مجله جامعهمجله کسب و کار

لینک سازی لایه ای چیست و چه تاثیری دارد؟

 Tiered link building یا لینکسازی چند مرحله ای چیست؟

ارزش بک لینک های مختلف در بهترین سایت بک لینک یکسان نیست. بعضی از آنها قدرت تکان دهنده ای دارند، در حالیکه برخی دیگر فقط یک لینک ثبت شده توسط کاربر هستند. استراتژی لینک سازی چند مرحله ای (Tiered link building) به ما می گوید که ارزش لینک ها لزوما نباید به این صورت باشد. در این مقاله به لینک سازی لایه بندی شده (چند لایه ای) می پردازیم. استفاده از روش لینک سازی چند مرحله ای به عنوان یک استراتژی کلی و به خصوص برای افراد مبتدی در سئو، به هیچ عنوان توصیه نمی شود. پس به هیچ عنوان سئو سایت خود را با Tiered link builiding شروع نکنید.آیا لازم است شما برای افزایش قدرت لینک های خارجی خود از این تاکتیک استفاده کنید؟ با ما همراه باشید.

Tiered link building چیست؟

به زبان ساده tiered link building پروسه ی ساخت بک لینک برای بک لینک های قبلی است. هدف اصلی این کار افزایش میزان link juice است که در نهایت به سایت هدف شما می رسد. فرض کنید شما سایتی دارید که می خواهید رتبه بالایی در موتور جستجو داشته باشد. در این روش شما بکلینک های لایه یک دارید که به سایت اصلی شما اشاره می کند؛ سپس تعدادی لینک در لایه دوم قرار میدهید که به لینک های بالایی ختم می شوند؛ در آخر تعداد بیشتری بک لینک در لایه سوم قرار می گذارید و به هر کدام از لینک های لایه دوم شما اشاره می کنند؛ در سئو خارجی این روش را لینک سازی چند مرحله ای می نامند.

فواید لینکسازی چند مرحله ای (چند لایه ای) کدامند؟

ممکن است به نظر شما منطقی تر باشد که تمامی لینک های خارجی مستقیما به سایت اصلی ختم شوند! ولی این لینک سازی چند ردیفه و نسبتا پیچیده مزایای ویژه ای دارد که باید بدانید:

افزایش میزان Link juice منتقل شده

کسب بک لینک های با کیفیت معمولا برای شما گران و زمانبر تمام می شود. مثلا برای یک رپورتاژ آگهی در یک سایت مرتبط با کسب و کار شما که اعتبار سئویی بالایی داشته باشد، باید مبلغی بین 1 تا 3 میلیون تومان هزینه کنید. در بسیاری موارد فرصت دومی برای ویرایش محتوای آن هم به شما داده نمی شود. نوشتن محتوای رپورتاژ تخصصی هم هزینه و زمان جداگانه ای از شما می گیرد؛

در نتیجه تعداد بک لینک های با کیفیتی که شما می توانید داشته باشید، معمولا یک سقف کمی خواهد داشت. یک روش برای حل این مشکل ساخت بک لینک هایی با کیفیت کمتر است که به بک لینک های قدرتمند شما پیوند می دهند. این لینک های لایه دومی وقت و هزینه ی کمتری از شما می گیرند ولی می توانند کمک شایانی به افزایش تاثیر لینک های موجود در لایه اول داشته باشند.

خطر کمتر اشتباهات و داشتن فضا برای آزمون و خطا

حس می کنید که تعدادی از بک لینک های ضعیف لایه دوم یا سوم به سایت شما ضربه می زنند؟ یک مرحله بالاتر رفته و لینک لایه بالایی آنها که مستقیما به سایت ختم می شود را حذف کنید. با این روش دیگر لازم نیست شما برای مدیریت خطرات لینک های اسپم و … درگیر حذف اثر تعداد زیادی بکلینک و انجام Disavow طولانی شوید.

تاثیر بک لینک های ردیف دوم و سوم به اندازه ی لایه اول نیست. در عین حال آنها مستقیما به وب سایت شما وارد نمی شوند؛ این یعنی اگر شما بخشی از قوانین گوگل را هم نادیده بگیرید، وب سایت شما در این امر دخیل نخواهد بود. البته بهتر است بگوییم فورا دخیل نخواهد شد و این امر مدتی طول می کشد. شما می توانید از کمتر بودن ریسک در لایه های پایینی استفاده کنید. ابزارهای مختلف ساخت بک لینک، کامنت ها و هر روشی که قبل از این در ذهن داشتید ولی از بیم آسیب رسیدن به سایت، استفاده نکرده بودید را اینجا امتحان کنید.

پنهان کردن پروسه ی Self-promotion

به جز این در همه ی جوامع آنلاین تبلیغات شخصی یا Self-promotion امری ناپسند به حساب می آید. در پست های مهمان، رپورتاژ و … شما همیشه یک محدودیت تعداد لینک دارید. پس به جای لینک دادن به سایت اصلی چرا به یکی از لینک های لایه اولی خودتان لینک نمی دهید؟ با این روش شما link juice را به مسیر مورد نظرتان هدایت کرده اید.

باورپذیر کردن پروفایلِ بکلینک های سایت

حتما می دانید که طبیعی بودن لینک های خارجی از همه چیز برای گوگل مهم تر است؛ پس چالش شما طبیعی جلوه دادن آنهاست. شما باید ترکیبی از لینک های فالو، نوفالو، با کیفیت، کم کیفیت از مراجع مختلفی مثل بلاگ ها، انجمن ها، شبکه های اجتماعی و … داشته باشید. گوگل به طور پیوسته در تشخیص و شناسایی لینک های مصنوعی پیشرفت میکند؛ لذا پروفایل های لینک دهنده شما باید بیشتر و پیچیده تر شوند.

مضرات و خطرات لینکسازی چند مرحله ای (چند لایه) چیست؟

در تقسیم بندی سفید، سیاه و خاکستری سئو، tiered link building در دسته سئو کلاه خاکستری و بعضا کلاه سیاه قرار می گیرد؛ در نتیجه قطعا ریسک و خطرات جدی دارد:

1.هزینه کردن از فرصت ها

مقدار پول و زمان لازم برای اجرای این پیوندهای لایه بندی شده روی سایت شما کم نخواهد بود. همچنین تاثیر بکلینک های لایه (مرحله) دوم و سوم روی رتبه ی سایت شما بسیار جزئی است. پس اگر شخصی بگوید با لینکسازی چند لایه ای شما به درستی از منابع خود استفاده نکرده اید، تا حدودی زیادی حق دارد. فهرست طولانی از تاکتیک های سئو وجود دارد که بهتر است شما قبل از اینکه وقت خود را برای لینکسازی چند مرحله ای تلف کنید، آنها را امتحان کرده باشید.

 2.خطر پنالتی شدن وب سایت

ساخت پروفایلی قابل باور از بک لینک ها چیزی بیشتر از دانش نیاز دارد. با استفاده از tiered link building شما باید برای درگیر شدن با الگوریتم های گوگل آماده باشید. به خصوص قوانینی که در مورد طرح های لینکسازی، محتوای تولید شده به صورت اتوماتیک (توسط ربات) و محتوای دزدیده شده وجود دارند. جریمه ای که ممکن است گریبانگیر شما شود، می تواند در بهترین حالت نادیده گرفته شدن اثر بخشی از لینک های شما خواهد بود. در بدترین حالت هم منتظر پنالتی گوگل (manual action) و یا خروج کامل از ایندکس (deindex) گوگل باشید. رفع پنالتی گوگل یکی

3. متضرر شدن در آینده

بیشتر طرح های لینکسازی و دیگر تاکتیک های سئو کلاه سیاه، یک استراتژی موقت محسوب می شوند. به هر صورت یا گوگل آنقدر پیشرفت می کند که اقدامات شما در لینکسازی چند مرحله ای را تشخیص دهد یا شما از فرآیند تعمیر و نگهداری لینک های مصنوعی خود خسته می شوید؛ در هر دو حالت رتبه ی سایت شما افت خواهد کرد و شما متضرر می شوید. بسته به اینکه سایر استراتژی های شما چیست، ممکن است مجبور شوید از نو شروع کنید. پس اگر قصد استفاده از tiered link building را دارید، بدانید که این فقط باید بخش کوچکی از استراتژی شما باشد.

بک لینک به عنوان بخشی از استراتژی رشد

اساسا لینک سازی به این معنی است که سایت های دیگر را ترغیب کنید که به سایت شما لینک دهند. در صورتی که این کار به درستی انجام شود، این لینک ها به شما کمک می کنند رنک بهتری در موتورهای جستجو بگیرید. البته تنها کاربرد لینک سازی این نیست.

 انتخاب بهترین بک لینک اول از هرچیز باعث جذب ترافیک خواهد شدزمانی که در حال توسعه استراتژی لینک سازی خودتان هستید، در نظر داشته باشید که لینک ها برای این خلق شده اند که کاربر را از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل کنند. به همین خاطر باید از لینک سازی به عنوان یک استراتژی برای جذب کاربر مناسب استفاده کنید و روی ایجاد لینک هایی تمرکز کنید که باعث جذب ترافیک برای سایت شما خواهند شد.

انواع استراتژی های لینک سازی

تقلید بک لینک های رقبا

این استراتژی به دلیل سادگی و تاثیر بسیار زیادی که دارد، یکی از محبوب ترین روش های لینکسازی دنیا محسوب می شود. فقط کافیست لیست بک لینک های رقبا را پیدا کنید و سپس دقیقا در سایت هایی که رقبا لینک ساخته اند اقدام به لینک سازی کنید. پیدا کردن سایت هایی که رقبا از آن ها لینک گرفته اند هم کار ساده ای است و می توانید با ابزارهایی مثل SEMRush یا Ahrefs این کار را انجام دهید. برای خرید اکانت ahref اینجا کلیک کنید. با این روش علاوه بر اینکه می توانید با ساخت لینک در سایت هایی که رقبا از آن ها لینک گرفته اند، لیست سایت هایی که می توانند ترافیک زیادی را هم به سایت شما هدایت کنند را پیدا کنید. پس از پیدا کردن لیست سایت ها شما می توانید در آن ها نیز اقدام به لینک سازی کنید.

لینک سازی داخل پست های فعلی

این تکنیک کمی بحث برانگیز است. برای لینک سازی از این طریق باید داخل کامنت یا مسیج خودتان آدرس سایت خودتان را قرار دهید و باید با آگاهی کامل از آن استفاده کنید زیرا گوگل به شدت با لینک های اسپم مقابله می کند. مطمئن شوید که کامنت و لینک شما حاوی اطلاعات ارزشمندی برای کاربر است. این استراتژی معمولا در کنار استراتژی های دیگری مثل لینک سازی در انجمن ها، پست مهمان و لینکسازی کامنت مورد استفاده قرار می گیرد و در صورتی که به درستی از آن استفاده کنید باعث افزایش ترافیک و دیده شدن سایت شما خواهد شد.

لینک های انجمنی و کامنتی

این استراتژی شباهت بسیار زیادی به استراتژی قبلی دارد اما تمرکز اصلی آن روی انجمن ها، بلاگ پست ها و پلتفرم های پرسش و پاسخ است. در صورتی که در کنار دیگر استراتژی ها از این استراتژی استفاده کنید می تواند عملکرد فوق العاده خوبی داشته باشد اما سخت ترین قسمت آن پیدا کردن انجمن ها و سایت هایی است که محتوای ارزشمند و مرتبط با کسب و کار شما دارند. همچنین درنظر داشته باشید که برخی اوقات ممکن است گوگل این تکنیک را به عنوان اسپم در نظر بگیرد و در صورت پیاده سازی نادرست باعث آسیب دیدن رنکینگ شما شود.

دایرکتوری های محلی

در صورتی که در یک زمینه خاص فعالیت دارید و خدمات خودتان را به صورت محلی ارائه می دهید، استفاده از دایرکتوری های کسب و کار یکی دیگر از روش های خیلی خوب برای لینک سازی است. با وجود اینکه فقط امکان قرار دادن لینک های نوفالو در این سایت ها وجود دارد اما این استراتژی تاثیر مثبتی روی رنکینگ جستجوی شما دارد و می تواند مشتریان احتمالی را به سمت سایت شما هدایت کند. در این دایرکتوری ها می توانید اطلاعات مختلفی را در مورد شرکت خودتان، اطلاعات تماس آن، آدرس و لینک سایت خودتان وارد کنید.

لینک های شکسته

گوگل از بهبود فضای اینترنت استقبال می کند و به همین خاطر این استراتژی لینک سازی هم تاثیر زیادی در بهبود سئوی سایت شما دارد. در این استراتژی شما باید لینک های شکسته را پیدا و با ارتباط با ادمین سایت موردنظر از او بخواهید که لینک موردنظر را با لینک سایت شما جایگزین کند. ساده ترین روش برای انجام این کار این است که به دنبال لینک های شکسته رقبای خودتان بگردید و آن ها را با لینک های خودتان جایگزین کنید. در ابتدا ممکن است این کار خیلی سخت به نظر برسد اما در صورتی که به درستی انجام شود تاثیر بسیار زیادی در استراتژی شما خواهد داشت.

منشن های بدون لینک

وبسایت های زیادی وجود دارند که ممکن است اسم سایت شما را در مطالب خودشان ذکر کرده باشند اما به هیچکدام از صفحات آن لینک نداده باشند. در این استراتژی شما باید با ابزارهایی مثل ahref به دنبال این منشن ها بگردید و پس از تماس با ادمین سایت موردنظر از او بخواهید که به سایت شما لینک دهد

دکمه بازگشت به بالا