تینا مزدکی: چین از طرحهای جسورانهای برای ساخت بزرگترین فرودگاه جزیره مصنوعی جهان پردهبرداری کرده است که هزینهای بالغبر 4 میلیارد پوند دارد. این توسعه جاهطلبانه که برای جابجایی 80 میلیون مسافر در سال طراحیشده است، از فرودگاه بینالمللی هنگ کنگ و فرودگاه کانسای ژاپن پیشی خواهد گرفت. فرودگاه بینالمللی دالیان جینژووآنکه قرار است تا سال 2035 تکمیل شود، میتواند هرسال 80 میلیون مسافر را جابهجا کند.
این پروژه که برای تغییر شکل خط افق و تقویت اتصال منطقهای تنظیمشده است، منطقهای به وسعت 20 کیلومترمربع را به یک هاب هوایی آینده تبدیل میکند و دوره جدیدی را در توسعه زیرساختهای کشور چین رقم میزند. فرودگاه بینالمللی دالیان (Dalian Jinzhouwan) در حال حاضر در حال ساخت است و قرار است تا سال 2035 تکمیل شود. پس از بهرهبرداری، انتظار میرود این فرودگاه میزبان یکمیلیون تن بار باشد و جایگاه خود را بهعنوان دروازه منطقهای کلیدی برای سفرهای بینالمللی و داخلی تثبیت کند.
دالیان، واقع در شمال شرقی چین، مدتهاست که یک شهر ساحلی پررونق با بیش از 6 میلیون نفر جمعیت بوده است. موقعیت استراتژیک آن باعث تقویت روابط اقتصادی با همسایگان ژاپن و کره جنوبی شده است؛ گفته میشود که این شهر مرکزی برای پالایش نفت، کشتیرانی، لجستیک و گردشگری است. هدف فرودگاه جدید تقویت بیشتر این صنایع از طریق بهبود اتصال و موقعیت دالیان بهعنوان یک مرکز حملونقل هوایی منطقهای است.
این فرودگاه دارای چهار باند و یک ترمینال به مساحت 900000 مترمربع (9.69 میلیون فوت مربع) خواهد بود و پیشبینی میشود ظرفیت اولیه مسافری آنکه سالانه 43 میلیون نفر است در سالهای آینده دو برابر شود. فرودگاه جدید محدودیتهای موجود در فرودگاه دالیان ژوشویزی که در زمان اشغال ژاپن ساخته شد و اکنون به دلیل موقعیتش در درهای که توسط کوهها احاطهشده محدودشده است را برطرف میکند. زمین دشوار، ناوبری را برای خلبانان، بهویژه در شرایط آب و هوایی بد، چالشبرانگیز کرده است و فرودگاه پس از توسعههای متعدد، به ظرفیت خود رسیده است و سال گذشته به 658000 مسافر بینالمللی خدماترسانی کرد.
به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، موقعیت جزیره مصنوعی فرودگاه جدید دالیان راهحلی برای این چالشها ارائه میدهد و فضای بیشتری را برای گسترش و افزایش اقدامات ایمنی فراهم میکند. ساخت این جزیره مصنوعی عظیم در حال حاضر در حال انجام است. در ماه اوت، عملیات فونداسیون عمیق برای یک منطقه به مساحت 77000 مترمربع به پایان رسید که یک گام مهم در آمادهسازی زمین برای ساختوساز بر روی خاک نرم یا ناپایدار است. انتظار میرود با ایجاد شغل، تقویت گردشگری و بهبود مسیرهای تجاری، فرودگاه رونق قابلتوجهی به اقتصاد دالیان ارائه دهد و موقعیت خود را بهعنوان یکقطب حملونقل و اقتصادی در شمال شرق آسیا مستحکم کند.
برنامه چین برای ساخت 22 فرودگاه جدید
جاهطلبیهای چین در هوانوردی بسیار فراتر از فرودگاه بینالمللی پیشگامانه دالیان جینژووان است. به گفته مرکز هوانوردی CAPA، یک شرکت اطلاعاتی بازار، از اواسط سال 2024 این کشور فعالانه در حال ساخت 22 فرودگاه جدید است که مجموعاً 19.6 میلیارد دلار سرمایهگذاری میکند. در صنعت هوانوردی این پروژهها بخشی از تلاش گستردهتر چین برای گسترش زیرساختهای هوانوردی است که ناشی از افزایش تقاضای مسافر و چشمانداز دولت برای ایجاد یک شبکه هوایی داخلی و بینالمللی بههمپیوسته است.
مقیاس این گسترش نشاندهنده تمرکز استراتژیک چین بر بهبود اتصال منطقهای و حمایت از رشد اقتصادی است. در مناطق کمتر توسعهیافته. فرودگاههای جدید در مکانهای کلیدی ساخته میشوند تا ازدحام در هابهای موجود کاهش یابد و دسترسی بیشتری به سفرهای هوایی در مناطق محروم فراهم شود. این تسهیلات نهتنها ظرفیت مسافر را افزایش میدهد، بلکه لجستیک بار را تقویت میکند، تجارت و توسعه اقتصادی را تقویت میکند. طبق اعلام انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (IATA)، انتظار میرود تا سال 2035، چین بیش از 2 میلیارد مسافر هوایی را جابجا کند. با این تقاضا، دولت متعهد شده است که تعداد کل فرودگاههای غیرنظامی را از 254 فرودگاه در سال 2022 به بیش از 450 تا سال 2035 افزایش دهد.
منبع: thesun
227323