مجله جامعهمجله کسب و کار

چگونه گیربکس اتوماتیک را عیب یابی کنیم؟

عیب یابی گیربکس اتوماتیک چگونه است؟

گیربکس یا همان جعبه دنده، مهم ترین قطعه‌ی یک اتومبیل محسوب می‌شود. گیربکس یا همان جعبه دنده، به دو دسته دستی یا اتوماتیک تقسیم بندی می‌شود. در گیربکس‌های دنده اتوماتيك، نیازی به تغییر دنده توسط راننده نیست و به صورت خودجوش یا همانطور که از نام‌شان پیدا است، به صورت اتوماتیک این کار توسط جعبه دنده انجام می‌شود.

اما اگر این جعبه دنده‌ها دچار مشکلاتی شوند چگونه باید به علت این مشکل پی برد و چگونه آن را تعمیر نمود؟ تعمير گيربكس اتوماتيك یکی از مشکلات عمده این روزها است که  گریبان هر شخصی که خودروی اتوماتیک دارد را  گرفته و رها نمی کند. برای اطلاع از عیب یابی گیربکس اتوماتیک با این مقاله که از مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک مدرن گیربکس منتشر شده است، همراه شوید.

جدول عیب یابی گیربکس اتوماتیک | چگونه بفهمیم گیربکس اتومات سالمه

تعمیر گیربکس اتوماتیک انواع خودرو

تست جاده همیشه بهترین راه برای عیب یابی گیربکس اتوماتیک است. این تست معمولا توسط تعمیرکار خودرو انجام می شود تا عملکرد خودرو در سرعت ها و دور موتورهای مختلف بررسی شود. البته ذکر برخی علائم خرابی گیربکس توسط راننده می تواند در تشخیص عیب گیربکس اتوماتیک توسط تعمیرکار موثر باشد.

در مرحله بعد با عیب یابی گیربکس تعمیرکار می تواند با جداسازی و بررسی گیربکس باز شده فرآیند عیب یابی را با دقت بیشتری انجام دهد. باز کردن گیربکس کار هر تعمیرکاری نیست. بنابراین برای بررسی قطعات گیربکس و تعمیر یا تعویض قطعات در صورت نیاز باید به بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران مراجعه کنید.

درست است، گیربکس‌های دستی و اتوماتیک دارای تفاوت‌های مهمی هستند. در گیربکس‌های دستی، راننده مسئول تغییر دنده و کنترل سرعت خودرو است، در حالی که در گیربکس‌های اتوماتیک، سیستم خودرو به طور خودکار تغییر دنده را انجام می‌دهد. برخلاف گیربکس دستی که نیاز به کلاچ کردن برای تغییر دنده دارد، گیربکس اتوماتیک از طریق سیستم هیدرولیکی یا الکترونیکی بدون نیاز به کلاچ عمل می‌کند.

راحتی و آسانی استفاده

 گیربکس اتوماتیک بسیار راحت‌تر و آسان‌تر در استفاده است، زیرا راننده نیازی به تغییر دنده و کنترل سرعت خودرو ندارد. در حالی که در گیربکس دستی، راننده مسئول تغییر دنده و کنترل سرعت خودرو است که نیاز به ترکیب درست و هماهنگی بین کلاچ، دسته دنده و پدال‌ها دارد.

عملکرد و سرعت تغییر دنده

 گیربکس اتوماتیک به طور خودکار و بدون وقفه تغییر دنده را انجام می‌دهد و عملکرد آن بسیار نرم و صاف است. در مقابل، در گیربکس دستی، تغییر دنده به دست راننده بستگی دارد و ممکن است زمانی برای تغییر دنده و تطابق با سرعت مورد نیاز برده شود.

کارایی سواری

گیربکس اتوماتیک در شرایط ترافیک شلوغ و توقف مکرر بهتر عمل می‌کند زیرا نیازی به استفاده از کلاچ و تغییر دنده ندارد. در گیربکس دستی، استفاده از کلاچ و تغییر دنده‌ها در ترافیک شلوغ ممکن است خسته‌کننده باشد. کنترل بهتر در شرایط خاص گیربکس دستی به راننده امکان کنترل دقیق‌تر در شرایط خاص مانند رانندگی در کوهستان، شتاب‌زنی سریع و تجربه رانندگی اسپرت را می‌دهد. در حالی که در گیربکس اتوماتیک، سیستم خودرو به طور خودکار تصمیم‌گیری می‌کند و کنترل دقیق‌تر را به راننده نمی‌دهد.

گیربکس اتوماتیک چیست؟

برای پاسخ به سوال گیربکس اتوماتیک چیست باید بگوییم گیربکس اتوماتیک نیرو را از موتور ماشین می‌گیرد و با بالا رفتن قدرت یا دنده یک، افزایش سرعت خودرو، دنده‌ی پنج به  قسمت دیفرانسیل و چرخ‌ها انتقال داده می‌شود.

قسمت‌های گیربکس اتوماتیک در زیر لیست شده است:

1.مبدل‌های گشتاور نیرو

2.سیستم کامپوتر مرکزی، شیرهای برقی

3.کلاچ گیربکس اتومات

4.چرخ‌دنده‌هایی که در گیربکس اتوماتیک قرار گرفته است.

عیب یابی کامل گیربکس های اتوماتیک

یکی از راه‌های قابل اعتماد  برای عیب یابی گیربکس اتوماتیک، تست جاده‌ای خودرو است. دقت کنید  نکاتی که راننده عنوان می‌کند هم نشانه های خرابی گیربکس اتومات باشد. اما تست جاده‌ای خودرو  حتما باید با کمک تعمیرکار و با دورموتورهای مختلف و  در رنج سرعت‌ متفاوت انجام شود.

بعد از اینکه تعمیرکار با تست جاده‌ای توانست  اشکالات گیربکس را پیدا کند، زمان آن می رسد که جعبه دنده باز شود و با دمونتاژ کردن آن به عیب یابی گیربکس اتوماتیک مشغول شوید.

تعمیرکاران در ابتدای کار تلاش می کنند تا تجهیزات داخلی جعبه دنده را شستشو دهند، سپس  هر قسمت‌ را به طور کامل بررسی می‌کنند، چنانچه قسمتی از جعبه دنده، نیازمند تعمیر باشد آن را اشکال زدایی می‌کنند.  حتی در صورت نیاز آن را جابجا کرده و قطعه‌ی نو  را جایگزین می کنند.

تست گیربکس با شرکت اوتانا کار آنقدر تخصصی و با دقت  انجام می‌شود که جای هیچ‌گونه سوالی باقی نمی‌ماند و تمامی نواقص و عیب‌ها به صورت کامل به شما گزارش داده می‌شود.

اما شاید شما تصمیم داشته باشید که خودتان عیب یابی گیربکس اتوماتیک  را انجام دهید حالا در این شرایطچه باید کنید؟ با ما همراه باشید تا کاملا با نحوه عیب یابی آشنا شوید.

نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک

اگر در اتومبیل صدای بوق شنیدید یا چراغ‌های پشت آمپر چشمک زن شد به چه معنایی است؟

1.امکان دارد شیر برقی اتومبیل شما  ضعیف یا خراب شده باشد و نیاز به تعمیر داشته باشد.

2.ممکن است زمان تعویض روغن اتومبیل رسیده باشد.

3.احتمالا فشار روغن کمتر یا بیشتر از حد معین شده باشد.

لقد زدن هنگام تعویض دنده اتوماتیک

حال اگر در زمان تغییر دنده از 1 به2 یا 2 به 3 ، گیربکس ماشین ضربه زد این مفهوم را می‌دهد  که شاید راننده مدتی به صورت  نامتعادل به پدال گاز فشار وارد کرده است. اگر شما پدال  گاز را بد فشار دهید، باعث می‌شوید گیربکس خودرو تحلیل نادرستی  از وضیت ماشین انجام داده و به شکل بدی دنده‌ها را عوض کند و  در نتیجه در مدت زمانی کوتاهی اصطلاحا لق می‌زند.

اما اگر این مشکل در گیربکس به خاطر نقص فنی باشد نشان‌دهنده‌ی این موضوع  است که مقدار روغن گیربکس کم شده است و یا تنظیمات  اصلی گیر بکس به دلایلی که در زیر می‌آوریم تغییر کرده است. لقد زدن گیربکس یکی از دلایل مهم برای عیب یابی گیربکس اتوماتیک است زیرا نادیده گرفتن آن مشکلات جدی به همراه دارد.

ست کردن تنظیمات یکی از روش‌های  عیب یابی گیربکس اتوماتیک

به هم خوردن تنظیمات گیربکس یکی از مشکلاتی است که ممکن است در اثر رعایت نکردن موارد زیر پیش بیاید.

1.از حالت d  دنده در زمان ترافیک استفاده کرده باشید.

2.دمای گیربکس به شدت بالا رفته باشد.

3.شیر برقی اتومبیل خراب شده باشد و نشت روغن گیربکس اتفاق افتاده باشد.

حرکت نکردن ماشین یکی از مشکلات گیربکس

اگر اتومبیل شما در حالت d باشد و به مقداری که گاز می خورد و پایتان را روی پدال گاز فشار می‌دهید، حرکت نکند یکی ازمشکلات زیر ممکن است رخ دهد:

1.یا  مسیر فیلتر روغن گیربکس شما گرفته شده است که در این هنگام بروز این مشکل اگر ماشین را خاموش کنید و دوباره استارت بزنید، مسافت کمی را طی می‌کند، اما دوباره این مشکل رخ می‌دهد.

  1. 2. کلاچ گیربکس یا باندها از کار افتاده اند که این موضوع نشان‌دهنده استفاده غلط از خودرو است.

اگر با تغییر دسته دنده اتوماتیک یا لیور تغییری در شرایط ایجاد شده اتفاق نیوفتاد، دلیل این موضوع معمولاً از کار افتادن سوئیچ چند منظوره یا سلکتور گیربکس است که بر  اثر برخورد با آب اتفاق می‌افتد. همچنین امکان دارد یک یا چند پین در اثر خاک و کثیفی گرفته باشد.

اگر با بالارفتن سرعت، گیربکس اتوماتیک شما دنده را عوض نمی‌کند و در دنده یک باقی ماند، ممکن است یکی از مواردی که در ادامه می‌گوییم برای شما پیش آمده باشد.

تعویض نشدن دنده

    اگر در ترافیک سنگین و یا سربالایی هایی با شیب زیاد رانندگی می‌کنید، با خاموش کردن و زمان دادن تا وقتی که  موتور خنک شود این مشکل رفع می‌شود.

2.احتمال  دارد در سیستم خنک کننده موتور مشکلی رخ داده باشد یا میزان مایع خنک کننده در مخزن آن کم شده باشد که باید این مشکل را هرچه سریعتر حل کنید.

3.شاید در اثر گرفتگی صافی گیربکس حرارت  آن افزایش داشته و راه گردش روغن گیربکس دچار گرفتگی شده باشد. این مورد در مواردی که کیلومترهای بیش از صد هزار طی می‌شود اتفاق می‌افتد، اما اگر این مورد رخ نداده باشد باید به کارشناس برای عیب یابی کامل گیربکس اتوماتیک  مراجعه کنید.

‌ اگر دسته دنده در حالت p قفل شده باشد از چه مشکلی خبر می‌دهد؟

 اگر سوئیچ اتومبیل در حالت p باز مانده باشد، بعد از چند دقیقه خارج شدن از حالت در حال پارک اگر ترمز را دو بار فشار دهید، و این وضعیت رفع شود، طبیعی است و کاملا برای ایمنی نصب شده است.

اما وقتی در وضعیت p قفل می‌کند و حتی راننده خودرو پس از چندین بار ترمز کردن نمی‌تواند آن را از این وضعیت خارج کند. این مشکل ایرادی را برای نحوه کارکردن گیربکس به وجود نمی‌آورد، اما باید حواس‌تان به این  باشد تااین مشکل رفع شود. مطمئن شوید در زمان کوتاهی با هزینه بسیار پایین می‌توانید آن مشکل را رفع کنید.

دکمه بازگشت به بالا