اقتصادیمجله کسب و کار

قدم اول سرمایه گذاری در فارکس در سال 1402

اولین قدم برای ورود به فارکس

اولین قدم برای ورود به فارکس چیست؟ آیا برای ورود به دنیای فارکس و انتخاب شغل تریدری و صندوق سرمایه گذاری فارکس اسپازیو آماده ام؟ پیشنهاد اسپازینو به شما آموزش دیدن و با حساب دمو DEMO تمرین کردن است.

اکانت فارکس | جذب سرمایه گذار فارکس

1- آشنایی با صفر تا صد مفاهیم پایه و پیشرفته

به راستی اولین قدم برای ورود به فارکس چیست؟

خیلی از دوستانی که به تازگی با دنیای فارکس آشنا شده اند، دنبال این هستند که سریع دست به کار و مشغول به این کار شوند. اما دست نگه دارید! عجله کردن و شروع کردن کاری بدون دانستن ریسک ها و شرایط آن می تواند شما را به شدت برآشفته کند. در ابتدا لازم است که شما تمام شرایط کار را بسنجید و سپس با بررسی کردن آن ها تصمیم بگیرید که این شغل را انتخاب می کنید یا خیر.

اولین قدم برای ورود به بازار فارکس (Forex)، آموزش و یادگیری مفاهیم اولیه آن است. برای ورود به این بازار باید به روش ها، اصطلاحات، نحوه تحلیل و پیش بینی قیمت ارزها و همچنین ریسک های موجود در این بازار آشنا شوید. بعد از آموزش و یادگیری نیازمند چند مورد هستید که شامل انتخاب یک بروکر مطمئن و عملکرد، مدیریت سرمایه و مطالعه بر روی نمودارهای قیمت است. به طور کلی، برای ورود به بازار فارکس نیاز به شناخت مفاهیم اساسی و تجربه کافی دارید. بنابراین پیشنهاد می شود قبل از سرمایه گذاری و ورود به بازار، با یک مشاور مالی مجرب صحبت کنید و خوب در این باره تحقیق کنید.

اما مفاهیم اولیه ی فارکس چه مواردی هستند؟

مفاهیم اولیه ی فارکس بارها در این وبسایت در صفحات آموزش فارکس به زبان ساده و فارکس چیست به زبان ساده گفته شده است. اگر آن ها را مطالعه نکرده اید، به شما پیشنهاد می کنیم که از خواندن این مطلب دست بردارید و اول به آن ها سر بزنید. این گونه سوالات کمتری در حین مطالعه ی این مطلب فکرتان را درگیر می کند. اما صرفا جهت مرور چند مورد کلی آن هم از نوع سریع!

۱. بازار فارکس یا بازار ارز: این بازار شامل خرید و فروش ارزهای مختلف جهان است. ارزهای مختلف مانند دلار آمریکا، یورو، یوان چین و … به عنوان نمونه هایی از ارزهای قابل معامله در بازار فارکس هستند.

۲. تریدر یا معامله گر: یک فرد یا شرکت که در بازار فارکس خرید و فروش ارزهای مختلف را به عنوان یک تجارت انجام می دهد.

۳. جفت ارزی: در بازار فارکس به دو ارز که با هم مقایسه و معامله می شوند، جفت ارزی یا پاریت گفته می شود. برای مثال، جفت ارزی USD/EUR به معنای خرید و فروش دلار آمریکا در مقابل یورو است.

۴. پیپ: پیپ به عنوان واحد اندازه گیری تغییرات قیمت در بازار فارکس استفاده می شود. برای مثال، اگر قیمت یک جفت ارزی از 1.2000 به 1.2010 افزایش پیدا کند، این به معنای ۱۰ پیپ افزایش است.

۵. سرمایه گذاری در فارکس: خرید و فروش ارزهای مختلف با هدف سود کردن از تغییر قیمت های ارزها. کارگزاری ها برای انجام تراکنش های ارزی به صورت آنلاین توسط معامله گران و سرمایه گذاران فراهم شده است. موارد فوق از مفاهیم اولیه و پایه ای در بازار فارکس هستند که بررسی و آموزش آنها از نظر تجارت ارز توسط معامله گران حرفه ای بسیار حیاتی است.

لازم به ذکر است که شما به عنوان یک تریدر و کسی که علاقه ندارد خشت اولش کج باشد! باید مفاهیم را به صورت اصولی و پایه ای فرا بگیرید. برای موفقیت و کسب درآمد از بازار فارکس شما تنها نیازمند یک چیز هستید! و آن چیزی نیست جز پیش بینی قیمت ارز و جفت ارزها! اما من چجوری میتونم قیمت ارزها در فارکس رو پیش بینی کنم؟

پیش‌بینی قیمت ارز در بازار فارکس یک فعالیت پیچیده و چالش برانگیز است و بسیاری از عوامل اقتصادی و سیاسی روی قیمت ارز تأثیر می‌گذارند. در این راستا، چند راهکار می‌توان به شما پیشنهاد داد:

  1. 1. مطالعه و تحلیل بنیادی: بررسی و تحلیل شرایط اقتصادی و سیاسی کشورهایی که ارز آن‌ها در بازار فارکس مبادله می‌شود، اولین قدم در پیش‌بینی قیمت ارز می‌باشد. شما با مراجعه به منابع معتبر و بروز دانش اقتصادی و سیاسی می‌توانید با شناخت بهتر از شرایط و تغییرات کشورهای مختلف، پیش‌بینی بهتری از قیمت ارزها داشته باشید.
  2. 2. مطالعه و تحلیل فنی: شناخت الگوهای قیمتی و شاخص‌های فنی مانند میانگین متحرک، نرخ تغییر، الگوهای کلاسیک و … از ابزارهای مهم در پیش‌بینی قیمت ارزهاست. با مطالعه و تحلیل این شاخص‌ها و الگوهای قیمتی، می‌توانید نقاط ورود و خروج جهت معامله را تعیین کنید.
  3. 3. استفاده از ربات‌های معاملاتی: امروزه ربات‌های معاملاتی در بازار فارکس بسیار رایج شده‌اند و می‌توانند با استفاده از الگوریتم‌های قدرتمند خود، بهترین نقاط ورود و خروج در معاملات را تعیین کنند. با این حال، باید توجه داشت که عملکرد ربات‌های معاملاتی بستگی به کیفیت الگوریتم خود دارند و نمی‌توانند به صورت کامل روی دقت و پیش‌بینی نهایی تأثیر بگذارند. اگرچه پیش‌بینی دقیق و درست قیمت ارز در بازار فارکس مقدور نیست، اما با مطالعه و تحلیل دقیق شرایط اقتصادی و سیاسی کشورهای مختلف، به تصمیم‌گیری خوبی جهت سرمایه‌گذاری در بازار فارکس خواهید رسید.

2- انتخاب استراتژی متناسب با روحیه تان

از کجا بدونم کدام استراتژی فارکس مناسب من است؟ هیچ شخصی نمی تواند درست یا نادرست بودن یک استراتژی فارکس را به شما اطمینان دهد، به جز خودتان! بهتر است که برای یافتن استراتژی مناسب خود، با مطالعه بیشتر در مورد بازار فارکس و نحوه عملکرد آن آشنا شوید. پیشنهاد تخصصی forex3 به شما این است که با استفاده از حساب‌های آزمایشی و شبیه‌سازی بازار فارکس (حساب دمو DEMO) استراتژی‌های مختلف را تست کرده و بهترین استراتژی را برای خود پیدا کنید.

اما کدام استراتژی ها در فارکس محبوب ترند؟

در بازار فارکس، استراتژی های مختلفی وجود دارند و بسیاری از آنها بر اساس تحلیل تکنیکال است. در میان استراتژی های فارکس، روش استفاده از تحلیل تکنیکال برای شناسایی روند بازار و بازاریابی استراتژی مبتنی بر این روند یکی از محبوب ترین روش هاست. این روش شامل استفاده از ابزارهای از جمله خطوط ترند ، شمع های قیمتی، شاخص های فنی و سایر ابزارهای تحلیلی است و بر اساس این آنالیز، شناسایی نقاط ورود و خروج در بازار صورت می‌گیرد.

همچنین، استراتژی های مبتنی بر پشتیبانی و مقاومت، شبیه سازی بازار، شناسایی الگو و اخبار اقتصادی نیز از دیگر استراتژی های محبوب در بازار فارکس هستند. بنابراین، انواع تریدر ها برای استراتژی های فارکس از ابزارهای تحلیلی مختلف برای پیش بینی جهت حرکت بازار استفاده می‌کنند.

استراتژی های تحلیل تکنیکال در بازار فارکس بر اساس نمودارهای قیمت و حجم معاملات بررسی میشوند. این استراتژی ها برای کمک به تعیین روند بازار، شناسایی نقاط ورود و خروج بهینه و مدیریت ریسک ابداع شده اند. برخی از مهم ترین استراتژی های تحلیل تکنیکال در فارکس عبارتند از:

  1. 1. روش پشتیبانی و مقاومت: در این روش، نقاط ورود و خروج با توجه به سطوح قیمتی پشتیبانی و مقاومت تعیین میشود. سطوح پشتیبانی و مقاومت نشان دهنده نقاطی هستند که قیمت به آن ها لمس میکند و سپس از آن ها برمیگردد. در این استراتژی، نقاط ورود و خروج بر اساس شکست یا عبور از سطوح پشتیبانی و مقاومت تعیین میشود.
  2. 2. روش میانگین حرکتی: در این روش، میانگین حرکتی ساده (SMA) و یا میانگین حرکتی صریح (EMA) برای تعیین روند بازار و نقاط ورود و خروج استفاده میشود. وقتی که قیمت از میانگین حرکتی بیشتر شود، به عنوان سیگنال خرید شناخته میشود و وقتی که قیمت از میانگین حرکتی کمتر شود، به عنوان سیگنال فروش شناخته میشود.
  3. 3. روش مدیریت ریسک: در این روش، هدف تعیین سطح توقف از ضرر (Stop Loss) و سطح بازگشت (Take Profit) است. هنگامی که سفارشی را وارد میکنید، باید همیشه سطح توقف از ضرر را تعیین کنید تا به حداقل رساندن احتمالی از دست دادن سرمایه کمک کند. سطح بازگشت نیز به عنوان پاداش مالی مورد استفاده قرار میگیرد و میتواند به صورت ثابت و یا متغیر با توجه به شرایط بازار تعیین شود.
  4. 4. روش شمع های ژاپنی: شمع های ژاپنی نمودارهای قیمتی هستند که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار میگیرند. هر شمع نشان دهنده باز و بسته شدن قیمت در یک بازه زمانی است و پاره خط بالا و پایین شمع به ترتیب بیانگر بیشترین و کمترین قیمت در آن بازه زمانی هستند. این روش شامل استفاده از مدل های شمع های ژاپنی برای تعیین نقاط ورود و خروج بهینه و مدیریت ریسک است.

روش های دیگری هم وجود دارد که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار میگیرد. جهت جلوگیری از طولانی شدن مطلب، صرفا به نام برخی از این روش ها اشاره می کنم.

دوستان دقت کنید:

همه ی استراتژی ها در مارکت سودده هستند و بسیار مهم است تا در رابطه با هر استراتژی ابتدا خوب تحقیق کنید (درصد وین ریت، ریسک به ریوارد و …) سپس به آن کامل مسلط شوید.

۱. روش استفاده از شمع‌های ژاپنی.

۲. روش استفاده از الگوهای کششی.

۳. روش استفاده از خطوط قیمتی پشتیبان و مقاومت.

۴. روش استفاده از شاخص قدرت نسبی (RSI).

۵. روش استفاده از شاخص میانگین متحرک ساده (SMA).

۶. روش استفاده از شاخص میانگین متحرک تصادفی (RSI) .

۷. روش استفاده از شاخص پراکندگی نرمال (Bollinger Bands).

۸. روش استفاده از شاخص پراکندگی نرمال معکوس (Reverse Bollinger Bands).

۹. روش استفاده از شاخص MACD.

۱۰. روش استفاده از الگوهای موجود در نمودارها (مانند الگوهای سر و شانه، الگوهای پرچم، الگوهای کانال و …).

  1. 11. نقاط پیوت.
  2. 12. فیبوناچی.
  3. 13. الگوی خم بیضی.
  4. 14. الگوی ماروبوزو.
  5. 15. الگوی گپ.
  6. 16. الگوی ستاره دوخته.
  7. 17. الگوی دوجی.
  8. 18. الگوی تریانگل.
  9. 19. الگوی پرچم.
  10. 20. بازگشت به خط گولدن.
  11. 21. بازگشت نواحی سایدویز.
  12. 22. تحلیل فنی قابل تکرار.
  13. 23. ساعت بازگشت ( ایچیموکو).
  14. 24. الگوی روند رشد حروف
  15. 25. نواحی پیامدهای قابل پیش بینی.

لازم به ذکر است که استفاده از هر یک از این استراتژی ها باید با مطالعه و تحلیل دقیق بازارانجام شود. همچنین ترکیب چند استراتژی می تواند بهبود قابل ملاحظه ای برای تحلیل های تکنیکال ایجاد کند. انتخاب استراتژی مناسب بستگی به شرایط بازار و سبک تجارت شما دارد. لطفا توجه داشته باشید که این لیست به صورت کامل نیست و هنوز استراتژی‌های دیگری نیز در تحلیل تکنیکال وجود دارند.

3- تمرین، تمرین، تمرین!

بعد از دو مرحله قبلی، حالا زمان آن رسیده است که یک حساب دمو برای خود تهیه کنید. شما نیازمند بک تست گرفتن از استراتژی خود هستید. هر استراتژی مشخصه های خاصی دارد؛ مانند درصد موفقیت – درصد سود به زیان – دراودان و غیره. شما باید به استراتژی خود کاملا مسلط شوید. همچنین صفر تا صد مطالب آن را بدانید که بتوانید به راحتی و با خیال آسوده از دمو به ریل تغییر حساب بدهید. البته این موضوع نیز بسیار پیچیده است ( قدم سوم) و نیازمند رعایت اصول خاصی می باشد. حتما در بحث مقاله ها به باید ها و نباید های دمو و بک تست گیری می پردازیم!

دکمه بازگشت به بالا