مجله نشاط

عوارض جراحی زیبایی بینی از زبان دکتر راستکاری

برخی از افراد از ظاهر بینی خود بسیار ناراضی می باشند و برای رفع این مشکل تصمیم به جراحی بینی خود می گیرند در واقع در جراحی بینی شکل گیری مجدد غضروف و استخوان بینی برای رسیدن به ظاهر و شکل مورد نظر صورت می گیرد.انتخاب جراح با تجربه در نتیجه جراحی بینی بسیار تاثیر گذار می باشد و در صورتی که این جراحی با مشاوره و همراهی یک جراح بینی متبحر انجام شود می توان از این جراحی بهترین نتیجه را دریافت کرد و بسیاری از عوارض احتمالی مانند افتادگی نوک بینی، کجی بینی، قوز بینی، بزرگ بودن حفره های بینی را به حداقل رساند. در جراحی زیبایی بینی باید توجه کرد که بینی پس از جراحی با فرم صورت و سایر اجزای دیگر صورت تناسب کافی داشته باشد و تناسب چهره پس از این جراحی حفظ شود.

در این مقاله دکتر راستکاری عوارض جراجی بینی را توضیح داده است. تا پایان این مقاله مهم با من همراهی باشید.

 

مقدمه

جراحی بینی به رغم تمامی پیشرفت هایی که در حوزه پزشکی داشته است و بسیاری از بهترین و معتبر ترین پزشکان با مهارت و دانش فراوانی به انجام ان مبادرت می ورزند به هر روی با عوارض و پیامد هایی همراه است که گاها می تواند تا حد زیادی موجب پشیمانی افرادی که به این جراحی روی آورده اند بشود.

در ادامه علاوه بر طرح مطالب و موضوعاتی متعدد و مهم در خصوص جراحی بینی، بسیاری از مهم ترین عوارضی که بعد از جراحی بنی ایجاد می شود را عنوان خواهیم کرد.

مقایسه قبل و بعد جراحی زیبایی بینی

انواع جراحی های بینی

جراحی بینی یک ترکیب عامی است که بر انواع مختلفی از جراحی هایی که در ناحیه بینی انجام می شود اطلاق می گردد. در واقع ما با عنوان جراحی بینی به تعداد زیادی از انواع جراحی بینی اشاره می کنیم که اگر کسی در برابر این ترکیب بگوید کدام نوع جراحی بینی بیراه نپرسیده است.

بنابراین انواع جراحی بینی ای که می توانیم برشمریم از این قرار است:

  1. جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی)
  2. جراحی انحراف بینی (سپتوپلاستی)
  3. جراحی ترمیمی بینی یا جراحی ثانویه بینی
  4. جراحی رینوسپتوپلاستی
  5. جراحی بینی فانتزی
  6. جراحی بینی استخوانی
  7. جراحی بینی گوشتی
  8. جراحی بینی زنانه
  9. جراحی بینی مردانه
  10. جراحی بینی طبیعی

همانطور که مشاهده می کنید جراحی بینی دارای انواعی است که هر کدام از آن ها دارای ویژگی ها و خصوصیات مخصوص به خود است و موجب می شود که هر کدام از آن ها نوعی جداگانه باشند.

 

انواع جراحی های بینی را می توان با معیارهای مختلفی دسته بندی کرد که یک نوع از آن مهم ترین انواع دسته بندی را تشکیل می دهند:

  • انواع جراحی بینی برحسب هدفی که در ان دنبال می شود:
  • جراحی زیبایی بینی؛ هدفی که در این نوع جراحی دنبال می شود افزایش زیبایی و تناسب بین اجزای صورت می باشد.

بنابراین در این نوع جراحی اقداماتی که انجام می شود با تمرکز بر کاهش نقایص و مشکلات در ناحیه بینی است که جراحان بینی انجام می دهند.

  • جراحی انحراف بینی نیز هم دارای جنبه زیبایی و هم دارای جنبه درمانی است. زیرا که زمانی که انحراف بینی برطرف می شود هم عملکرد بینی بهبود پیدا می کند و هم این که ظاهر بینی بهتر می شود.
  • جراحی رینوسپتوپلاستی از جمله جراحی هایی است که به نوعی ترکیبی است و در آن با یک تیر دو نشان زده می شود. در واقع در این جراحی علاوه بر اقداماتی که با هدف زیبایی انجام می شود برش هایی به منظور صاف کردن تیغه بینی زده می شود.
  • انواع جراحی های بینی با توجه به ساختار بینی در قبل و بعد از جراحی بینی

 

  • جراحی بینی گوشتی، جراحی بینی استخوانی، جراحی بینی مردانه و جراحی بینی زنانه از جمله جراحی هایی است که روی بینی هایی با همین خصوصیات ( گوشتی، استخوانی، مردانه و زنانه) انجام می شوند.
  • جراحی بینی طبیعی و جراحی بینی فانتزی به ساختار بینی بعد از جراحی بینی اشاره دارد.

 

عوارض جراحی بینی

واقعیتی که وجود دارد این است که جراحی بینی از هر نوع که باشد احتمال اینکه دارای عوارض و پیامد های منفی باشد وجود دارد. مهم ترین عوارض و پیامد هایی که بعد از جراحی بینی ایجاد می شود موارد زیر است:

  • عفونت
  • خونریزی
  • تورم
  • کبودی
  • کاهش احساس بویایی
  • ایجاد سوراخ در ناحیه تیغه بینی
  • عدم تقارن در لوله های بینی
  • بی حس شدن پوست در نواحی پوستی و از بین رفتن اعصاب پوستی
  • اختلال در روند تنفس و انتقال عملکرد تنفسی از بینی به ناحیه دهانی
  • مرگ و میر در اثر استفاده از انواع ماده های بیهوشی در روند جراحی

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که برخی از عوارض بعد از جراحی بینی کاملا طبیعی است و در مدت زمان کوتاهی باقی است ولی به مرور کاهش پیدا می کند.

عمل بینی گوشتی

برای مثال تورم و کبودی اطراف چشم و نیز کاهش حس بویایی از عوارضی هستند که به طور موقت در تمامی افرادی که جراحی بینی انجام داده اند ایجاد می شود. اما سایر عوارض اگر رخ دهند غیر طبیعی بوده و باید در جهت برطرف کردن آن ها کوشید.

مهم ترین اقدامی که می توان در جهت کاهش احتمال بروز این عوارض انجام داد این است که بهترین جراح بینی را برای روند جراحی انتخاب کرده و روند جراحی را به وی بسپاریم.

 

نتیجه گیری

بنابر تمامی مطالبی که آمد می توان چند نکته را به صورت خلاصه وار گوشزد کرد:

اولا این که تمامی انواع جراحی به طور یکسان احتمال رویارویی با عوارض ذکر شده را دارند. از این رو بهتر است که حتی برای جراحی های درمانی نیز حساسیت لازم را داشته باشید.

دوما این که عوارضی که برشمردیم در موارد استثنایی رخ می دهد. اما نباید انقدر نسبت به ان ها بی تفاوت باشید که بدون تحقیق روند جراحی را به دست هر پزشک جراحی بسپارید و از سویی نباید انقدر نگران و مضطرب باشید که اساسا از انجام جراحی بینی منصرف شوید.

بنابراین می توانید با یک انتخاب هوشمندانه و دقیق در خصوص جراح بینی بدون نگرانی و با اعتماد برای انجام جراحی اقدام کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا