مجله تندرستیمجله کسب و کار

 NLP چیست و چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم؟ 

برنامه‌ریزی عصبی زبانی(nlp) و کاربرد در زندگی

تغییر اعمال و افکار به صورت مثبت و گام برداشتن در جهت دستیابی به اهداف یکی از بهترین اتفاقات زندگی هر فردی است. این کاری است که NLP انجام می دهد. اما NLP چیست؟ چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم؟ چه کاربردهایی دارد؟

پاسخ به این سوالات همان چیزی است که در این مقاله  می خوانید . همه ما می خواهیم مسیر رسیدن به رویاهای خود را هموارتر کنیم و nlp در این راه به ما کمک زیادی می کند. اگر کنجکاو هستید که در مورد این روش بیشتر بدانید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

NLPچیست؟

ان ال پی یا برنامه ریزی کلامی عصبی راهی برای تغییر افکار و رفتار افراد برای کمک به دستیابی به نتایج دلخواه برای آنهاست. NLP از تکنیک های شناختی، رفتاری و ارتباطی برای کمک به افراد برای تغییر اعمال و افکارشان استفاده می کند. کاربردهای آن شامل درمان فوبیا، اختلالات اضطرابی و بهبود عملکرد محل کار یا شادی شخصی است.

در واقع برنامه نویسی عصبی کلامی به شما کمک می کند تا در برقراری ارتباط با دیگران متفکرتر و سازنده تر باشید. شاید پاسخ ساده تری به سوال nlp چیست؟ ارائه شده توسط رومیلا ردی و کیت برتون در کتاب برنامه نویسی عصبی ; این است که NLP توضیح می دهد که چگونه هر فرد می تواند به درک متفاوت و منحصر به فردی از جهان و مردم برسد و جهان بینی افراد مختلف را به خوبی درک کند. این درک برای ایجاد یک ارتباط موثر ضروری خواهد بود.

چرا nlp مفید است؟

در مورد NLP چیست؟ ما صحبت کردیم؛ اما NLP چه کمکی به ما می کند؟ NLP می تواند به ما کمک کند تا مهارت های ارتباطی و تأثیرگذاری خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیم. کریس وایدنر، نویسنده کتاب هنر نفوذ ، معتقد است که متقاعد کردن دیگران باید از خودتان شروع شود. NLP به شما در انجام این کار کمک می کند. همچنین، تمرین تکنیک های NLP خلاقیت، انعطاف پذیری و توانایی شما را برای تسلط بر تغییرات افزایش می دهد.

NLP همچنین می تواند به شما در بهبود مهارت های رهبری، فروش، مدیریت پروژه، مربیگری و مهارت های بین فردی کمک کند. در زندگی شخصی نیز به شما کمک می کند تا به هدف خود متصل شوید، بر موانع غلبه کنید و در مسیر پیشرفت باشید.

انواع تکنیک های NLP

تکنیک های NLP عملی هستند. این روش به جای چرایی، بر چگونگی تمرکز دارد. چگونه می توانید به افکار و احساسات خود واکنش نشان دهید؟ چگونه می توانید در موقعیت های مختلف با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید؟ چگونه می توانید طرز فکر خود را تغییر دهید؟ در ادامه 5 مورد از مهم ترین تکنیک های NLP را با شما به اشتراک می گذاریم.

  1. آموزش تصویر

آموزش تجسم که گاهی به آن آموزش ذهنی نیز می گویند، یک تکنیک کلاسیک NLP است که بر اساس قدرت تجسم است. این تمرین ساده و یک تمرین عالی برای مبتدیان است. کلید این تمرین ایجاد یک صحنه دقیق و دقیق از انجام موفقیت آمیز یک عمل است.

این عمل می تواند هر چیزی باشد که می خواهید به آن برسید. هنگام تجسم، زبان بدن خود را تصور کنید. مصمم، مطمئن و راحت. اعتماد به نفسی که از خود تراوش می کنید و انرژی اطرافتان را احساس کنید. به یاد داشته باشید که برای تصویرسازی ذهنی ، تصور جزئیات بسیار مهم است.

چنین تکنیکی برای ایجاد اعتماد کامل به خود و توانایی هایتان بسیار ضروری است.

  1. تکنیک سوئیش

زمانی که برای تکنیک های پیشرفته NLP آماده هستید از این تکنیک استفاده کنید. ابتدا تصویر واضحی از آنچه نمی خواهید در ذهن خود ایجاد کنید، آن را بزرگ و واضح نشان دهید. سپس این تصویر ناخواسته را با یک تصویر واضح از آنچه می خواهید جایگزین کنید. تصویر ناخواسته را به پیش زمینه ببرید و آن را خاکستری و بی رنگ کنید.

در عوض، تصویر دوست داشتنی خود را زنده تر و رنگارنگ تر کنید و آن را با نور، رنگ و موسیقی بپاشید. این حرکت را 3 تا 5 بار تکرار کنید. با این کار مغز خود را برای تقویت نقاط مثبت و تضعیف نقاط منفی آموزش می دهید.

  1. مدل سازی

مدلینگ یکی از تکنیک های NLP است که بیشترین توجه مدیران، ورزشکاران، کارآفرینان و … را به خود جلب کرده است، این تکنیک بر اساس قانون جذب است. همان قانونی که راندا برن در کتاب راز فاش کرد . احتمالاً این ضرب المثل را شنیده اید که می گوید: «هر چیزی که دائماً به آن فکر کنید و روی آن تمرکز کنید، به سراغتان می آید».

البته در این روش قانون جذب به این معنا نیست که بنشینیم و فقط به رویاها فکر کنیم تا به آنها برسیم; این کار نه تنها رویاها را محقق نمی کند، بلکه مانع بزرگی بر سر راه موفقیت است!

این بدان معناست که برای بهبود زندگی خود، باید اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که به موفقیت مورد نظر شما دست یافته اند و بر الگوسازی رفتار آنها تمرکز کنید. در این مورد کتاب ابزارهای موفقیت ارشد می تواند کمک زیادی به شما کند.

نویسنده در این کتاب در مورد تاکتیک ها، روال ها و استراتژی های موفق ترین افراد جهان صحبت کرده است. خلاصه این کتاب ارزشمند را در بوکاپو از دست ندهید.

4. آینه

گفته می شود تنها 7 درصد از پیام یک فرد از طریق کلمات منتقل می شود. تون 38 درصد نقش دارد و زبان بدن 55 درصد از آن پیام را منتقل می کند. Mirroring یکی از تکنیک های NLP است که از زبان بدن برای ایجاد ارتباط فوری با افراد مختلف استفاده می کند.

وقتی با کسی صحبت می کنید، زبان بدن خود را با زبان او مطابقت دهید. اگر انرژی بالایی دارند، آن سطح انرژی را مطابقت دهید. اگر زبان بدن آنها آرام است، باید همان آرامش را منعکس کنید. کتابی که می تواند به شما در خواندن زبان بدن افراد و تسلط بر زبان خود کمک کند، زبان بدن اثر جو ناوارو، مامور سابق اف بی آی است.

حتی می توانید کلماتی را که استفاده می کنید مطابق با کلمات آنها تغییر دهید. چنین شخصی به طور خودکار شما را قابل اعتمادتر خواهد دید. چون شما دقیقاً آنها هستید!

5. تصدیقات

جملات تاکیدی یکی از رایج ترین تکنیک های برنامه ریزی عصبی کلامی است. آنها فیزیولوژی و کلمات شما را تغییر می دهند تا یک حالت اعتماد کامل در شما ایجاد کنند.

با تجسم آنچه می گویید، با تمام وجود خود را در راس قرار دهید. این تکنیک به شما در برنامه ریزی مجدد ذهن و ایجاد یک باور قدرتمند کمک می کند.

کاربرد NLP

NLP بر این اساس است که چگونه افراد موفق در موقعیت های مختلف به نتایج مطلوب دست می یابند و ما می توانیم از مدل های توسعه یافته برای افزایش موفقیت و اثربخشی خود استفاده کنیم.

از این روش به عنوان روشی برای رشد شخصی با تقویت مهارت هایی مانند خود اندیشی، اعتماد به نفس و ارتباط استفاده می شود. همچنین پزشکان از این روش برای دستیابی به اهداف کار محور مانند ارتقای بهره وری یا ارتقای شغلی استفاده کرده و با استفاده از آن مغز را برنامه ریزی مجدد کرده و دستیابی به اهداف را آسان می کنند.

NLP به طور گسترده‌تری به عنوان درمانی برای اختلالات روانی، از جمله فوبیا، افسردگی، اختلال اضطراب فراگیر ، و اختلال استرس پس از سانحه یا   PTSD استفاده می‌شود .

نتیجه

NLP دنیای بزرگی دارد. در این مطلب به گوشه کوچکی از این دنیا اشاره کردیم. سعی کردیم پاسخی ساده و مختصر برای این سوال که nlp چیست؟ و در مورد کاربردها و تکنیک های رایج آن صحبت کنید. این تکنیک می تواند راهی برای رسیدن به اهداف و تقویت ارتباطات ما شود. در واقع این روش ابزاری است که به ما کمک می کند تا رویاهای خود را محقق کنیم. آیا تا به حال از تکنیک NLP استفاده کرده اید؟ خوشحال می شویم تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دکمه بازگشت به بالا