نماد سایت مجله آنلاین

پیاده‌روی اربعین، سنتی به درازای چهارده قرن

پیاده روی اربعین ، سنت قرن 14th

همانطور که گفته می شود حضرت آدم (ع) هزار بار برای زیارت خانه خدا پیاده روی کرد. این سنت پیاده روی و پیاده روی اختصاص به هیچ دین و فرهنگ خاصی در تاریخ نداشت ، همانطور که سزار ، پادشاه رومیان ، هر بار که در نبرد با امپراتوری ایران پیروز می شد ، با خداوند عهد می بست. شما از این پیروزی بزرگ سپاسگزار خواهید بود. وی پس از ورود پیاده از اورشلیم از پایتخت سلطنت خود ، سپس قسطنطنیه ، و رسیدن به این پیروزی ، به عهد خود وفا کرد و پیاده راهی اورشلیم شد.
در اسلام ، زیارت پیاده یک سنت خوب محسوب می شود و در این زمینه توصیه های زیادی از سوی امام بی چون و چرای (ع) ارائه شده است.

پیاده روی اربعین ، سنت قرن 14th

امام صادق (ع) زیارت خانه پیاده خود را محبوب ترین وسیله تقرب و تقرب به خدا می داند و بیان می کند:
«یک زیارت مکه پیاده معادل 70 زیارت مکه است!» »»
البته روایات زیادی در این مورد از معصومین دریافت شده است. اهل بیت (ع) نیز این سنت حسنه را انجام می دهند ، چرا که از امام میتبی (ع) نقل شده است که 25 بار پیاده برای زیارت خانه خدا به مدینه مشرف شده است.
در راه معبد خدا ، امام حسن (ع) از زمین خارج شد و بین مدینه و مکه قدم زد و همه کاروانهای پیرو امام (ع) از ماشین پیاده شدند ، پس برای کاروان سواره. t
در روایتی دیگر آمده است که امام حسین (ع) در حال قدم زدن در جاده بود ، در حالی که ناو هواپیمابر و تجهیزات در کنار او بدون اسب حرکت می کردند. روایت تاریخی نشان می دهد که قدم گذاشتن در اتاق دادگاه امام (ع) در عصار از زمان امام معصوم (ع) رایج بوده است.
بارها حضرت زین العابدین (ع) برای زیارت مرقد جدش امیرالمومنین (ع) به نجف اشرف می آمد و در فرسک در این آرامگاه مقدس اقامت می کرد. شب را در آن گذراندم.

امام صادق (ع) در این باره فرمودند: هر که در زیارت امیرالممنین (ع) قدم بردارد ، خداوند متعال همیشه یک زیارت مکه و یک پاداش عمره برای او می نویسد!
و اگر پیاده بازگردد ، دو زیارت مکه و دو پاداش عمره برای او نوشته می شود!
جابر بن عبدالله انصاری اولین زائر مدینه به کربلا در چهلمین روز سال 61 هجری قمری است. در همین حال ، کاروانهای الله ابتدا با بازگشت به مدینه به سمت کربلا حرکت کردند و در روز چهلم ، این دو کاروان به محل دفن کربلا و پیامبر (ص) رسیدند ، فاصله کمی از دو طرف. و شهید عاشورا.
این سنت حسنه و پیاده روی تا کربلا و نجف اشرف در سال وجود امام (ع) با وجود حکومت وحشیانه و خونین خاندان اموی و عباسی صورت گرفت.

فرمانروایان دولتهای شیعه مانند دولتهای البویف و صفویه این سنت حسنه را رعایت کرده و در صدد گسترش آن به شیعیان بودند. علمای بزرگ زمان خود ، مانند شاه عباس صفوی و شیخ بهایی ، عزم مشهد را برای پیاده روی در گسترش و گسترش فرهنگ زیارتی از اصفهان تا سال 1009 هجری قمری تقدیم کردند و از زیارت هشتم بازدید کردند. امام.
علما و بزرگان پیروی از امام بدون تردید اهمیت زیادی به این سنت حسنه می دهند و پیاده روی در صحن های کربلا و فیوسی تا زمان مرحوم شیخ مرتضی انصاری معمول بود. آنها بر اساس نذرهای خود ، تا آنجا که گفته می شود ، پیاده به زیارت امام هشتم در مشهد مقدس رفتند.

طبق روایت تاریخی ، سنت پیاده روی برای زیارت در این ایام خاص ، از گذشته های بسیار دور و در زمان زندگی امام (علیه السلام) در فودا وجود داشت.
در آموزه های شیعه ، هر سال پنج زمان ویژه برای زیارت قبر مطهر امام حسین (ع) وجود دارد. اولین روزهای ماه رجب ، نیمی از ماه رجب ، نیمی از ماه شعبان ، عرفات و اربعین ، پنج خرمایی است که توسط افرروبیت برای زیارت امام توصیه شده است. بر اساس روایت تاریخی ، سنت پیاده روی در این ایام خاص ، از گذشته های بسیار دور و در زمان زندگی امام در فودا (علیه السلام) وجود داشته است. سنتی که معمولاً با زیارت امام علی در نجف آغاز می شد.
این اقدام متوکل در سال 236 هجری قمری بود ، زیرا نهضت عاشورا به مدت دو قرن تا زمان متوکل در سراسر جهان گسترش یافت و تغییرات در بارگاه کربلا و امام در سراسر جهان اسلام گسترش یافت. تخریب بارگاه امام حسین (ع) به شعور شیعیان آفریقایی رسیده است.
همانطور که قبلاً نیز اشاره شد ، علما و بزرگان حوزه علمیه نجف اشرف توانسته اند این سنت خوب را در طول تاریخ گذشته هر زمان که به دلایل سیاسی باشد ، احیا و زنده نگه دارند. نقش گسترده و بلندی را نشان داده است. قدرت دولت های ضد شیعه حاکم در حال تضعیف است. ما به عنوان دریایی از حماسه های پرشور و مردم خروشان و از آلبانی حسینی تا کربلا ، تماشا می کنیم.

در برخی روایات تاریخی آمده است که پیاده روی به کربلا تا زمان مرحوم شیخ مرتضی انصاری (گذشته 1281 هجری قمری) مرسوم بوده است ، اما در مقطعی فراموش شده است و مرحوم محدث نوری در این زمان آن را احیا می کند.
در آن زمان گفته می شود این رفتار و پیاده روی تا کربلا را نشانه فقر و فقر می دانستند! این سنت با عزم و همت Noh احیا شده است.
او برای حمل بار یک گاو اجاره کرد و با همسالان و شاگردانش برای زیارت امام حسین قدم زد. آنها 3 شب از نجف به کربلا سفر کردند. آنها صبح و عصر در پیاده رو قدم می زدند ، روزها استراحت می کردند ، غذا می خوردند و نماز می خواندند. مردم ، علما و بزرگان از کار آنها استقبال بسیار خوبی کردند و جمعیت زیادی به آنها ملحق شدند ، گاهی اوقات بیش از 30 چادر 20 تا 30 نفره.

این عالم بزرگوار برای اولین بار در عید قربان از نجف تا کربلا پیاده روی کرد. این یک سفر سه روزه بود که حدود 30 نفر از دوستان و بستگان او را همراهی می کردند. «محدث نوری» از آن زمان تصمیم گرفت این اثر را هر سال تکرار کند و سرانجام در سال 1319 هجری قمری پیاده از حرم اباعبدالله حسین (ع) دیدن کرد.
پیاده روی تا کربلا در بین علما و علمای حوزه علمیه نجف اشرف تا زمان محدسنولی به ویژه در اربعین حسینی ادامه داشت ، اما وقتی اولین نوع خودرو به منطقه رسید ، سفر کاروان متوقف شد. زیارت پیاده نیز بسیار محو و فراموش شده بود.

در این زمان بود که مرحوم آیت الله العظمی سید محمود شراودی ، استاد علوم و نفوذ معنوی حوزه علمیه نجف و یکی از استوانه ها ، برای پیاده روی به کربلا پا به این منطقه گذاشت. با تعهد و ادعاهای خود ، این سنت برای نیکی معمول شده و به عنوان یک سفر مقدس احیا شده است. و با توجه به اینکه برخی از ایرانیان ، به ویژه حوزه های علمیه ، گاهی اوقات این سفر را همراهی می کردند ، نجف و اطرافیان آن و شیعیان عراق به تدریج به این سنت کهن ، معنوی و معنوی روی آوردند. در این قرن ، سنت پیاده روی تا کربلا ، به ویژه اربعین ، دوباره ظاهر شد.
مشهور است که مرحوم آیت الله شللودی در شبهای جمعه و دیگر زیارتها بیش از 100 بار راه نجف به کربلا را طی کردند. در این سفر معنوی ، گروهی از طلاب ، دیگر علما و بزرگان حوزه با وی همراهی کردند. .. همراهی کردند.

این اقدام باعث شده است راهپیمایی به سوی کربلا در بین علما ، حوزه های علمیه و دیگر اقشار جامعه مورد استقبال قرار گیرد و تعداد آن سال به سال افزایش یافته است. بزرگان ، اساتید و اعضای برجسته سمینار ، از جمله اشعار میرزا جواد ملکی تبوله ، سید موسن امین ، شیخ محمدحسین گروی ، کامپانی ، میرزا نائینی ، سید محمد روحانی و میرزا جواد تبوله. اکثر علما در این زمان بودند. ، آرامه امینی ، سید محمد شلوودی ، شهید عبدالصاحب حکیم ، شهدا و علمای بزرگ دو خانواده ، بارالعومر و حکیم و خود یک کاروان پرشور جوانان از نظر امکانات اواخر شیبو ، که منظم ترین کاروان محسوب می شد ، مرحوم از این فرصت به طور کامل استفاده کرد. وی با برقراری درس های دینی و اخلاقی در میانه راه ، سال ها در این مسیر با این کاروان تحسین شده است. آسان نبود! ، آنها از این راه رفتند و شکوه و دوام بیشتری به آن بخشیدند.

شاید در این زمان ، به ویژه در اربعین حسینی ، تعداد اندکی از علمای برجسته حوزوی این راه را طی نکرده باشند و از آن زمان هزاران نفر از دو مسیر ، راه ها آمده اند. رودخانه فرات ، معروف به “راه دانشمندان” ، پیاده روی به سرزمین عشق و حماسه و بهشت ​​روی زمین بود.
زیارت کربلا در طول زمان در عراق گسترش یافت و در مناسبت های مختلف ، زائران امام حسین از سراسر عراق به کربلا رفتند و از شهر خود تا کربلا پیاده روی کردند. گاهی اوقات ، پیاده روی در آلبان مکان خاصی بود.

او در قدرت دولت بعثی امیه ، با جدیت به این موضوع پرداخت و مراسم و سنت های عزاداری را برپا کرد ، بسیاری از زائران را در پیاده رو دستگیر کرد ، برخی را زندانی کرد و به شهادت رسید!
در آن زمان بود که این مراسم دریاچه به شدت محو شد و مردم ناامید مخفیانه و از جاده های علما در باغها مجهز به فتیله های روغن سیاه و امثال آن بودند. من توسط نور هدایت می شدم. بومیان و کشاورزان منطقه از آن به عنوان چراغی برای آبیاری باغات و شالیزارهای خود استفاده می کنند ، گاهی اوقات به عنوان چمدان و غذای زائران ، شبها ، زائران و پیاده روها ، شبها و اینها را مخفی می کنند. از تاریخ با چراغهای سوسو زدن استفاده می شود. این آنها به کربلا رفتند و روزها در نخلستان پنهان شدند و در این دوران وحشت و کشتار ، زائران ایثارگر هنوز بر اساس این سنت 1400 ساله زندگی می کردند.

اما پس از سقوط رژیم بعث بود که عشق فیوزینی عزیزان امام حسین (ع) را مجذوب خود کرد و این سنت پایدار دوباره ظاهر شد.
و اکنون ، از ابتدای صفر ، زائران و حجاج فوسینی بیش از هر زمان دیگری نه تنها از همه شهرهای عراق ، بلکه از همه شهرها و کشورهای جهان به این سرزمین آمده اند و خلق کرده اند. این کار را خواهید دید. حماسه ای جهانی!
این عاشقان پا را در بهشت ​​روی زمین گذاشتند ، و راه امام (ره) و اسیران خدا را دنبال کردند و سرانجام معبد کبا از امیدها و آرزوهای آنها: کربلا و امام حسین (ع) و وقف او. وارد دربار یک برادر فداکار شد. به حضرت ابوالفضل. ، و همراه ناامید او تحویل می دهد.

در سالهای اخیر ، این سنت زیبا و خوب بر چشم خداوند ، از جمله شیعه ، سنی و همه مسلمانان با فرقه های مختلف ، و همچنین مسیحیان فرقه ها و مذاهب مختلف مسلط شده است. سایر ادیان و مذاهب مقدس نیز در راهپیمایی ها شرکت کردند. تجمع های این جهان بزرگ می توان ادعا کرد که زیارت آلبانی به کربلا اکنون محور همبستگی بین همه ادیان و مقدسات است. دین در این عصر محسوب می شود ، و امام حسین (ع) اکنون یکی از شیعیان همه جویندگان حقوق و آزادگان جهان است ، نه اهل سنت یا مسلمانان…

و البته این سنت حسنه ، که همواره مورد تأکید امام بی چون و چرا بوده است ، توسط مقامات شیعه و تلاش ها و دقت اسرارآمیز در این دوران پس از عدم وجود امام عصر روح ایجاد شده است. باید آگاه بود و با همه دوره تضعیف شد ، مرد بزرگی از نجف اشرف آن را زنده کرد ، و من در نعمت صاحب الامور هستم ، اربعین شکی نیست که حماسه پرشور پیاده روی بیش از هر روز رایج است ، و خروشان دریا ، موجهای قوی تری را به حرکت مردم انداخت. و تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عزادار فرزند شما را نسل به نسل برای دختر بزرگوارش حضرت فاطمه ع ، زنی در دو جهان عزادار و عزادار می کند !!

* خادم افتخاری سنت اطبا در عراق و عضو آکادمی علوم پزشکی ایران

خروج از نسخه موبایل