اقتصادی

غذاهای سنتی گلستان نماد اقوام رنگارنگ ایران – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه دولتی-مریم شریفی: استان گلستان معروف به رنگین کمان قبیله ای. تنوع قومی آن و وجود اقوام مختلف در ترکمن ، بلوچ ، فول ، سیستانی ، ترکیه و کردها ، قزاق علاوه بر جذابیت فرهنگی آن و غیره اضافه شده است. یکی از جاذبه های فرهنگی قبیله آداب و رسوم است ، به ویژه غذایی که در روزها و مناسبت های مختلف قابل خوردن است. می پزند..

غذای مردم هر منطقه بستگی به محصولات کشاورزی کشت شده در آن منطقه دارد و استان گلستان یکی از مراکز کشت برنج در کشور است. به همین دلیل ، بزرگترین قوت مردم گلستان برنج است.

به علاوه بران گلستان یکی از بزرگترین مراکز پرورش طیور کشور است که مازاد طیور تولید شده در ایالت به دیگر نقاط کشور ارسال می شود. این مشکل باعث شده تا رستوران ها غذای مرغ را در سراسر شهر بفروشند و اکبر جوجه یکی از مارک های معروف این ایالت است.

غذاهای سنتی گلستان نمادی از اقوام رنگارنگ ایران است

زرشک پلو مشتری دائمی گمرک گلستان است

مگیپیرافو در شهر بندر گاز روش پخت متفاوت است ، بندر گاجی ها ها مرغ را از ته وسط برنج سرخ کرده و پخته کنید.نکات جالب زرشک پلو بندر گاجی هاها پیاز اغلب استفاده می شود ، بنابراین پیازهای زیادی را سرخ کنید ، آبکش کنید و روی پیازهای سرخ شده بریزید.

مرغ سرخ شده نیز در مقدار زیادی ادویه و رب انار خیس شده و در کنار برنج با کشمش قرار می گیرد تا عطر و طعم برنج بسیار خوش طعم تر شود.

با استفاده از کشمش گرم با زرشک سرد و برنج ، نه تنها خوشمزه بلکه سالم است.به علاوه بران مصرف زیاد پیاز به دلیل رطوبت زیاد برای ساکنان شهرهای نزدیک دریا بسیار مناسب است.

چکدرمه
چکدرمه، یکی از غذاهای سنتی ترکمن با سابقه بیش از هزار سال است و در مناسبت های مختلف از عروسی گرفته تا عزاداری و حتی در نذرهای محرم طبخ می شود.

این غذای خوشمزه با برنج ، پیاز ، انواع گوشت ها (دوربین ، گوسفند ، گوسفند ، گوشت گاو ، مرغ ، ماهی) ، رب گوجه فرنگی ، روغن و هویج پخته می شود و طعم مطبوعی دارد.

ترکمن ها عموماً از مهمانان خود استقبال می کنند چکدرمه می پزند..

غذاهای سنتی گلستان نمادی از اقوام رنگارنگ ایران است

مواد لازم برای 6 نفر:
گوشت: 0.5 کیلوگرم (می توان از انواع مرغ و گوشت استفاده کرد)

پیازن گینی بخورید: دو عدد بزرگ

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری خوری

روغن: 1 عدد عمده

آب: 4 پیمانه

برنج شسته شده و خیس خورده: 4 پیمانه

نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه: ابتدا روغن را اضافه کرده و کمی حرارت دهید ، سپس گوشت را در آن سرخ کنید.بعد از افزودن پیاز برای طلایی شدن ، رب گوجه فرنگی و به اصطلاح تف بوی خمیر خام را بدهیم.

مواد سرخ شده را به آب اضافه کنید ، حرارت را کم کرده و مواد را بپزید. گوشت را بپزید ، مواد را کمی صاف کرده و سپس برنج را اضافه کنید. این مرحله مانند پخت دم است. آشپزی نیاز به 2 نوک انگشت دارد پدر باید روی برنج باشد و باید حدود 30 دقیقه برنج را دم کنیم.

سوپ گوجه

سوپ گوجه فرنگی یکی از غذاهای منطقه ای اقوام مختلف در استان گلستان است و تقریباً به همان شیوه با تغییرات جزئی طبخ می شود.

غذاهای سنتی گلستان نمادی از اقوام رنگارنگ ایران است

ترکمن ها و سیستانی ها معمولاً گوشت را به سوپ خود اضافه می کنند و در بسیاری از روستاهای شرقی این ایالت ، انواع لوبیا سوپ را افزایش می دهند ، اما گوشت را حذف می کنند. در روستاهای غربی ایالت ، با افزودن شکر و رب انار ، غذا به شکل صاف (ترش و شیرین) مزه می شود.

Modlaze
گوشت چرخ کرده: 300 گرم

پیاز بزرگ: یک عدد

رب گوجه فرنگی: 1 اونس ، غذاخوری

گوجه فرنگی رنده شده: 3 عدد

سیر: چند حبه

لوبیا فوکوس پخته: نصف لیوان

نخود فرنگی کبابی: نصف لیوان

نمک ، سیر ، پیاز ، پودر آویشن ، پودر کاری و به تعداد مورد نیاز رشته ها را وصل کنید

طرز تهیه: ابتدا پیاز را به قطعات کوچک خرد کرده و با گوشت تف کنید ، سپس رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی رنده شده را اضافه کرده و تف کنید. چند تکه سیر را بزنید و به بقیه مواد اضافه کنید. آب کافی را در گوشت و بقیه مواد بریزید و بگذارید مواد بپزند.

نخود و لوبیا پخته را به سوپ اضافه کنید، سپس رشته آشی حدود 30 دقیقه علاوه بر مواد دم کرده ، در انتها ادویه جات ترشی جات را اضافه کنید و پیاز ، سیر و گوشت را اضافه کنید.

گرگان پایتخت ایران است

غذاهای سنتی گلستان نمادی از اقوام رنگارنگ ایران است

در، درب اوه موقعیت ایران به اندازه مرکز گلستان مرفه نیست. گلستان و خوردن کباب جگر یکی از تفریحات مورد علاقه مردم گلستان است.

جگاریس معمولاً در شب رشد می کند ، به ویژه در شب ماه مقدس در ماه رمضان. تعداد و اندازه کبد گرگان تفاوت بارزی با سایر شهرها دارد.

برخی منابع تاریخی به طور غیر رسمی می گویند اند در گذشته بیماریهای چشمی خاصی در این منطقه شایع بود که درمان آن مصرف کبد گوسفند بود. جاگرکی از آن زمان بود های بسیاری در این ایالت شروع به کار کردند و یکی از غذاها در بین مردم این ایالت رواج یافت.

ماش کم اهمیت غذاهای محلی محبوب در گرگان و کوردکوی

ماش کم اهمیت با حالت آبکی اش خورشت گوشت ندارد و سرشار از پروتئین گیاهی است. در گرگان این غذا را با پلو و کاتسورتسو سیب زمینی مصرف می کنند. این غذا عمدتا در زمستان و بهار طبخ می شود.

مواد:

پیمانه ماش 2 عدد

نصف فنجان نخود فرنگی

اسفناج 1.5 کیلوگرم

کدو یا چغندر خرد شده 150 گرم

4 تکه سیر

لبوی سه تا کوچیک

رب انار 1 قاشق غذاخوری کاسه سوپ

1 قاشق غذاخوری آرد سفید کاسه سوپ

نمک ، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید LAZ

طرز تهیه: ماش را پوست بگیرید و شسته آب را در یک تابه بریزید و آن را گرم کنید ، سپس کمی آب جوش و آب سرد اضافه کنید.وقتی ماش ها نیم پز شدند ، اسفناج را بشویید و خرد کنید. ام داخل قابلمه بریزید ودقت سعی می کنم اسفناج را پر نکنم.

کدوها را پوست گرفته ، رنده کرده و خرد کنید. خرد کردن زرده تخم مرغ را با لب های خود برش دهید ، به مواد بالا اضافه کنید و بجوشانید.

در این زمان حرارت را کم کرده و سیر خرد شده را در روغن سرخ کنید. فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و در تابه بریزید. آب پرتقال و نمک را اضافه کنید و در صورت نیاز کمی شکر اضافه کنید.

وقتی ماش ها سفت شدند ، آنها را از روی حرارت بردارید و بگذارید سرد شوند. این غذا به صورت سرد مصرف می شود.

غذاهای سنتی گلستان نمادی از اقوام رنگارنگ ایران است

چکدرمه برای افرادی که فشار خون بالا دارند مناسب نیست

یک متخصص تغذیه و تغذیه از قوم ترکمن به آنلاین گفت: چکدرمه بستگی به ترکیباتی مانند روغن ، گوشت و برنج به غیر از غذاهای پرکالری دارد به سادگی مناسب برای کودکان ، نوجوانان ، دانش آموزان و ورزشکاران.

آراز محمد قرنجیک گفت: چکدرمه اضافه شدن غذاهای خوشمزه: چکدرمه از آنجا که سرشار از گوشت است ، غذایی مناسب برای پروتئین در بدن است و برای افرادی که فشار خون ندارند توصیه می شود.

“این غذای قدیمی از روغن زیاد و گوشت پخته با حرارت استفاده می کرد ، که قبلاً از نظر جسمی خوب بود. فعال است ، اما امروزه برای عمر دستگاه و برای انسان است. به دلیل تحرک کم ، باید با حرارت و روغن بسیار کمتر ، ترجیحاً گوشت آب پز پخته شده است.

کارشناسان گورستانی گفتند که عدم نوشیدن آب کافی می تواند منجر به بیماری هایی مانند یبوست و فشار خون بالا شود. هاها به طور کلی ، به دلیل وجود حبوبات ، پروتئین و آب برای سلامت انسان مهم است و برای همه گروه های سنی ، به ویژه افراد مسن و کودکانی که از نوشیدن آب غفلت می کنند ، مفید است.

کرنجیک در نهایت گفت: مصرف مداوم خاکستر سلام سوپ گوجه فرنگی و انواع سوپ در درمان کم خونی ، انتروپاتی ، به ویژه سرطان روده بزرگ و سایر بیماری ها موثر است.

دکمه بازگشت به بالا