مجله تندرستیمجله کسب و کار

شرکت های تولید کننده نخ بخیه

هنگامی که قسمتی از بدن دچار پارگی شدید می شود، با استفاده از نخ بخیه و سوزن مخصوص، آن قسمت از بافت بدن را به هم متصل می کنند. پس از بخیه زدن، به مدت چند روز باید نخ بخیه در قسمت بریدگی باقی بماند تا زخم به خوبی جوش بخورد. در صورتی که نخ خود به خود و به مرور زمان جذب بدن شود، نیازی به خارج کردن آن نیست؛ اما در صورتی که نخ نیاز به خارج کردن داشته باشد، پس از چند روز با مراجعه به پزشک، باید به طور کامل از قسمت بریدگی خارج شود.

انواع نخ بخیه pdf | خرید نخ بخیه
نخ بخیه با کیفیت

مهمترین نوع نخ بخیه

قابل جذب

پس از استفاده از این نخ، نیازی به خارج کردن آن نیست. زیرا این نوع نخ بخیه به وسیله ی آنزیم های موجود در بدن جذب شده و بعد از مدتی به طور کامل از بین می روند. از این نخ هنگامی استفاده می شود که وجود آن در بافت بدن، باعث ایجاد عفونت و یا واکنش های غیر عادی در آن قسمت از بافت بدن شود. نخ های بخیه قابل جذب، در مدل های زیر موجود می باشند: کاتگوت، کرومیک، ویکریل، دکسون، ماکسون و PDS.

کاتگوت برای جذب بهتر، به عواملی از جمله: نوع بافت جراحی شده، وضعیت بافت جراحی شده و میزان سلامت بیمار وابسته است. این نوع نخ بخیه، در بافت های مخاطی به سرعت و در چربی زیر پوست به آرامی جذب می شود. هم چنین اگر بافت عفونت داشته باشد، کاتگوت سریعتر در آن جذب خواهد شد. اگر بیمار مسن و ناتوان باشد، ممکن است این نخ مدت طولانی در بدنش باقی بماند. در صورتی که بیمار سو تغذیه داشته یا بافت آن صدمه دیده باشد، کاتگوت در بدن بیمار سریعتر جذب می شود.

غیر قابل جذب

برای درمان بعضی از زخم ها، اگر از نخ بخیه قابل جذب استفاده شود ممکن است به دلیل جذب شدن نخ، روند درمان به خوبی انجام نشود. در این موارد از نخ غیر قابل جذب استفاده می کنند. این نخ با آنزیم های بدن واکنش نمی دهد و در بافت بدن باقی می ماند. به همین دلیل نخ بخیه غیر قابل جذب، نخ دائمی هم نامیده می شود. از انواع این نخ می توان به نخ سیلک و نخ نایلونی اشاره کرد.

نخ قابل جذب و نخ غیر قابل جذب، از مهمترین نخ های بخیه به شمار می آیند.

انواع دیگر نخ های بخیه

نخ مونوفیلامنت: این نوع نخ بخیه، یک رشته ای و سطح آن صاف و صیقلی می باشد. به همین دلیل هنگامی که برای بخیه از آن استفاده می شود، به بافت صدمه ی کمتری می زند. هم چنین نگرانی کمتری در مورد پاره شدن بافت بدن حین عمل جراحی وجود دارد. به طور معمول برای عمل هایی که نیاز به دقت و ظرافت زیادی دارند، مانند عمل قلب، چشم و اعصاب از نخ مونوفیلامنت استفاده می کنند.

نخ مولتی فیلامنت: این نخ چند رشته ای انعطاف کمتری نسبت به نخ مونوفیلامنت دارد. نخ مولتی فیلامنت در دو مدل بافته شده و پیچیده وجود دارد. کار با نخ مولتی فیلامنت بافته شده، نسبت به نخ پیچیده شده راحت تر و سریعتر می باشد. هم چنین به دلیل اینکه این نخ چند رشته ای و کلفت می باشد، گره های زده شده با آن، محکم و ثابت تر می باشند.

نخ بخیه طبیعی و مصنوعی: در بین این دو مدل، نخ ساخته شده با الیاف طبیعی، ضعیف ترین نخ می باشد. هم چنین نخ ساخته شده با الیاف فلزی به عنوان محکم ترین و مقاوم ترین نخ بخیه شناخته می شود. از مدل های دیگر نخ طبیعی و مصنوعی می توان به نخ های ساخته شده با روده حیوانات، الیاف مصنوعی و نخ کلاژن اشاره کرد.

انواع نخ بخیه pdf | خرید نخ بخیه
کشسانی مناسب از ویژگی های مهم نخ های بخیه

نکات مهم هنگام خرید

برای خرید نخ بخیه، ابتدا باید راجع به انواع مدل های آن مطالعه کرده و اطلاعات مهم و ضروری را به دست آورید؛ اطلاعاتی از قبیل: نوع نخ، کاربرد و تناسب آن با نوع پارگی بافت. پس از جمع آوری اطلاعات مربوطه، باید به فروشگاه های لوازم پزشکی معتبر مراجعه کرده تا نخ با کیفیت و قیمت منصفانه خریداری کنید. هم چنین باید دقت کنید تا نخ ساخته شده توسط شرکت های معتبر را انتخاب کنید. متاسفانه یک سری شرکت ها، نخ با کیفیت پایین به مردم عرضه می کنند؛ این در حالی است که نخ بخیه یکی از مهمترین عوامل درمان پارگی های عمقی می باشد.

خصوصیات نخ بخیه با کیفیت

هنگامی که برای خرید نخ بخیه اقدام می کنید، باید به خصوصیات مهم آن توجه کنید تا نخ با کیفیت و مرغوب خریداری کنید. از جمله خصوصیات یک نخ با کیفیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای بافت بدن، حساسیت ایجاد نکند.
  • خطر ابتلا به سرطان را در بدن ایجاد نکند.
  • ضد عفونی کردن آن به راحتی انجام شود.
  • باعث رشد و شیوع باکتری نشود.
  • غیر قابل نفوذ باشد.
  • گره هایی که با نخ بخیه زده می شوند، قابل اعتماد و محکم باشند.
  • انعطاف پذیری مناسب را داشته باشد.

با توجه به موارد گفته شده، اگر قصد خرید نخ بخیه ای که کشسانی مناسب را داشته باشد و به عنوان یک ماده زیست تخریب پذیر، به درستی عمل کند را دارید، باید نخ های بخیه پلیمری خریداری کنید. هم چنین از دیگر ویژگی های مهم نخ بخیه این است که با بافت بدن واکنش بدی نداشته باشد و حساسیتی در بدن ایجاد نکند. با در نظر گرفتن موارد گفته شده، می توانید این محصول را با کیفیت بالا تهیه کنید.

انواع نخ بخیه pdf | خرید نخ بخیه
نخ قابل جذب و غیر قابل جذب

شرکت های تولید کننده نخ بخیه

نخ بخیه جزو حساس ترین لوازم پزشکی می باشد؛ زیرا در داخل بدن به کار می رود و مستقیما با بافت بدن و خون انسان سر و کار دارد. در بین تمامی برند های نخ بخیه، شرکت های متعددی وجود دارند که نخ با کیفیت تولید می کنند. یک سری شرکت های تولید کننده برای عرضه محصولات پزشکی با قیمت پایین تر، کیفیت محصولات را پایین می آورند؛ بدیهی است که کیفیت محصولات پزشکی برای سلامت جسمی انسان ها بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل باید از شرکت های تولید کننده نخ بخیه معتبر، اقدام به خرید کرد.

دکمه بازگشت به بالا