نماد سایت مجله آنلاین

انتقاد اژه‌ای از افزایش چندبرابر تعرفه‌های ثبتی

انتقاد اژه‌ای از افزایش چندبرابر تعرفه‌های ثبتی

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در آیین تحلیف سردفتران اسناد رسمی، ضمن تقدیر از مدیران سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور به جهت اهتمام به امر تحول، اظهار کرد: سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور طی تمام سال‌های اخیر در مسیر تحول گام برداشته است و در دوره مدیریت آقای بابایی نیز این سازمان در مسیر تحولی خود با یک جهش چشمگیر در حوزه‌های کاری مربوطه مواجه شده است.

وی افزود: من طی بیش از سه سالی که عهده‌دار مسئولیت ریاست دستگاه قضا هستم، چندین بار به مناسبت‌های مختلف در جلسات ویژه سازمان ثبت حضور پیدا کرده‌ام؛ یک‌جهت این امر ناشی از آن است که سازمان مزبور را در مسیر تحول و تعالی، یک سازمان پیشگام و پیشتاز می‌دانم و احساس می‌کنم مدیران و دست‌اندرکاران این سازمان حقیقتاً مدیرانی میدانی و مردمی هستند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به نقش و کارکرد سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور به‌عنوان یکی از مراکز تابعه دستگاه قضایی، گفت: سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور به‌عنوان یکی از مراکز تابعه دستگاه قضایی، با کارکردی که دارد آثار اجتماعی مثبتی را پدید می‌آورد؛ این سازمان در تزریق آرامش اجتماعی مؤثر است و با تثبیت مالکیت‌ها، از وقوع بسیاری از نزاع‌ها، اختلافات و جرائم جلوگیری به عمل می‌آورد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با تبیین و تشریح ویژگی‌ها و خصایصی که کلیه مراجع و کارکنان قضایی باید بدان‌ها مُتصف و مُتخلق باشند، بیان داشت: در تمامی مراکز و مراجع مرتبط با دستگاه قضایی، بهره‌مندی از ویژگی‌ها و خصایصی نظیر امانت‌داری، حفظ اسرار مردم، دقت و سرعت در پیشبرد امور مردم، ارائه آموزش‌های همگانی و تخصصی و همچنین حُسن‌خلق با ارباب‌رجوع، یک ضرورت غیرقابل‌انکار است؛ اما این ضرورت در سازمان ثبت، مضاعف می‌شود؛ به‌نحوی‌که تمامی خدمتگزاران به مردم در امور ثبتی اعم از مدیران و شاغلان در سازمان ثبت و دفترداران، باید به‌صورت مضاعف، به این ویژگی‌ها و خصایص مذکور مُتصف باشند.

وی افزود: تکریم ارباب‌رجوع و حُسن خلق در مواجهه با او، یک اصل اساسی برای همه کارکنان در دستگاه قضایی است؛ فرهنگ تکریم ارباب‌رجوع باید در تمامی ادارات و دستگاه‌های حاکمیتی ما نهادینه شود؛ امروز مردم و مراجعان به دستگاه‌های حاکمیتی، به‌حق توقع دارند که هم امورشان با سرعت و دقت پیش رود و هم در نهایت احترام و تکریم با آنها برخورد شود.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: ما کارگزاران موظف و مکلفیم که این توقع به‌حق را برآورده سازیم؛ باید به همه کارکنان و مسئولان در دستگاه‌های حاکمیتی، رفتار حسنه و محترمانه با مردم را تعلیم دهیم. برخی از کسب‌و‌کار‌های مرتبط با بخش خصوصی، قسمت‌های ویژه‌ای را صرفاً به‌منظور تکریم مراجعین خود تعبیه کرده‌اند؛ در آن قسمت‌ها، با روی گشاده به مردم آموزش می‌دهند و مردم را برای بهره‌مندی از خدماتی که ارائه می‌دهند، راهنمایی و همراهی می‌کنند؛ ما در دستگاه‌های حاکمیتی خود نیز باید چنین بخش‌ها و قسمت‌هایی را دایر کنیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: در انجام امور ثبتی، «تدقیق» امر بسیار حائز اهمیتی است؛ گاهی یک بی‌دقتی در نگارش، انبوهی از مشکلات را برای دارنده یک سند به همراه می‌آورد. این امر بویژه در مقطعی که امور ثبتی به‌صورت مکتوب انجام می‌گرفت، برجسته‌تر بود؛ اکنون غالب امور ثبتی به‌صورت الکترونیکی است؛ بااین‌حال، دقت بسیار داشتن در انجام امور ثبتی، یکی از الزامات اساسی این شغل است. از سویی دیگر، ارائه آموزش‌های همگانی و مکرر به مردم پیرامون امور ثبتی یک ضرورت اساسی است.

وی بیان کرد: سازمان ثبت و کانون سردفتران ودفتریاران با همکاری مرکز رسانه، رسانه ملی و سایر رسانه‌ها، به این مهم التفات داشته باشند. پیرامون همین قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» نیاز است که مکرر در مکرر به مردم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی شود.

 

رئیس قوه قضائیه ضمن انتقاد از افزایش یکباره و چندبرابریتعرفه‌های خدمات در برخی بخش‌ها و تاکید بر ضرورت رعایت اصول قانونی در تعیین تعرفه‌های ثبتی، بیان داشت: همه ما در تمامی بخش‌های دستگاه قضایی و مجموعه‌های تابعه، باید نهایت تلاش و مساعی خود را صرف کنیم که خدمات آسان، ارزان، دقیق و عادلانه به همه مردم و مراجعین ارائه دهیم. گاهی برخی مجموعه‌ها می‌توانند طبق قانون، هرساله مقدار معینی را بر تعرفه‌های خدمات خود بیفزایند، اما از انجام این کار استنکاف می‌ورزند و به یکباره بعد از ۴ سال، تعرفه‌های خود را چند برابر می‌کنند و با عنایت به تورم موجود، این مقوله برای مردم سنگین و ثقیل می‌شود؛ باید از انجام این قبیل امور که برای مردم ثقیل است، خودداری کرد. خوشبختانه رئیس سازمان ثبت به این مهم که تعرفه‌های خدمات ثبتی به مقدار مشخصی افزایش یابند، عنایت و توجه دارد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای خطاب به شرکت‌کنندگان در آیین تحلیف سردفتران اسناد رسمی گفت: شما که امروز مفتخر به‌عنوان سردفتری و دفتریاری می‌شوید تمام سعی و کوشش خود را مصروف دارید که امور ثبتی مردم را با سرعت و دقت و بصورت ارزان و عادلانه پیش ببرید و تمام همت‌تان متمرکز بر این باشد که رضایتمندی و اعتماد مردم هر چه بیشتر جلب شود.

وی با اشاره به آیه ۲۸۲ سوره مبارکه بقره، گفت: در آیه ۲۸۲ سوره مبارکه بقره که بزرگترین آیه قرآن است و دربارهٔ مسائل حقوقىونحوه‌ى تنظیم اسناد است، دو بار از لفظ «تقوا» استفاده شده است؛ همین امر بیانگر آن است که داشتن تقوای الهی و دوری و اجتناب از گرفتار شدن به‌خشم الهی، چه میزان در انجام امور حقوقی و اسنادی و ثبتی ضروری است؛ مردمی که به شما سردفتران و دفتریاران مراجعه می‌کنند، غالباً به حدی به شما اعتماد دارند که اسناد تنظیم‌شده توسط شما را نخوانده امضا می‌کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: این اعتماد مردم را باید پاسداشت و باید بر درجه آن افزود. پیشنهاد من به مسئولان سازمان ثبت آن است که عبارات مندرج در آیه ۲۸۲ سوره مبارکه بقره را که حاوی بلندترین مضامین و مفاهیم در امور حقوقی و ثبتی است، بصورت قاب درآورند و دفاتر خود را به آنها مزین کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به وظایف و مسئولیت‌های خطیر و سنگین همه کارگزاران در قبال نظام اسلامی و مردم، اظهار داشت: من، شما سردفتران و دفتریاران و شما متولیان امور ثبتی را در زمره همکاران خود می‌دانم و خطاب به شما می‌گویم که امروز وظیفه ما در قبال نظام اسلامی و در قبال مردم بسیار سنگین است؛ چنانچه در اجرای مسئولیت‌ها و وظایف خود کوتاهی داشته باشیم، هم به سوگندی که یاد کرده‌ایم خیانت کرده‌ایم و هم سبب بی‌اعتمادی و بدبینی مردم شده‌ایم. قصور و کوتاهی ما در انجام وظایف موجب بدبینی مردم نسبت به کارآمدی نظام اسلامی می‌شود و این بزرگترین خسران است؛ ما امروز کارگزاران نظام اسلامی هستیم؛ مردم به‌حق از ما انتظار و توقع دارند که در پیشبرد امورشان نهایت دقت و سرعت را خرج کنیم؛ امروز تکلیف ما بسیار سنگین است و جای هیچ‌گونه کوتاهی و قصوری در خدمت‌رسانی به مردم نیست.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: شیطان‌صفتان و بدخواهان نهایت تلاش خود را مصروف داشته‌اند که میان مردم و کارگزاران نظام فاصله بیندازند و مردم را به‌نظام بدبین کنند؛ لذا امروز وظیفه ما بسیار سنگین است و باید بسیار مراقب کنیم که هیچ‌گونه لغزشی از ما سر نزند؛ اگر کارگزاری در پیش از انقلاب، می‌لغزید، یک‌جور تبعات داشت؛ اما اکنون تبعات لغزیدن کارگزاران و مسئولان بسیار بیشتر است؛ چرا که مردم از کارگزار نظام اسلامی توقع و انتظار بیشتری دارند.

رئیس قوه قضائیه گفت: اعتماد مردم و رضایتمندی بزرگ‌ترین سرمایه ما در حاکمیت است؛ بسیاری از مشکلات موجود را بدون کمک مردم نمی‌توانیم رفع کنیم؛ اگر مردم بی‌اعتماد و ناراضی شوند، چگونه می‌توانیم روی کمک آنها حساب باز کنیم؟! 

این مقام قضائی افزود: همه ما کارگزاران نظام در دستگاه‌های مختلف باید از مجموعه خود و همکاران خود صیانت کنیم و چنانچه لغزشی از سوی همکار ما و یا مجموعه ما سر زد به‌سرعت درصدد اصلاح و جبران برآییم؛ باید با اتخاذ تدابیر و تمهیداتی از وقوع لغزش‌ها در مجموعه‌های خود پیشگیری کنیم؛ نباید اجازه دهیم به‌واسطه لغزش‌ها و کوتاهی‌های کارگزاران، مردم بی‌اعتماد و ناراضی شوند. 

 

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای تصریح کرد: قاطبه قضات و کارکنان در دستگاه قضایی و سازمان‌های تابعه دستگاه قضایی، عناصری خدوم، متعهد و دلسوز هستند؛ دستگاه قضایی به‌مثابه یک صفحه سفید است که سیاهی و کدری به‌وضوح در آن برجسته می‌شود؛ فلذا ما در دستگاه قضایی باید بیش از دیگران مراقب باشیم که خدای‌ناکرده آلوده به فساد، تخلف و لغزش نشویم؛ ما مسئول مبارزه با فسادیم و تحت هیچ شرایطی جایز نیست که لغزش داشته باشیم. مردم به ما اعتماد دارند، تحت هیچ شرایطی نباید این اعتماد مخدوش شود. توجه داشته باشید چنانچه لغزشی از سوی ما سر زند، معاندان در برجسته‌سازی آن لغزش از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ورزند.

وی گفت: البته باز هم تأکید دارم که اگر کسی از ما لغزش پیدا کرد، در ابتدای‌امر باید در مقام اصلاح او باشیم، نه حذف و افشاء و ضایع کردن او. اگر نیز وفق قانون و در راستای اجرای عدالت، ضروری است که در مقام مجازات و تنبیه فردِ لغزش‌کرده برآییم، باید این مجازات ما جنبه تربیتی و اصلاحی داشته باشد، نه آنکه فردِ لغزش رده را از حیّز انتفاع ساقط گردانیم.

خروج از نسخه موبایل