مجله تندرستیمجله کسب و کار

تزریق فیلر چگونه انجام می شود و چه مراحلی دارد؟

تزریق فیلر و کاربرد آن

اکثر افراد به دنبال داشتن صورتی بدون چین و چروک اضافی هستند. با افزایش سن و نازک شدن بافت های پوست، خطوطی اطراف بینی و لبه ها حک می شود. و گونه های کمی تو خالی به نظر می رسند. برای از بین بردن این خطوط اضافی معمولا از ژل های پرکننده که به نام فیلر شناخته می شوند، استفاده می شود. فیلر ژوابکس علاوه بر پر کردن حجم از دست رفته، به بازگرداندن ظاهر جوان تر پوست نیز کمک می کند.

عوارض تزریق فیلر | عوارض فیلر صورت

فیلر تزریقی یا پرکننده های پوستی چیست؟

پر کننده های پوستی موادی مانند ژل هستند که در زیر سطح پوست تزریق می شوند. تا حجم از دست رفته پوست، خطوط و بافت صاف پوست را بازگردانند. سالانه بیش از یک میلیون زن و مرد در جهان این روش درمانی محبوب و مقرون به صرفه را برای جوان سازی پوست صورت خود انتخاب می نمایند.

تزریق ژل به خط لبخند چگونه انجام می شود؟

برای از بین بردن چین و چروک عمیق پوست در نواحی مانند از تزریق مواد پرکننده استفاده می شود. با استفاده از یک سوزن نازک، ژل مستقیما در زیر پوست و به صورت مرحله ای و به مقدار کم تزریق می شود. این تزریق نتایج فوری و ماندگار را برای پوست شما به ارمغان می آورد.

تزریق فیلر چگونه باعث جوانسازی پوست می شود؟

فیلر پوستی معمولا به عنوان پر کننده چین و چروک نیز شناخته می شوند. و علاوه بر از بین بردن خطوط لبخند به صاف و جوان شدن پوست نیز کمک می کنند. تزریق فیلر علاوه بر از بین بردن خطوط اطراف بینی و لب (خطوط لبخند و پرانتزی) موارد زیر را نیز بهبود می بخشند:

فیلر های پوستی از چه مواد ساخته شده اند؟

انواع مختلف فیلر مورد تایید FDA وجود دارد که پزشکان پوست، مو و زیبایی از آنها استفاده می کنند. به طور کلی پرکننده های پوستی براساس ماده ای که از آن ساخته می شوند، دسته بندی گردند:

فیلر اسید هیالورنیک (HA)

هیالورونیک اسید ماده ای است که به طور طبیعی از قبل در پوست بدن وجود دارد و می تواند مقدار زیادی آب را جذب کند. به همین دلیل هیالورونیک اسید علاوه بر خاصیت مرطوب کنندگی خاصیت حجم دهندگی را نیز دارد. فیلر اسید هیالورونیک به مرور جذب پوست می شود.

پرکننده های HA، معمولا نرم و ژل مانند هستند و جز فیلر های موقتی بوده. و حدود شش ماه تا دو سال طول می کشد تا بدن به تدریج این ذرات را جذب کند. در اکثر موارد پرکننده HA با لیدوکائین تزریق می شود تا درد هنگام و بعد از تزریق را به حداقل برساند. مواد پرکننده هیالورونیک اسید مورد تایید FDA شامل محصولات زیر است:

فیلر کلسیم هیدوکسیلاپاتیت (CaHA)

هیدروکسیلاپاتیت کلسیم نیز ماده ای طبیعی است که عمدتا در استخوان های انسان وجود دارد. ذرات کلسیمی که در پرکننده های استفاده می شوند، تقریبا میکروسکوپی بوده و در یک ژل صاف معلق هستند. غلظت پرکننده CaHA به طور معمول از هیالورونیک اسید بیشتر است. و همچنین ماندگاری بیشتری دارد. ولی دائمی نبوده و بعد حدود دو سال تجزیه و از بین می رود. هیدروکسیلاپاتیت کلسیم به تحریک تولید کلاژن طبیعی پوست کمک می کند. و به طور معمول برای از بین بردن چین و چروک عمیق پوست به کار برده می شود.

اسید پلی ال لاکتیک

پلی-ال-لاکتیک اسید یک ماده مصنوعی زیست سازگار است (به این معنی که استفاده از آن در بدن بی خطر است). و سالهاست که در وسایل پزشکی مانند بخیه استفاده می شود. محصولات اسید پلی-ال-لاکتیک از نظر فنی به عنوان “محرک های کلاژن” طبقه بندی می شوند. زیرا مکانیسم اصلی آنها برای صاف کردن خطوط ریز از طریق کمک به پوست برای بازسازی کلاژن طبیعی است.

ژل پرکننده خود چند روز پس از درمان از بین می رود. از پلی-ال- لاکتیک اسید به طور معمول برای درمان استفاده می شود. و نتایج آن می تواند بیش از دو سال ماندگار باشد. در واقع این فیلر نتایج فوری نداشته. و با تحریک کلاژن سازی به از بین بردن چین و چروک و جوانسازی پوست کمک می کند. و به این ترتیب نتایج ماندگارتری دارد. تنها پر کننده پلی لاکتیک اسید مورد تأیید FDA، فیلر Sculptra Aesthetic  است.

پلی متیل متاکریلات (PMMA)

پلی متیل متاکریلات (PMMA) ماده ای مصنوعی و زیست سازگار است. که در ده های اخیر در پزشکی استفاده شده است. پرکننده های پوستی، PMMA به شکل یک “میکروسفر” یا یک گلوله کوچک است که برای ایجاد پشتیبانی دائمی در زیر پوست باقی می ماند. پُرکننده های PMMA همچنین حاوی کلاژن هستند، ماده ای طبیعی در پوست که ساختار و استحکام پوست را فراهم می کند. پرکننده های PMMA مورد تأیید FDA شامل Bellafill (که قبلاً Artefill نامیده می شد) هستند.

تزریق چربی اتولوگ (تزریق چربی صورت)

تزریق چربی اتولوگ تنها درمان پرکننده تزریقی است که نیاز به جراحی دارد، اما نتایج آن ممکن است سالها ادامه داشته باشد. چربی مود نیاز در این روش از یک منطقه دیگر بدن برداشته می شود (به معنای اتولوگ “گرفته شده از بدن همان فرد”) و معمولاً با استفاده از لیپوساکشن تزریق صورت می گیرد. سپس چربی تصفیه شده و به ناحیه مورد نظر تزریق می شود. تا به بازگرداندن حجم به گونه ها، شقیقه ها، پلک های پایین یا مناطق دیگر کمک کند. این روش تقریبا روشی ایمن و بی خطر است. و چون از چربی بدن فرد ایتفاده می شود، عوارض کمتر و ماندگاری بالاتری دارد. ولی با این حال فقط باید توسط یک پزشک پوست، مو وزیبایی باتجربه و دارای مجوز انجام شود.

بهترین پزشک برای تزریق فیلر کیست؟

هنگام انتخاب پزشک خوب برای تزریق فیلر باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید. از بین بردن چین و چروک پوست با پرکننده های غیر جراحی و غیر تهاجمی یک روش پزشکی است. که برای اطمینان از درمان ایمن و گرفتن نتایج طبیعی به آموزش، دانش و مهارت خاص نیاز دارد. و پزشکی که این فرآیند را انجام می دهد باید دانش گسترده ای در مورد آناتومی صورت، حساسیت و ظرافت چشم ها و همچنین مهارت و دقت لازم جراحی را داشته باشد.

علاوه بر این موارد باید پزشک تحصیلات حوزه پوست را داشته و در زمینه تزریق فیلر دارای تجربه کافی باشد. ضمنا می توان برای گرفتن تصمیم بهتر به نمونه کارهای قبل و بعد پزشک نیز مراجعه کرد. و طی جلسه مشاوره با پزشک تصمیم نهایی برای تزریق گرفته شود.

کدام فیلتر برای تزریق صورت من مناسب است؟

یکی از دغدغه های افرادی که می خواهند از  پر کننده های پوست استفاده کنند. این است که با توجه به انواع فیلر های موجود کدام نوع برای پوستشان مناسب تر است؟

با وجود محصولات متنوع پر کننده پوست در بازار، به کمک مشاوره با دکتر پوست با تجربه می توان بهترین گزینه مناسب خود را انتخاب نمایید. هر محصول به صورت منحصر به فرد ساخته شده. تا بافت، حجم و ازعمق تزریق خاصی برخوردار باشد. به این معنی که برخی از پر کننده ها فقط برای تزریق به نواحی خاصی از پوست مناسب هستند. و نتایج بهتر دارند و این دکتر پوست و زیبایی شماست که تشخیص می دهد که کدام فیلر برای شما مناسب است. و می تواند بهترین انتخاب باشد.

مراحل انجام تزریق فیلر به صورت چگونه انجام می شود؟

تزریق پرکننده های پوستی اکثرا روش های غیرجراحی بوده و با مراجعه به مطب پزشک انجام می شود. مراحل اولیه درمان معمولا با مشاوره در طی ویزیت با آغاز می شود.

مشاوره قبل از تزریق فیلر

دز طی فرآیند مشاوره با نواحی از پوست که قرار است تزریق در آن انجام شود. را ارزیابی های و بررسی می کند. در این مراحله سابقه پزشکی شما نیز بازبینی می شود. با وجود اینکه خطرات و عوارض مربوط به تزریق پر کننده ها بسیار ناچیز است. اما با این حال باید در مورد سوابق بیماری های خاص خود پزشک را آگاه سازید. زیرا برخی آلرژی ها، بیماری های پوستی، عصبی و یا داروها ممکن است نتایج تزریق را به خطر بیندازید. به عنوان مثال اگر از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید. حتما به دکتر خود اطلاع دهید چون این موارد امکان دارداحتمال کبودی را افزایش دهد.

مرحله تزریق فیلر

قبل تزریق، ابتدا ناحیه مورد نظر تمیز می شود. گاهی قبل از تزریق ممکن است از بی حس کننده های موضعی نیز استفاده شود. هر چند که بسیاری از محصولات پرکننده پوست حاوی مقداری ماده بی حس کننده ملائم برای کاهش درد احتمالی در طول و بعد از تزریق هستند. سپس دکتر پوست مقدار دقیق فیلر را به ناحیه مورد نظر تزریق می کند. بنا به محصول استفاده شده و همچنین نواحی تحت درمان، باید بلافاصله پس از تزریق مواد پرکننده، نتایج را مشاهده کنید. بعضی از بیماران ممکن است کبودی و تورم خفیفی را تجربه کنند. که این موارد موقتی بوده و نهایتا طی چند روز پس از درمان از بین می روند.

ماندگاری تزریق فیلر چقدر است؟

تاثیر دوام و ماندگاری تزریق فیلر، به نوع محصول، منطقه تزریق فیلر و همچنین خود بیمار بستگی دارد. به طور کلی، هر چه محصول غلظت بیشتری داشته باشد و همچنین در عمق زیاتری تزریق شود؛ ماندگاری بیشتری نیز خواهد داشت. مواد پرکننده هیالورونیک اسید موقتی ترین نوع فیلر هستند. و اغلب برای بیمارانی که بار اول را انجام می دهند توصیه می شود. و معمولا بین دوام خواهند داشت.

عموما تزریقاتی که روی لب ها انجام می شود. سریعتر از تزریق روی چین و چروک های دیگر نواحی صورت مانند چین و چروک اطراف بینی از بین می رود. برخی از پرکننده های HA، مانند ولوما (VOLUMA) طوری ساخته شده اند. تا ماندگاری بیشتری داشته باشند و معمولا در نواحی مانند گونه ها استفاده می شوند.

به طور کلی پر کننده های مصنوعی ماندگاری و دوام بیشتری دارند زیرا توسط بدن جذب نمی شوند. تزریق چربی دوام بالاتری دارد. ولی با این حال ممکن است مقداری از چربی تزریق شده نیز زنده نماند. به همین دلیل دکتر پوست با تجربه تزریق چربی بیشتری به ناحیه مورد انجام می دهد. در نتیجه به تدریج با جذب چربی ظاهری طبیعی تر را شاهد خواهید بود.

 نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله بیان کردیم. بهترین روش برای از بین بردن خط خنده و برجسته کردن گونه تزریق فیلر است. با اینکه این روش، عوارض ناچیزی دارد با این حال اگر توسط که تجربه و مهارت بالایی در این زمینه دارد انجام نشود، ممکن است نتایج دلخواه حاصل نگردد.

منبع:

youtube.com

medicalnewstoday.com

دکمه بازگشت به بالا