آموزش تعویض پدال دوچرخه ]راهنمای گام به گام[

دوچرخه یکی از پرکاربردترین وسایل نقلیه در کشورهای مختلف است. بسیاری از مردم برای رفت‌وآمد در داخل و خارج از شهر از دوچرخه استفاده می‌کنند. این وسیله یکی از وسایل ارزان برای حمل‌ونقل است و به سوخت نیازی ندارد، اما پس از گذشت مدت زمان معین به دلیل اتفاقات مختلف اجزا و قطعات مختلف دوچرخه مانند پدال دوچرخه، پنجه پدال دوچرخه، دنده و غیره دچار مشکل شوند. در این صورت باید نسبت به تعویض پدال دوچرخه و سایر قطعات خراب دوچرخه اقدام کنید. پدال یکی از قطعات مهم دوچرخه است و عملا نمی‌توان بدون پدال دوچرخه‌سواری کرد. تعویض پدال دوچرخه نیز کاری نیست که بخواهید برای انجام آن به سراغ تعمیرکار بروید و باید خودتان آن را یاد بگیرید. در این مطلب قصد داریم نحوه تعویض پدال دوچرخه را به شما آموزش دهیم تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید و مشکل خود را برطرف کنید.

انواع پدال دوچرخه | پدال دوچرخه

اجزای پدال و انواع آن‌ها

پیش از اینکه به بررسی مراحل تعویض پدال دوچرخه بپردازیم، می‌خواهیم اجزای پدال را بررسی کنیم. پدال‌ها ساختار ساده‌ای دارند و معمولا از 2 قسمت اصلی تشکیل شده‌اند که پدال و اهرم آن است، پدال‌های دوچرخه‌های مختلف دارای محوری هستند که به انتهای اهرم پدال متصل می‌شوند. بیشتر دوچرخه‌ها دارای پدال‌های استانداردی هستند که فقط فشار رو به پایین را از پای دوچرخه‌سوار به چرخ‌ها منتقل می‌کنند. پدال‌های حرفه‌ای نیز وجود دارد که کفش دوچرخه‌سوار به پدال دوچرخه متصل می‌شود و با این کار زمانی که دوچرخه‌سوار فشار بیشتری وارد می‌کند، چرخ‌ها حرکت می‌کنند.

ساده‌ترین و رایج‌ترین پدال‌های دوچرخه، پدال‌های ساده‌ای هستند که به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که همه بتوانند با هر کفشی از آن‌ها استفاده کنند و با یکدیگر متفاوت هستند.

برخی از پدال‌هایی که به‌عنوان پدال‌های بهبودیافته شناخته می‌شوند برای دوچرخه‌های کوهستان و دوچرخه‌های شهری مناسب هستند. این پدال‌ها دارای لبه‌های گرد هستند که به سوارکار کمک می‌کند تا به‌راحتی پا را روی پدال‌ها بگذارد و روی پدال کنترل بیشتری داشته باشد. این رکاب‌ها مانند رکاب‌های ساده هستند و نصب آن‌ها بسیار آسان است و به کفش خاصی نیاز ندارند.

پدال‌های قفل‌شونده برای دوچرخه‌های حرفه‌ای و مسابقه‌ای مناسب هستند، برای استفاده از آن‌ها باید از کفش‌های مخصوص استفاده کنید که تا بالای پدال و پنجه آن قفل می‌شوند تا از تمام قدرت دوچرخه‌سوار را برای حرکت دوچرخه استفاده کند.

بررسی مراحل تعویض پدال دوچرخه

در این قسمت قصد داریم مراحل تعویض پدال دوچرخه را بررسی کنیم.

مرحله اول: جداسازی پدال‌ها

در این قسمت از تعویض پدال دوچرخه باید ابتدا پدال‌ها را جدا کرد. برای این کار باید طبق مراحل زیر عمل کنید.

1 – پدال سمت راست را با آچار 15 میلی‌متری از بازوی میل لنگ خارج کنید.

بازوی میل لنگ قطعه بلندی است که پدال‌ها را به میل لنگ متصل می‌کند. پیچ را در اطراف فلز قرار دهید تا بازوی میل لنگ را به پیچ وصل کنید. سپس دستگیره را 2-3 بار در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا بازوی خنثی آزاد شود. هنگامی که پدال باز است، باید آزادانه روی میل لنگ بچرخد.

2 – بازوی میل لنگ را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا پدال خارج شود.

پدال را نگه دارید و آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. به چرخاندن اهرم ادامه دهید تا زمانی که پدال از دسته جدا نشود. ممکن است 10 تا 30 چرخش کامل اهرم طول بکشد تا پدال متوقف شود.

3 – این کار را روی پدال سمت چپ تکرار کنید.

پدال سمت چپ در جهت معکوس است. با استفاده از یک آچار 15 میلی‌متری، پدال سمت چپ را از روی چرخ باز کنید. سپس پدال سمت چپ را فشار دهید و فرمان را بچرخانید تا کاملاً از چرخ جدا شود. حالا هر دو پدال باید به طور کامل برداشته شوند. اگر در سمت راست یا کنار چرخ ایستاده‌اید، فرمان را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. اگر در سمت چپ ایستاده‌اید، فرمان را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. پدال را در مکانی امن قرار دهید تا بتوانید پس از تعویض میل لنگ آن را دوباره وصل کنید.

مرحله دوم: برداشتن میل لنگ

در مرحله دوم از تعویض پدال دوچرخه باید میل لنگ را بردارید. بنابراین کارهای زیر را باید انجام دهید.

1- اگر روکش دارد، از وسط میل لنگ آن را بردارید.

برخی از میل لنگ‌ها دارای درپوش فلزی یا پلاستیکی هستند که روی پیچ میل لنگ قرار می‌گیرد. اگر میل لنگ شما یک روکش دارد، یک پیچ‌گوشتی را در لبه درپوش قرار دهید و آن را بکشید. در این صورت پیچ میل لنگ را خواهید دید. پیچ میل لنگ در مرکز میل لنگ قرار دارد و شبیه یک شش ضلعی است.

2- اگر میل لنگ دارای پیچ است، آن را با آچار باز کنید.

برخی از میل لنگ‌ها یک اسکرول  یا دو پیچ کوچک در بالای بازوی میل لنگ دارند. اگر میل لنگ شما این‌ها را دارد، یک کلید آلن 5 میلی‌متری را در سوراخ بالای بازو قرار دهید و کلید را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. شل‌شدن پیچ باعث می‌شود بازوی میل لنگ از سایر میل لنگ‌ها جدا شود.

میل لنگ شیمانو دارای طراحی 2 پیچ هستند. برای این نوع میل لنگ‌ها، باید پیچ ​​پلاستیکی که در پشت دوچرخه در سمت چپ یا غیرمحرک دوچرخه نصب شده است را بردارید. همه میل لنگ‌ها این پیچ‌ها را ندارند. اگر میل لنگ شما دارای این پیچ نیست، این مرحله را رد کنید.

3- آچار را روی پیچ میل لنگ قرار داده و در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

در این مرحله از تعویض پدال دوچرخه، پیچ‌گوشتی را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا قفل گرد باز شود. سپس از آن برای باز کردن کامل قفل دسته استفاده کنید. اگر دوچرخه شما در دو طرف دوچرخه قفل دارد، به سمت دیگر دوچرخه بروید و طرف دیگر دوچرخه را بردارید. اکثر دستگیره‌ها به پیچ 4-8 میلی‌متری نیاز دارند. دفترچه راهنمای مالک دوچرخه خود یا وب‌سایت سازنده دوچرخه را بررسی کنید تا بدانید کدام اندازه برای دوچرخه شما مناسب است. نام دیگر کلید آلن، آچار آلن یا کلید هگز نیز می‌باشد. می‌توانید این ابزار را از فروشگاه‌های دوچرخه فروشی تهیه کنید.

انواع پدال دوچرخه | پدال دوچرخه

4- بلندکردن میل لنگ از دوک، یکی از مراحل تعویض پدال دوچرخه

بازوی میل لنگ را از دوچرخه بردارید تا از موقعیت میل لنگ دیگر خارج شود. بعد، طرف دیگر میل لنگ را داخل براکت پایین بکشید. میل لنگ باقیمانده را از دوچرخه بردارید تا آن را از براکت پایینی جدا کنید. اگر در اطراف میله‌ها واشر دارید، قبل از نصب میل لنگ جدید آن‌ها را بردارید. برای میل لنگ اتوماتیک نیازی به کشش لنگ ندارید. اگر میل لنگ دارای 1 پیچ میل لنگ در یک طرف دوچرخه با یک حلقه نگهدارنده در اطراف آن است، می‌توانید میل لنگ را بردارید.

5- لنگ ها را با کشش میل لنگ برای لنگ‌های غیرکامل شل کنید.

یک کشنده میل لنگ را از یک فروشگاه دوچرخه محلی یا به‌صورت آنلاین خریداری کنید. کشنده میل لنگ را در سوراخ پیچ میل لنگ قرار دهید و آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا سفت شود. سپس بازوی استخراج را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا میل لنگ خارج شود. به سمت دیگر دوچرخه رفته و به همین ترتیب سمت دیگر میل لنگ را بردارید. به میل لنگ‌های غیر خود استخراج لازم است. این نوع میل لنگ دارای بست‌های میل لنگ در هر طرف دوچرخه هستند و حلقه‌های نگهدارنده در اطراف بست‌های میل لنگ را ندارند.

چرا و چه مواقعی نیاز به تعویض پدال دوچرخه است؟

همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفته شد موضوع مورد بحث ما نحوه تعویض پدال دوچرخه است؛ اما سوال اینجاست که چرا باید پدال دوچرخه را تعویض کنیم و چه زمانی نیاز به تعویض پدال دوچرخه برای ما خواهد بود.

شکستگی پدال‌های دوچرخه

یکی از دلایل رایج تعویض پدال‌های دوچرخه، شکسته‌شدن هر یک از آن‌ها است که معمولاً به دلیل تصادف یا ضربه اتفاق می‌افتد.

کثیفی روی پدال‌های دوچرخه

بیشتر پدال‌های دوچرخه از الیاف ساخته شده‌اند و به‌مرورزمان این الیاف می‌توانند فرسوده شوند و پدال‌های دوچرخه را کثیف کنند. در این صورت نیاز به تعویض پدال دوچرخه احساس می‌شود.

پایان‌یافتن عمر پدال‌های دوچرخه

پدال‌های قدیمی به‌اندازه پدال‌های جدید انعطاف‌پذیر نیستند و این پدال‌های قدیمی پدال زدن را دشوار می‌کنند. در این شرایط توصیه ما به دوچرخه‌سواران این است که پدال‌های جدید بخرند و آن‌ها را با پدال‌های قدیمی جایگزین کنند.

انواع پدال دوچرخه | پدال دوچرخه

کلام آخر

پدال‌ها از جمله قسمت‌هایی از دوچرخه هستند که در شرایط مختلف با سنگ‌ها و موانع ریز و درشت برخورد می‌کنند و می‌توانند ضربه‌های زیادی را تحمل کنند. بنابراین بیشتر پدال‌ها با گذشت زمان فرسوده می‌شوند و یا آسیب می‌بینند. توجه داشته باشید که پدال‌های دوچرخه یکی از لوازم اصلی دوچرخه هستند و باید مراقب آن باشید. اما درصورتی‌که دچار مشکل شوند، باید آن‌ها را تعویض کنید تا بتوانید از دوچرخه خود استفاده کنید. به‌خصوص اگر زیاد دوچرخه‌سواری می‌کنید، حتما زیاد هم به این مشکل برمی‌خورید. به همین دلیل در این مطلب نحوه تعویض پدال دوچرخه را بررسی کردیم. پس از خواندن این مطلب دیگر در زمان نیاز به تعویض پدال دوچرخه، لازم نیست پیش تعمیرکار بروید و خودتان به‌راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

دکمه بازگشت به بالا