مجله جامعهمجله کسب و کار

نحوه تمیز کردن درب چوبی ضد سرقت چگونه است؟

حفظ زیبایی رویه و روکش درب ضد سرقت

اگر کمی با درب های ضد سرقت آشنا باشید می‌توانید متوجه شوید که این نوع درب‌ها ساختمان پیچیده ای دارند. ساختمان قابل تحلیل است. هر بخش از درب را می‌توان به صورت جداگانه بررسی نمود و همچنین هر بخش نقش مهمی را در کارایی کلی درب ایفا می‌کند. اجزایی که یک درب ضد سرقت را تشکیل داده اند به شکل خلاصه شامل روکش و لایه، لایه فولادی، چهارچوب و ریل، قفل، دستگیره درب اتاق و کابینت و سایر یراق آلات و … می‌باشند.

یکی از مهم ترین بخش‌ها که باید همواره به آن توجه کرد رویه و لایه خارجی درب ضد سرقت است. این لایه و رویه در نمایش عموم می‌باشد و چیزی است که در نگاه اول و حتی طولانی مدت از درب به چشم می‌خورد. دستگیره دو تیکه از جنس‌های مختلفی ساخته و در دسترس قرار می‌گیرد. رایج ترین لایه رویه درب ضد سرقت از جنس چوب گردو و راش می‌باشد. همچنین روکش‌های فلزی، رزینی و شیشه ای نیز در انواع مخالف ساخته و عرضه می‌شوند.

تولیدی دستگیره درب اتاق | قیمت دستگیره درب اتاق

برای تمیزکردن و حفظ زیبایی رویه و روکش درب ضد سرقت چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

انواعی که از درب ضد سرقت وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند همواره در مکان های مختلفی قابلی رویت هستند. از همین رو عوامل بیرونی ای وجود دارند که بر آن‌ها تاثیر گذار بوده و سبب آلودگی آن‌ها نیز می‌شوند. برای تمیزکردن درب و براق سازی آن می‌توان از اصول و روش‌های گوناگونی پیروی کرد.

ضد عفونی کردن درب ضد سرقت

با توجه به همه گیری ویروس کرونا ، عده بیشتری به ضدعفونی کردن درب و یراب آلات آن و مکانهایی که در تماس بیشتری با عموم است میپردازند. با توحه به اینکه الکل حلال رنگ است وپیشنهاد میشود از ضد عفونی کننده های بدون الکل استفاده شود تا رنگ رویه ودستگیره درب به مرور زمان  از بین نرود. همچنین پیشنهاد میشود بعد از ضدعفونی کردن درب ، با دستمال مرطوب دوباره بر روی درب و یراق آلات کشیده شود تا احتمال کمترین آسیب هم از بین برود. و درآخرمیتوان با استفاده از براق کننده درب ، در صورت لزوم استفاده کرد.

براق کردن درب ضد سرقت

همانطور که گفته شد برای تمیز کردن یک درب ضد سرقت روش‌های گوناگونی وجود داد گه یکی از آن‌ها استفاده از براق کننده درب ضد سرقت است. اگر جنس رویه درب ضد سرقت چوبی باشد می‌توان با استفاده از براق کننده مخصوص درب ضد سرقت برای افزایش درخشندگی آن استفاده کرد. باید این موضوع را نیز توجه داشت که درب های ضد سرقت با لایه رزینی و یا شیشه ای نیازی به استفاده از براق کننده ندارند، چرا که جنس یک لایه از آن‌ها با استفاده از شوینده ملایم براق خواهد شد.

در مجموع و نتیجه می‌توان این گونه برداشت کرد که برای تمیزکردن درب ضد سرقت با لایه و روکش رنگی و یا چوبی بهتر است از براق کننده مخصوص استفاده شود.  برای درب ضد سرقت واکس‌هایی نیز موجود اند که دراصل همان کار براق کننده را انجام می‌دهند. این واکس‌ها توسط فرچه مخصوص خود که جنسی ملایم و سازگار دارد برروی سطح درب کشیده شده تا تمیز و براق سازی صورت گیرد.

نکته دیگری که در استفاده از براق کننده درب ضد سرقت و یا واکس مخصوص آن باید توجه داشت این است که درست است می‌توان از آن‌ها برای تمیز سازی درب استفاده کرد اما به شرطی که مانع آلودگی با درصد حجم زیادی بر روی درب نریخته باشد. اگر مایعات آلوده و کثیف و یا حتی هر چیز دیگری بر روی درب ریخته باشد، می‌بایست ابتدا با یک شوینده خیلی ملایم و یا حتی آب معمولی آن را از روی سطح روکش درب پاک نمود و سپس با استفاده از واکس مخصوص و یا براق کننده درب ضد سرقت به تمیز کردن آن پرداخت.

پس به طور کلی استفاده از براق کننده درب ضد سرقت و یا واکس مخصوص سبب می‌شود تا درب مانند روز اول نو و براق به نظر برسد. براق کننده درب ضد سرقت به طور کلی دارای مقادیری کربن و همچنین روغنی مخصوص می‌باشد که با استفاده از ترکیباتی خاص به شکل کنونی اش در آمده است. این براق کننده مخصوص، قابلیت پاک سازی معمولی دارد و همچنین ظاهری تازه و نو به سطح چوبی درب می‌بخشد. خریداری آن نیز آسان است. از طریق مراجع آنلاین به راحتی می‌توان براق کننده درب ضد سرقت را سفارش داد. همچنین از برخی از مراکز فروش درب ضد سرقت و یا حتی ابزار و یراق فروشی ها نیز می‌توان براق کننده درب ضد سرقت را تهیه کرد.

تمیز کردن درب ضد سرقت در عرض فقط ۱۰ دقیقه

بسیار جالب و حیرت انگیز است که بدانید میتوانید درب ضد سرقت خود را با جوش شیرین و مایع ضرفشویی در عرض 10 دقیقه تمیز کنید ، جوری که همانند روز اولش شود !شما اگر به مکان هایی همچون بیمارستان ها ، کیلینیک ها، وزارت خانه ها و سفارتها و..  و مکان هایی  که از نظرموقعیت امنیتی در سطح  بالایی قرار دارند، رفت و آمد می کنید ،  حتما متوجه وجود  درب های ضدسرقت و امنیتی بسیاری شده اید و اگر شما مسئول نظافت چنین جاهایی هستید میدانید که تمیز کردن درب ضد سرقت اهمیت ویژه ای را دارا می باشد.

جنس این درب ها معمولا از فلز است  و به راحتی با تماس دست دچار کثیفی و آلودگی می شوند ، در ادامه  میخواهیم راه حل مناسبی را برای این مشکل به شما معرفی کنیم . ابتدا باید چند نکته را برای حفظ و  نگهداری و تمیز نمودن درب ضد سرقت به شما آموزش دهیم. هیچگاه درب ضد سرقت خود  را محکم نبندید ، هچنین برای استفاده از کلید هیچگاه به زور متوسل نشوید. از دیگر نکات نگهداری بررسی درب است پس بنابراین درب ضد سرقت هر سال باد بررسی شود. پین های درب ضد سرقت ، بعد از چندین سال استفاده دچار زنگ زدگی میشود، برای تعمیر آن روغن می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

استفاده از جوش شیرین و مایع ظرفشویی

ابتدا درب ضد سرقت را با یک چهارم پیمانه مایع ظرفشویی و  سه  تا چهار لیتر آب را در یک ظرف بزرگ بریزید و با یک اسفنج آن را به خوبی شست و شو دهید ، بعد داخل ظرف را خالی کنید و این دفعه نصف پیمانه جوش شیرین را با همین اندازه آب ترکیب کرده و حالا با این محلول جدید درب ضد سرقت خود را شست و شو دهید.

حالا میتوانید درب ضد سرقت خود را با یک دستمال بسیار نرم خشک کنید سپس با حوله و شیشه پاک کن مجددا روی آن بکشید تا آخرین ذرات آلودگی و چربی و اثر انگشت از بین رود ، توجه داشته باشید که پس از هربار شست و شو درب ضد سرقت را به خوبی خشک کنید زیرا رطوبت به روکش و خود درب ضد سرقت آسیب زیادی می زند و بعد از مدتی درب شما غیر قابل استفاده میشود .

براق کننده درب ضد سرقت

اگر درب ضدسرقت شما چوبی است ، شما میتوانید از براق کننده برای درخشندگی بیشتر آن استفاده کنید. اما دررب های رزینی یا شیشه ای نیازی به براق کردن و واکس زدن ندارند. در مجموع  می توان گفت که برای تمیز کردن درب ضد سرقت با روکش چوبی و ورق رنگ باید از براق کننده استفاده شود.

مراقب باشید که درب های شیشه ای و پلاستیکی به راحتی آسیب می ببیند، همچنین از محکم باز و بسته کردن آنها نیز جلوگیری کنید و سعی کنید که سالی یک بار وضعیت درب ضد سرقت خود را بررسی کرده و  برای شست و شو دستگیره ، باید به جنس آنها دقت کنید و شوینده ی مناسب آن را انتخاب کرده ، پین های درب های ضدسرقت بعد از مدتی دچار آسیب شده ، به خاطر داشته باشید که آن ها را به موقع تعمیر کنید تا درب شما آسیب بیشتری نبیند.

از بین بردن لکه چربی درب ضد سرقت

شما میتوانید از واکس‌های کفشی که در بطری و درب مخصوص عرضه بازا می‌شوند ، برای پوشاندن سریع سطوح چوبی که پر از لکه شده است استفاده کنید، همچنین رد سفیدی که در اثر گذاشتن لیوان ها بر سطوح چوبی ایجاد شده اند را با کمی رژلب مناسب رنگ کنید. ابتدا رژلب را با کمی پنبه یا دستمال کاغذی روی لکه بمالید و بعد با مخلوط خاکستر سیگار و روغن مایع جلا دهید.

برای جلا دادن و براق کردن درب ضد سرقت چوبی به وسیله کیلر و سیلر ،  در ابتدا باید درب ها را به خوبی سمباده بزنید تا سطح کار صاف و تمیز شودسپس ،  سیلر را با تینر فوری ترکیب کرده و به کمک قلمو این ترکیب را روی سطح چوب بزنید از این روش برای کابینت آشپزخانه چوبی هم می توان استفاده کرد ، بعد از این که محلول سیلر و تینر روی درب خشک شد مجدد آن را باید سمباده بزنید و با یک دستمال مرطوب اضافات چوب و سایر مواد را از روی درب پاک کنید. بعد کیلر را با تینر رقیق کرده و با قلمو روی سطح درب بزنید.

درب های ضد سرقت از رویه و روکش‌هایی با رنگ پلی اورتان ساخته می‌شوند. به همین دلیل تمیز کردن آن‌ها با الکل یا سایر مواد شوینده و ضدعفونی کننده می‌تواند به رنگ آن‌ها صدمه بزند. به همین منظور برای تمیز کردن درب ضد سرقت می‌توان به جای الکل از مقدار کمی وایتکس رقیق شده با آب را به وسیله آب پاش و دستمال استفاده کرد. در واقع، استفاده از الکل و برخی شوینده‌ها ممکن است باعث کدر شدن رنگ، از بین رفتن رویه و روکش درب ضد سرقت شود. در همین راستا، در این مطلب قصد داریم تا روش تمیز کردن اصولی درب های ضد سرقت را آموزش داده و در ادامه نکاتی را برای افزایش طول عمر این درب‌ها بیان کنیم.

‌‌روش تمیز کردن اصولی درب های ضد سرقت

همان طور که اشاره شد، استفاده از وایتکس برای ضدعفونی کردن درب ضد سرقت گزینه خوبی است. در ادامه روشی مناسب را برای تمیز کردن این درب‌ها پیشنهاد می‌کنیم. برای تمیز کردن درب‌های ضد سرقت می‌توانید از مایع ظرفشویی و جوش شیرین استفاده کنید. روش انجام کار به این شرح است:

  • ابتدا یک چهارم پیمانه از مایع ظرفشویی را با ۳ الی ۴ لیتر آب رقیق کرده و درب را با استفاده از اسفنجی به خوبی بشویید.
  • سپس ظرف حاوی آب و مایع ظرفشویی را خالی کرده و این باز نصف پیمانه جوش شیرین را با همان مقدار آب مخلوط کنید و مجددا درب خود را با این مایع بشویید.
  • حال درب ضد سرقت خود را با دستمالی نرم خشک کنید.
  • سپس با حوله و شیشه پاک کن مجددا آخرین ذرات آلودگی، چربی یا اثر انگشت را از روی آن پاک کنید.

توجه داشته باشید که پس از هربار شست و شو نیاز است تا درب را به خوبی خشک کنید؛ چرا که رطوبت به درب و روکش آن می‌تواند آسیب زیادی وارد سازد و بعد از مدتی درب غیر قابل استفاده می‌شود.

براق کردن درب ضد سرقت

برخی درب‌های ضد سرقت چوبی هستند. برای براق کردن آن‌ها نیز می‌توان از براق کننده‌ها برای درخشندگی بیشتر استفاده کرد. با این حال، درب های رزینی یا شیشه‌ای نیازی به براق کردن یا واکس زدن ندارند. به طور کلی می‌توان گفت که برای تمیز کردن درب ضد سرقت دارای روکش چوبی و ورق رنگ استفاده از براق کننده پیشنهاد مناسبی است.

همچنین باید توجه داشته باشید که درب های شیشه‌ای و پلاستیکی به راحتی آسیب می‌‌بینند، باز و بسته کردن محکم این درب‌ها ممکن است منجر به آسیب رسیدن به آن‌ها شود، سالی یک بار باید سعی کنید که وضعیت درب ضد سرقت خود را چک کنید، برای شست و شو دستگیره به جنس آن توجه کنید. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که به موقع این درب‌ها را تعمیر کنید تا جلوی آسیب‌های عمیق‌تر به آن‌ها را بگیرید.

از بین بردن لکه‌های چربی روی درب ضد سرقت

برای از بین بردن چربی‌های روی سطوح چوبی می‌توان از واکس‌های کفشی استفاده کرد که در بطری‌های مخصوص به بازار عرضه می‌شوند. همچنین رد سفید ناشی از گذاشتن لیوان یا وسیله‌های دیگر روی این سطوح نیز توسط رنگ کردن با رنگ‌های مربوطه از بین می‌روند. برای مثال، می‌توان با استفاده از رنگ قهوه‌ای بخش موردنظر از سطح چوبی را رنگ کرده، سپس با مخلوط خاکستر سیگار و روغن مایع آن را جلا داد.

برای براق کردن درب ضد سرقت چوبی با استفاده از کیلر و سیلر به شرح زیر عمل می‌کنید:

  • ابتدا باید درب را به خوبی سمباده بزنید و سطح را صاف و تمیز کنید.
  • سپس سیلر را با تینر فوری ترکیب کنید و با وسیله‌ای مانند قلمو آن را روی سطح مورد نظر بزنید.
  • پس از خشک شدن محلول سیلر و تینر روی سطح مجددا آن را سمباده بزنید و با دستمال مرطوبی اضافات چوب و سایر مواد را از روی سطح پاک کنید.
  • در نهایت کیلر را با تینر رقیق کرده و محلول را با قلمو روی سطح درب بزنید.

توجه داشته باشید که از این روش می‌توان برای پاک کردن کابینت‌های چوبی آشپزخانه نیز استفاده کرد.

نکات کلیدی برای افزایش طول عمر درب ضد سرقت

  • درب ضد سرقت را هرگز محکم نبندید.
  • برای استفاده از کلید هرگز به زور متوسل نشوید.
  • درب ضد سرقت را هر ساله بررسی کنید.
  • برای جلوگیری از زنگ زدن پین‌های درب ضد سرقت، آن‌ها را بعد از چند سال تعمیر و روغن کاری کنید.

درب‌های ضد سرقت از نوعی دستگیره‌های دیجیتال استفاده می‌کنند که کارکرد آن‌ها با رگلاژ بودن درب در چارچوب رابطه مستقیم دارد. در غیر این صورت فشار مستقیم روی درب به قفل دیجیتال یا وارد شده و آن را می‌شکند. برای تمیز کردن این دستگیره‌ها از دستمال استفاده کنید و دقت کنید که شوینده را به طور مستقیم به آن‌ها نزنید.

همچنین برای جلوگیری از آسیب دیدن قفل بهتر است که از باتری‌های اورجینال استفاده کنید. اجسام سنگین را روی آویزان نکنید و همان طور که پیش‌تر اشاره شد، از الکل برای ضدعفونی دستگیره‌ها استفاده نکنید. چرا که استفاده زیاد از الکل منجر به ایجاد اختلال در عملکرد اسکنر اثر انگشت دستگیره می‌شود. بنابراین بهتر است که پس از باز کردن قفل دست‌های خود را ضد عفونی کنید.

دکمه بازگشت به بالا