبه 56 معاملات فیوچرز قرار داده است.

در معاملات فیوچرز کوینکس، روش‌های سفارش‌گذاری لیمیت، مارکت، استاپ لیمیت و استاپ مارکت در دسترس هستند. ضمن اینکه می‌توانید برای پوزیشن‌های معاملاتی خود، حد سود و ضرر هم تعیین کنید. حداکثر کارمزد معاملات فیوچرز کوینکس برای میکر و تیکر هم، به‌ترتیب 0/03 و 0/05 درصد است.

جفت ارزهای معاملات فیوچرز صرافی Toobit مبتنی بر تتر هستند. حداکثر کارمزد معاملات فیوچرز توبیت برای میکر و تیکر، به‌ترتیب 0/04 و 0/06 درصد است. امکان سفارش‌گذاری معاملات فیوچرز به روش لیمیت، مارکت و تریگر با قابلیت تعیین حد سود و ضرر وجود دارد.

حداکثر اهرم قابل استفاده از معاملات فیوچرز توبیت، 150x است. کوین مارکت کپ، صرافی Toobit را در جایگاه هجدهم معاملات فیوچرز بین صرافی‌های دیگر قرار داده است. حجم معاملات فیوچرز روزانه این پلتفرم هم بیش از 14/7 میلیارد دلار در جولای 2024 است.

حجم معاملات فیوچرز توبیت هم در مقایسه با کوینکس، به‌مراتب بیشتر است. ضمن اینکه اهرم معاملاتی بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. درنتیجه، رتبه توبیت در کوین مارکت کپ بالاتر از کوینکس است. هرچند کوینکس نرخ کارمزد کمتری برای معاملات فیوچرز دریافت می‌کند.

 

مقایسه خدمات پشتیبانی صرافی توبیت با کوینکس

صرافی کوینکس نسخه فارسی سایت و اپلیکیشن موبایل خود را ارائه داده است. برای ارتباط با پشتیبانی کوینکس، باید از طریق چت آنلاین سایت یا اپلیکیشن اقدام کنید. در وهله اول، ربات هوشمندی پاسخ‌گوی سؤالات شما خواهد بود، اما اگر پاسخ سؤال خود را دریافت نکنید، به‌ پشتیبانی این صرافی متصل خواهید شد. در حال حاضر، صرافی کوینکس پشتیبانی به زبان فارسی نیز دارد.

صرافی Toobit هم خدمات پشتیبانی به‌ زبان فارسی دارد. می‌توانید از طریق ایمیل و چت آنلاین سایت یا اپلیکیشن موبایل این صرافی، با پشتیبانی ارتباط برقرار کنید. همچنین، صرافی توبیت یک کانال اطلاع‌رسانی و یک گروه تلگرام برای کاربران فارسی زبان در نظر گرفته است که از این طریق نیز می‌توانید پاسخ بسیاری از سؤالات خود را دریافت کنید. سایت و اپلیکیشن موبایل توبیت هم نسخه فارسی دارد.

 

مقایسه سرعت اجرای معاملات در صرافی توبیت با کوینکس

یکی از دلایل محبوبیت صرافی توبیت در مقایسه با کوینکس، سرعت زیاد اجرای معاملات رمزارزها است. کاربران ایرانی برای فعالیت در این صرافی، به تغییر آی پی سیستم خود نیاز ندارند. به‌ همین دلیل، با مشکلات تأخیر در ارسال سفارش‌ها به‌ دفترچه سفارش صرافی روبه‌رو نمی‌شوند. ضمن اینکه بررسی عملکرد هر دو صرافی هم به‌وضوح، نشان‌دهنده سرعت بیشتر خدمات توبیت است.

 

مقایسه امکانات صرافی توبیت با کوینکس

هر دو صرافی Toobit و Coinex اپلیکیشن موبایل اندروید و iOS را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. علاوه بر آن، هر دو صرافی سرویس ربات معامله‌گر دارند. البته، ربات معامله‌گر توبیت صرفاً در معاملات فیوچرز در دسترس است. درحالی‌که صرافی کوینکس، سرویس گرید تریدینگ را برای معاملات اسپات و فیوچرز ارائه می‌کند.

صرافی Toobit سرویس کپی تریدینگ را هم در اختیار کاربران خود قرار داده است. کوینکس تاکنون چنین اقدامی انجام نداده است. البته، ناگفته نماند که صرافی کوینکس هم سرویس‌هایی مانند استیکینگ و وام ارز دیجیتال راه‌اندازی کرده است که خبری از آن‌ها در توبیت نیست.

 

مقایسه امنیت صرافی توبیت با کوینکس

اکنون، صرافی توبیت را از نظر امنیت، با کوینکس مقایسه می‌کنیم. کسانی که در صرافی کوینکس فعالیت کرده‌اند، به‌ خاطر می‌آورند که این پلتفرم در سپتامبر سال 2023، هک شد و براثر آن، هفتاد میلیون دلار از موجودی حساب‌های کاربری معامله‌گران به‌ سرقت رفت. البته صرافی کوینکس خسارت مشتریان خود را جبران کرد. صرافی توبیت تاکنون سابقه هک شدن نداشته است.

یکی از مراجع اصلی در زمینه بررسی امنیت صرافی‌های ارز دیجیتال، سایت cer.live است. کارشناسان این سایت، صرافی‌های ارز دیجیتال را از جنبه‌های مختلف امنیت بررسی و در نهایت، به‌ هر صرافی امتیاز مشخصی اعطا می‌کنند. جدول زیر نشان می‌دهد که سایت cer.live دو صرافی توبیت و کوینکس را از نظر امنیت، تقریباً در یک سطح ارزیابی می‌کند. 

 

کوینکس (Coinex)

توبیت (Toobit)

رتبه

34

28

درجه‌بندی امنیت

BBB (دو ستاره)

(دو ستاره) BBB

امنیت سرور

100 از 100

82 از 100

امنیت کاربر

61 از 100

86 از 100

تست نفوذ

100

100

بیمه سرمایه (Proof of Reserve)

دارد

دارد

امتیاز کلی

74 از 100

76 از 100

 

کلام پایانی

در این مطلب صرافی توبیت را با کوینکس مقایسه کردیم. صرافی توبیت به‌دلیل حجم بیشتر معاملات اسپات و فیوچرز، در مقایسه با کوینکس، دست برتر را دارد. نقدشوندگی ارزهای دیجیتال عاملی کلیدی در انتخاب صرافی ارز دیجیتال است. ضمن اینکه معامله‌کردن در صرافی Toobit دردسرهای مسدودشدن حساب کاربری را هم ندارد؛ چراکه این صرافی بدون محدودیت، به کاربران ایرانی خدمات ارائه می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا