مجله جامعهمجله کسب و کار

چیلر هوایی چیست؟ آشنایی با سیستم پر کاربرد چیلر

شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که چیلر هوایی چیست؟ که ما در این مقاله به شما توضیح می دهیم. چیلر هوایی که نام دیگر آن چیلر هوا خنک می باشد که یکی از انواع  چیلرهای تراکمی محسوب می شود که اساس عملکرد چیلر هوایی سیکل تبرید تراکمی بخار بوده و فرایند دفع حرارت در کندانسور چیلر هوایی به کمک هوای محیط صورت می گیرد. استفاده از چیلر تراکمی هوا خنک  به دلیل کمبود منابع آبی و همچنین مزایای دیگر این محصول در ایران، با استقبال خوبی همراه بوده و در این مطلب سایت کارا پمپ به طور جامع و کامل درباره اجزای این نوع چیلر و نحوه کاربرد و عملکرد آن توضیح خواهد داد.

چیلر تراکمی آب خنک | چیلر هوا خنک چیست

چیلر چیست؟

در تعریف چیلر می توان اینطور تشریح کرد که به ماشینی اطلاق شده و به واسطه یک سیکل ترمودینامیکی چه تراکمی باشد یا جذبی، گرما را از سمت جریان سیال مشخصی مبرد دفع می کند. در ادامه این جریان از طریق گردش درون یک مبدل تراکمی، به منظور خنک کاری آب مورد استفاده واقع می شود. در بیانی دیگر میتوان اینطور گفت که چیلر گرما را ازیک محیط گرفته و آن را به محیط دیگری انتقال می دهد، لذا می توان چیلر را نوعی پمپ انرژی در نظر دانست و محصول  آن آب سرد است.

انواع چیلر هوایی

چیلرهای هوایی در بازار تهویه مطبوع عموماً بر اساس نوع  کندانسور و کمپرسور  بکار رفته در آن ها دسته بندی می شوند که در مقاله آموزشی انواع چیلرهای تراکمی در سایت کاراپمپ توضیح داده شده است.

اینکه کدام نوع کندانسور  و کمپرسور  در چیلر هوا یی باید استفاده شود به عامل های  مختلفی بستگی دارد از جمله :

  1. شرایط اقلیمی محل پروژه
  2. نیاز پروژه و بار برودتی آن
  3. شرایط مالی کارفرمایان
  4. بررسی های فنی
  5. نحوه عملکرد چیلر هوایی

در چیلر تراکمی، از  نوع هوایی، چهار مؤلفه اصلی وجود دارد:

  1. کمپرسور
  2. کندانسور
  3. شیر انبساط
  4. اواپراتور
  5. کمپرسور چیلر هوایی
  6. کندانسور چیلر هوایی
  7. شیر انبساط در چیلر هوایی
  8. اواپراتور در چیلر هوایی

طبق آنچه که در سیکل تبرید تراکمی بخار اتفاق می افتد، در چیلرهای تراکمی هوایی نیز بخار داغ مبرد وارد کمپرسور شده و تا فشار بالاتری متراکم می گردد؛

و پس از آن، دمایش همچنین بالا می رود. سپس بخار داغ خروجی از کمپرسور چیلر هوایی ، وارد کندانسور شده و از طریق هوای محیط خنک می شود. آنچنان که تبدیل به مایعی با دمای بالا خواهد شد. مایع مبرد با عبور از شیر انبساط، افت فشار بسیار زیادی پیدا می کند. به طوری که مقداری از مایع مبرد تبخیر شده و باعث کاهش بیشتر دمای مبرد می شود.

اینگونه جریان دوفازی و سرد   وارد اواپراتور می گردد تا از طریق  جذب گرمای آب ورودی، سرمایش ایجاد شود. بدین گونه، مایع مبرد کاملاً تبخیر شده و با ادامه جذب گرما، مبرد به شکل بخار داغ از اواپراتور خارج و در پایان، مجدداً به کمپرسور بازمی گردد تا این چنین سیکل برودتی چیلر تکمیل شود.

نحوه عملکرد چیلر هوایی

چیلر تراکمی آب خنک | چیلر هوا خنک چیست

 1.کاربرد چیلرهای هوا خنک در تهویه مطبوع

در سیستم های تهویه مطبوع، آب سرد تولیدی چیلر از طریق گردش درون مبدل های حرارتی هوایی  مانند فن کویل، کویل هواساز و ایرکولر، جریان هوای خنک مورد نیاز جهت سرمایش فضاهای مسکونی، اداری، تجاری و حتی صنعتی را فراهم می کند.

سپس بعد از دریافت گرما، جریان آب به چیلر بازگشته و مجدداً تا دمای استاندارد تهویه که دمای آن 7 درجه سانتی گراد سرد می شود.

طی فرایند سرمایش هوا در مبدل حرارتی، گرمای محسوس و نهان محیطی که  فضای آن تهویه ­شده باشد، هردو به هوای سرد خروجی مبدل، منتقل می شوند.به همین علت در مقایسه با سیستم های سرمایش تبخیری همانند کولر آبی، ایرواشر و زنت  هوای مطبوع و مناسب تری حاصل می گردد.

2.کاربرد چیلرهای هوا خنک در برودت صنعتی

آب سرد تولیدی چیلر، در راستای  خنک کاری مکانیزم ها و ماشین آلات خطوط تولید، در گستره وسیعی از صنایع مختلف استفاده می شود.

نمونه ای از این صنایع عبارتند از:

  • پلاستیک
  • تزریق و ریخته­ گری
  • فلزکاری
  • جوشکاری
  • ماشین ابزار
  • پتروشیمی
  • داروسازی
  • بهداشت و درمان
  • تولید و نگهداری مواد غذایی
  • پرورش ماهی
  • کاغذ و سیمان
  • راهسازی

چیلرهای هوا خنک صنعتی بسته به میزان حساسیت و اهمیت ثبات در فرایند تولید کارخانه و همچنین با توجه به الزامات خنک­ کاری، می ­توانند به صورت غیرمرکزی و یا مرکزی، جهت تولید آب سرد از 10- تا 3 درجه سانتی گراد بیشتر از دمای مرطوب محیط بکار گرفته شوند.

حال ممکن است در ادامه ی مقاله ی چیلر هوایی چیست؟ این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید تعمیر چیلر خود را به ما بسپارید که ما در ادامه به بررسی این موضوع مهم و ضروری خواهیم پرداخت و امیدواریم بتوانیم به سوال شما به طور کامل پاسخ بدهیم و در روند تصمیم گیری شما برای استفاده از خدمات سایت کاراپمپ در خصوص تعمیر انواع چیلر مفید باشد.

چرا برای تعمیر چیلر باید به کارا پمپ مراجعه کنیم؟

در این قسمت  مقاله چیلر هوایی چیست؟ به بررسی چرا باید تعمیر چیلر خود را به متخصصان و کارشناسان ما بسپارید می پردازیم.یکی از اصلی ترین دغدغه های ذهنی مدیران ساختمان یا مراکز تجاری ، یافتن افراد متخصص جهت تعمیر سیستم های سرمایشی و گرمایشی می باشد.یکی از این سیستم ها که چیلر نام دارد ، جزو حساس ترین و مهم ترین تجهیزات می باشد.

به طور مثال اگر در یک کارخانه صنعتی سیستم چیلر یک رو غیرفعال شود ، ممکن است به دستگاه ها در اثر بالا رفتن حرارت داخلی ، آسیب های جدی وارد شود.در همین راستا باید برای تعمیر چیلر تراکمی به افرادی که تخصص و دانش کافی را دارند مراجعه کنید.

خوشبختانه کارا پمپ توانسته با گردآوری افراد متخصص و برگزاری دوره های فوق تخصصی برای این افراد ، بهترین عملرد را ارائه دهد.همچنین تیم ما به تمامی مشتریان خود مشاوره رایگان تعمیر چیلر در محل انجام خدمات ارائه خواهد کرد و حتی در صورت عدم همکاری ، هیچگونه مبلغی از مشتری گرامی دریافت نمی شود.

چیلر تراکمی آب خنک | چیلر هوا خنک چیست

سخن آخر

در این مقاله به بررسی تعریف چیلر،تعریف چیلر هوایی و نحوه عملکرد چیلر هوایی و پیشنهادی برای نصب،سرویس و تعمیر انواع چیلرهای شما عزیزان پرداختیم. امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید واقع شده باشد.هدف تیم فنی ومهندسی کاراپمپ جلب رضایت شما مشتریان گرامی می باشد.

دکمه بازگشت به بالا