نماد سایت مجله آنلاین

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

مالیات

معرفی سامانه مودیان مالیاتی

سازمان امور مالیاتی کشور با هدف تسهیل امور مودیان، سامانه ای را طراحی کرده است. سامانه مودیان مالیاتی، سیستمی آنلاین برای اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد تا بتوانند اطلاعات مالیاتی کسب و کار خود را سالانه ثبت کنند. سامانه مودیان مالیاتی به منظور پیروی اشخاص حقیقی و حقوقی از قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی طراحی شده است. به این ترتیب، آخرین بخشنامه ها و قوانین سازمان مالیاتی در سامانه مودیان مالیاتی قرار می گیرند. اشخاص حقیقی و حقوقی برای آپدیت اطلاعات خود به سامانه مودیان مراجعه می کنند. سامانه مالیاتی برای محاسبه دقیق مالیات کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و پرداخت مبلغ مالیات ها، طراحی شده است.

آموزش سامانه مودیان مالیاتی

نرم افزار واسط سامانه مودیان، ابزاری کاربردی برای اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد تا اطلاعات مالی خود را با دقت ثبت کنند. برای ثبت اطلاعات مالی، صاحبان کسب و کارها بایستی در سامانه مودیان مالیاتی، ثبت نام نمایند. پس از ثبت اطلاعات مالی، نوبت به تهیه، تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی می رسد. سامانه مودیان مالیاتی، امکان مدیریت و پیگیری مالیات ها را فراهم کرده است. اشخاص حقیقی و حقوقی بدون نیاز به مراجعه حضوری می توانند مسائل مالیاتی خود را به ساده ترین و آسان ترین حالت، حل کنند.

مراحل ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

مرحله اول: ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده

اشخاص حقیقی و حقوقی برای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی بایستی در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان نظام مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir، ثبت نام کنند تا به کارپوشه سامانه مالیاتی، دسترسی یابند. پس از تکمیل فرآیند ثبت نام در نظام مالیاتی، اشخاص حقیقی و حقوقی برای ورود به سامانه مالیاتی به کد ملی و احراز هویت نیاز دارند. مودیانی که مشمول ارزش افزوده هستند بایستی پیش از ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی در ارزش افزوده، ثبت نام کنند. مودیان بایستی روی گزینه ایجاد کارپوشه سامانه مالیاتی کلیک نمایند تا اطلاعات خود را تکمیل کنند. ثبت نام در سامانه مودیان برای اشخاص مشمول مالیات جهت ارسال صورتحساب های الکترونیکی به این سامانه می باشد اما از آنجاییکه خود سامانه مودیان قابلیت ثبت صورتحساب ها را ندارد می بایست از نرم افزار فاکتور الکترونیکی برای اینکار استفاده کرد.بدین ترتیب با خرید نرم افزار واسط می توانید به راحتی فاکتورهای فروش خود را صادر و به سامانه مودیان ارسال نمائید.از شرکت های ارائه دهنده ی نرم افزار واسط می توان به حسابدار اپ ، سپیدار سیستم ، حسابدار ان برتر ، هوفر و کاریا حساب اشاره نمود.

مرحله دوم: دریافت گواهی امضای الکترونیکی 

یکی دیگر از پیش نیازهای سامانه مودیان، گواهی امضای الکترونیکی مودیان می باشد. از این رو، اشخاص حقیقی و حقوقی بایستی وارد سایت gica.ir شوند و روی گزینه درخواست صدور گواهی امضای الکترونیکی، کلیک نمایند. پس از تکمیل مراحل ثبت نام و احراز هویت، کد رهگیری برای مودیان صادر می شود. پس از دریافت کد رهگیری، مودیان بایستی به دفتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و توکن حاوی امضای الکترونیکی (نوعی فلش مموری) را دریافت نمایند. به این ترتیب، امکان مدیریت پرونده مالیاتی و ورود به کارپوشه برای مودیان فراهم می شود. پس از ثبت نام در سامانه مودیان، اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند با استفاده از کد ملی وارد آدرس اینترنتی my.tax.gov.ir شوند و بر روی گزینه استعلام بدهی مالیاتی، کلیک کنند تا کلیه سوابق مالیاتی خود را مشاهده نمایند.

مرحله سوم: دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

هر حافظه مالیاتی، یک شناسه یکتای مالیاتی دارد. مودیان برای دریافت شناسه یکتای مالیات بایستی پس از دریافت گواهی امضای الکترونیک، کلید عمومی را دریافت کنند. از این رو، اشخاص حقیقی و حقوقی بایستی در کارپوشه سامانه مودیان، گزینه شناسه های یکتای حافظه مالیاتی را کلیک نمایند. شناسه یکتای حافظه مالیاتی، کد 6 رقمی منحصر به فردی است که بر روی صورتحساب های الکترونیکی درج می شود. مودیان، پس از دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی باید به دفتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و توکن سامانه مودیان را دریافت نمایند.

مرحله چهارم: دریافت شناسه کالاها و خدمات 

یکی دیگر از مراحل ثبت نام در سامانه مودیان، دریافت شناسه عمومی کالا و خدمات می باشد. شناسه عمومی کالا و خدمات، کد منحصر به فردی است که به گروه خاصی از کالاها و خدمات و شناسه مربوط به آن ها، اشاره دارد. مطابق اعلام سازمان امور مالیاتی، مودیان باید از شناسه عمومی کالا و خدمات استفاده کنند. اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند از طریق سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس stuffed.tax.gov.ir، شناسه کالاها و خدمات خود را دریافت کنند. ممکن است شناسه کالا و خدمات مورد نظر مودیان در سایت سازمان امور مالیاتی پیدا نشود. از این رو، مودیان می توانند از طریق سامانه جامع تجارت ایران، شناسه کالا و خدمات مورد نظر خود را بسازند. ناگفته نماند که داشتن شناسه یکتا حافظه مالیاتی و شناسه کالا و خدمات برای ارسال صورتحساب الکترونیکی، الزامی است.

مرحله پنجم: تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

اشخاص حقیقی و حقوقی بایستی مطابق با قانون تسهیل سامانه مودیان، اقدام به ثبت نام کنند. از این رو، مودیان از طریق سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir وارد می شود و گزینه ثبت نام را کلیک می کنند. اشخاص حقیقی، کد ملی و اشخاص حقوقی، شناسه ملی را همراه با کد امنیتی وارد می نمایند. سپس بایستی بر روی گزینه عضویت در سامانه مالیاتی و ایجاد کارپوشه، کلیک کنند. نام کاربری و رمز موقت از طریق پیامک برای مودیان ارسال می شود. در نظر داشته باشید، شماره تلفن همراه باید به اسم شخص حقیقی یا حقوقی باشد. با استفاده از اطلاعات ارسالی، مودیان وارد آدرس tp.tax.gov.ir و کارپوشه می شوند. اگر در قسمت کارپوشه، پرونده مالیاتی وجود نداشت، مودیان بایستی ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده یا ثبت نام مالیاتی خود را بررسی کنند.

ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟ مطابق بند (ج) ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیر صنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب 3/12/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول قانون سامانه مودیان می شوند. به عبارتی، کلیه اشخاص حقیقی اعم از صاحبان مشاغل صنفی و غیر صنفی (کارمندان، کارآفرینان و صاحبان مشاغل خصوصی) و کلیه اشخاص حقوقی اعم از شرکت های تجاری، موسسات، سازمان های غیر انتفاعی و اشخاص حقوقی غیر تجاری بایستی در سامانه مالیاتی ثبت نام کنند.

پس از فراخوان سامانه مالیاتی، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی فوق بایستی در سامانه مودیان مالیاتی، ثبت نام نمایند. ثبت نام در این سامانه برای افراد نام برده، الزامی می باشد. این اشخاص بایستی مطابق قوانین مالیاتی، درآمد خود را اعلام نمایند تا میزان مالیات آن ها محاسبه شود. پس از اعلام میزان مالیات، زمان پرداخت می رسد.

خروج از نسخه موبایل