درآمدزایی کلان تلویزیون ایران از دربی مادرید/ وقتی خبری از اخلاق نیست

سعید آقایی؛ پخش مستقیم رقابتهای اروپایی از شبکه های تلویزیونی ایران پدیده ایست که از دهه ۷۰ و با تاسیس شبکه ۳ به عنوان شبکه جوانان رواج یافت و باب شد. تا پیش از آن تنها معبر پخش مسابقات اروپایی برنامه هفتگی ورزش و مردم بود که هر هفته یک شنبه ها باکس انتهایی برنامه خود را به پخس خلاصه ای مهمترین بازی هفته اروپا اختصاص می داد. در حقیقت هواداران فوتبال مجبور بودند تا ۲ ساعت تمام تنیس، شنا، ورزش زوخانه ای، چوگان، شطرنج و… را تحمل کنند تا در نیمه شب مرحوم بهرام شفیع برایشان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه یک فوتبال مرده چند روز قبل را پخش کند!

درآمدزایی کلان تلویزیون ایران از دربی مادرید/ وقتی خبری از اخلاق نیست

با تاسیس شبکه ۳ آنتن تلویزیون از فوتبال لیگ های مختلف اروپایی پر شد و این فتح باب تازه ای در تلویزیون ایران بود که تا قبل از آن برای رقابتهای مهمی چون جام جهانی هم پخش زنده نداشت. از همان روز اول و با توجه به کپی رایت بالای این مسابقات این سئوال وجود داشت که صداوسیما چگونه توانسته حق پخش این رقابتها را این بازیها را خریداری کند. چه آنکه اصولا صداوسیما عادت به پرداخت پول ندارد و عادت کرده که از همه سرویس رایگان بگیرد! از سوی دیگر با توجه به بحث تحریم اساسا خریداری حق پخش این بازیها از کشورهای اروپایی امکان پذیر نیست. جواب این معما خیلی زود مشخص شد. زمانی که شبکه ۳ به شکل ناشیانه ای لوگو شبکه اصلی پخش کننده بازی را محو می کرد و مشخص شد که سیگنال های فوتبال اروپایی از شبکه های دیگر به شکل مخفیانه و بدون اجازه و البته پرداخت مبلغی پخش می شود.

این داستان تا به امروز هم ادامه دارد اگرچه به لطف تکنولوژی روز و ابزار گرافیکی دیگر نیازی به محو کردن تابلو لوگو شبکه مادر نیست.

با این وجود صداوسیما در تازه ترین شاهکار خود با کمک همین ابزار؛تبلیغات دور زمین را دستکاری کرده و تبلیغات داخلی را جایگزین آن می کند. در حقیقت صداوسیما نه تنها مبلغی برای پخش بازیهای اروپایی نمی پردازد، بلکه آن  را محملی برای درآمدزایی نیز کرده! اتفاقی که در جریان دربی مادرید میان رئال و اتلتیکو شاهد آن بودیم.

اینکه صداوسیما با بودجه چند صدمیلیاردی و البته پخش آگهی های میلیاردی در ابتدا، بین دو نیمه و پایان بازی و زیرنویس و حتی کنار لوگو بازی برای درآمدزایی بیشتر دست به چنین کار عجیبی می زند، مصداق بارز فدا کردن همه چیز و همه اصول به خاطر درآمد بیشتر است. مرگ اخلاق برای کسب در آمد.

اگر صدا و سیما هزینه ای به کشور مبدا برای پخش این تبلیغات انجام داده است مجله آنلاین آمادگی این را دارد تا اسناد پرداختی را منتشر یا حداقل توضیحات مسئولان در این خصوص را منتشر کند.

در تصاویر به خوبی مشخص است که در صحنه های دور تبلیغات ایرانی به چشم می خورد اما زمانی که تصویر نزدیک می شود خبری از این تبلیغات وجود ندارد.

درآمدزایی کلان تلویزیون ایران از دربی مادرید/ وقتی خبری از اخلاق نیست

درآمدزایی کلان تلویزیون ایران از دربی مادرید/ وقتی خبری از اخلاق نیست

۲۵۳ ۲۵۸

دکمه بازگشت به بالا