تشخیص ماشین تصادفی یکی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت انواع ماشین های کارکرده و از آن مهم تر، بررسی وضعیت سلامت بدنه و موتور است. توصیه می شود اگر قصد دارید، در کنار مواردی مانند مدل، برند و میزان کارکرد که شناسایی آن ها، کار چندان پیچیده ای نیست؛ باید وسیله نقلیه مورد نظر را از هر لحاظ بررسی کنید تا در کارنامه خود، تصادف سنگینی نداشته باشد.
پیش از خرید خودرو کارکرده بهتر است توجه کنید که ممکن است اکثر خودروهای کارکرده در معرض حادثه قرار گرفته باشند؛ بنابراین پیداکردن و انتخاب ماشین دست دومی که هیچ آسیبی ندیده باشد، کار بسیار سختی است. موضوع مهم در این چنین معامله ها، یافتن اتومبیلی است که دچار سانحه های جدی نشده باشد؛ زیرا گاهی این آسیب ها با کمک هیچ تخصص و تعمیرکاری، دیگر قابل جبران نیست.
در این مطلب با موضوع روش های تشخیص خودروهای تصادفی در کنار شما هستیم تا در خرید اتومبیل های کارکرده بتوانید، آن را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید و تجربه امنی در معامله خود داشته باشید.
اصطلاح ماشین چپی چیست؟
نشانه های ماشین چپی
خیلی راحت و خلاصه بگوییم، اصطلاحا به خودرویی چپی گفته می شود که در اثر سانحه و تصادفی، تعادل خود را از دست داده و اثر برخورد ابتدا از قسمت های جانبی و همچنین ستون ها و سقف به خودرو رسیده و در مراحل بعدی به سایر قسمت ها و همچنین کف خودرو وارد می شود. به عبارتی در اینگونه تصادفات، ستون ها، کلاف ها و سقف خودرو در زمره حساس ترین نقاط مستعد آسیب دیدگی قرار دارند.
چپ کردن خودرو یکی از مهمترین آسیب هایی است که می تواند مشکلات جدی به همراه داشته باشد، د ر ادامه چند راهکار برای تشخیص ماشین چپی در اختیارتان قرار داده ام.
نحوه تشخیص تصادفی بودن خودرو
در ابتدا ذکر این نکته الزامی است که انجام صافکاری و نقاشی باکیفیت در خصوص خودروهای چپ شده از اهمیت بسیار بالا و ویژه ای برخوردار است. زیر به علت ماهیت و نقاط خاص مستعد آسیب دیدگی این خودروها، فرآیند صافکاری و نقاشی با دشواری بیشتری انجام می شود.
همچنین همانطور که می دانید بدنه یک خودرو از تعدادی قسمت های یکپارچه مانند سقف، ستون، اسپیس فریم و. . . و تعدادی قسمت های منفصله و قابل تعویض مانند کاپوت، درب های خودرو، صندوق، رکاب، اسپویلر و. . تشکیل شده است.
در مورد قطعات منفصله همواره امکان تعویض آن ها با نمونه خام و نو وجود داشته و انجام این کار به صافکاری خودرو سرعت بیشتری بخشیده و کیفیت کار را نیز حفظ می کند. اما ترمیم قسمت های یکپارچه بدنه همواره دقت نظر و صرف وقت بیشتری را طلب می کند.
راه های تشخیص ماشین تصادفی
چگونه بفهمیم ماشین تصادفی است؟
توجه به رنگ خودرو
نشانه مهم تشخیص ماشین تصادفی، رنگ خودرو است. معمولا خودروی چپی کاملا رنگ شده است و این فقط به سقف آن ارتباط ندارد. خودرویی که چپ می کند و روی سقف برمی گردد، معمولا به جز سقف به جاهای دیگر آن هم آسیب می رسد. اما چطور مطمئن شویم که خودرو رنگ شده است؟
رنگ شدگی ماشین از علائم تصادفی بودن ماشین
ماشینی که در معرض حادثه رانندگی قرار گرفته؛ به میزان شدت سانحه، نیاز بیشتری به صافکاری و رنگ بدنه دارد. برای بررسی وضعیت نقاشی، باید زمانی را صرف ارزیابی بخش های مختلف اتومبیل (کاپوت، درها، اسکلت، سقف، صندوق عقب، ستون ها و لبه های هر یک) را با دقت زیاد، ارزیابی کنید تا نشانی از نقاشی دوباره بر روی آن ها وجود نداشته باشد. مورد مهم دیگر، بررسی هماهنگی درجه رنگ بین قطعات موجود در خودرو تصادفی است.
راهکارهای بسیاری مانند انعکاس نور در بخش نقاشی شده، اثرات لکه های ریز رنگ یا سمباده روی بدنه و … برای تشخیص رنگ ماشین تصادفی وجود دارد. البته برای این موضوع، دستگاه ها و قلم های بسیار دقیقی جهت شناسایی تراکم اضافه رنگ، حتی در حد بسیار کم نیز وجود دارد که کارشناسان خودرو کارکرده نیز از آن ها کمک می گیرند. فراموش نکنید که نتیجه کارشناسی تخصصی، قابل استنادتر است.
تشخیص ماشین تصادفی با بررسی سقف خودرو
سقف خودرو یکی از مواردی است که در واژگونی های خودرو دچار آسیب جدی می شود. با توجه به حساس بودن سقف خودرو، کوچکترین ضربه ای می تواند سقف را از حالت اصلی خود خارج کند بنابراین در صورتی که به سقف ضربه ای وارد شود شکل و زاویه ستون ها و شیب سقف تغییر می کند که میتوان آن را تشخیص داد. تعویض کامل سقف هم از طریق ستون ها امکانپذیر است. که البته نیازمند یک کارشناس و فرد با تجربه است.
در زمان واژگونی خودرو و تعمیر توسط تعمیرکار، پرس های موجود در زیر نوارهای دور درهای خودرو از بین می رود. اثر پرس هایی که توسط کارخانه ایجاد می شود به راحتی قابل تشخیص است. گاهی اوقات تعمیرکاران هم این نوع پرس ها را ایجاد می کنند اما هرگز مشابه یا پرس کارخانه نمی شود.
نرمی و انعطاف ستون ها و اسکلت خودرو
یکی از راهکارهای مهم در تشخیص خودرو تصادفی که با وجود آن، باید به صورت جدی در خرید خود، تجدید نظر کنید؛ آسیب دیدگی اسکلت بدنه است. صافکاری روی این بخش، منجر به نرم و نازک شدن لایه آن می شود که در نتیجه، اسکلت را از سایر بخش ها متمایز می کند. به خریدار ماشین تصادفی باید دقیقا بگویید که کدام قسمت ماشین مشکل دارد و باید تعمیر شود.
در نظر داشته باشید که صافکاری اسکلت، کار بسیار ظریف و البته پرهزینه ای برای صاحب خودرو است که بخش قابل توجهی از مردم از عهده هزینه های زیاد آن برنیامده و سعی می کنند، برای رفع مشکل از یک تعمیرکار معمولی کمک بگیرند؛ نتیجه آن، اسکلت بدنه ای خواهد بود که به طور صد در صد شباهتی به قبل از تصادف ندارد.
بتونه کاری از نشانه های تصادفی بودن خودرو
در مواردی مثل زنگ زدگی و پوسیدگی بدنه، استفاده از بتونه ناگزیر به نظر می رسد و به همین دلیل هم وجود مقدار کمی از آن امری کاملا طبیعی است. اما زمانی که همین بتونه، به مقدار زیادی در بخشی به کار برده شده باشد، به معنای آن است که قصد پوشاندن چیزی را دارد.
تشخیص این بتونه به سادگی و با استفاده از تکه ای آهنربا یا دستگاه خاصی که اخیرا برای آن ساخته شده، قابل تشخیص است. در صورت عدم دسترسی به این موارد هم می توانید با خم شدن و بررسی لبه های پایینی بدنه، از وجود آن اطلاع یابید.
این کار به سادگی و با کشیدن دستتان بر روی لبه ها میسر می شود؛ چراکه تمامی لبه ها به شکلی کاملا صاف و تیز تولید می شوند. بنابرین وجود هرگونه خوردگی و دندانه ای، می تواند دلیل بر بتونه کاری آن بخش باشد.
از کجا بفهمیم ماشین چپی است؟
یکی دیگر از نقاط مهمی که می تواند به تشخیص واژگونی خودرو کمک کند فاصله سر شاسی هاست. یک کارشناس در صورت قرارگرفتن خودرو روی چاله مخصوص می تواند متوجه بازسازی شاسی خودرو شود. علاوه بر تمام مواردی که گفته شد خودروهای واژگون شده در نحوه حرکت هم مشکلاتی دارند که قابل تشخیص هستند.
در خودروهایی که از جلو تصادف شدید داشته اند تنظیم فرمان به هم خورده و شاسی خودرو از تنظیمات اولیه خود خارج می شود. اگرچه برخی از تعمیرکاران سعی می کنند با کشیدن شاسی و تنظیم آن این نقص را پنهان کنند اما به مرور زمان این نقص به خوبی خود را در خودرو نشان می دهد.
وجود صدای اضافی
عدم تنظیم جلوبندی در خودروهای واژگون شده منجر به لاستیک سایی خودرو نیز می شود که در آن به دلیل خارج شدن لاستیک ها از زوایای استاندارد، از یک سمت ساییده می شوند. علاوه بر این وجود انواع صداهای اضافی در خودرو می-تواند دلیلی برای واژگونی خودرو باشد.
فواصل بخش های مختلف بدنه
فاصله گلگیر و سپر از نشانه های تصادفی بودن خودرو
بخش های مختلف بدنه خودرو به عنوان مثال سپر و گلگیر باید فاصله عادی با یکدیگر داشته باشند. هر نوع ناهماهنگی و فاصله زیاد بین بخش های مختلف بدنه خودرو می تواند نشان دهنده ایجاد های کوچک و بزرگ باشد. حتی ممکن است درها خودرو به خوبی چفت نشود که این قضیه نیز برخی مواقع ممکن است به علت بروز تصادف باشد.
بررسی سلامت چراغ و شیشه ها
شیشه ها و چراغ ها از راه های تشخیص ماشین تصادفی
چراغ ها و شیشه خودرو را حتما مورد بررسی قرار دهید. معمولا هنگام تصادف احتمال ایجاد شکست و ترک در شیشه ها وجود دارد. این ترک ها البته به صورت قطعی نشانه تصادف نیست ولی می توانید در این خصوص از صاحب خودرو اطلاعات بیشتری دریافت کنید. تعویض چراغ ها یا تفاوت نور نیز یکی از نشانه های بروز تصادف است چرا که راننده مجبور است چراغ های نو بخرد.
برای تشخص این موضوع کافیست که روبروی خودرو بایستید و در ادامه چند مورد زیر را بررسی کنید.
- چراغ های جلو را روشن کنید. اگر میزان نور چراغ ها با هم متفاوت بود (یعنی یکی کم نور و دیگری پرنور)؛ بنابراین یکی از چراغ ها تعویض شده است.
- رنگ چراغ های جلو باید با هم، یکی باشند. حتما بررسی کنید که به طور مثال: یکی زرد و دیگری سفید نباشد.
- به جنس، رنگ و ضخامت قاب هر دو آن ها به صورت تک تک توجه کنید تا در صورت ناهماهنگی، متوجه موضوع شوید.
چک کردن صندوق و زیر خودرو
همیشه بهتر است زیر خودرو بخوابید و بخش های مختلف را چک کنید. در صورتی که خودرو تصادف سنگین داشته باشد از زیر خودرو مشخص خواهد بود. در خصوص بررسی صندوق عقب خودرو نیز چنین حالتی وجود دارد.
وجود پوشش تازه در زیر خودرو
یکی از گام های کلیدی تعمیر یک خودروی تصادفی اعمال یک پوشش رزینی در زیر خودرو است. این اسپری چسبنده کف خودرو را از خاک و سنگ یا نمک و هر آلوده کننده دیگری محافظت می کند. این پوشش بسیار مهم است چرا که خودروها تمایل بسیاری به زنگ زدن و پوسیدگی دارند!
بنابراین، اگر دیدید که ناحیه خاصی از زیر خودرو اسپری شده است حواستان باشد. قطعان آن ناحیه ممکن است به تازگی تعویض شده باشد. اگر چنین موردی دیدید حتما از فروشنده درباره آن سوال کنید. ممکن است او صادقانه درباره تصادفی بودن خودرو به شما پاسخ دهد! علاوه بر این، احتمال این که این پوشش برای محافظت بیش تر برروی یک خودرو سالم و غیرتصادفی نیز اعمال شود، وجود دارد.