مجله جامعهمجله کسب و کار

مزایای استفاده از دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره در سازمان‌ها

در عصر حاضر اکثر فعالیت‌ها از راه دور و بدون تعامل فیزیکی انجام می‌‍شوند. چه از تراکنش‌های مالی یا خرید کالا همگی بدون نیاز به تعامل فیزیکی انجام می‌شوند. نقش بی بدیل پیشرفت روز افزون فناوری در این مسیر را نمی‌توان نادیده گرفت. امروزه شاهد حضور گسترده فناوری‌های روز دنیا در ابعاد مختلف زندگی شخصی و کاری بشر هستیم.

به عنوان مثال با روی‌کار آمدن فناوری بیومتریک شاهد استفاده روز‌افزون سیستم‌های کنترل تردد بیومتریک و جایگزینی آن با سایر روش‌های سنتی مدیریت حضور و غیاب پرسنل هستیم. سیستم‌های حضور و غیاب آنلاین مسیر مدیریت تردد پرسنل را به طرز شگفت انگیزی همواره کرده و صاحبان کسب و کار مطمئن هستند که حقوق پرداختی در ازای ساعت کار انجام شده است.

تجهیزات کنترل تردد | حضور و غیاب با موبایل

سیستم‌های کنترل تردد بیومتریک از جمله سیستم احراز هویت تشخیص چهره، به عنوان استراتژی کارآمد بهترین جایگزین سیستم‌های سنتی و قدیمی است. برای ثبت تردد در سیستم‌های تشخیص چهره نه تنها نیاز به تماس با دستگاه نیست، بلکه به دلیل استفاده از فناوری‌های روز دنیا و هوش مصنوعی، امکان ثبت تردد همزمان چند پرسنل حتی در حین حرکت در مقابل دستگاه وجود دارد. این ویژگی به طور چشم‌گیری در وقت صرفه‌جویی کرده و مانع از تشکیل صف‍‌های طولانی در هنگام ورود و خروج از سازمان می‌شود. موارد گفته شده دلیل اصلی محبوبیت سیستم‌های حضور غیاب مبتنی بر چهره در بین کارفرمایان و کارمندان است و منجر به فراهم شدن محیطی پویاتر می‌شود.

سیستم حضور و غیاب تشخیص چهره چیست؟

سیستم حضور و غیاب تشخیص چهره، نوعی فناوری بیومتریک است که از هوش مصنوعی برای شناسایی و احراز هویت افراد بر اساس ویژگی‌های چهره آنها استفاده می کند. امروزه شاهد استفاده گسترده از سیستم‌های کنترل تردد مبتنی بر چهره در سازمان‌ها هستیم.

برخلاف سایر اشکال فناوری بیومتریک، مانند تشخیص اثر انگشت یا اسکن کف دست، که برای احراز هویت نیاز به لمس دستگاه است، در سیستم‌های تشخیص چهره ثبت تردد کارمندان  بدون نیاز به هرگونه تماس با دستگاه است. در دوران همه‌گیری COVID19 استفاده از این روش احراز هویت به عنوان یک اقدام پیشگیرانه موفق شناخته شد.

تلفیق هوش مصنوعی با الگوریتم LFR یا همان تشخیص چهره زنده بکار رفته در سیستم‌های احراز هویت چهره، علاوه بر امکان شناسایی چهره با کلاه، عینک، ماسک و سایر تغییرات چهره، راه هرگونه تقلب در ثبت چهره با استفاده از تصاویر سه بعدی با کیفیت یا ویدئو را بسته است.

در نسل‌های اولیه سیستم‌های کنترل تردد چهره با مشکل تقلب در دستگاه از طریق شناسایی چهره از روی عکس مواجه بودیم که با روی کار آمدن تکنولوژی  live facial recognitionاین مشکل به طور کلی حل شده است. همچنین سنسور تشخیص چهره در سیستم‌های احراز هویت جدید، با بهرمندی از الگوریتم Deep Learning امکان شناسایی چهره در زوایای مختلف چرخش سر از -30 تا 30 درجه را دارد، در حالی است که دستگاه‌های فاقد این تکنولوژی تغییر زاویه بین -15 تا 15 است. هرچند قیمت دستگاه ورود و خروج تشخیص چهره نسبت به اثرانگشتی و کارتی بیشتر است اما با توجه به مزایای گفته شده از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

تجهیزات کنترل تردد | حضور و غیاب با موبایل

چرا از سیستم حضور و غیاب تشخیص چهره استفاده کنیم؟

نحوه احراز هویت در این سیستم، امکان هرگونه تقلب از سوی کارمندان را به صفر رسانده و با توجه به دقت بالا در ثبت و مدیریت داده‌های تردد منجر به اعتمادسازی بیشتر در سازمان می‌شود. همچنین در صورت استفاده از نرم افزار حضور و غیاب ابری در کنار دستگاه بیومتریک تشخیص چهره پرسنل امکان  دسترسی بدون محدودیت زمان و مکان به داده‌های تردد خود را دارند که در نهایت از هرگونه ابهام جلوگیری می‌شود.

مزایای سیستم احراز هویت تشخیص چهره

صرفه جویی در زمان

در ابتدا با مهمترین مزیت یعنی صرفه جویی در زمان شروع می‌کنیم. تشکیل صف‌های طولانی در حین ثبت تردد یا عدم احراز هویت صحیح از مهمترین عوامل هدر رفت وقت در سازمان‌ها است. شاید این مدت زمان کم و قابل چشم پوشی به نظر برسد اما در طول یک سال عدد قابل توجهی خواهد شد و در بهروری سازمان به طور چشمگیری موثر است.

استفاده از سیستم کنترل تردد تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی، از دیگر ویژگی های این سیستم‌ها می توان به قابلیت تشخیص چندین چهره در یک زمان و حتی در حین حرکت اشاره کرد که منجر به صرفه جویی می‌شود. دوربین های بکار رفته در دستگاه‌های مدیریت تردد تشخیص چهره دارای کیفیت و سرعت بالاتری نسبت به انواع مادون قرمز استفاده شده در نمونه های قبلی دارد و امکان شناسایی چهره افراد حتی با ماسک را نیز دارا است. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت نانوتایم به نشانی www.nanotime.ir مراجعه کنید.

افزایش کارایی و قابلیت

ثبت و مدیریت حضور و غیاب کارکنان به صورت روزانه یک عمل حیاتی برای هر سازمانی است. با این حال، استفاده از روش‌های سنتی مدیریت تردد علاوه بر زمان‌بر بودن، امکان خطای انسانی زیادی دارند. اما دستگاه ساعت زنی چهره، با ثبت و مدیریت دقیق ترددها امکان گزارش‌گیری و محاسبه دقیق حقوق و دستمزد را فراهم می‌کند.

ارائه داده های دقیق امکان گزارش‌گیری بهروری سازمان با جزئیات دقیق را برای مدیران فراهم می‌کند و به این ترتیب حجم کاری واحد منابع انسانی به طور چشم‌گیری کاهش یافته که می‌توان از این فرصت برای افزایش رشد سازمانی و افزایش بهروری استفاده کرد.

صرفه جویی و کاهش هزینه

در صورت استفاده از سیستم تشخیص چهره آنلاین از جمله نرم افزارهای حضور و غیاب ابری منجر به عدم نیاز برای استفاده از سیستم‌های نرم افزاری شده و به طور چشمگیری در هزینه‌های سازمان صرفه جویی می شود. به طور کلی استفاده از سیستم‌های مدیریت تردد آنلاین، به دلیل عدم نیاز به استفاده از سیستم سخت افزاری و هزینه‌های تعمییر و نگه‌داری نسبت به سایر روش‌ها مقرون‌بصرفه تر است. با توجه به فرآیند ثبت تردد پرسنل که به صورت خودکار انجام می‌شود، برخلاف روش‌های سنتی یا سیستم‌های احراز هویت کارتی نیاز به استخدام نیرو جهت نظارت بر نحوه ثبت ترددها نیست و علاوه بر کاهش هزینه‌ها منجر به افزایش کارایی می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا