همه چیز درباره آسانسور صنعتی

آسانسور صنعتی یکی از انواع آسانسورهایی است که در محیط های صنعتی استفاده می شود و برای حمل کالا و مسافر در محیط های صنعتی استفاده می شود. در این مقاله به موضوع آسانسور صنعتی و انواع و مشخصات آن می پردازیم.

آسانسور صنعتی چیست؟

در محیط های صنعتی استفاده از بالابر صنعتی یا بالابر کالا الزامی است. آسانسورهای صنعتی معمولا در سایت های ساختمانی، کارگاه ها، در کارخانه ها و مناطق صنعتی استفاده می شوند. این آسانسورها توسط کارگران استفاده می شود و برای حمل مواد و تجهیزات استفاده می شود. به عبارت دیگر با این آسانسور می توانید بار و مسافر را همزمان جابجا کنید.

آسانسورهای صنعتی انواع مختلفی دارند که هر کدام بسته به ظرفیت و حجم خود می توانند مسافر و کالا را تا ظرفیت مشخصی جابه جا کنند. بالابرهای صنعتی به دلیل کاربری خاص خود دارای تدابیر ایمنی خاصی هستند و در برابر شرایط جوی و محیطی مقاوم هستند تا جایی که برخی از آنها به گونه ای طراحی شده اند که در برابر برخی مواد شیمیایی مقاوم باشند.

مشخصات فنی آسانسور صنعتی

موضوعی که به طور قطع میتوان گفت این است که مشخصات آسانسور صنعتی بسته به نوع پروژه ها متافاوت است می توانند از 500 تا 30000 کیلوگرم ظرفیت داشته باشند.

سرعت آسانسور صنعتی 2 تا 6 متر بر ثانیه است.

کابین این بالابرها فلزی بوده و از نرده یا صفحات سوراخ دار استفاده می شود.

درب کابین آسانسورهای صنعتی می تواند انواع مختلفی داشته باشد. اما عمدتا از نوع آکاردئونی هستند.

آسانسور صنعتی می تواند هیدرولیک یا کششی باشد.

این آسانسورها از سیستم ترمز چتر نجات برای افزایش ایمنی و جلوگیری از سقوط آسانسور استفاده می کنند. در نتیجه با افزایش سرعت آسانسور فراتر از حد تعیین شده، سیستم چتر نجات فعال شده و آسانسور از حرکت باز می ایستد.

آسانسورهای صنعتی علاوه بر سیستم چتر نجات دارای سیستم اضافه بار نیز هستند. وجود این سیستم در صورت بیشتر شدن بار از ظرفیت آسانسور از حرکت کابین جلوگیری می کند.

ترمزهای آسانسور صنعتی الکترومغناطیسی بوده و در پشت موتور الکتریکی نصب می شوند.

انواع آسانسورهای صنعتی

آسانسورهای صنعتی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

آسانسورهایی که در گودال قرار می گیرند. برای این بالابرها از ریل T9 و T16 برای حرکت روان و روان و ایمنی بالاتر استفاده می شود.

آسانسورهایی که در نمای ساختمان قرار می گیرند. قطعات این آسانسور سه متری با استفاده از سیستم کششی یا سنگ و دنده برای جابجایی آنها روی هم مونتاژ و مونتاژ می شوند.

این موضوع را میتوان گفت که قیمت آسانسور در پروژه های مختلف فرق میکند و باید با توجه به نیاز کارفرما قیمت آسانسور سنجیده شود و این موضوع بسیار مهم و قابل توجه است.

دستورالعمل استفاده از آسانسورهای صنعتی

برای استفاده از هر بالابری باید به نکات اساسی مربوط به کاربری آن توجه کرد. آسانسورهای صنعتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و با رعایت نکات مربوط به آنها می توان استفاده بهتر و سودآورتر از آسانسور را تضمین کرد و خرابی ها و مشکلات آسانسور را به صفر رساند. برخی از این نکات عبارتند از:

نگهداری روتین آسانسور یکی از کارهایی است که بدون توجه به نوع آن باید انجام شود. خدمات منظم امکان تعمیر یا تعویض قطعات را در صورت لزوم، علاوه بر بازرسی و بازرسی فراهم می کند.

در هر آسانسور به خصوص آسانسورهای تجاری برای حفظ ایمنی باید نکات ایمنی رعایت شود. به عنوان مثال نحوه حرکت و توقف آسانسور به طوری که آسانسور به راحتی قابل کنترل باشد یا به طور کلی نحوه کنترل آن.

دینامیک آسانسورهای صنعتی

نیروی محرکه آسانسور صنعتی از سیستم های هیدرولیک، کشش، وینچ و سایر سیستم ها تشکیل شده است.

آسانسور صنعتی هیدرولیک

این مدل محبوب ترین آسانسور صنعتی است. دلیل آن این است که اکثر ساختمان های صنعتی چند طبقه هستند و آسانسور نیازی به سفر به ارتفاعات زیاد ندارد. حجم بار و وزن زیاد از دیگر دلایل مناسب بودن سیستم های هیدرولیک برای بالابرهای صنعتی می باشد.

آسانسور کششی صنعتی

این نوع آسانسور صنعتی برای مکان هایی که ارتفاع انتقال بالاست مناسب می باشد. در بالابرهای کششی از تعادل برای جابجایی وزنه استفاده می شود. همچنین این آسانسورها به یک اتاق ماشین نیاز دارند که در بالای چاه آسانسور قرار گیرد.

وینچ برای بالابرهای صنعتی

سیستم وینچ در آسانسورهایی با راه های کوتاه مخصوص حمل کالا استفاده می شود. رانش مثبت نیز نامیده می شود، سیستم وینچ مانند چرخ آب عمل می کند. از آنجایی که وزنه های تعادل از این سیستم حذف می شوند، موتور بالابر باید به درستی تنظیم شود.

سایر سیستم های بالابر صنعتی

سیستم های دیگری ممکن است در آسانسورهای صنعتی استفاده شوند که معمولی روش های قبلی نیستند. برخی از آنها عبارتند از: پیچ، مغناطیسی، خلاء و غیره. نوع محرک آسانسور باید با توجه به شرایط استفاده از آن انتخاب شود.

آسانسورهای صنعتی غیر منفجره

از آنجایی که محیط صنعتی منحصر به فرد است، مهم است که برخی از این جملات انفجاری نباشند. در برخی از محیط ها، صنعت یا گرد و غبار ممکن است انفجاری باشد. بنابراین، تمام تجهیزات قرار داده شده در این مناطق، از جمله آسانسور، باید منفجر شوند. در غیر این صورت ممکن است سوختگی و آتش سوزی رخ دهد. بنابراین، برخی از نمونه های بهبود صنعتی دارای مواد شیمیایی ضد انفجار هستند.

آسانسور صنعتی ضد گرد و غبار

برخی از صنایع دارای گرد و غبار زیادی هستند. برخی از این مکان ها آنقدر گرد و غبار دارند که برخی از وسایل رایج بعد از مدتی کار نمی کنند یا خراب می شوند. در نتیجه برخی از آسانسورها از مواد ضد گرد و غبار ساخته شده اند تا در چنین مکان هایی مورد استفاده قرار گیرند.

نتیجه

آسانسورهای صنعتی نوع خاصی از آسانسورها هستند، شرایط خاص سایت های صنعتی این آسانسورها را با ویژگی های خاصی ایجاد کرده است. در آسانسورهای صنعتی، هیدرولیک، کششی، تراکمی و غیره. می توان از سیستم های رانندگی مختلف مانند

دکمه بازگشت به بالا