مجله تندرستیمجله کسب و کار

روش‌های سنتی و خانگی درمان لک‌های پوستی

سریع ترین راه از بین بردن لک صورت | دلایل ایجاد و درمان

زیبایی و شادابی پوست نقش مؤثری در افزایش اعتماد به نفس افراد دارد. از طرف دیگر اعتماد به نفس بر تعاملات اجتماعی و موفقیت ما تأثیر انکار‌ناپذیری دارد. در صورتی که شما از جمله افرادی هستید که به دلیل لکه‌‌های صورت از رفتن در جمع دوستان و اجتماع خودداری ‌‌می‌کنید، یا اگر مدت زمان طولانی است که نگران لکه‌‌های روی صورتتان هستید، باید بگوییم که نشستن در خانه و دست روی دست گذاشتن، راه حل این مشکل نیست. باید راهی پیدا کنید که پوستی تمیز و شفاف داشته باشید و اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیابید.

امروز شما با بهترین راهکارهای خانگی از بین بردن لک صورت آشنا ‌‌می‌شوید. همیشه راه حل برطرف کردن لکه‌‌های صورت، داروها و محلول‌‌های شیمیایی مانند محصولات اوردینری و محصولات ورونیک مورد نیاز است.

دلایل ایجاد لک صورت

شاید لازم باشد قبل از پرداختن به بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت، درباره دلایل تشکیل و ایجاد لک صورت صحبت کنیم. دلیل اصلی ایجاد لک در صورت، تولید زیاد چربی در پوست است. پس از ترکیدن آکنه و از بین رفتن جوش‌، جای آن‌‌ها به‌صورت لک روی صورت باقی ‌‌می‌ماند. مسدود شدن منافذ پوست با سلول‌‌های مرده و چربی زیاد، منجر به آکنه و  سپس لک در صورت ‌‌می‌شود. اگر تجمع چربی و مسدود شدن منافذ در لایه‌‌های بالایی اپیدرم اتفاق بیفتد، جوش‌‌های سرسیاه در پوست ظاهر ‌‌می‌شوند؛ اما در صورتی که تجمع سلول‌‌های مرده و چربی در لایه‌‌های داخلی پوست رخ دهد، آکنه در پوست ظاهر ‌‌می‌شود. عوامل متعددی در ایجاد جوش و آکنه در صورت مؤثر هستند. مهم‌ترین عوامل مؤثر در این زمینه عبارت‌اند از:

  • ژنتیک فرد؛
  • تغییرات هورمونی؛
  • استرس و فشارهای روحی و روانی؛
  • تغذیه؛
  • عفونت‌‌ها.

در انتهای این نوشتار به اکثر پرسش های پرتکرار شما درباره لک صورت از پزشک متخصص پاسخ داده ایم. تا پایان با ما همراه باشید.

انواع لک صورت | درمان سریع لک صورت

روش های خانگی درمان لک های پوستی

آب گوجه‌فرنگی

آب گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. این ماده باعث ‌‌می‌شود، منافذ پوستی که در اثر آکنه باز شده بودند، بسته شوند. مقدار بالای لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی به روشن شدن لکه‌‌های تیره کمک ‌‌می‌کند. برای استفاده از گوجه‌فرنگی در برطرف کردن لک صورت، پوست خود را با گوجه‌فرنگی ماساژ دهید. بعد از مقداری ماساژ پوست، اجازه دهید پوست شما به همین حالت بماند. بعد از ۱۵ دقیقه که پوست شما خشک شد، حالا آن را بشویید. این کار را ۱۵ روز تکرار کنید. ما به شما قول ‌‌می‌دهیم نتیجه کار شما را متعجب خواهد کرد.

ژل آلوئه ­ورا

یکی از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت که به راحتی در منزل انجام ‌‌می‌شود، استفاده از آلوئه ورا است. با توجه به اینکه این ماده حاوی پلی ساکارید است، باعث ایجاد سلول‌‌های جدید در پوست و بهبود لک و زخم‌‌ها ‌‌می‌شود. این ماده یک مرطوب کننده طبیعی نیز است و از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت ‌‌می‌کند. ژل آلوئه ورا را روی پوست خود بمالید و بعد از خشک شدن پوست خود را بشویید. به مدت یک ماه این کار را انجام دهید. به­ مرور متوجه ‌‌می‌شوید که لکه‌‌های صورت شما، روز به روز کمتر ‌‌می‌شوند.

استفاده از سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ حاوی آنزیم‌‌هایی است که سبب یکدست شدن پوست، روشن شدن تیرگی و لکه‌‌های پوست ‌‌می‌شوند. برای استفاده از این ماده، ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کنید. سپس سفیده تخم مرغ را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید که خشک شود. پس از خشک شدن کامل، آن را با استفاده از آب سرد بشویید. استفاده از سفیده تخم مرغ،  دو بار در هر هفته، برای یک ماه توصیه ‌‌می‌شود. از این ماده استفاده کنید و تأثیر آن را در بهبود کیفیت پوست خود ببینید.

استفاده از عسل

خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد‌التهابی عسل به روشن شدن رنگ پوست و لکه‌‌های پوستی کمک ‌‌می‌کند. بنابراین کاربرد عسل یکی از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت است. یک قاشق چایخوری عسل را بردارید و با انگشت روی لکه‌‌های صورت بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد صورت خود را بشویید. این کار را به مدت ۱۵ روز تکرار کنید. در صورتی که مقداری زردچوبه به عسل اضافه کنید به خواص ضد‌التهابی و آنتی‌اکسیدانی آن کمک ‌‌می‌کند.

  • عسل طبیعی
  • استفاده از لیمو

آب لیمو به‌عنوان یک ماده سفید کننده طبیعی برای پوست عمل ‌‌می‌کند و در بهبود جای لک و زخم نیز تأثیر قابل توجهی دارد. بنابراین این ماده نیز ممکن است از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت باشد. مقداری آب لیمو را روی لکه‌‌های صورت خود بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه آن را با آب سرد بشویید. اگر این کار را به‌مدت ۱۵ روز تکرار کنید، متوجه تأثیر آن روی پوست خود ‌‌می‌شوید.

بخور دادن صورت

بخور صورت باعث باز شدن منافذ بسته پوست ‌‌می‌شود، به این ترتیب محتویات درون منافذ پوست اعم از چربی، سلول‌‌های مرده پوست، باکتری‌‌ها و مایعات چرکی راحت خارج ‌‌می‌شوند. با خروج این مواد و جلوگیری از تجمع آن‌‌ها در زیر پوست، از بروز جوش و آکنه جلوگیری ‌‌می‌شود. استفاده از روش بخور دادن در پاکسازی پوست، قدمت زیادی دارد.

سرکه سیب

خاصیت قلیایی سرکه سیب در صورت استفاده موضعی روی پوست، باعث بهبود تعادل PH ‌‌می‌شود و خواص ضد میکروبی این ماده از رشد باکتری‌‌ها که زمینه ایجاد آکنه در پوست هستند، جلوگیری ‌‌می‌کند. برای استفاده از سرکه سیب به منظور بهبود لک‌‌های صورت، یک سوم فنجان سرکه سیب و یک فنجان کامل آب را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید. محلول حاصل از آب و سرکه سفید را درون یک بطری استریل‌شده و تمیز ریخته و به‌خوبی تکان دهید. چند قطره از این محلول را روی یک پنبه تمیز بریزید و از آن برای پاک کردن صورت خود استفاده کنید. اجازه دهید مواد به مدت ۵ الی ۲۰ ثانیه روی پوست شما بمانند و سپس پوست خود را بشویید. نکات مهم در استفاده از سرکه سیب برای از بین بردن لک صورت:

  • قبل از استفاده از سرکه سیب پوست شما باید کاملا تمیز باشد؛
  • در صورتی که پوست شما حساس است از مقدار بیشتری آب استفاده کنید و به اصطلاح محلول را رقیق‌تر کنید؛
  • در استفاده از سرکه سیب روی پوست کمی ‌احتیاط کنید. بهتر است اول مقداری از آن را روی پوست خود امتحان کنید و در صورتی که عکس‌العمل شدیدی از پوست شما ظاهر نشد، به استفاده از آن ادامه دهید.

کمپرس سرد

یکی دیگر از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت که در خانه به راحتی قابل انجام است، استفاده از کمپرس سرد است.این روش که در واقع روشی سرما درمانی است، به کاهش قرمزی و تورم مرتبط با آکنه‌‌های التهابی کمک ‌‌می‌کند. یک قطعه یخ را در یک دستمال یا پارچه نرم و تمیز بپیچید و آن را به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه روی پوست در محل آکنه بگذارید و سپس بردارید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

کمپرس گرم

علاوه بر کمپرس سرد از کمپرس گرم نیز برای تمیز کردن پوست و جلوگیری از ایجاد آکنه استفاده ‌‌می‌شود. وقتی گرمای ملایمی ‌روی حفره‌‌های چرکی پوست قرار ‌‌می‌گیرد، چرک به‌آرا‌‌می ‌به سمت بیرون حرکت ‌‌می‌کند و به اصطلاح سر باز ‌‌می‌کند. برای استفاده از کمپرس گرم در تمیز کردن پوست کافی است که یک دستمال تمیز را در آب گرم فرو کرده و سپس آن را بفشارید که آب‌‌های اضافی آن خارج شوند. سپس پارچه مرطوب شده با آب گرم را روی پوست صورت خود قرار دهید. توجه کنید که گرمای آب و پارچه نباید در حدی باشد که احساس سوختگی به شما دست دهد.

استفاده از خیار

استفاده از آب خیار نیز یکی دیگر از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت است. با توجه به اینکه خیار سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است، استفاده از آن در برطرف کردن لک‌‌های صورت و شاداب کردن تأثیر زیادی دارد. یک پنبه تمیز را در آب خیار تازه خیس کنید و آن را روی پوست خود بمالید. اجازه دهید که ۲۰ دقیقه بماند و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

تنظیم مقدار روی در بدن

روی در ترشح هورمون­های آندروژنیک از قبیل تستوسترون تأثیر قابل توجهی دارد. عدم تعادل در ترشح این هورمون‌‌ها در بدن، سبب ایجاد آکنه و جوش صورت ‌‌می‌شود؛ بنابراین با استفاده کافی از مواد غذایی غنی از روی و تأمین روی بدن، مقدار ترشح این هورمون‌‌ها متعادل ‌‌می‌شود و درنتیجه از ایجاد جوش و لک در پوست صورت پیشگیری ‌‌می‌شود. برخی از بهترین منابع روی شامل تخم هندوانه، غلات غنی شده، لوبیا، سیب زمینی، گوشت گاو و گوشت بره است.

علاوه بر این با تجویز پزشک، امکان استفاده از مکمل‌‌های روی نیز وجود دارد. البته بهتر است که با رژیم غذایی مناسب مقدار روی مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید و در صورتی که مقدار روی بدن شما با استفاده از مواد غذایی تأمین نشد، از مکمل‌‌های روی استفاده کنید. استفاده از کرم‌‌های روی نیز در شادابی و زیبایی پوست تأثیرگذار است؛ اما استفاده از این کرم‌‌ها نیز باید با مشاوره پزشک باشد.

لایه‌برداری پوست

همان طور که بیان شد، تجمع سلول‌‌های مرده پوست در منافذ پوستی، عامل اصلی ایجاد آکنه است. جای آکنه و جوش نیز بعدها به صورت لک روی پوست ظاهر ‌‌می‌شود. توصیه ‌‌می‌شود که لایه برداری پوست، هرچند وقت یکبار، نقش بسیار مهمی‌ در از بین بردن لک‌‌های صورت دارد و از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت است.

لایه بردارهای شیمیایی شامل اسید سالسیلیک و اسید گلیکولیک ‌‌می‌شوند. استفاده از این لایه بردارها باعث ریزش بالاترین لایه پوست مرده و آسیب دیده ‌‌می‌شود و به‌جای آن لایه جدید پوستی که بدون لک است، تشکیل ‌‌می‌شود. انتخاب لایه‌بردار مناسب پوست شما، توسط متخصص پوست انجام ‌‌می‌شود. او ‌‌می‌داند که چه ماده لایه‌برداری برای پوست شما مناسب‌تر است.

ماسک عسل و دارچین

ترکیب عسل و دارچین، قابلیت مقابله با باکتری‌‌ها و کاهش التهابات را دارد. باکتری‌‌ها و التهابات پوستی دو عامل اصلی ایجاد آکنه‌‌ها هستند. آکنه و جوش نیز زمینه ایجاد لک در صورت هستند. طبق یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۷، ترکیب عسل و دارچین دارای اثرات ضد باکتریایی است. علاوه‌بر‌این همان‌طور که بیان شد، عسل به‌تنهایی نیز برای از بین بردن آکنه و لک صورت مفید است.

برای تهیه ماسک صورت عسل و دارچین، ابتدا باید ۲ قاشق عسل و ۱ قاشق دارچین را مخلوط ‌‌‌کنیم. مخلوط این دو ماده به‌صورت خمیر در‌‌می‌آید. بعد مقداری از این خمیر را روی صورت ‌‌می‌گذاریم و به‌ مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر ‌‌می‌کنیم ماسک کاملا خشک شود و سپس آن را می‌شوییم.

نکته مهم در استفاده از این ماسک این است که پوست صورت باید کاملا تمیز باشد.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد‌باکتریایی و ضد‌التهابی است. بنابراین استفاده از محلول تهیه شده با این ماده نیز، یکی از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت است. با توجه به اینکه آنتی‌بیوتیک‌‌های موضعی و خوراکی در صورت استفاده طولانی مدت برای آکنه، باعث مقاومت باکتریایی ‌‌می‌شوند، روغن درخت چای با توجه به خواص ضدباکتریایی که  دارد، ممکن است جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک‌‌ها باشد. روغن درخت چای خواص قوی دارد. بنابراین قبل از استفاده باید کمی ‌از آن را روی پوست خود امتحان کنید. استفاده از روغن درخت چای برای درمان لک صورت و آکنه شامل مراحل زیر است:

  • ابتدا یک قسمت روغن درخت چای را با ۹ قسمت آب مخلوط ‌‌می‌کنیم؛
  • پنبه‌ای تمیز را آغشته به این مخلوط کرده و در محل لک و آکنه روی پوست صورت قرار ‌‌می‌دهیم؛
  • این کار را ۱ الی ۲ بار در روز تکرار کنید؛
  • در صورت تمایل بعد از استفاده از این محلول، پوست خود را با مرطوب‌کننده‌ای مرطوب کنید.

منبع : sephora

دکمه بازگشت به بالا