اقتصادیمجله کسب و کار

تعداد واحدهای مقطع لیسانس

دروس دانشگاهی به طور کلی در چند دسته قرار دارند. لیسانس فنی و مهندسی که شامل داوطلبان ریاضی و یا فنی و حرفه‌ای است. دروس رشته علوم انسانی که شامل داوطلبان رشته انسانی است. (شایان ذکر است که بسیاری از رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه شناور هستند و دانش آموزان سایر رشته‌ها نیز می‌توانند در آن تحصیل کنند، از جمله این رشته‌ها می‌توان به روانشناسی و حقوق اشاره کرد).

دروس رشته منحصرا زبان که در آن دانش آموزان به مطالعه زبان‌های مختلف از زبان انگلیسی گرفته که شاخص‌ترین زبان‌هاست تا سایر زبان‌های رایج در دنیا از جمله چینی و فرانسوی و روسی می‌پردازند. البته گروه پزشکی را در این بین فراموش نکنیم، این مقطع که تحت عنوان رشته پزشکی آن را می‌شناسیم به طور کلی هفت سال طول می‌کشد و دانش آموختگان آن پس از فارغ‌التحصیلی به درجه دکتری نائل خواهند شد. البته این دانشجویان هم برای تحصیلات تکمیلی می‌توانند در مقاطع بالاتر تحت عنوان دوره تخصص و فوق تخصص (نه ارشد و پی اچ دی) شرکت کنند.

تعداد واحدهای مقطع لیسانس چندتا می‌باشد؟

بسته به اینکه دانشجوی کدام رشته باشید، واحدهای مختلفی را باید در دوران تحصیلی خودتان بگذرانید. واحدهای مقطع لیسانس (با توجه اینکه پیوسته یا ناپیوسته/فنی یا غیر فنی باشد) متغیر است. به طور کلی تعداد واحدهای مقطع لیسانس بین 130 تا 182 واحد است.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود: رشته های پردرآمد ریاضی و فیزیک

تفاوت کارشناشی پیوسته با کارشناسی ناپیوسته چیست؟

این دو مقطع لیسانس از لحاظ ارزش مدرک هیچ تفاوتی با هم ندارند. دانش آموختگان در این مقاطع می‌توانند برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و ادامه تحصیل اقدام کنند. تفاوت عمده این دو مقطع در مدت زمانی است که افراد مشغول به تحصیل هستند. در کارشناسی پیوسته که بلافاصله پس از گرفتن مدرک پیش دانشگاهی آغاز می‌شود، مدت تحصیل در دانشگاه 4 سال می‌باشد.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود: بورسیه تحصیلی لیسانس

در کارشناسی ناپیوسته این 4 سال در دو مقطع کاردانی و کارشناسی تقسیم می‌شود. مقطع کارشناسی ناپیوسته برای رشته‌های نظری از قبیل ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و یا علوم انسانی مجاز نیست. تنها دانش آموزان رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و هنر می‌توانند در این مقطع تحصیل کنند. دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع کاردانی و با در دست داشتن مدرک خود، می‌توانند برای شرکت در مقطع لیسانس اقدام کنند. طبیعی است که واحدهایی که در طی این دو سال برای این دانشجویان وضع شده است، کم‌تر از واحدهایی است که برای دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته وجود دارد.

به طور کلی تعداد واحدهای مقطع لیسانس برای حالت های مختلف به صورت زیر می‌باشد:

  • کارشناسی پیوسته دارای 130-135 واحد درسی است.
  • کارشناسی ناپیوسته دارای 67-70 واحد است.
  • کارشناسی پیوسته مهندسی و فنی دارای 130-140 واحد است.

جمع بندی

ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. در این مقاله به تعداد واحدهای مقطع لیسانس در حالت های مختلف اشاره کردیم و فرق بین کارشناسی پیوسته با ناپیوسته را بازگو کردیم. امیدواریم که اطلاعات فوق برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به سایر مقالات ما از جمله مقاله تاثیر معدل در کنکور سری بزنید.

دکمه بازگشت به بالا