اقتصادیمجله کسب و کار

آیا شارژر فندکی برای باتری گوشی و آی سی موبایل ضرر دارد؟

آیا شارژر فندکی برای باتری گوشی و ماشین ضرر دارد؟

احتمالا شما هم شنیده‌اید که اگر حین استارت زدن شارژر فندکی به گوشی وصل باشد هم خود گوشی و هم باتری ماشین منفجر می‌شوند یا آسیب می‌بینند. این می‌تواند تا حدی درست باشد. البته اکثر این داستان‌ها به 5 یا 6 سال پیش برمی‌گردند و هنوز هم آن‌ها را می‌شنویم و در دنیای وب و بین مردم پخش می‌شوند. اما آیا واقعا شارژر فندکی به باتری و آی سی موبایل و باتری ماشین آسیب می‌زند؟

همه‌ی ما از شارژر فندکی داخل ماشین استفاده می‌کنیم. وقت‌هایی که عجله داریم و گوشی شارژ ندارد بدون نگرانی حین رانندگی آن را شارژ می‌کنیم. وقت‌هایی که در ترافیک گیر کرد‌ه‌ایم یا در مسیر محل کار و خانه شارژر فندکی گوشی ما را فول شارژ می‌کند. اما تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که آیا شارژر فندکی برای گوشی ضرر دارد یا نه؟ برای باتری ماشین چطور؟

شارژر فندکی در محل فندک ماشین نصب می‌شود. به سادگی چفت می‌شود و تکان نمی‌خورد. یک یا چند پورت USB دارد که می‌‌توانید کابل شارژر را به این پورت وصل کنید و گوشی‌تان را کامل شارژ کنید. دو نظر در مورد کابل شارژ وجود دارد:

  1. اینکه شارژر فندکی به گوشی آسیب می‌زند.
  2. اینکه شارژر فندکی ماشین به خود باتری ماشین آسیب می‌زند.

اما آیا این دو نظریه درست هستند؟

آسیب شارژر فندکی به باتری موبایل ؛ آیا شارژ فندکی به گوشی آسیب می‌زند؟

شارژر فندکی برای شارژ مستقیم گوشی استفاده می‌شود. کافیست کابل شارژر را به پورت شارژ و قسمت USB وصل کنید تا عملیات شارژ شروع شود. اما آیا این فرایند باتری گوشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

به چند عامل بستگی دارد:

  • نوع خودرو: برخی ماشین‌ها در قسمت فندک ولتاژ و جریان متغیر دارند. یعنی ممکن است ولتاژ و جریانی که در این بخش وجود دارد کم و بیشتر شود. جریان ورودی بسیار مهم است و اگر این جریان کم یا زیاد باشد خیلی زود می‌تواند به باتری آسیب بزند. این مشکل بیشتر برای ماشین‌های قدیمی وجود دارد و ماشین‌های جدید به هیچ وجه چنین مشکلی ندارند.
  • نوع شارژر فندکی: مطمئنا کیفیت شارژر فندکی به صورت مستقیم روی شارژ تاثیر دارد. برخی شارژرهای فندکی بی‌کیفیت خیلی زود به باتری آسیب می‌زنند. چون نمی‌توانند ولتاژ و جریان ثابت و متناسب با نوع باتری را تولید کنند و به باتری آسیب می‌زنند. اگر از شارژر فندکی باکیفیت استفاده کنید مشکلی از این نظر نخواهید داشت. مسلما شارژرهای فندکی که توسط سامسونگ، شیائومی یا کمپانی‌های معروف دیگر مانند انکر، بیسوس و الدینیو تولید می‌شود تمام این استانداردها را دارد و مشکلی از این نظر نخواهید داشت.
  • مدل گوشی و نوع باتری: باید ببینید که باتری گوشی شما تا چه حد می‌تواند برخی نوسانات جریان و ولتاژ را تحمل کند. گوشی‌های قدیمی که باتری با جریان ثابت داشتند خیلی زودتر با نوسانات برق به مشکل می‌خوردند. اما باتری‌های نسل جدید که اصطلاحا به آن‌ها فست‌شارژ می‌گوییم دامنه‌ی جریان و ولتاژ بسیار زیادی دارند و مشکلی از این بابت به وجود نمی‌آید. باتری آیفون و یا باتری گوشی‌های پرچمدار سامسونگ مقاومت بسیار بالایی در برابر نوسانات ولتاژ و جریان دارند.
  • نوع کابل: چه روی شارژر فندکی و چه روی آداپتورهای باکیفیت از کابل بی‌کیفیت استفاده نکنید. کابل بی‌کیفیت اجازه نمی‌دهد جریان و ولتاژ به درستی به باتری منتقل شود و خیلی زود به باتری آسیب می‌زند. مسلما کابل بی‌کیفیت روی شارژر فندکی هم برای گوشی ضرر دارد. تشخیص کابل و آداپتور اصل و اورجینال را هم بخوانید تا مطمئن شوید کابلی که استفاده می‌کنید کیفیت لازم را دارد.

اگر بخواهیم خلاصه‌تر بگوییم. برخی مدل‌های قدیمی خودرو که قسمت فندک آن‌ها دارای جریان و ولتاژ متغیر بود اصلا برای شارژر فندکی مناسب نیستند. یا برخی شارژرهای فندکی که توسط برندهای گمنام تولید شده‌‌‌اند به هیچ وجه قابل اطمینان نیستند. ممکن است باعث مشکلاتی نظیر خالی شدن سریع باتری موبایل و یا باد کردن باتری گوشی شوند. اما فکر می‌کنید شارژر فندکی به باتری ماشین و آی سی تغذیه آسیب می‌زند؟

آیا شارژر فندکی به باتری ماشین آسیب می‌زند؟

این مسئله در مورد ماشین‌های قدیمی بیشتر صدق می‌کند. چون باتری گوشی برای جریان و ولتاژهای ناگهانی ساخته نشده است و در این حالت خیلی راحت آسیب می‌بیند. باتری ماشین هم در حالتی تحت فشار شروع به کار می‌کند. چون لحظات اولیه استارت زدن نباید روی باتری فشار باشد. و ممکن است حتی ماشین به درستی استارت نخورد.

اما بیشتر این اتفاقات برای ماشین‌های قدیمی (بیشتر از 10 سال پیش) رخ می‌دهند و ماشین‌های مدرن هم خودشان را با این تکنولوژی‌ها وفق داده‌اند. یعنی در لحظه‌ی استارت توان باتری به طور کامل روی استارت مصرف می‌شود و سایر قسمت‌ها تا زمان ثابت شدن ولتاژ شروع به کار نمی‌کنند. البته این زمان معمولا کمتر از 5 ثانیه است. پس نگران منفجر شدن باتری خودروتان نباشید.

در ضمن شارژرهای فندکی هم راه‌حل‌هایی برای این مشکل دارند و با چیپ‌هایی که درون آن‌ها تعبیه شده است ولتاژ و جریان خیلی بالا و یا خیلی پایین را شناسایی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند این ولتاژ به گوشی برسد. در نتیجه باتری گوشی کمتر در معرض خطر است.

اگر بخواهیم همچنان ساده‌تر در مورد آسیب شارژر فندکی به باتری گوشی و ماشین صحبت کنیم این نکات نهایی جمع‌بندی کاملی هستند و جواب اکثر سوالات‌تان را در مورد آی سی شارژ فندکی پیدا خواهید کرد.

  1. اگر ماشین شما قبل از سال 2010 یا 1389 ساخته شده است استفاده از شارژر فندکی پیشنهاد نمی‌شود.
  2. حتما از یک شارژر فندکی تولیدی بک برند معتبر استفاده کنید. برندهای انکر، بیسوس و الدینیو و سامسونگ و شیائومی بهترین گزینه هستند.
  3. برخی شارژرهای فندکی نمایشگری دارند که میزان ولتاژ و جریان را در هر لحظه نشان می‌دهد. اگر این ولتاژ و جریان با باتری شما همخوانی نداشته باشد می‌توانید آن را قطع کنید.
  4. باتری‌های مدرن اکثرا فست‌شارژ هستند. یعنی با ولتاژ و جریان‌های متغیر هم کار می‌کنند. در نتیجه میزان آسیب شارژر فندکی به باتری موبایل بسیار کمتر شده است. ولی دقت داشته باشید که حتما از شارژر فندکی فست‌شارژ برای گوشی‌های فست‌شارژ استفاده کنید.
  5. همواره و در هر موقعیتی از کابل شاژرر باکیفیت استفاده کنید. راهنمای خرید کابل شارژر را از دست ندهید.
  6. خرید شارژر فندکی اصل نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. حتما و حتما از یک فروشگاه معتبر اقدام کنید تا شارژر اورجینال و با بهترین کیفیت تهیه کنید و سلامتی باتری گوشی شما به خطر نیفتد.

سوالات رایج در مورد شارژر فندکی

شارژ فندکی به چه دردی می‌خورد؟

شارژ فندکی با اتصال به قسمت فندک خودرو برق لازم برای شارژ گوشی را فراهم می‌کند. روی شارژ‌های فندکی یک یا چند پورت USB برای اتصال آن به کابل شارژ وجود دارد.

چگونه می‌توانیم فندک سیگار را با USB جایگزین کنیم؟

ساده‌ترین راه برای جایگزینی فندک سیگار با USB جدا کردن قسمت سری فندک و اتصال یک آداپتور یو اس بی 12 ولتی به آن است. برخی از شارژرهای 12 ولت اندازه بزرگی دارند. اما گزینه‌های مختلفی وجود دارد که کم و بیش با داشبورد مطابقت دارند. همچنین طرح و رنگ‌های متنوعی دارند.

چرا شارژر فندکی به گوشی آسیب می‌زند؟

ولتاژ و جریان متغیر، کیفیت بد و تقلبی بودن شارژر فندکی، استفاده کردن از کابل غیر اورجینال، نوسانات ولتاژ یا پایین بودن سطح آن می‌تواند به گوشی آسیب بزند.

آیا شارژر فندکی برای ماشین ضرر دارد؟

با افزایش نیاز به گوشی‌های هوشمند افراد به دنبال پیدا کردن راهی برای نداشتن کمبود در شارژ باتری هستند. یکی از جدیدترین روش‌های پیشنهادی برای کسانی که خودرو شخصی دارند استفاده از شارژر فندکی است. اما همیشه برای این دسته که خواهان خرید هستند سؤالات متنوع وجود دارد که در بیشتر مواقع با تناقض‌های زیادی رو به رو می‌شوند. در این مقاله به پاسخ دقیق سؤال آیا شارژر فندکی برای ماشین ضرر دارد؟ می‌پردازیم.

از شارژر فندکی دوری کنید یا نه!

وجود ادعایی که شارژر فندکی به طور کلی مضر بوده از چند سال پیش در ذهن‌ها نهادینه شده است. اما بعد از گذشت مدت‌ها و پیشرفت در عرصه تولیدات ابزارهای مختلف بهتر است برای بار دیگر این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. در زیر این مسئله را از دو جنبه مهم که سؤال بسیاری از شماست بررسی خواهیم کرد. اگر قصد خرید و استفاده از شارژر فندکی را دارید همراه ما باشید.

آیا شارژر فندکی برای گوشی ضرر دارد؟

از آن جایی که باتری گوشی با ظرفیت‌ها و میزان ولتاژ ورودی متفاوتی ساخته می‌شود نمی‌توان زمان دقیقی برای شارژ هر یک در نظر گرفت. اما وجود منبع تغذیه‌ای که ولتاژ یکنواختی نداشته باشد و یا اگر برق کم تر از چیزی که نیاز یک گوشی است را ارائه دهد می‌توان مطمئن بود زمان بسیار زیادتری برای شارژ باتری نیاز است. همان‌طور که می‌دانید با افزایش زمان شارژ گوشی دچار داغ شدن می‌شود که برای سلامت باتری کاملاً مضر تلقی می‌گردد.

گوشی‌ها و ماشین‌هایی که امروزه ساخته می‌شوند مثل قبل نیستند و پیشرفت خوبی داشته‌اند. بدین صورت که خودروهای جدید مشکلی با میزان آمپر مورد نیاز گوشی ندارند و نسبت به قبل می‌توان توانایی داشتن ولتاژ یکنواخت را انتظار داشت. از طرف دیگر گوشی‌ها نیز از باتری‌های بهتری ساخته شده‌اند که با استفاده از سنسوری پیشرفته می‌تواند ظرفیت باتری را در صورت تکمیل تشخیص دهد و جریان را قطع کند. البته داشتن ظرفیت بالاتر در باتری‌ها باعث شده در مقابل نوسانات احتمالی نیز بهتر عمل کند.

آیا شارژر فندکی برای ماشین ضرر دارد؟

پرسش سؤال آیا شارژر فندکی برای ماشین ضرر دارد؟ از جایی نشات می‌گیرد که عده‌ای بر این باورند از آن جایی که منبع تغذیه شارژرهای فندکی، باتری خودرو است بنابراین استفاده از آن به عنوان منبعی برای شارژ کردن گوشی می‌تواند خود باتری ماشین را نیز از بین ببرد.

در پاسخ به چنین ادعایی باید گفت اگر منظورشان آسیب به سیستم سیم‌کشی است راه حل ساده‌ای وجود دارد. این راه حل چیزی جز خرید محصولی باکیفیت نیست. یعنی با سرمایه‌گذاری در خرید شارژر فندکی اصل می‌توان از آسیب به خودرو که هزینه بالاتری برای تعمیر نیاز دارد جلوگیری کرد.

اما اگر منظورشان طول عمر باتری است باید گفت بله هر وسیله‌ای که مورد استفاده قرار گیرد از عمر آن نیز کاسته خواهد شد. ولی شارژ کردن گوشی با باتری ماشین آن‌قدر ناچیز است که تأثیر آن‌چنانی را متوجه نمی‌شوید و از آن جایی که قبلاً نیز توضیح داده شده از شارژر فندکی به‌صورت مداوم و برای هر بار شارژ کردن استفاده نخواهید کرد. درنتیجه با چندین بار استفاده آسیبی به باتری ماشین وارد نمی‌شود. برای متوجه شدن این موضوع بهتر است به مثال زیر دقت کنید.

فرض کنید با باتری ماشین که از هیچ جا تغذیه نمی‌کند قصد شارژ گوشی را داشته باشید. در این صورت شما می‌تواند حدود 26 روز گوشی را شارژ کنید. با این مثال می‌توان متوجه شد با استفاده از ماشینی که روشن است و به عنوان منبع تغذیه برای شارژ گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد چقدر تأثیر ناچیزی می‌گذارد.

نکات استفاده از شارژر فندکی و پاسخ سوال آیا شارژر فندکی برای ماشین ضرر دارد؟

طبق گفته‌های قبل باید متوجه شده باشید که امروزه از شارژر فندکی به شرط این که به‌صورت مداوم مورد استفاده قرار نگیرد، می‌توان بدون دیدن آسیبی از آن برای شارژ باتری کمک گرفت. اما در این میان بهتر است چندین نکته مهم برای داشتن بهره‌وری بیشتر آشنا شوید.

  • اگر از شارژر فندکی‌هایی استفاده می‌کنید که دارای چندین پورت هستند. بهترین گزینه استفاده از یک پورت در آن واحد است. چراکه احتمال کمبود تأمین ولتاژ از طرف باتری خودرو امکان‌پذیر است.
  • مورد بعدی مربوط به زمان وصل کردن شارژر فندکی است. پیشنهاد ما خارج کردن آن در مواقع استارت و روشن کردن موتور ماشین است. این توصیه بدین علت است که وجود نوسانات در زمان روشن کردن خودرو بیشتر از مواقع دیگر دیده می‌شود.
  • استفاده از تمامی امکانات خودرو مثل کولر در مواقع به‌کارگیری شارژر فندکی را برای خود ممنوع کنید. این مورد نیز به علت ایجاد نوسانات است. البته نوسان ایجاد شده احتمالاً با شدت کمی باشد و تأثیری روی باتری گوشی نگذارد اما احتیاط در این مورد برایتان بسیار کاربردی خواهد بود.
  • استفاده از کابل و شارژر فندکی اصل و باکیفیت تأثیر زیادی در نحوه شارژ دارد. بنابراین بی‌توجهی به این مورد می‌تواند عمر باتری را بکاهد.

در پاسخ به سؤال آیا شارژر فندکی برای ماشین ضرر دارد؟ باید بگوییم شارژر فندکی بر اساس توضیحات و نکات داده شده امروزه نمی‌تواند هیچ تأثیر منفی برای گوشی و ماشین داشته باشد. قبل از خرید چنین ابزاری بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا