بهترین پدال دوچرخه کوهستان در بازار ایران

پدال دوچرخه جزء لاینفک همه دوچرخه‌ها (سیار، تریال و ثابت) است که بدون آن نمی‌توانید سوار دوچرخه شوید. پای دوچرخه سوار نیرویی را برای حرکت دوچرخه باید اعمال کند. این نیرو از طریق رکاب به قامه، زنجیر، قاب دوچرخه و در نهایت چرخ دوچرخه ارسال می‌شود. بنابراین در صورت آسیب دیدن هرکدام از این قطعات دوچرخه سواری امکان پذیر نیست، در این مقاله با هم به انواع پدال دوچرخه کوهستان می‌پردازیم.

شما می توانید برای خرید پدال دوچرخه به فروشگاه اینترنتی دوچرخستان مراجعه کنید.

انتخاب پدال‌های مناسب برای دوچرخه شما می‌تواند تاثیر زیادی بر نحوه حرکت دوچرخه داشته باشد و با استفاده بهینه از انرژی دوچرخه‌سوار، خستگی و استرس دوچرخه‌سوار بر روی مچ پا و زانو را کاهش دهد.

شما می‌توانید انواع پدال دوچرخه از جمله پدال دوچرخه آهنی، پدال دوچرخه کوهستان، پدال دوچرخه تست، پدال دوچرخه چرخشی، پدال دوچرخه ثابت، پدال دوچرخه، شفت پدال دوچرخه، پدال دوچرخه حرفه‌ای و غیره را تهیه کنید. در این مطلب قصد داریم تعدادی از بهترین پدال دوچرخه کوهستان را به شما معرفی کنیم.

انواع پدال دوچرخه | پدال دوچرخه

مزایای خرید دوچرخه کوهستان

دوچرخه‌های کوهستان نسبت به انواع دیگر دوام بیشتری دارند و می‌توان از آن‌ها در جاده‌های ناهموار استفاده کرد. چرخ‌های بزرگ‌تر و عریض‌تر به چاله‌ها و دست‌اندازها واکنش بهتری نشان می‌دهند و کمک‌فنرها نیز راحتی را به ارمغان می‌آورند. دوچرخه کوهستان برای اکثر ما می‌تواند گزینه‌ای معقول و مناسب در مسیرهای شهری ایران باشد. البته باید در انتخاب این دوچرخه به پدال دوچرخه کوهستان توجه زیادی کرد.

نکات مهم برای خرید دوچرخه کوهستان

به طور خلاصه، بهتر است نوع آلیاژ آلومینیوم را برای داشتن ویژگی‌های ترکیبی دوام و سبکی انتخاب کنید. بدنه‌های فیبر کربن کیفیت بالاتر و قیمت گران‌تری دارند و فریم‌های فولادی سنگین‌تر و مستعد زنگ‌زدگی هستند.

می‌توانید ترمزهای دندانه‌ای یا دیسکی را انتخاب کنید. مدل سایز دندانه ترمز V پیشرفته‌ترین است و در بین ترمزهای دیسکی مدل هیدرولیک بالاترین کیفیت و کارایی را دارد.

راهنمای انتخاب سایز چرخ

در کنار توجه به پدال دوچرخه کوهستان، انتخاب سایز مناسب برای دوچرخه نیز بسیار مهم است. البته در هنگام خرید دوچرخه جوانان می‌توانید از قبل فکر کنید و سایز بزرگ‌تر را انتخاب کنید. با این حال، ساده‌ترین راه استفاده از جدول زیر است:

قد دوچرخه سوار (سانتی‌متر) اندازه دوچرخه
۸۹-۱۰۲ 12
۹۶-۱۱۰ ۱۶
۱۱۳-۱۴ ۲۰
۱۴۵-۱۶۹ ۲۴
170-180 26
180-190 27.5
بیش از 190 29

آشنایی با انواع دوچرخه کوهستان

در این قسمت از مطلب پدال دوچرخه کوهستان، قصد داریم انواع دوچرخه کوهستان را به شما معرفی کنیم.

دوچرخه hard

این نوع دوچرخه انعطاف کمی دارد؛ زیرا سیستم تعلیق یا فنری ندارد.

دوچرخه hard tail

 کمک فنر فقط در جلوی شاخک قرار می‌گیرد و روی چرخ عقب سیستم تعلیق وجود ندارد. طراحی فریم ساده، قیمت پایین، مناسب برای جاده‌های مسطح یا مقاومت کم، هزینه نگهداری کم و وزن سبک از ویژگی‌های این نوع دوچرخه کوهستانی است.

دوچرخه Soft Tail

همان‌طور که از نام آن پیداست، محور عقب این نوع دوچرخه‌ها مجهز به ضربه‌گیر است.

دوچرخه full suspension

این دوچرخه‌ها دارای قاب دو تکه و سیستم تعلیق کامل هستند. ویژگی‌های این محصول شامل قیمت بالاتر، مناسب برای تپه‌ها، صخره‌ها و جاده‌های خاکی، در عین راحتی و البته وزن بیشتر است.

آشنایی با بهترین انواع پدال دوچرخه کوهستان

مواد مورد استفاده در ساخت انواع پدال دوچرخه معمولاً ترکیبی از مواد پلاستیکی و فلزی است، قسمتی از مسیر پدال معمولاً از فلزات آهنی یا آلومینیومی است و قسمتی که کفش دوچرخه سوار قرار می‌گیرد از مواد پلاستیکی با کیفیت‌های مختلف ساخته شده است. البته برخی از رکاب‌ها مانند رکاب قفلی و ارتقا یافته می‌توانند فلزی باشند.

پدال دوچرخه کوهستان باید با اندازه دوچرخه متناسب باشد. برای خرید رکاب مناسب باید به سایز دوچرخه توجه کرد به‌طورکلی پدال‌های دوچرخه به دو دسته کودکان و بزرگسالان تقسیم می‌شوند.

پدال‌های کودکان برای دوچرخه‌های سایز 12، 16 و 20 و پدال‌های دوچرخه بزرگسالان برای سایز 24 به بالا طراحی شده‌اند.

تفاوت آن‌ها عمدتاً در اندازه پدال‌ها است، اندازه پدال دوچرخه‌های کودکان معمولاً 6 * 10 سانتی‌متر و اندازه پدال دوچرخه‌های بزرگسالان معمولاً 12 * 8 سانتی‌متر است. در ساخت دوچرخه‌های کودکان اغلب از پدال‌های ساده استفاده می‌کنند، درحالی‌که پدال‌های حرفه‌ای بیشتر برای دوچرخه‌های سایز 24 ساخته می‌شوند. پدال دوچرخه کوهستان در چند گروه مختلف قرار دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

انواع پدال دوچرخه | پدال دوچرخه

پدال‌های تخت

پدال‌های تخت در دوچرخه‌های BMX و کوهستان به دلیل شیب‌دار بودن بالای آن استفاده می‌شوند. از نظر ظاهری این پدال‌ها شبیه به پدال‌های بلوکی ساده و به دلیل جنس استیل یا آلومینیوم بسیار مقاوم و پایدار هستند.

پدال‌های پنجه‌ای

در پدال‌های معمولی بدون میخ تنها زمانی که فشار پا از بالا به پایین باشد به پدال نیرو وارد می‌شود و زمانی که پا بالا می‌رود نیرویی برای حرکت دوچرخه وارد نمی‌شود. اما با پدال‌های بست پنجه، به‌جای اینکه پای خود را روی پدال ثابت کنید، می‌توانید هنگام بلندکردن پدال، قدرت را از پای خود به دوچرخه منتقل کنید و در هر چرخه پدال دو برابر قدرت تولید کنید.

خوبی این پدال‌ها این است که برای استفاده از آن‌ها نیازی به کفش یا تجهیزات خاصی ندارید. پس اگر به دنبال دوچرخه‌سواری سریع‌تر و مصرف انرژی کمتر هستید، پدال‌های پنجه‌ای گزینه بسیار خوبی برای شما هستند.

پدال‌های پنجه‌ای مجهز به پنجه‌های کوچک و لبه‌های دندانه‌دار هستند که به‌عنوان چنگک عمل می‌کنند و تماس بهتر و قوی‌تری بین کفش و پدال ایجاد می‌کنند. این پدال دوچرخه کوهستان در مناطق کوهستانی کاربرد دارند.

پدال کلیک

یکی دیگر از پدال‌های دوچرخه کوهستانی مناسب، پدال کلیک است، این نوع پدال ارتباط مستقیمی بین کفش‌های سوارکار و پدال دارد و پا کاملاً به پدال متصل می‌شود. برای استفاده از این پدال به کفش‌های مخصوص با زیره فلزی نیاز است.

پدال مغناطیسی

با نیروی مغناطیسی قوی خود، پای دوچرخه سوار را به یک کفش مخصوص مغناطیسی محکم می‌کند و در صورت تمایل دوچرخه‌سوار می‌تواند به‌راحتی و به‌شدت پای خود را از روی پدال تکان دهد.

پدال‌های ثابت و متحرک

پدال‌های دوچرخه ثابت تفاوت‌های زیادی با دوچرخه‌های سیار دارند و هرکدام برای استفاده بهتر باید از پدال مخصوص به خود استفاده کنند. تفاوت پدال دوچرخه ثابت و متحرک در ظاهر و نحوه نصب آن‌هاست. بیشتر پدال‌های دوچرخه ثابت رزوه کوچک دارند و دارای تسمه‌های اتصال پا هستند که باعث می‌شود با سرعت بالا رکاب بزنید و احتمال جداشدن پا از پدال را به صفر می‌رساند.

پدال دوچرخه توپی

نسل جدید پدال دوچرخه کوهستان موجود در بازار کروی هستند که دارای بلبرینگ داخلی هستند و به دوچرخه‌سوار اجازه می‌دهند نرم‌تر و راحت‌تر رکاب بزنند. اگر نگران پدال‌های خشک دوچرخه فعلی خود هستید، می‌توانید آن را با یک مدل توپ جایگزین کنید تا تفاوت را ببینید.

پدال دوچرخه قفل‌شونده

پدال‌های قفل‌شونده یا گیره‌دار مخصوص دوچرخه‌سواران حرفه‌ای و متخصص طراحی شده‌اند و استفاده از آن برای دوچرخه‌سواران تازه‌کار تا حدودی دشوار یا غیرممکن است.

استفاده از این مدل پدالی نیاز به کفش مخصوص دوچرخه سواری دارد که پس از قرار دادن پای خود روی بند، پای دوچرخه را در هوا قفل کرده و به طور دائم به آن متصل می‌شود و باعث شده در طول چرخش 360 درجه پدال دوچرخه کوهستان، از قدرت پاهای دوچرخه‌سوار استفاده شود و انرژی به هدر نرود.

آشنایی با 5 مدل و برند برتر پدال دوچرخه کوهستان

قصد خرید پدال دوچرخه کوهستان را دارید؟ در این قسمت تعدادی از بهترین برندها را به شما معرفی خواهیم کرد.

1 – پدال‌های کورسی شیمانو R550 و R540

این پدال قابل قفل است و درصورتی‌که سوارکار نخواهد پا را از روی پدال خارج کند، می‌تواند اتصال بسیار محکمی بین پا و پدال ایجاد کند. یکی از مزایای این انسداد این است که دوچرخه‌سوار به‌جای استفاده از عضلات ساق، فقط از عضلات ران استفاده می‌کند و در نتیجه از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. برای ساخت این مدل از آلیاژ پلی‌کربنات سبک استفاده شده است. رویه پدالی این مدل فلزی بوده و در تماس مستقیم با پل پدالی دوچرخه می‌باشد. پل پدالی دوچرخه یکی از وسایلی است که در اتصال کفش به پدال‌ها نقش دارد. این جزء از خستگی و آسیب به پای دوچرخه سوار جلوگیری می‌کند، از سایش سطح پدال جلوگیری می‌کند و طول عمر پدال را افزایش می‌دهد.

تنها تفاوت مدل R550 و R540 در وزن و رنگ است، رنگ‌های استفاده شده در مدل R540 مشکی و نقره‌ای می‌باشد و وزن این مدل نسبت به مدل R550 بیشتر است. در این مدل هر پایه قابلیت چرخش 360 درجه‌ای را دارد که باعث افزایش 50 درصدی عملکرد و قدرت سوارکار می‌شود.

2 – پدال دوچرخه کوهستان شیمانو M505

برند دیگری که یکی از بهترین پدال‌های دوچرخه محسوب می‌شود، پدال کوهستانی شیمانو M505 است. هنگام استفاده از این پدال‌های حرفه‌ای، پای دوچرخه‌سوار به پدال متصل می‌شود و به همین دلیل نیرو بدون اتلاف انرژی به طور کامل از پای دوچرخه‌سوار به پدال منتقل می‌شود و پا در تمام جهات حرکت پدال متصل می‌ماند. البته باید گفت که اتصال پا به پل پدال قفلی تنها با استفاده از کفش مخصوص امکان‌پذیر است و در استفاده از این پدال دوچرخه‌سوار باید بسیار ماهر و باتجربه باشد تا آسیب نبیند.

3 – پدال کوه شیمانو مدل M520

این مدل M520 شبیه مدل M505 است، اما تفاوت آن در سبک‌تر بودن و سوراخ‌های خالی موجود در این پدال دوچرخه کوهستان است. وقتی کفش دوچرخه‌سوار با گل پوشانده می‌شود، کفش و پدال به هم متصل شده و گل از آن عبور می‌کند. سوراخ همچنین می‌توان از میله پدال دوچرخه برای تمیزکردن پای دوچرخه‌سوار استفاده کرد. جنس این مدل پدال آلومینیومی است و برای دوچرخه‌های شهری، کوهستانی، هیبریدی و جاده‌ای مناسب است.

4 – پدال دوچرخه Shimano DEORE XT M8100

جنس بدنه پدال Xt از استیل بادوام و مرغوب می‌باشد. یکی از ویژگی‌های این دوچرخه میخ‌های بسیار محکمی است که باعث کارکرد بهتر و درگیری بیشتر پل دوچرخه می‌شود. این مدل پدال دارای کلید تنظیم پل نیز می‌باشد.

5 – پدال دوچرخه انرژی HJS1

این نوع پدال‌های حرفه‌ای دارای گیره‌هایی روی پدال‌ها هستند تا بتوانید کفش‌های خود را به‌راحتی به پدال‌ها متصل کنید. این نوع پدال دوچرخه کوهستان برای استفاده در دوچرخه‌های شهری و کوهستانی مناسب هستند. پدال‌های دوچرخه انرژی در تایوان توسط مهندسان حرفه‌ای با استفاده از آخرین تکنولوژی تولید می‌شود. از مزایای آن می‌توان به سبکی و مقاومت بالا در برابر فشار اشاره کرد. شفت‌های بلبرینگ کارتریج نیز در این سازه پدال استفاده می‌شود تا دوچرخه‌سواران راحت‌تر رکاب بزنند.

6 – پدال‌های کربنی Look Keo 2 Max

این نوع پدال دوچرخه کوهستان، در وسط طیف محصولات پدال قرار دارند و فناوری با کیفیت بالا را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌دهند. بدنه کربنی پدال با صفحه فولادی ضدزنگ پوشانده شده است که سطح بیشتری را نسبت به مدل Look Keo Classic 2 فراهم می‌کند. هدف از این افزایش، بهبود انتقال نیرو است. در داخل، یک محور فولادی کرومی به دور سوزن و توپ‌ها می‌چرخد. در قوی‌ترین چرخش پدال، پدال‌ها به‌آرامی می‌چرخند. هنگام دوچرخه‌سواری، اتصال پا امن است و جداسازی آسان انجام می‌شود. محدوده شناور (4.5 درجه) را می‌توان با تغییر گیره‌ها تنظیم کرد.

انواع پدال دوچرخه | پدال دوچرخه

7 – پدال‌های Favero Assiomo Duo

پدال‌های Favero Assiomo Duo دارای دستگاه‌های الکترونیکی سنجش انرژی هستند که در غلاف‌های متصل به تور پدال قرار گرفته‌اند. Axioma Duo با داشتن یک قدرت سنج در هر پدال، خوانش دقیقی را به شما می‌دهد و تفاوت در خروجی توان بین پای چپ و راست شما را محاسبه می‌کند. خوانش پدال در طول آزمایش دقیق و ثابت بود، حتی پس از تعویض پدال بین دوچرخه. این برنامه به شما امکان می‌دهد سیستم‌عامل را به‌روز کنید، به بررسی سطح باتری بپردازید و پشتیبانی محصول را دریافت کنید.

باتری موجود در پدال Favero Assioma قابل‌شارژ است که در مقایسه با سایر پدال‌های قدرت سنج که از باتری سکه‌ای استفاده می‌کنند، جذاب‌تر است و گفته می‌شود شارژ آن حدود 50 ساعت دوام می‌آورد. سیستم گیره پدال شبیه پدال‌های Look است. آن‌ها به اندازه گیره‌های SPD-SL Shimano قابل تنظیم نیستند، اما این مشکل فقط برای سوارکارانی است که در شرایط بد گیر می‌کنند.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم انواع پدال دوچرخه کوهستان را به شما معرفی کنیم و تعدادی از بهترین برندهای این محصول را همراه با ویژگی‌هایشان بررسی کنیم. پس اگر قصد خرید پدال دوچرخه کوهستان را دارید، حتما این مطلب برایتان کاربردی خواهد بود.

برای مشاهده انواع پدال دوچرخه به دوچرخستان رجوع کنید.

دکمه بازگشت به بالا