مجله هنری و فرهنگمجله کسب و کار

بهترین لنز برای عکاسی صنعتی

5 لنز مناسب برای عکاسی صنعتی

هر سبک عکاسی به یک لنز خاص نیاز دارد. این لنزها ممکن است از لحاظ ماکزیمم دیافراگم، کیفیت ساخت و فاکتورهای دیگر متفاوت باشند. در صورتی که به عکاسی محصول و یا عکاسی صنعتی مشغول هستید، برخی لنزها بهتر از لنزهای دیگر نیازهای شما را برآورده می‌کنند. در این مقاله بهترین لنز ها برای عکاسی صنعتی معرفی خواهند شد:

 

1-     نیکون AF FX NIKKOR 85mm f/1.8G Fixed

به عنوان یکی از واضح‌ترین لنزهای 85 میلیمتری نیکون، این لنز یکی از بهترین لنز ها برای عکاسی صنعتی است. این لنز برای نصب روی دوربین‌های DSLR سری FX طراحی شده است و به لطف دیافراگم f/1.8 بهترین گزینه برای عکاسی از محصول و فیلمبرداری است. ابعاد موتور فوکوس در زمان فوکوس خودکار تغییر نمی‌کند و همین موضوع باعث شده این لنز کوچک و سبک باقی بماند و توانایی فوکوس در فواصل نزدیک را هم داشته باشد. دیافراگم سریع f/1.8 نیز باعث شده است این لنز بتواند حتی در شرایط کم نور هم بهترین عکس‌های ممکن را بگیرد.

تکنولوژی Silent Wave Motor برند Nikkor امکان فوکوس خیلی سریع و دقیق را در عین سکوت برای این لنز فراهم کرده است و می‌توانید با استفاده از این لنز خیلی سریع و بدون هیچگونه لگ، از فوکوس اتوماتیک به فوکوس دستی سوئیچ کنید. برای این کار فقط لازم است حلقه فوکوس روی لنز را بچرخانید و بدون چشم برداشتن از منظره‌یاب، نقطه فوکوس را تغییر دهید.

2-     تامرون SP AF 15-30mm f/2.8 Di VC USD Wide-Angle

لنز 15-30mm f/2.8 Di VC USD یکی از اولین لنزهای التراواید بازار است که حلقه تصویر 35 میلیمتری فول فریم را پوشش می‌دهد و از تکنولوژی ضدلغزش نیز بهره می‌برد. این لنز یکی از بهترین لنز ها برای عکاسی صنعتی است. لنزهای واید روی نزدیک‌ترین سوژه به فریم تاکید می‌کنند و در عین حال توانایی این را دارند که بکگراند را تا حدودی واضح نگه‌دارند. همین موضوع یک افکت خیلی زیبا به محصولی که در حال عکاسی از آن هستید می‌دهد.

این لنز سریعترین زوم ممکن را هم در بازار دارد. هنگامی که زوم می‌کنید هم تنظیمات نوردهی هیچگونه تغییری نمی‌کند. دیافراگم f/2.8 در زمان عکاسی در شرایط کم نور کمک خیلی زیادی به شما می‌کند. مرکز این لنز در تمام طول کانونی از کیفیت خیلی خوبی برخوردار است و تصاویر واضحی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین این لنز در گوشه‌های تصویر نیز از کیفیت خیلی خوبی برخوردار است و می‌توان گفت که تعداد انگشت‌شماری از لنزهای موجود در بازار چنین توانایی دارند. انحرافات رنگی به خوبی کنترل شده‌اند و فقط زمان استفاده از زاویه خیلی واید مقدار کمی از آن مشخص است. می‌توان گفت که این لنز یکی از بهترین لنز ها برای عکاسی ماکرو است و در عین حال قیمت آن هم منصفانه است. در زمان زوم کردن ابعاد این لنز تغییر نمی‌کند اما عنصر جلوی آن جابجا می‌شود.

3-     کانن EF 50mm f/1.8 STM

به عنوان یکی از محبوب‌ترین لنزهای پرایم EF کانن EF 50mm f/1.8 STM یکی از لنزهای ارزان‌قیمتی است که می‌توانید به تجهیزات عکاسی خودتان اضافه کنید. می‌توان گفت که این لنز یکی از بهترین محصولات برای عکاسی صنعتی است. دیافراگم f/1.8 به نسبت دیگر لنزهای استاندارد، اجازه ورود 10 برابر نور بیشتر را به دوربین می‌دهد. این به این معنی است که می‌توانید با Motion Blur کمتر، عکس‌های خیلی واضح‌تری بگیرید.

به دلیل دیافراگم خیلی باز این لنز، در شرایط کم نور نیازی به فلاش ندارید. در واقع اندازه دیافراگم یکی از دلایلی است که یک عکاس صنعتی می‌تواند یک لنز پرایم را به لنز زوم ترجیح دهد.

این لنز به خاطر داشتن کیفیت تصویر بالا و در عین حال قیمت مناسب یکی از بهترین لنز ها برای آماتور ها است. همچنین با 40 میلیمتر طول و 160 گرم وزن، این لنز یکی از کوچک‌ترین لنزهای موجود در بازار نیز می‌باشد. این محصول یک لنز ماکرو است که کیفیت تصویر خیلی خوبی دارد و این موضوع باعث شده است برای عکاسی از محصول یا جواهرات گزینه خیلی خوبی باشد و به عکس‌های شما جان تازه‌ای ببخشد.

4-     کانن EF 100mm f/2.8L IS USM Macro

یکی دیگر از محبوب‌ترین لنزهای کانن، لنز کانن EF 100mm f/2.8L IS USM Macro است که یکی از بهترین انتخاب‌ها برای عکاسی ماکرو است. این لنز به دلیل داشتن فاصله کانونی 100 میلی‌متر و بزرگنمایی 1:1 یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکاسی کلوزآپ است.

کیفیت ساخت این لنز برای عکاس‌هایی هم که بیشتر در فضاهای آزاد از آن استفاده می‌کنند هم خیلی خوب است و مقاومت بسیار زیادی دارد. لرزشگیر تصویر اپتیکال استفاده شده در آن به شما این امکان را می‌دهد که با کمترین میزان لرزش بتوانید آن را روی دست بگیرید و به عکاسی بپردازید. این بدین معنی است که شما می‌توانید بدون استفاده از سه پایه به عکاسی بپردازید و در عین حال تصاویر خیلی خوبی بگیرید.

این لنز با سیستم کانن Hybrid-IS طراحی شده است. این بدین معنی است که می‌تواند اکثر جابجایی‌های خطی دوربین را جبران کند. حلقه فوکوس و مانت لنز از جنس آلومینیوم و خود لنز نیز از پلاستیک با کیفیت ساخته شده است. کنتراست و رنگی که این لنز تولید می‌کند کیفیت خیلی زیادی دارد و بوکه‌ی آن نیز خیلی نرم است. این دو مشخصه یکی از بزرگترین قابلیت‌های یک لنز مناسب برای عکاسی صنعتی است.

5- سیگما 35mm F1.4 ART DG HSM

سیگما 35mm F1.4 ART DG HSM یکی از بهترین لنز ها برای عکاسی در شرایط کم نور است که می‌تواند عمق میدان خیلی خوبی به شما تحویل دهد و بتوانید با کمک آن پس‌زمینه‌های خیلی خوبی داشته باشید. این سری جدید از لنزهای ART امکان آپدیت firmware لنز و همچنین تغییر پارامترهای مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد. چنین قابلیتی در لنزهای دیگر دیده نمی‌شود.

این لنز قابلیت نصب روی دوربین‌های فول‌فریم و APS-C را دارد. یک پوشش چندلایه فلرهای دوربین را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود حتی در شرایط کم نور هم، شما تصاویری واضح و با کنتراست بالا داشته باشید. موتور فوکوس هایپر سونیک و شناور داخل این لنز امکان اتوفوکوس دقیق و کاملا بی صدا را برای شما فراهم می‌کند.

شما می‌توانید با فشار دادن یک کلید ساده و بدون تغییر حالت‌های دوربین، از فوکوس دستی و اتوماتیک استفاده کنید. ترکیب مواد مقاوم در برابر حرارت و همچنین قطعات فلزی، یک لنز مقاوم در برابر گرما را در اختیار شما گذاشته است. استفاده از یک پوشش خاص روی شیشه‌های لنز نیز باعث شده است مقاومت آن‌ها افزایش یابد و بتوانید در مدت زمان طولانی‌تری از آن استفاده کنید.

بهترین لنز مناسب برای عکاسی صنعتی را بشناسید

همه‌ی ما می‌دانیم که راه‌های بسیاری وجود دارد که به یک نمای یکسان در عکاسی دست پیدا کنیم. از نوری که انتخاب می‌کنیم تا ادیتی که در فتوشاپ اعمال می‌کنیم. اغلب ده‌ها مسیر متفاوت وجود دارد که یک عکاس بتواند با دنبال کردن آن‌ها به مقصد برسد. این مسئله در عکاسی محصول هم صدق می‌کند. پاسخ به این سؤال که بهترین لنز مناسب برای عکاسی صنعتی از اجسام بی‌جان چیست به‌طور شگفت‌انگیزی سخت است. امروز شما را با این مفهوم آشنا خواهیم کرد که یک عکاس تبلیغاتی، چه چیزی از لنز می‌خواهد و چند توصیه برای شما خواهم نوشت.

بهترین لنزهای مناسب برای عکاسی صنعتی | شما به چه چیزی احتیاج دارید ؟

مثل همیشه این بستگی دارد به این‌که شما از چه چیزی و چگونه عکس‌برداری می‌کنید. چیزهایی که باید در نظر بگیرید این‌ موارد است: اندازه‌ی شیء ، تنظیمات نور، محل قرارگیری‌تان، و فاصله‌ی شما با شیء. با دانستن این اطلاعات، شما خواهید توانست نوع لنز موردنیازتان را بدانید.

با قرار دادن الزامات واضح‌تر ممکن است متعجب شوید از شنیدن این‌که بسیاری از لنزها کیفیت لازم را برای عکاسی از اجسام بی‌جان در اختیار شما قرار می‌دهند. چرا؟ عکاسی از اجسام بی‌جان اغلب در دیافراگم بالاگرفته می‌شود، و با استفاده از برنامه‌های مثل helican focus,  می‌توانید با لنز خودتان عکس بگیرید و بهترین کیفیت را دریافت کنید. به‌علاوه اکثر عکاسان اجسام بی‌جان با اجسام متحرک سروکار ندارند. به همین خاطر بهترین و آخرین سیستم‌های فوکوس لازم نیست. و همچنین به هیچ نوع تکنیک ارتعاش/تثبتی بیشتری هم احتیاج نداریم. ما اغلب روی سه‌پایه عکس‌برداری می‌کنیم.

درواقع تنها دو چیز اصلی وجود دارد که یک عکاس اشیاء بی‌جان از عدسی‌هایش می‌خواهد.

۱.مثل اکثر لنزها در محدوده‌ی f8_f11  شارپ باشد

۲. برای طول کانونی شیء شما مناسب باشد.

لنز مناسب برای عکس های تکراری در یک پروژه

گاهی تطبیق‌پذیری یک نیاز مهم است . مثلاً از شما خواسته شده که در یک روز از ۶۰ جفت کفش عکس بگیرید با زوایای چندگانه از هرکدام. روز جذابی نخواهد بود اما همه‌ی ما مجبوریم که قبض‌هایمان را پرداخت کنیم. در چنین وضعیتی، لنز مناسب برای عکاسی صنعتی  یک لنز زوم می‌خواهید تا مجبور نشوید که سه‌پایه را زیاد تکان بدهید. چون وقت طلاست. شرایط خیلی زیاد دیگری وجود دارد که در آن‌ها تطبیق‌پذیری یک مورد مهم است. این‌ها پیشنهاد‌های ما هستند.

Sigma 24-105mm f/4 DG OS HSM Art

Canon EF 24-105mm f/4L IS

Nikon AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR

درحالی‌که یک ۲۴_۱۰۵ ازنظر شار پنس (تیزی) خیلی خوب نیست. ولی به‌اندازه‌ی کافی برای یک روز پر از تکرار خوب است. بااین‌حال برای اکثر مشتریان به‌اندازه‌ی کافی کامل به نظر می‌رسد . در دیافراگم f8_f11 عکس می‌گیرد.یک‌چیز خوب درباره‌ی ۲۴_۱۰۵ تطبیق‌پذیری آن با پیشنهادهاست . محدوده‌ی زوم مناسب و حتی برخی قابلیت‌های ماکرو را هم دارد. برای یک نسخه‌ی ارزان‌تر من به شما پیشنهاد می‌کنم که به بعضی از گونه‌های قدیمی‌تر این لنزها نگاه کنید. اکثر آن‌ها به همین اندازه خوب هستن. ولی ویژگی های مدرن تر را ندارند.

بهترین لنزهای عکاسی صنعتی برای پروژه های ماکرو

لنز ماکرو لنزی است که علاوه بر داشتن تمام خصوصیات دیگر لنز ها قابلیت عکاسی از نمای کلوزآپ اجسام را دارند که بتوان جزئیات را با دقت بیشتری مشاهده کرد. عکاسی ماکرو مثلا در جواهرات معمولا از فاصله ۳۰ سانتی متری گرفته می شود.

به‌عنوان یک عکاس اجسام بی‌جان، شما اغلب خودتان را درحالی‌که عکاسی از چیزهای کوچک می‌بینید. در آن لحظه، لنزی که احتیاج دارید، لنز ماکروسافت. کن در مورد آن‌هایی که در یک‌طرف آن‌ها ماکرو نوشته‌شده اما فقط مقدار کمی بزرگنمایی را پیشنهاد می‌دهند صحبت نمی‌کنم، منظور من یک نسب مناسب ماکروی ۱:۱ است. یک‌چیز خوب در مورد لنزهای ماکرو بدون توجه به بودجه‌ی شما، این است که شار پنس همه ی آنها عالی ست. مزایای خرید یک ماکروی گران تر، فقط کار روی فواصل و ضربات خفیف در کیفیت بصری و ساخت است.

Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro

لنز با قیمت متوسط

  • Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro 1:1 VC USD
  • Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
  • Nikon AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED

لنز با قیمت گران

  • Sigma 180mm f/2.8 APO Macro EX DG OS HSM
  • Nikon AF Micro-NIKKOR 200mm f/4D IF-ED
  • Canon EF 180mm f/3.5L Macro USM

اگر کسی فقط بتواند یک لنز تهیه کند، ما به شما یک ماکرو با محدوده کانونی ۱۰۰mm پیشنهاد می‌کنیم. لنزهای ماکرو ارزش‌های شگفت‌انگیزی برای پول شما عرضه می‌کنند و برای سطح وسیعی کاربرد دارند. اگر مسئله قیمت است، نگاهی به مدل‌های قدیمی‌تر لنزهای معرفی‌شده بیندازید. دقیقا مثل لنزهای  ۲۴_۱۵۰  mm ،نسخه‌های قدیمی اغلب به کیفیت مشابه جدیدترها هستند و تنها در چند ویژگی مدرن متفاوت‌اند، که به‌هرحال عکاسان اجسام بی‌جان احتیاجی به آن‌ها ندارند.

بهترین لنزهای تخصصی اجسام بی‌جان

با گذر زمان شما خلاق تر خواهید شد ، یا ممکن است که یک لنزی بخواهید تا در برابر دوستان عکاستان نمایشش دهید، هرچند که برای سبک عکاسی شما کاربردی نداشته باشد. اگرچه عکاسان اجسام بی جان عموما مدت بیشتری با لنز هایشان عکس میگیرند، یک لنز با زوایای وسیع میتواند یک چشم انداز جالب که با حالت عادی متفاوت است به شما بدهد.

Sigma 35mm f/1.4 DG HSM Art

Tamron SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD

لنز tilt-shift ( شیب متغیر)

لنزهای تیلت شیفت یا کنترل کننده پرسپکتیو لنزهایی هستند که  به علت ساختار فیزیکی اشت با چرخش  و خم شدن می تواند صفحه کانونی عکس را تغییر دهد که در نهایت باعث تغییر پرسپکتیو می شود و در واقع شما می توانید پرسپکتیو را اصلاح کنید. این لنز بیشتر مورد استفاده عکاسان معماری است که به وسیله آن می توانند خطوط همگرای عمودی را تصحیح کنند. در کار با این لنزها باید صبور بود زیرا از سرعت کار شما می کاهنو و البته استفاده از سه پایه نیز ضروری است.

اینگونه لنزها در عکاسی اجسام بی جان خیلی مشهور بودند و امروز هم هنوز به حد کمتری اینگونه هست. با این حال با ظهور برنامه های مثل helicon focus شهرت این لنز ها به گونه ای کاهش یافته است. اگرچه هنوز دفعات زیادی وجود دارد که این لنز ها به سهولت قابل استفاده اند. برای توجیه، انتخاب های زیادی از این لنز ها وجود ندارد. آرایه های برند خاص خودتان را چک کنید، احتمالا سه چهار انتخاب مشاهده خواهید کرد.

نتیجه گیری نهایی برای انتخاب بهترین لنز مناسب برای عکاسی صنعتی

در بسیاری از مواقع شما این نقدها را می‌شنوید که فقط به خاطر لنز عکس خوبی گرفته اید یا کار این دوربین فوق العاده است. اما در محصولات این حرف به سختی صحیح است. زیرا دوربین و لنز های شما در جای خود می‌نشینند و منتظر گرفته شدن عکس هستند. تمام خلاقیت و جادوی عکاسی جدای از آنهاست . بله آنها عکس میگیرند، ولی خلاقیت عکس ارتباط خیلی کمی به آنها دارد.

یک عکاس حرفه ای اجسام بی جان میتواند با بسیاری از دوربین های ساده عکس خوب بگیرد. پس خیلی روی این مسیله متمرکز نشوید. یک لنز بخرید که برای موضوع و فضای عکاسی تان مناسب باشد. بعد از آن خلاقیت را آغاز کنید و نگران لوازم جانبی نباشید. ما خدمات متفاوتی از عکاسی و تبلیغات را به شما عزیزان برای هر چه بهتر دیده شدن محصولاتتان ارائه می دهیم . جهت مشاهده نمونه کارها به صفحه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی مراجعه نمایید.

دکمه بازگشت به بالا