اقتصادیمجله کسب و کار

اصطلاحات مهم فارکس

آشنایی با اصطلاحات مهم و کاربردی فارکس

بازار فارکس به عنوان یکی از محبوبترین و بزرگترین بازارهای مالی جهان شناخته شده و معامله گران زیادی را از سرتاسر جهان به خود جذب کرده است. در ایران نیز افراد زیاد با هدف کسب سود دلاری وارد Forex  شده و از طریق کسب درآمد می‌کنند. فارکس مانند هر کسب کار دیگری نیازمند مهارت های لازم بوده و از طریق آموزش های مختلف و کسب تجربه درآن امکان کسب درآمد در این بازار وجود دارد. برای یادگیری و آموزش فارکس باید ابتدا به اصطلاحات مهم آن پرداخته و به صورت پایه ای با این بازار جهانی ارز آشنا شد.

بروکر فارکس چیست؟

به عنوان اولین اصطلاح مهم فارکس به سراغ بروکرهای فارکس می‌رویم. بروکر همان کارگزاری است که ما در بورس ایران آن را می‌شناسیم. بروکرهای واسطه ای هستند بین معامله گران و بازار فارکس که وظیفه انجام معاملات را در فارکس دارند. بروکرهای فارکس در دنیا بسیار زیاد هستند و امکانات متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌دهند. بروکرها در دنیای در دسته بندی های مختلفی از نظر اعتبار قرار میگیرند که یکی از نهاد های نظارت کننده بر روی عملکرد بروکرهای فارکس، رگوله ها هستند.

رگوله در فارکس چیست؟

با توجه به اینکه یکی از اصطلاحات مهم در فارکس رگوله ها هستند به صورت جداگانه آن را توضیح می‌دهیم. رگوله ها نهاد های نظارت کننده بر روی عملکرد بروکرهای فارکس هستند که بر روی مباحث مالی بروکرهای نظارت دقیق دارند. در دنیای چندین رگوله وجود دارد که برخی رگوله های مانند NFA  از آمریکا ، FCA  انگلستان ، CySEC از قبرس و ASIC از جمله معتبر ترین رگوله های جهان هستند.

جفت ارزهای فارکس چیست؟

اصطلاحات بعدی و مهم بازار فارکس، جفت ارزها در بازار فارکس هستند. جفت ارزها از ترکیب ارز دو کشور متفاوت به وجود آمده است. به طور مثال در بازار فارکس جفت ارز فرانک / دلار به این صورت بوده USD/CHF  و مربوط به دو کشور آمریکا و سوئیس می‌باشد. در جفت ارزهای فارکس به ارز اولی ارز پایه و به ارز دومی ارز قیمت گذاری شده گفته می‌شود. کلماتی که در جفت ارزها فارکس استفاده شده بر اساس نام کشور و نام ارز آن بوده و بر اساس قوانین جهانی به وجود آمده است. جفت ارزهای اصلی فارکس عبارتند از:

  • EURUSD
  • GBPUSD
  • USDJPY
  • USDCHF
  • USDCAD
  • AUDUSD

اسپرد و کمیسیون در فارکس

یکی از اصطلاحات مهم فارکس اسپرد می‌باشد. اسپرد ابزاری است که بروکرهای فارکس از طریق آن کسب درآمد می‌کند. اسپرد به اختلاف قیمت خرید و فروش جفت ارزهای فارکس گفته می‌شود و هرچقدر این اختلاف قیمت بیشتر شود، اسپرد جفت ارزهای فارکس افزایش پیدا می‌کند. قطعا با افزایش میزان اسپرد هزینه معاملات فارکس نیز افزایش پیدا می‌کند.

یکی از نکات مهم در انتخاب بروکرهای فارکس، داشتن اسپرد های کم بر روی جفت ارزهای فارکس می‌باشد که این نکته برای معامله گران اسکلپر در فارکس که معامله خود را در زمان کم باز و بسته می‌کنند اهمیت بسیار زیادی دارد. کمیسیون بر خلاف اسپرد که معمولا مقدار آن تغییر می‌کند، یک مقدار ثابت بوده و در هر معامله به مقدار ثابتی کمیسیون از معامله گر دریافت می‌شود.

اهرم یا لوریج در فارکس

یکی از ابزارهای مهم ارائه شده توسط بروکرهای فارکس، لوریج یا اهرم می‌باشد. لوریج همان اعتباری است که بروکرهای فارکس به مشتریان خود ارائه داده و به معامله گران این امکان را می‌دهند تا چند برابر سرمایه خود وارد معاملات فارکس شوند. لوریج ها مقادیر مختلفی داشته و و برخی تا 3000 برابر سرمایه شما اعتبار برای معاملات می‌دهد. قطعا دادن این اعتبار از طرف بروکرهای فارکس یکی از جذابیت های فارکس می‌باشد، اما همین جذابیت در صورت عدم رعایت مدیریت سرمایه باعث به خطر افتادن سرمایه شده و ریسک معاملات را بسیار افزایش می‌دهد. یک سخن معروف در رابطه با لوریج در فارکس وجود دارد که آن را به یک شمشیر دولبه تشبیه کرده و اشاره به نقاط مثبت و منفی آن دارد.

نرم افزار متاتریدر در فارکس

متاتریدر نیز به عنوان از نام های شناخته می‌شود که حتما آن را شنیده اید. متاتریدر یک پلتفرم معاملاتی بوده که توسط اکثر بروکرهای فارکس ارائه می‌شود. متاتریدر در دو نسخه 4 و 5 ارائه می‌شود و به صورت رایگان توسط بروکرهای فارکس در اختیار مشتریانشان قرار داده می‌شود. نرم افزار متاتریدر یک نرم افزار تحلیل تکنیکال نیز می‌باشد و ابزارهای خوبی برای انجام تحلیل به تحلیل گران تکنیکال در فارکس می‌دهد. از جمله امکانات متاتریدر : ربات های معامله گر و اندیکاتور ها بوده و ابزارها ترسیم شکل و خط را برای تحلیل جفت ارزها را به ما می‌دهد.

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال در فارکس

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال نیز به عنوان یکی از اصطلاحات مهم فارکس شناخته می‌شوند. تحلیل تکنیکل روشی تحلیل جفت ارزهای فارکس از طریق گذشته بازار بوده و به وسیله الگوهای است که در نمودارهای جفت ارزهای فارکس معامله گران از آنها در جهت تحلیل استفاده می‌کنند. در تحلیل تکنیکال تنها به رفتارها قیمت جفت ارزها توجه داشته و دارای سبک های مختلفی می‌باشد.

در روش تحلیل فاندامنتال معامله گران فارکس بدون توجه به نمودارهای جفت ارزهای فارکس تنها به گزارشات اقتصادی کشورها و خبرهای مهم مربتط با با اقتصاد کشورها توجه داشته و از طریق بررسی وضعیت اقتصادی کشورها موجود در یک جفت ارز، تصمیم به خرید و فروش می‌گیرند. برخی از معامله گران فارکس با ترکیب این دو روش تحلیل به دنبال بهترین نتیجه در معاملات فارکس هستند.

دکمه بازگشت به بالا