فرود جنگنده اف ۱۵ با یک بال!

امیرمسعود عابدین_ در یک می ۱۹۸۳، یک فروند F-۱۵D ایگل پس از برخورد هوایی با A-۴ اسکای هاوک در حین تمرین آموزشی جان سالم به در برد. چگونگی نجات این هواپیما در نوع خود جالب و شگفت‌انگیز است.

مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ ایگل دو موتوره برای همه شرایط است. این هواپیما بیش از ۱۰۰ پیروزی هوایی داشته و حتی یک باخت در نبردهای هوایی نداشته است. در حالی که در مجموع ۱۷۵ ایگل سقوط کرده است. در واقع، تنها دلیلی که یک F-۱۵ سقوط کرده، خطای انسانی، حوادث زمینی یا موقعیت‌های دیگری بوده که ربطی به نبرد هوایی ندارد.

فرود جنگنده اف ۱۵ با یک بال!

در ۱ می ۱۹۸۳، یک فروند F-۱۵D نیروی هوایی حین تمرین آموزشی در هوا با یک A-۴ اسکای هاوک برخورد کرد. در این حادثه، خلبان اسکای هاوک به‌طور خودکار با متلاشی شدن هواپیمای خود به بیرون پرتاب شد. در همین حال، از بال راست اف ۱۵ فقط ۶۰ سانتی‌متر باقی مانده بود. خلبان این هواپیما توانست کنترل F-۱۵ را حفظ کند و بلافاصله به سمت پایگاه هوایی رفت تا فرود اضطراری داشته باشد.

فرود جنگنده اف ۱۵ با یک بال!

به‌صورت معمولی، سرعت هواپیماها برای فرود حدود ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت است، اما سرعت این جنگنده آسیب‌دیده به حدود ۴۶۰ تا ۴۸۰ کیلومتر رسید که تقریباً دو برابر یک فرود معمولی است. در نهایت اف ۱۵ با یک بال و با سرعت بالا توانست در فاصله ۶ متری از مانع در انتهای باند توقف کند.

نکته جالب اینجاست که خلبان اف ۱۵ تا زمانی که از هواپیما پیاده شد، نمی‌دانست که بال هواپیما جدا شده است!

فرود جنگنده اف ۱۵ با یک بال!

۵۸۳۲۲

دکمه بازگشت به بالا