مجله رویدادمجله کسب و کار

تفاوت درب های دلابی کلاسیک و مدرن در چیست؟

درب لابی چوبی مدرن و مشخصات آن

امروزه در ساختمان های بزرگ و لوکس استفاده از فضایی به نام لابی در مقایسه با گذشته بسیار رایج شده است و با توجه به اینکه درب ورودی از نظر زیبایی تاثیر زیادی در نمای ساختمان می‌گذارد، نحوه طراحی، نوع متریال و حتی ابعاد درب لابی می‌تواند حائز اهمیت زیادی باشد. به جهت اینکه چوب بافت طبیعی و انعطاف پذیری دارد در بیشتر پروژه های لوکس، شرکت‌های طراحی دکوراسیون از درب لابی کلاسیک چوبی بهره می‌برند.

با توجه به اینکه چوب متریال ارزشمند و گران بهایی است و انتخاب چوب مناسب برای درب ورودی نیازمند تجربه و در نظر گرفتن پارامترهای زیادی است، بهتر است برای خرید درب لابی چوبی حتماً با طراحان حرفه ای مشورت کنید و در انتخاب طرح و متریال مصرفی دقت نمایید چون درب ورودی ساختمان چیزی نیست که شما بتوانید به راحتی آن را تعویض کنید!

درب تمام چوب کلاسیک | درب لابی تک لنگه‬‎

درب لابی چوبی چه مزیت‌هایی دارد؟

در میان درب‌هایی که برای بخش ورودی و لابی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند دو متریال چوب و آهن بیشترین کاربرد را دارد. مطمئناً درب‌های آهنی استحکام و پایداری بیشتری نسبت به درب‌های چوبی دارند اما چوب ویژگی‌هایی دارد که هیچگاه آهن نمی‌تواند داشته باشد. به همین خاطر اگر دقت کرده باشید، بیشتر درب‌های لابی به صورت تمام چوب ساخته می‌شوند.

  • یکی از مهم‌ترین مزیت‌های چوب این است که در عین استحکام زیاد، شکل پذیری خوبی دارد و به راحتی به فرم دلخواه در می‌آید.
  • چوب نسبت به آهن سبک‌تر است و برای ساخت درب‌های لابی بلند با ابعاد بزرگ، گزینه مناسب‌تری است.
  • چوب عایق صداست و سروصدای اضافی محیط را به خود جذب می‌کند و باعث ایجاد فضای گرم و آرامش‌بخش در محیط خواهد شد.
  • ظرافت و حس خوبی که با استفاده از چوب‌های طبیعی در طراحی لابی ساختمان ایجاد می‌شود، هیچگاه با انتخاب فلز به عنوان متریال اصلی حاصل نمی‌شود.

خرید درب لابی + چند نکته مهم

درب ورودی لابی جزو مواردی است که نمی‌توان به راحتی آن را تعویض کرد هم به جهت هزینه‌های اضافی و هم از نظر زمان‌بر بودن پروسه تعویض یا ترمیم درب، ضمن اینکه چون این بخش از ساختمان محل عبور و مرور بوده و رفت و آمد زیادی در این محل صورت می‌گیرد فرآیند تعویض یا تعمیر درب ورودی کار دشواری خواهد بود. به همین دلیل هنگام انتخاب و خرید درب چوبی لابی نیاز است تا موارد زیادی را در نظر بگیریم که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • انتخاب چوب مناسب برای ساخت درب لابی از نظر امنیت و استحکام
  • انتخاب رنگ مقاوم در برابر ضربه، آب و تابش آفتاب
  • تعیین ابعاد مناسب و استاندارد برای درب لابی
  • بهره گیری از بهترین یراق آلات و اتصالات با توجه به وزن و ارتفاع درب

راهنمای انتخاب چوب برای درب لابی

چوب‌هایی مصرفی در تولید درب ورودی لابی از نظر ساختاری به دو دسته چوب‌های سخت و چوب‌های نرم تقسیم بندی می‌شوند. منظور از چوب نرم، چوبی است که از درختان سوزنی برگ و مخروطی شکل تهیه شده باشندمی باشد که شامل درختانی مانند : چوب سفید، نراد یا کاج اروپایی که به چوب روسی هم شناخته می‌شوند. چوب‌های سخت چوب‌هایی هستند که از درختان پهن برگ‌ تهیه می‌شوند. چوب‌هایی مانند نارون، توسکا، راش، افرا، بید، فندق، بلوط و … در دسته چوب‌های سخت و نیمه سخت طبقه بندی می‌شوند که برای ساخت درب‌های ورودی ساختمان مناسب‌تر هستند. پرکاربرد ترین چوب‌هایی که در تولید درب‌های لابی مصرف می‌شوند، عبارتند از :

1) چوب گردو

بهترین و مرغوب‌ترین چوب برای تولید درب ورودی لابی، چوب درخت گردو می‌باشد. این چوب بافت همگنی دارد و در ساخت روکش چوبی، خراطی و منبت‌کاری کاربرد زیادی دارد. چوب گردو چوبی نیمه سخت و نیمه سنگین است بوده که در برابر فشار و رطوبت مقاومت بالایی دارد.

2) چوب راش

چوب راش چوبی نیمه سنگین است و بافت یکنواختی دارد. در برابر حشرات و ضربه مقاوم است. این چوب در مقایسه با چوب گردو قیمت پایین‌تری دارد و نوع اروپایی چوب راش برای تولید درب لابی ورودی انتخاب بهینه‌ای خواهد بود.

3) چوب ماهون

ماهون چوبی مقاوم در برابر رطوبت و تنش‌های دمایی است. رنگ درخت ماهون قهوه‌ای مایل به سرخ است و جزو رنگ‌های پرطرفدار برای درب‌های چوبی بشمار می‌آید.

4)چوب افرا

چوب افرا متراکم سنگین است رنگ مایل به کرم دارد. به علت داشتن مقاومت بالا از این نوع چوب نیز برای ساخت درب لابی تمام چوب و سازه‌های چوبی مثل آلاچیق و پرگولا استفاده می‌شود.

5) چوب بلوط

چوب بلوط وزن نیمه سنگینی دارد به رنگ‌های قهوه‌ای روشن و تیره در بازار چوب یافت می‌شود. این چوب رنگ پذیری و استحکام بسیار خوبی دارد و در ساخت کابینت چوبی و انواع در ورودی چوبی کاربرد وسیعی دارد.

6) چوب والسا

چوب والسا یکی از چوب‌های پرطرفدارترین در میان شرکت‌های تولید کننده درب لابی است چون این نوع چوب قابلیت اجرایی و شکل پذیری بالایی دارد و بافت مستحکمی دارد.

استحکام و پایداری درب لابی

درب ورودی ساختمان به دلیل این که همیشه در معرض نور خورشید و سرما و گرمای محیط قرار دارد، باید طوری ساخته شود که به آسانی دچار آسیب نشود، تغییر رنگ ندهد و پایدار بماند. علاوه بر عوامل جوی بحث امنیت ساختمان بسیار حائز اهمیت است. بنابر بکارگیری بهترین متریال برای درب‌های لابی چوبی کاملاً ضروری بنظر می‌رسد.

1) رنگ مناسب

از ویژگی های مهم یک رنگ خوب پایداری در برابر آفتاب و ضد آب بودن آن است. البته نحوه رنگ آمیزی درب لابی و پاشیدن رنگ به صورت چند مرحله‌ای برای رسیدن به ضخامت رنگ مورد نظر در کنار کیفیت رنگ مصرفی اهمیت زیادی دارد.

2) چوب درجه 1

انتخاب چوب باید با توجه به طراحی، ساختار، ابعاد و رنگ درب انجام شود. اما بهترین ترکیب ممکن برای ساخت درب‌های لابی، چوب‌های روسی، راش و بلوط همراه با ام دی اف خام یا پلای وود خارجی است.

3) یراق باکیفیت

قفل و دستگیره و لولایی که برای درب ورودی لابی انتخاب می‌شود باید بر اساس وزن سازه و محاسبات فنی و مهندسی صورت پذیرد. بهترین یراق آلات درب‌های ورودی غالباً از کشورهایی اروپایی مانند آلمان، اتریش و ایتالیا وارد می‌شوند که اکثر قیمت بالایی دارند اما با توجه به کیفتی که ارائه می‌دهند ارزش خرید بالایی دارند.

درب لابی تک لنگه یا دو لنگه

اینکه از درب لابی دو لنگه استفاده کنید یا تک لنگه بستگی زیادی به فضای ورودی ساختمان و ابعاد ورودی ساختمان دارد. چون بیشتر درب‌های ورودی ساختمان ارتفاع و عرض بیشتری نسبت به درب‌های معمولی دارند، غالباً به صورت دو لنگه طراحی می‌شوند. با توجه به اینکه هزینه‌ی درب‌های چوبی دو لنگه بیشتر از درب‌های تک لنگه می‌شود، بیشتر کارفرمایان علاقه دارند از درب لابی تک لنگه استفاده کنند. از نظر کارایی تقریباً این درب‌ها فرقی هم ندارند اما چون این درب در ورودی ساختمان نصب می‌شود بهتر است دو لنگه باشد تا برای بردن وسایل بزرگ با مشکل مواجه نشوید. (هم به جهت سهولت در تردد و هم جلوگیری از آسیب رسیدن به درب ورودی در اثر اصابت وسایل حجیم)

درب لابی چوبی لوکس

درب‌های چوبی لوکس لابی با استفاده از تکنیک‌های خاص نجاری و به صورت تمام چوب تولید می‌شوند، این درب‌ها به دلیل بافت کاملا چوبی از نظر ظاهری نسبت به سایر درب‌های موجود با این کاربری متمایز هستند، زیبایی ظاهری غیر قابل وصف درب تمام چوب لابی باعث می‌شود که این کالا کاملا لوکس و چشم‌نواز باشد. بسیاری از این درب‌ها دارای نقش و نگارهای منبت کاری هستند که از جمله ویژگی‌های این درب‌های لوکس محسوب شده و همین خاصیت ابزار خوری آنها را از درب‌هایی که از ام‌دی‌اف ساخته شده و روکش چوبی دارند متمایز می‌کند. غالبا درب لابی چوبی لوکس سفارشی‌سازی می‌شود و این مسئله باعث می‌شود که هزینه ساخت و تولید درب لابی لوکس از درب‌های مشابه گرا‌ن‌تر باشد.

دکمه بازگشت به بالا