۱۴ تهدید شهری اولویت‌دار در تهران معرفی شد/ ضرورت تشکیل کمیته‌های مدیریت بحران در پایتخت

در نشست خبری تشریح شد؛

۱۴ تهدید شهری اولویت‌دار در تهران معرفی شد ضرورت تشکیل کمیته‌های مدیریت بحران در پایتخت

نشست خبری «به سوی شهر ایمن و آماده» با موضوع ارتقای ایمنی کالبدی در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری «به سوی شهر ایمن و آماده» با موضوع ارتقای ایمنی کالبدی صبح امروز در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با حضور علی نصیری رئیس این سازمان برگزار شد.

نصیری در این نشست به ۱۴ مخاطره اولویت دار شهر تهران اشاره کرد و گفت: زلزله ، سیل،  آلودگی هوا، طوفان و گرد و غبار، خشکسالی، قطع آب و لغزش زمین ، فرونشست، حریق، حوادث ترافیکی، حوادث مواد خطرناک، بیماری فراگیر انسانی، تهدیدات سایبری، تجمعات انبوه، اختلال یا قطع برق از آن جمله است.

وی با اشاره به نقشه گسل‌های شهر تهران خاطر نشان کرد مناطق شمالی و جنوبی شهر گسل دارند، اما در مناطق جنوبی به علت فرسودگی خطر محسوس‌تر است.

نصیری اضافه کرد: پوسته زمین بر اثر ضربات به عمق زمین راه پیدا کرده است، پس نزدیک به گسل یا نباید ساخت و ساز داشت یا موارد باید رعایت شود، اما بافت فرسوده جنوبی و پهنه جنوبی شهر حتی در برابر ریشتر پایین‌تر هم آسیب‌پذیر هستند، ما باید در برابر این مساله آماده باشیم.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه عقل سلیم بر پیشگیری تاکید دارد، افزود: سیاست‌های کلی نظام در سال ۸۴ که توسط رهبری ابلاغ شد و سند بین المللی که ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ تدوین شد، توافق کرد دنیا به سمت کاهش خطر برود و انرژی اصلی بر پیشگیری باشد، پس باید تلاش کنیم زلزله که آمد کمترین مخاطرات را داشته باشد، این راه طولانی است و باید با شتاب حرکت کنیم تا فصلی را در توانستن رقم بزنیم.

۱۴ مخاطره اولویت دار شهر تهران / ضرورت تشکیل کمیته‌های مدیرت بحران کلانشهر تهران

وی به دیگر حادثه‌ها در تهران اشاره کرد و گفت: تهران ۸۶۶ متر اختلاف ارتفاع دارد که نوعی شیب محسوب می‌شود، شهرک قائم در مینی سیتی بام تهران است اختلاف آن با شهرری ۸۶۶ متر است، سال‌هاست کف رودخانه‌ها سیمان می‌شود، اما در دنیا راه حل‌های مبتنی بر طبیعت داریم، اما خروج از حالت طبیعی محیط، کار درستی نیست، باید طرح نو در اندازیم ، هر روز جلسات خوبی با مدیرکل بودجه شهرداری برای ایمنی شهر تهران داریم.

وی افزود:‌ما هفت «رود دره» داریم که بالقوه پتانسیل سیل دارد، مثل رودخانه کن، پس باید به حریم رودخانه‌ها احترام گذاریم. اقدامات خوبی در سازمان آغاز شده است، کار دانش پایه با بیست نخبه صنعتی شریف با قرارداد سه ساله تا یک ماه دیگر قابل ارائه است، برخی از نخبگان در حال خروج از کشور بودند، اما با این پروژه در کشور ماندند.

نصیری گفت: ارزیابی ریسک به عنوان مبنای مدیریت بحران کلانشهر تهران در دستور کار است، ما تلاش کردیم با بیست کمیته تخصصی اندیشه ورز تعامل داشته باشیم به طور مثال تنها کمیته اندیشه ورز زلزله هجده جلسه برگزار کرده که با بدنه دانشگاهی مرتبط است. هر کار علمی صورت می‌گیرد از مسیر هیئت‌های علمی اندیشه ورز است.

دکمه بازگشت به بالا